Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Om økologisk landbruk - folkehjelpen

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-05-17, 18:15   #21
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.
 
Sir Limpalot sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Innlegg: 1.242
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Om økologisk landbruk - folkehjelpen

For meg fremstår økologisk-farsotten mer som religion og jeg kjøper konsekvent ikke økologisk noe som helst.
Ikke fordi det er en helt svart/hvitt situasjon mellom økologisk og ikke-økologisk, men fordi økologisk, som det fremstår i dag, er feil vei å gå.
At det finnes ting som kan forbedres betyr ikke at man skal gå ut på en annen ytterkant.
Når reklamen påstår at dette er mye sunnere, inneholder mer vitaminer, er mindre farlig og annet kvasireligiøst vås går jeg en smule i trass-modus.
Når det i tillegg er krav om å forsøke homeopati og annet fjas før dyrene får faktiske medisiner forsvinner "en smule" og jeg sjekker om ting er økologisk sånn at jeg kan unngå det.
Når definisjonen på økologisk begynner å minne om fornuftig og gjennomtenkt, i stedet for å minne meg om alternativbransjen og sølvvann, kommer jeg nok til å endre standpunkt.
Før den tid ser jeg det ikke som et reelt alternativ for å forbedre jordbruket, bare en alternativ feil som forhindrer reell forbedring.

__________________
“There is a rumour going around that I have found God. I think this is unlikely because I have enough difficulty finding my keys, and there is empirical evidence that they exist.”
Sir Limpalot er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-17, 19:28   #22
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.187
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Om økologisk landbruk - folkehjelpen

Opprinnelig lagt inn av Sir Limpalot, her.

For meg fremstår økologisk-farsotten mer som religion og jeg kjøper konsekvent ikke økologisk noe som helst.

Til og med Folkeopplysninger sier at økologiske høner har det bedre enn "vanlige" høner. Så da kan du kanskje vurdere å kjøpe økologiske egg fra nå av?

Hvis du i det hele tatt kjøper egg, da. Det er jo ingen tvil om at eggproduksjon er vanskelig etisk sett.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-17, 20:17   #23
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.791
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om økologisk landbruk - folkehjelpen

Jeg kjøper bare økologiske egg - fordi hønene har det bedre.
jeg kjøper ikke økologiske grønnsaker - mest fordi alt som tilbys i butikken er plastpakket - og det anser jeg for å være fullstendig unødvendig og veldig miljøfiendtlig.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-17, 22:23   #24
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.187
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Om økologisk landbruk - folkehjelpen

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

jeg kjøper ikke økologiske grønnsaker - mest fordi alt som tilbys i butikken er plastpakket - og det anser jeg for å være fullstendig unødvendig og veldig miljøfiendtlig.

En del økologiske grønnsaker har mye kortere holdbarhet enn "vanlige" grønnsaker. Noe som i alle fall hos oss førte til mer matsvinn. Spesielt økologisk agurk var et problem hos oss.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-17, 00:29   #25
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.
 
Sir Limpalot sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Innlegg: 1.242
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Om økologisk landbruk - folkehjelpen

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Til og med Folkeopplysninger sier at økologiske høner har det bedre enn "vanlige" høner. Så da kan du kanskje vurdere å kjøpe økologiske egg fra nå av?

Hvis du i det hele tatt kjøper egg, da. Det er jo ingen tvil om at eggproduksjon er vanskelig etisk sett.

Egg kjøper jeg av en fyr borti veien hvor jeg veit hvordan de har det.

__________________
“There is a rumour going around that I have found God. I think this is unlikely because I have enough difficulty finding my keys, and there is empirical evidence that they exist.”
Sir Limpalot er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-17, 10:23   #26
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.283
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om økologisk landbruk - folkehjelpen

Opprinnelig lagt inn av Sir Limpalot, her.

Egg kjøper jeg av en fyr borti veien hvor jeg veit hvordan de har det.

Håper ikke de er økologiske da!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-17, 20:40   #27
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.
 
Sir Limpalot sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Innlegg: 1.242
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Om økologisk landbruk - folkehjelpen

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Håper ikke de er økologiske da!

Det kan de umulig være da mannen er like glad i homeopati og denslags fjas som jeg er, altså vil de ikke defineres som det.
Du skjønte at det var definisjonen og regelverket rundt jeg ser på som et problem?

