Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Oppdrettslaks

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-10-23, 08:41   #21
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.893
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oppdrettslaks

Jeg tenker det samme. Og nå som Salmalaksen er oppe 380,-pr kg til forbruker er det lett å kjøpe mindre. Har kjøpt økologisk laks i frysedisken hos REMA, men egentlig er det vel samme sak, bare øko fôr. Har søkt etter fryst villaks, som på Fiskebilene, men ikke funnet.

Laksenæringen har råd til å forske, drive mer bærekraftig og etisk. Er det Lerøy som har mærer langt uti havet, har ikke hørt mer om prosjektet. Mulig for dyrt og vanskelig. En ting er produktet, en annen ting skadene på nærmiljø. Miljø og fisket blir ikke det samme igjen ute ved Trøndelagskysten. Villaks skal en lete lenge etter, også utenfor mærene.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-23, 09:14   #22
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.888
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppdrettslaks

Vi har ikke spist laks på minst 10 år og kommer ikke til å gjøre det heller. Jeg bor i en innlandsdelta og har ikke peiling på oppdrettsanlegg, men bransjen har for meg absolutt ingen troverdighet og har ikke hatt det på årevis. Det framstår som om det kun er pengene som råder.

Vi spiser mye fisk ellers da. Det er mye som smaker langt bedre enn laks.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-23, 09:25   #23
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Oppdrettslaks

Litt vanskelig å argumentere med rikfolk og villaks. Ønsker man å utrydde villaks i Norge fordi oppdrettsnæringen aldri kan bli rik nok?

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-23, 10:16   #24
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Oppdrettslaks

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Litt vanskelig å argumentere med rikfolk og villaks. Ønsker man å utrydde villaks i Norge fordi oppdrettsnæringen aldri kan bli rik nok?

Denne skjønte jeg ikke?

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-23, 16:41   #25
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Oppdrettslaks

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Denne skjønte jeg ikke?

Det var en kommentar til Charlies innlegg.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-23, 16:48   #26
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Oppdrettslaks

Oppdrettsindustrien representerer i dag den største menneskeskapte trussel mot så godt som alle anadrome fiskebestander og ikke bare i Norge. De store skadevirkningene fra oppdrett som lus, spredning av fiskesykdommer.
Det er først når mer enn 30 % av alle lakse- og sjøørretungene som vandrer til havs dør av lakselus at regjeringen mener effekten er uakseptabel og vil redusere produksjonen. ReddVillaksen og andre villaksorganisasjoner mener at disse grenseverdiene er altfor høye og må nedjusteres.
Oppdretterne er på sin side ikke fornøyd med at de kan bli pålagt å ta ned produksjonen. I forbindelse med at regjeringen satte PO4 og PO5 i rødt i 2019, gikk oppdretterne i PO4 kollektivt til sak mot staten. Denne saken er ikke avgjort.
Fra veterinærforeningen:
https://www.dagbladet.no/meninger/vi...isken/72820663

Mengden bioavfall og næring salter som slippes ut fra oppdrettsindustrien er enorm. Samlet vekt av oppdrettslaksen i Norge er fire ganger så stor som vekta til hele Norges befolkning. Og laksen har verken søppelinnsamling eller avløpssystem. Fôrrester og avføring går rett i sjøen. Dette kan på sikt føre til gradvis økning av næringssaltinnhold i vann, med derav følgende oppblomstring av alger og andre organismer med høy biomasseproduksjon, spesielt i fjord- og kystområder med dårlig vannutskifting. Det kanskje største problemet er imidlertid at man med utslipp fra oppdrettsanlegg lar enorme ressurser gå tapt. Avfall fra fiskeoppdrett er en fantastisk kilde til biogass, og etter at biogassen er utvunnet sitter man igjen med alle næringssaltene i restene. Spesielt fosfor er det viktig å gjenvinne fordi fosfor er en mangelvare i verdensmålestokk.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-23, 16:52   #27
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Oppdrettslaks

Jeg er sikkert inhabil også, mannen min jobber frivillig i ideell organisasjon for dette temaet.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-23, 18:21   #28
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Oppdrettslaks

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Det var en kommentar til Charlies innlegg.

Ja, men jeg skjønte ikke hva du mente. At man peker på et klasseperspektiv, behøver ikke bety at man mener at villaksen bør erstattes med oppdrett?

For min del mener jeg at mye av den økte tilgangen til ting som har gjort klasseforskjeller mindre, dessverre også utarmer planeten vår, og vi trenger å sette mer pris på ting, inkludert laks. Jeg synes virkelig ikke det er dumt å gjøre laks til et mindre lettilgjengelig produkt enn det er nå.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-23, 16:30   #29
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.893
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oppdrettslaks

Nå blir det kanskje iverksatt tiltak for dyrevelferden. Mærene Mowi og Salmar har på Island er fulle av lus og det er rømte laks. Mulig oppdretterne får krav om færre laks pr mære for å få ned lusebestanden. Litt politisk krise er det når laks er en av våre største eksportartikler med 95% av produsert fisk eksporteres, i følge regjeringen. Og fisken får så mye dårlig omtale.

https://www.nrk.no/norge/ekstremt-la...aks-1.16631926

Kan anbefale 2 kg pakkene med torskeloin som selges på REMA 1000 og Oda. Linefanget fisk, store hvite fileter til 180,- pr kg.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no