Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Farge til soverom, lys antikk på lister/karminger?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-10-06, 20:58   #1
Zip
I farta!!
 
Zip sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.500
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Farge til soverom, lys antikk på lister/karminger?

Hei

Lurer på om noen har noen fargetips til meg, er ikke så god på slikt.
Vi skal male soverommet vårt og jeg har lyst på en lys farge, gjerne mot hvit, kanskje litt varm. Vi har lys antikk på lister og karminger.

Noen som har tips?

Zip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-06, 22:18   #2
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Farge til soverom, lys antikk på lister/karminger?

Jeg vet ikke hva slags stil du liker, men når jeg en gang skal pusse opp rommet vårt, tror jeg kanskje at jeg vil gå for tapet... en litt romantisk en med noe blomsteraktig. Ellers så er egghvit en farge som behager mitt øye, så den fargen kan jeg anbefale! Den er litt varm men temmelig hvit.

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-06, 22:27   #3
Zip
I farta!!
 
Zip sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.500
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Farge til soverom, lys antikk på lister/karminger?

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Jeg vet ikke hva slags stil du liker, men når jeg en gang skal pusse opp rommet vårt, tror jeg kanskje at jeg vil gå for tapet... en litt romantisk en med noe blomsteraktig. Ellers så er egghvit en farge som behager mitt øye, så den fargen kan jeg anbefale! Den er litt varm men temmelig hvit.

Tusen takk for tips . Det er strie på veggen fra før som vi ikke skal gjøre noe med i denne omgang så det blir kun å male nå. Det er rødt i dag og det er ikke så lækkert . Skal kikke på eggehvit

Zip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-06, 22:32   #4
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Farge til soverom, lys antikk på lister/karminger?

Jeg har for øvrig lyst på en litt sånn shabby chic stil på soverommet når det en gang blir det rommets tur til en overhaling.

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-06, 22:43   #5
TGM
drømmende
 
TGM sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.200
TGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Farge til soverom, lys antikk på lister/karminger?

Jeg malte kontoret mitt med eggehvit, men etter å ha lest alle anbefalingene til Maximillia så tenkte jeg at jeg måtte prøve claro.
Den er gulere enn eggehvit, men i samme hvithetsskala. Sammenlignet ser eggehvit nesten møkkete ut.

__________________

TGM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-06, 22:47   #6
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Farge til soverom, lys antikk på lister/karminger?

Opprinnelig lagt inn av TGM, her.

Jeg malte kontoret mitt med eggehvit, men etter å ha lest alle anbefalingene til Maximillia så tenkte jeg at jeg måtte prøve claro.
Den er gulere enn eggehvit, men i samme hvithetsskala. Sammenlignet ser eggehvit nesten møkkete ut.

Heyy ikke mobb ynglingsinteriørfargen min!

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-06, 23:03   #7
TGM
drømmende
 
TGM sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.200
TGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Farge til soverom, lys antikk på lister/karminger?

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Heyy ikke mobb ynglingsinteriørfargen min!

Jeg syntes den var fin før jeg oppdaget claro.

__________________

TGM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-06, 23:10   #8
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Farge til soverom, lys antikk på lister/karminger?

Jeg syns at "benhvit" er penere enn eggehvit. Den er dessuten varmere. Hvis du er usikker så vil jeg faktisk anbefale å gå til anskaffelse av noen prøvebokser med forskjellige farger og male et litt større område med de aktuelle fargene. Da kan du sammenligne og så finne du ut hva du syns passer best i rommet.

Jeg har blant annet hatt "Kaffe latte" på gangen min, og på grunn av lyset så har veggene rett og slett sett møkkete ut. Byttet til "Ida", som i teorien skulle vært veldig rosa, men som blir en varm og fin beige i min gang (også på grunn av lyset).

Jeg har nettopp sett et soverom malt i en farge som jeg tror heter "Mild", men jeg finner den ikke igjen i Jotuns fargekart. Den var i alle fall veldig lys og fin.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 08:14   #9
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Farge til soverom, lys antikk på lister/karminger?

hele mitt hus er eggehvit
Vi malte/pusset opp da jeg var høygravid, og jeg orket ikke ta stilling til farger etc.. Så det ble eggehvit over alt! Men vi er veldig fornøyde og har fått mange spm om hva den heter fra folk som vil ha den samme. Det kommer som man sier her mye an på lyset man har tror jeg.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 09:05   #10
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Farge til soverom, lys antikk på lister/karminger?

I og med at dere har lys antikk på lister og karmer, så må dere huske på at den blir veldig grå mot andre hvit-farger...

Ellers har jeg ikke så mye mer spennende å komme med

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 09:36   #11
Zip
I farta!!
 
Zip sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.500
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Farge til soverom, lys antikk på lister/karminger?

Tusen takk for alle tips

Skal prøve male litt på noen plater for å se hvordan fargene blir i det rommet og hva som er fint til lys antikk

Zip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 09:44   #12
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Farge til soverom, lys antikk på lister/karminger?

Vi malte veggene i leiligheten med lys toscana. Den er kjempefin synes jeg. Går mer i brunt enn gult..

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 09:48   #13
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Farge til soverom, lys antikk på lister/karminger?