__________________
“There is a rumour going around that I have found God. I think this is unlikely because I have enough difficulty finding my keys, and there is empirical evidence that they exist.”
Sir Limpalot er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-17, 20:50   #28
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.432
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om økologisk landbruk - folkehjelpen

Økologiske jordbruksprodukter er umulig/vanskelig å produsere i Nord-Norge, så derfor kjøper jeg ikke det. Velger heller lokalprodusert og kortreist. Veldig ofte kan det være Tine, Gilde og Prior, faktisk.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-17, 20:58   #29
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.457
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om økologisk landbruk - folkehjelpen

Jeg er enig med Sir Limpalot i det han sier, i tillegg til at jeg synes det er smått absurd at vi går inn for en matproduksjon som er mindre produktiv. Økologisk dyrehold er litt annerledes, men ideelt skulle vi kuttet ut det meste av kjøttspising uansett.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-17, 00:04   #30
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.447
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om økologisk landbruk - folkehjelpen

Homøopati kravet dankes ut av neste ledd, der det kreves virksom behandling av syke dyr. Men enig i at det burde vært fjernet!

På lang sikt er jeg ikke i tvil om at økologisk, helst fusjonert med konvensjonelt er veien å gå

Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-17, 01:11   #31
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.
 
Sir Limpalot sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Innlegg: 1.242
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Om økologisk landbruk - folkehjelpen

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

På lang sikt er jeg ikke i tvil om at økologisk, helst fusjonert med konvensjonelt er veien å gå

Det er poenget mitt, vi må forsøke å bevege oss i retning av en løsning basert på fornuftige avveininger.
Kravene for å bli stemplet "økologisk" i Norge i dag fremstår langt i fra det, for meg.
Å kjøpe økologiske matvarer som har reist halve kloden rundt i stedet for kortreist og tro man gjør det for miljøet er en annen ting jeg undres litt over.

__________________
“There is a rumour going around that I have found God. I think this is unlikely because I have enough difficulty finding my keys, and there is empirical evidence that they exist.”
Sir Limpalot er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-17, 09:09   #32
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.906
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Om økologisk landbruk - folkehjelpen

Hm. Hvorfor ikke strebe etter økologisk OG kortreist?

Det verserer mange sannheter i landbruksdiskusjonen. Her er en artikkel om temaet (diskuterer mest småskala versus storindustrilandbruk):

Avlingen som ble en sensasjon

Sitat:

Når produktiviteten måles per areal, er den mye høyere på småbruk, ifølge publikasjonen fra More and Better. Industrilandbruket disponerer 70-75 prosent av arealet, men produserer bare 30 prosent av maten i verden. Det er småskalalandbruket med variert drift som sammen med jakt, fiske og sanking sørger for resten av maten. Artikkelen i Die Zeit hevder med FAO som kilde at 500 millioner småbønder produserer 80 prosent av maten i verden.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-17, 09:24   #33
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om økologisk landbruk - folkehjelpen

Jeg syns ikke kortreist er uproblematisk heller. Det fratar land med dårligere økonomi enn oss viktige inntekter.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-17, 09:50   #34
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.906
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Om økologisk landbruk - folkehjelpen

Du har rett i det, Tallulah, men det er forskjell på å undergrave egen produksjon ved å importere epler og poteter (som vi kan produsere mye av selv) og å importere mat vi ikke har så gode forutsetninger for å produsere, som ris og kaffe. Det er alltid nyanser.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-17, 10:01   #35
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om økologisk landbruk - folkehjelpen

Opprinnelig lagt inn av Sir Limpalot, her.

Det er poenget mitt, vi må forsøke å bevege oss i retning av en løsning basert på fornuftige avveininger.
Kravene for å bli stemplet "økologisk" i Norge i dag fremstår langt i fra det, for meg.
Å kjøpe økologiske matvarer som har reist halve kloden rundt i stedet for kortreist og tro man gjør det for miljøet er en annen ting jeg undres litt over.

Veldig enig. Kravene til økologisk produksjon er slett ikke alltid det som er mest bærekraftig bruk av ressursene, og heller ikke alltid best for dyrene. Det er ikke dermed sagt at alt ved økologisk matproduksjon er tullete, det mye som er veldig bra. Det som er dumt er at mange tror økologisk = bærekraftig og dyrevennlig mens konvensjonelt er det motsatte.

Ja, det er virkelig tullete å tro man gjør verden en tjeneste ved å spise økologisk løk fra Egypt i stedet for konvensjonelt produsert i Norge. (True story, ikke et eksempel jeg finner på.)

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-17, 10:38   #36
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om økologisk landbruk - folkehjelpen

Opprinnelig lagt inn av Eia, her.

Det er alltid nyanser.

Ja, det var liksom poenget mitt.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no