Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hva er ditt inntrykk av media generelt?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-10-06, 13:55   #61
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.234
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt inntrykk av media generelt?

Jeg rakk aldri å lese et eneste MEMO. Jeg hørte om det (og vi fikk inn en visstnok glimrende artikkel om diabetes), men jeg så det aldri. Jeg visste ikke engang at det hadde gått inn.

Men selv abonnerer vi på Newsweek, et glimrende nyhetsmagasin. Det er så deilig å få innspill som ikke lukter av navleloet til Akersgata (eller hvor de nå har slått seg ned). Det eneste ankepunktet mitt er at de er EKSTREMT Irak-fokusert - naturlig, siden de er et Bush-kritisk amerikansk magasin. Men det pågår vitterlig andre ting i verden som er minst like viktig å dekke.

Et felles nordisk Newsweek-aktig, ukentlig magasin, rett hjem i postkassen min. Det har jeg lyst på.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-06, 13:58   #62
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt inntrykk av media generelt?

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

.
Et felles nordisk Newsweek-aktig, ukentlig magasin, rett hjem i postkassen min. Det har jeg lyst på.

DET synes jeg var en god idé. Noe for Bonnier?

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-06, 14:10   #63
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.101
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt inntrykk av media generelt?

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Selvsagt. Men da må man også stille seg spørsmålet: Hvorfor fungerer det i andre land, og ikke her? (DET har ikke jeg svaret på, altså. )

Men hvilken distribusjonskanal brukte de da? Det virker jo mildt sagt underlig at Dagbladet ikke skulle ha gode distribusjonsmuligheter?

De hadde det i hvert fall ikke på Ica, ikke på mindre Narvesen-kiosker, ikke på Rema. Og da var jeg litt stuck, altså.

I tillegg hadde de utrolig dårlig plassering der de faktisk hadde det. Jeg måtte flere ganger lete høyt og lavt for å finne det.

Så jeg tror grunnen til at det ikke fungerte rett og slett var at eierne aldri lot det få en reell sjanse. Folk fikk jo ikke lest det en gang, før det gikk inn!

Det er nesten så man lurer på om ansatte i Dagbladet lobbet mot sine eiree for å bli kvitt det...

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-06, 14:37   #64
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt inntrykk av media generelt?

Etter litt søk fant jeg ut at MEMO ble distribuert av Interpress (som er tidligere Narvesen). Da brukte de altså ikke sitt vanlige distribusjonsapparat, noe som sikkert er logisk siden de var et magasin/blad, og ikke en avis.
De burde nok definitivt ha blitt distribuert gjennom Bladcentralen (men der er det vel ikke enkelt å komme inn) - det ville sørget for en mye bredere distribusjon. Regner med at konkurrenten NY Tid, som fremdeles er oppe og går, distribueres gjennom Bladcentralen, i og med at de utgis av Damm, som er en av eierene av Bladcentralen. (Nå er jeg sikkert laaaangt ute i uinteressante detaljer her. )

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-06, 14:38   #65
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.458
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt inntrykk av media generelt?

Tror faktisk Polyanna har rett mht distribusjonen. Jeg kan ikke huske å ha sett et eneste Memo i levende live. Men jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har sett det andre, Ny tid(?), plassert midt i fleisen på butikken eller kiosken. Og så har jeg tenkt at jeg skulle kjøpe det der Memo som jeg har lest om, og så kikker jeg meg rundt men kan ikke se det noen steder. Så et par ganger har jeg skuffet kjøpt det andre i stedet.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-06, 14:39   #66
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.458
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt inntrykk av media generelt?

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Nå er jeg sikkert laaaangt ute i uinteressante detaljer her. )

Neinei, jeg tror tvert imot at du er inne på noe.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-06, 14:39   #67
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.101
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt inntrykk av media generelt?