Opprinnelig lagt inn av Joma, her.

Det som kan være fordelen med egghvit 0502Y er at mange ferdigprodukter leveres i den fargen eller S0502Y (som er bittelittegrann gulere, men som går sammen med egghvit), og man slipper å "rote" med ulike hvitfarger (som kanskje ikke er fine sammen).

Selv om man maler veggene i samme farge som listverk, møbler m.m. oppleves ikke det kjedelig. Dette fordi fargene har ulik glans, og lyset gjør at fargen ikke blir helt lik over alt.

Jeg har malt nesten alle rommene i den fargen, samtidig som vi har hvite ferdigmalte hyller og skap "over alt" i huset. Glad vi hadde egghvit og ikke en annen hvitfarge som ferdigmalte møbler hadde sett "skitten" e.l. ut i lag med. Hvis man ikke skal ha noen ferdigmalte produkter i hvitt (garderobeskap/skyvedører, hyller, skap e.l.), er det ikke noe å tenke på. Videre hvis man ikke skal ha hvitmalt trapp (mange maler i samme farge som ferdigmalte listverk - og de kommer også i S0502Y - er det heller ikke noe å tenke på.

Anbefaler også oppstrøksprøver (male en plate eller tapetbit i ca. str. 1 x 1 meter). Sette de rundt i rommet med ulik lyssetting (dagslys og lampelys).
Enkelte malerforretninger har ferdige prøver til uttlån.

Artikkel om hvitfarger: http://www.kvinneguiden.no/magasin/i...av_hvitt/29624

Lykke til!

Denne skal jeg lese! Skulle ønske jeg hadde funnet dere med meninger om hvitfarger før vi malte husket vårt på utsiden i vår . Vi malte det i fargen frostrøyk og det er jeg ikke helt fornøyd med .

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 09:57   #14
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Farge til soverom, lys antikk på lister/karminger?

Opprinnelig lagt inn av Zip, her.

Tusen takk for alle tips

Skal prøve male litt på noen plater for å se hvordan fargene blir i det rommet og hva som er fint til lys antikk

Det er nok lurt.

Husk at lys antikk og latte er samme farge. Butinox har vel en serie som skal passe sammen der latte inngår - kanskje du kan se på den?

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 09:59   #15
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Farge til soverom, lys antikk på lister/karminger?

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Det er nok lurt.

Husk at lys antikk og latte er samme farge.

'

Er det det?
Lys antikk er jo veldig grå-hvit, latte er varmere, gul-aktig.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 10:04   #16
Zip
I farta!!
 
Zip sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.500
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Farge til soverom, lys antikk på lister/karminger?

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Det er nok lurt.

Husk at lys antikk og latte er samme farge. Butinox har vel en serie som skal passe sammen der latte inngår - kanskje du kan se på den?

Jøss visste ikke at lys antikk og latte er samme farge. Må undersøke det ja. Skal sjekke Butinox

Zip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 10:05   #17
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Farge til soverom, lys antikk på lister/karminger?

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

'

Er det det?
Lys antikk er jo veldig grå-hvit, latte er varmere, gul-aktig.

Jotuns lys antikk har samme fargekode som Butinox latte. Leste det i et forum en gang, og spurte i fargehandelen etterpå for å være sikker, og de bekreftet det.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 10:44   #18
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.395
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Farge til soverom, lys antikk på lister/karminger?

Vi holder på å male et rom i underetasjen vår nå, der har vi valgt helt hvitt (husker ikke kode osv., men hvitere enn egghvit S0502Y). Panelveggene er nå i ferd med å bli egghvite S0502Y, samme farge som de nye ferdigemalte vinduene og døra vi har satt inn mot entreen. På gulvet blir det eikeparkett, og en av veggene har skifer på veggflate+peis i skifer, så litt kontraster blir det.

I dette rommet gir i alle fall egghvit en fin gulhvit farge pga en del lys. Men jeg tipper den ikke passer noe videre sammen med lys antikk på listverk.

Tipset om å tapetsere soverommet var lurt syns jeg, det skal vi jammen tenke på. Skal straks pusse opp soverommet vårt, og da blir vi kvitt brystpanelet og får ny garderobeløsning. En romantisk rosevegg ville nok gjort seg.

Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 11:09   #19
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Farge til soverom, lys antikk på lister/karminger?

Opprinnelig lagt inn av Kaprifol, her.

Tipset om å tapetsere soverommet var lurt syns jeg, det skal vi jammen tenke på. Skal straks pusse opp soverommet vårt, og da blir vi kvitt brystpanelet og får ny garderobeløsning. En romantisk rosevegg ville nok gjort seg.

Ja jeg ser også for meg en vegg med tapet. Blomstrene må ha relativt tynne streker/former/linjer (skjønner?), men jeg vil at det skal være romantisk.

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 13:31   #20
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Farge til soverom, lys antikk på lister/karminger?

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Jotuns lys antikk har samme fargekode som Butinox latte. Leste det i et forum en gang, og spurte i fargehandelen etterpå for å være sikker, og de bekreftet det.

Sikker på at du ikke blander med vanilje?
Jeg er nemlig overbevist om at vi malte over latte...

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no