Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Innetemperatur

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-12-21, 12:14   #1
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.490
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Innetemperatur

Ja, i lys av de mange tankene rundt strømprisen.

Hva er innetemperaturen hos dere?
På morgenen? (senkes den om natta?)
Når dere kommer hjem? På ettermiddag/kveld?

Da tenker jeg på ordinære oppholdsrom, ikke soverom eller bad etc.
(eller jo, soverom også, ungenes er varmere enn vårt, for de ER der. De er oppholdsrom)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-21, 12:18   #2
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.645
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Innetemperatur

Jeg har varmepumpa innstilt på 22 grader.
Jeg lukker døra til mitt rom på dagtid, men det ligger over "den kalde kjellerboden" og blir superkaldt, så da har jeg døra på gløtt om natta (og vinduet lukket). Når barna ikke er hjemme lukker jeg dørene til rommene deres, så der er det kaldt. Er de hjemme, er dørene åpne.

Noen ganger er jeg "kald i kroppen" og da bruker jeg teppe og klær, evt. fyrer i peisen.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-21, 12:27   #3
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.782
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Innetemperatur

Vi pleier å ha mellom 20 og 21 grader i stua/oppholdsrommet når vi er hjemme/våkne.

Dette er normalen for oss, og det er uaktuelt å redusere temperaturen (enda iallfall).

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-21, 12:28   #4
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.467
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Innetemperatur

Har tidsstyring på panelovn på stue og kjøkken; 16-17 grader når ingen er hjemme, og 22 grader et par timer på morran og etter skoletid. Nattsenking slår inn i ellevetida på kvelden.
Badet har varmekabler, de står på hele tida.

Soveromsdørene er lukket, panelovner står på 17 grader og økes hvis rom skal brukes (ene er syrommet mitt). Soverommet mitt har ikke varmeovn.

Har vedovn og fyrer når det er kaldt, kjøpte en palle ved i fjor sommer og har enda ikke brukt opp alt.

Åpner døra til badet når tørketrommelen går = slipper varmen ut til oppholdsrom, og tørketida blir kortere.
Lar steikeovnsdøra stå åpen og slippe varmen ut i kjøkkenet når komfyren har vært i bruk = slipper ut varmen og slipper å bruke strøm på at den kjøler seg ned.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-21, 12:31   #5
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.999
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Innetemperatur

Radiatorene står på 3 i stua, 2 hos gutta og mellom 1 og 2 hos meg. Jeg har åpen gang/kjøkken/stue. Alle dører er igjen.
Badegulvet står på 20.

Nå er det for kaldt inne syns jeg. Så hutrer under 2 pledd i sofaen og dobbelt sett ullsokker.
Burde skru opp til nærmere 4 egentlig.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-21, 12:38   #6
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.490
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Innetemperatur

Varmepumpa vår blåser ut luft under trappa som går ned i kjelleren, og varmer derved i større grad opp kjellergangene og vårt soverom om døra står åpen (rett foran vifta, liksom) og noe stiger jo opp i stua da, men den har stått på 22 og da holdt stua 19 med hjelp av en panelovn som sto på 21.

Jeg satte ovnen ned på 20 og varmepumpa likså da jeg la meg i går, og da var det 18,9 i stede for 19,3 så det var jo ikke så markant reduksjon. (om det ga redusert forbruk er en annen sak, det vet jeg heller ikke) Nå er det 18,8
(Mannen er på hjemmekontor, men han siter på loftet og har en vifteovn der, så det påvirker ikke temperaturen i stua i særlig grad da. Han kan evt fyre opp der når ungene kommer hjem)
Jeg vurderer å skru lenger ned den grunnvarmen, og heller varme opp ved behov. (Men, de er en korttenkt strategi til nyttår dereter har jeg skrønt at vi skal varme opp huset før kl 6 så de er ferdig varmt til vi står opp og så ikke bruke strøm på oppvarming 6-8 (og deretter er huset tomt)men søren om jeg vet

Det var befriende deilig å være naiv og hodeløs forbruker, men det blir dyrt for tiden...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-21, 12:39   #7
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.490
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Innetemperatur

Jeg bor i ullklær og liker pledd da. Så for meg går det greit at vi har det litt kaldere, problemet er ungene

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-21, 12:53   #8
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.374
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Innetemperatur

På vårt soverom ligger det på rundt 14 grader om dagen, og 19-20 i resten av leiligheten. Det er ofte rundt 17 når vi står opp, så da får Hiawata en liten boost på sitt rom, også fyrer vi gjerne i peisen på kvelden. Da skrur panelovnene seg av.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-21, 12:54   #9
Effie
wizzzard
 
Effie sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 955
Blogginnlegg: 1
Effie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populær
Standard

Sv: Innetemperatur

Sikkert sånn 18-19 i stova, litt mindre på kjøkkenet. 14-15 på soverommet tippar eg. Ligger fort på rundt 15/16 om morgonen på vinterstid. Fyrer kun med ved om vinteren stort sett.

Går mest i ull. Mannen fryser litt meir enn meg men han sitter veldig mykje meir i ro.