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Etter litt søk fant jeg ut at MEMO ble distribuert av Interpress (som er tidligere Narvesen). Da brukte de altså ikke sitt vanlige distribusjonsapparat, noe som sikkert er logisk siden de var et magasin/blad, og ikke en avis.
De burde nok definitivt ha blitt distribuert gjennom Bladcentralen (men der er det vel ikke enkelt å komme inn) - det ville sørget for en mye bredere distribusjon. Regner med at konkurrenten NY Tid, som fremdeles er oppe og går, distribueres gjennom Bladcentralen, i og med at de utgis av Damm, som er en av eierene av Bladcentralen. (Nå er jeg sikkert laaaangt ute i uinteressante detaljer her. )

Ja, Ny Tid har jo en FANTASTISK distribusjon og plassering! Og det er et mye dårligere produkt, som likevel selger. Distribusjon er så viktig!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-06, 14:44   #68
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt inntrykk av media generelt?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ja, Ny Tid har jo en FANTASTISK distribusjon og plassering! Og det er et mye dårligere produkt, som likevel selger. Distribusjon er så viktig!

Ja, det er uhyre viktig. Problemet er å komme inn på Bladcentralen som styres av eiere som igjen er utgivere av blader og bøker (forlag). Men da burde jo f.eks. Cappelen sett sitt snitt til å overta MEMO, i og med at de også har eierandeler i Bladcentralen, og ønsker å konkurrere med Damm. :konspirerer:

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-06, 15:00   #69
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.007
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt inntrykk av media generelt?

Kjempeinteressant diskusjon og gode innlegg fra alle, spesielt deg Claire.

Jeg jobber også innen media, men ikke tabloid. Må si jeg blir litt sur når de slår opp Harald som prøver seg som bodybuider når det er masse viktige saker fra statsbudsjettet å ta av f.eks. Greit nok at Se og Hør gjør det, de er et sladreblad, men de største avisene? Det blir for ille.

Vet også at det er lett å få på trykk saker i egen vinkling i masse media , og jeg ser veldig lett at særlig fagsaker ofte ser veldig ferdigskrevet fra medierådgivere. Siden jeg jobber innen samme område som deg Scarlett, men litt på andre siden av bordet, så er det ikke sjelden at vi opplever at firmaene kommer ut med masse stoff. I og for seg nyttig stoff, og helt greit at de trykker det, men de gidder ikke en gang å forsøke å finne flere kilder til sakene. Selv om de vet at det kommer fra et firma, og andre kilder er kjempelette å få tak i. Det er ekstremt sløvt.

Andre ganger tror de at de har funnet skupet, og blendet av drømmen om SKUP-pris, så går de over lik for å finne kilder for en konklusjon de har allerede før de starter å "grave". Samme hvor mye en argumenterer så har de allerede bestemt seg, og da føler de seg som skikkelig tøffe og undersøkende journalister. Det er til å gråte av noen ganger.

Og hvem er det egentlig de graver om? Iallfall ikke store annonsører eller eiere. Man kan virkelig spørre seg om pressen er uavhengig til tider.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-06, 18:12   #70
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt inntrykk av media generelt?

Opprinnelig lagt inn av LaBanga, her.

Andre ganger tror de at de har funnet skupet, og blendet av drømmen om SKUP-pris, så går de over lik for å finne kilder for en konklusjon de har allerede før de starter å "grave". Samme hvor mye en argumenterer så har de allerede bestemt seg, og da føler de seg som skikkelig tøffe og undersøkende journalister. Det er til å gråte av noen ganger.

I den båsen tror jeg vi kan putte Heltskog da han laget programmet om MMR vaksinen. Allerede da han lagde programmet var den ene artikkelen som viste sammenheng mellom autisme og MMR motbevist. Det har kommet fram i etterkant at han faktisk også hadde disse artiklene. Snakk om å bestemme seg for konklusjon på forhånd.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-06, 19:35   #71
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.234
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt inntrykk av media generelt?

Ja, dette er helt typisk. Jeg kan nevne et eksempel, uten å bli for konkret (kanskje VG sniker her inne ). VG har fått "snusen" i en sak de synes er verdt å blåse opp om det nye "vidundermiddelet" vårt (som VG kalte vidundermiddel, altså. For noen måneder siden.). De ringer den i vårt firma som er ansvarlig for kontakt med pressen og ber om kommentar. Han utdyper og forklarer, ber klokelig nok om å få lese gjennom det de skal skrive først – og er rimelig fornøyd. Mener at dette blir balansert og nyansert. Og hva skjer? Ikke ETT ord kommer inn. De har bare kuttet alt, siden det åpenbart ikke ble noe de kunne dra ut som støttet saken deres. Innlegget ble veldig ensidig, selvsagt.

Ellers synes jeg din organisasjon er en av de flinkeste i klassen når det gjelder medieprofilering, LaBanga. De er dyktige til å få oppmerksomhet, og de fremstår som gjennomtenkte og nyanserte. Nå følger jeg sikkert ekstra godt med på feltet, men jeg tror jeg har belegg for det uansett.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-06, 20:01   #72
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.007
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt inntrykk av media generelt?

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Ellers synes jeg din organisasjon er en av de flinkeste i klassen når det gjelder medieprofilering, LaBanga. De er dyktige til å få oppmerksomhet, og de fremstår som gjennomtenkte og nyanserte. Nå følger jeg sikkert ekstra godt med på feltet, men jeg tror jeg har belegg for det uansett.

Takk Scarlett, det er hyggelig å høre. Særlig fordi jeg egentlig hele tiden har dårlig samvittighet fordi vi ikke har kapasitet til å være så aktive som vi skulle ha ønsket. Tiden strekker rett og slett ikke til. Men vi ser jo at det har lønnet seg å velge ut de aller viktigste sakene, og være konstruktive og ikke bare sutreklubb. Spesielt moro er det når alle sier det vi sa for noen år siden. For 4-5 år siden gikk vi ut og krevde brusautomatene ut av skolene og inn med vannfontener. Nå er brusautomater snart en saga blott, mens vannflaskene har erstattet vannfontenene.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-06, 20:16   #73
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.355
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt inntrykk av media generelt?

Artig hvor forskjellig oppfatning man kan ha om noe. Jeg syntes MEMO var et helt rævva magasin, dårlig språk, dårlig journalistikk og enkle, sensasjonslystige saker. Og jeg hadde virkelig ikke noe problem med å finne det. De hadde det på Rema 1000, narvesen og de fleste andre butikker rundtom her og skolen. Jeg kan ikke si jeg kommer til å savne det, jeg syns ikke de tilførte medianorge noe som helst.

Claire, dine siste innlegg er akkurat det jeg leser om dagen. Vertikal intergrering, forlag, distribusjonsentralen, hvem som eier hvem, konkurransevridning osv i bokbransjen.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-06, 08:55   #74
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt inntrykk av media generelt?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Claire, dine siste innlegg er akkurat det jeg leser om dagen. Vertikal intergrering, forlag, distribusjonsentralen, hvem som eier hvem, konkurransevridning osv i bokbransjen.

Det er egentlig ganske vanvittig når man ser litt nærmere på hvordan det fungerer. Bukken til havresekken.

LaBanga; dette med såkalt gravende journalistikk og saker der konklusjonen er "forhåndsbestemt", og der prestisjen overskygger budskapet er også ganske skremmende. En del slike "avsløringer" og "dokumentarer" er jo faktisk noe som presenteres for oss seere som "sannheten". Mens det ofte bare er én side av saken. Synes egentlig Brennpunkt av og til havner i samme kategori som Heltskog; det pøses på med dramatisk musikk og slow-motion-bilder og sladding og fordreining av stemmer, og klipping, ikke minst - alt sammen visuelle virkemidler som påvirker seeren i en bestemt retning.

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no