__________________
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal.
Effie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-21, 13:01   #10
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.490
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Innetemperatur

Vi fyrer gjerne opp på ettermiddagen og da tipper den opp i 20-21+ og det er jo finfint og da tar jeg gjerne av den ekstra ulljakka
Pr nå, altså før de nye reglene over nyttår hvor det er et mål å for all de l unngå disse toppene i strømforbruket, virker det logisk å ha det relativt kaldt på natta også booste med vifteovn i spisestua på morgenen sånn at frokosten går uten å hakke tenner, også fyre opp på ettermiddagen, utfordringen er unger som kommer hjem før oss, eldste er uansett på rommet sitt mens mellomste gjerne gjør leser i stua, og jeg kan vel ikke pålegge en tiåring å fyre opp heller...

Kjenner mer og mer på at jeg ønsker meg varmevifte med timerfunksjon for å være klar for 2022, også vil jeg ha appen for den panelovnen på min mobil, og egentlig helst litt mer som kan styres sånn.

Men, ja, vel, vi får se hvordan fremtiden blir .

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-21, 13:23   #11
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.768
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Innetemperatur

Panelovnene står på 18, der hvor vi fyrer med strøm. Har ikke nattsenking, kunne vi sikkert hatt. Vi er nøye med å lukke dører mellom rom, ihvertfall i uka. Da er det godt og kaldt på gangen. I helgene lyxer vi oss og lar dørene stå litt mer åpne mellom rom, så det blir mer varme overalt. Hvis noen fryser får de kle på seg. Vi skrur av varmen overalt til påske, og skrur på varmen til høstferien. Dette er sånn vi alltid har det, ikke noe spesielt, nå.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-21, 13:27   #12
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.714
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Innetemperatur

Jeg har en panelovn, varmekabler på badet og vedfyring.

Panelovnen i stua sørger for grunnvarme, den står på 16 grader. Den slås av på natta. Varmekablene på badet står på tjue grader. Jeg fyrer mer når barna er hjemme.

Jeg bruker ull inne.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-21, 13:30   #13
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.842
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Innetemperatur

21-24 på stua, 17-18 på soverom.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-21, 13:31   #14
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.835
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Innetemperatur

Varmepumpen står på 22-23 grader. Den står i gangen og skal varme hele hovedetasjen. Så fyrer vi med ved hvis det er skikkelig kaldt. Vi har ingen ovner på i soveromsetasjen (annet enn varmekabler på badene) og siden barna oppholder seg mest i kjellerstuen på dagtid (der er det 20-21 grader) er det heller ikke nødvendig å ha varme på soverommene. Vi liker det litt kjølig om natten.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-21, 13:32   #15
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Innetemperatur

22-23 på stua. Litt varierende ellers. 18-20 på soverom. Ungene har panelovner på rommene sine, vet ikke hva de står på.

Vi har ikke nattsenking. Eller vi har vel på varmepumpa, men den brukes ikke.

På soverommet har vi en panelovn som står på en times tid før leggetid når det er på det kaldeste, men den har vi ikke brukt enda - varmekablene holder enn så lenge. Resten står på samme alltid.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-21, 13:35   #16
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.226
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Innetemperatur

Vi har 2 varmepumper i 1 etasje, og temperaturen der varierer fra 16-17 i vinduskarmen til 22 grader opp under taket. (trekkfullt hus) I tillegg har vi varmekabler på badet ved soverommene som står på, men vi lar stort sett varmen komme fra varmepumpene via åpen dør inn på badet. På soverommene har vi panelovner vi ikke bruker. På dagen står dørene åpne sånn at det er varmt der når man legger seg, og så blir det kjøligere i løpet av natten.

Nå den siste perioden har vi ofte fyrt en runde eller 2 på kvelden, da får vi luksus varme ved peisovnen og varmepumpene slår seg av.

Vi har i tillegg varmekabler i underetasjen som vi ikke har slått på enda, men kommer til å slå på når vi får gjest til jul. Selv om det ble minus 10 utendørs i noen dagen er det fortsatt pluss grader på vaskerommet. Der får vi jo også varme fra tørketrommelen når vi bruker den.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-12-21, 13:35   #17
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.508
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Innetemperatur

På badet, eneste rommet med delvis strømoppvarming er det 25-26 grader.
I huset varierer det mellom 10 grader (gangen) til ca 22 grader (kjøkken, hovedoppholdsrom). Kjøkken og stue har vedovn i tillegg til vannbåren varme i gulvene, som er over hele huset. Vi har noen rom som står kalde, et så kaldt at det fryser der.
Kontoret ligger på 3-4 grader når det ikke brukes. Vaskerommet i kjelleren varmes bare av vaskemaskin/tørketrommel og er KALDT om det ikke er i bruk. Normalt har vi en vifteovn på der. Men ikke i år gitt.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-21, 13:49   #18
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.808
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Innetemperatur

Vi har 20 grader innstilt på varmepumpa, men fyrer oss opp i 21 grader ca på dagtid og kveldstid når vi er hjemme. På soverommet til mannen og meg er det ingen varmovn og småkjølig dag og natt. På sønnen sitt er det 20 grader døgnet rundt tror jeg. På bad ca 23-24 grader.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-21, 14:16   #19
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.015
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Innetemperatur

Varmepumpa står på 18 grader når jeg er alene, 20 grader når ungene er hos meg.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-21, 14:18   #20
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.331
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Innetemperatur

Det pleier å være rundt 18-19 grader i oppholdsrommene når vi står opp, vi fyrer og bruker varmepumpe slik at temperaturen er rundt 20-21 grader om ettermiddagen/kvelden.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no