Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Den store kakemanntråden! Jippi eller rett og slett pyton? Om oktoberkakemenn!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-10-07, 19:32   #21
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store kakemanntråden! Jippi eller rett og slett pyton? Om oktoberkakemenn!

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Iset.. Siden du er siddis.. Hva er egentlig forskjellen på jødekaker og kakemenn? Er det bare utseendet eller er det forskjell på smaken?

Jeg synes konsistensen også er forskjellig, Jødekaker er bedre. De er saftigere og mykere, men jeg er ikke særlig begeistret for dem heller. De har rund/sekskantet form med masse perlesukker på, mens kakemenn er formet som menn og koner.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-07, 19:34   #22
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.852
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den store kakemanntråden! Jippi eller rett og slett pyton? Om oktoberkakemenn!

Jeg vanket mye sammen med en som var fra Molde dajeg gikk hjemme sist og da var det såå mye snakk om kakemenn. En gang kjøpte jeg en pakke i butikken her, men kastet resten.. Utrolig hva man er vant med.. jeg er vant til mølje i fett til jul fra min barndom...

Vanlige pepperkaker er nammi! Pepperker og melk,

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-07, 19:38   #23
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store kakemanntråden! Jippi eller rett og slett pyton? Om oktoberkakemenn!

Jødekaker lages av en annen deig enn kakemenn. I hvert fall marginalt annen deig.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-07, 19:45   #24
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Den store kakemanntråden! Jippi eller rett og slett pyton? Om oktoberkakemenn!

Den eneste ordentlige tradisjonen jeg har i forhold til jul er å bake kakemenn.

Har sett i butikkene nå både nissefigurer og julemarsipan..... At det går an.... vi er såvidt startet på oktober. Snakk om å dra jula langt. De ødelegger jula på den måten.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-07, 19:47   #25
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store kakemanntråden! Jippi eller rett og slett pyton? Om oktoberkakemenn!

Nesh, jula begynner jo i oktober og godt er det. Nidar har hatt vett nok til å sende ut marsipanen i oktober hvert år de siste 20 årene, håper aldri de forandrer på det.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-07, 19:55   #26
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den store kakemanntråden! Jippi eller rett og slett pyton? Om oktoberkakemenn!

Jødekaker er selvsagt mykere og litt mer smulete enn kakemenn. Jeg kjøpte kakemenn til ungene og meg i dag. Slike store med maling på. De var gode.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-07, 20:00   #27
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Den store kakemann tråden! Jippiiii eller rett og slett pyton?Om oktober kakemenn

Kakemenn er et Vestlandsfenomen. Her på østlandet vet de ikke hva det er en gang. Kakemenn hører definitivt med til de varierende antall slag som må bakes før jul.

daffy er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-10-07, 20:05   #28
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.823
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store kakemann tråden! Jippiiii eller rett og slett pyton?Om oktober kakemenn

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Kakemenn er et Vestlandsfenomen. Her på østlandet vet de ikke hva det er en gang. Kakemenn hører definitivt med til de varierende antall slag som må bakes før jul.

Det vet vi det så! Jeg kjenner dem fra bakeriet der bestemoren min jobbet da jeg var liten og seinere har jeg funnet en oppskrift selv som er god. Hvorfor skulle den ikke være det liksom? Hvor feil kan det bli med meierismør, mel, sukker og melk ++?

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-07, 20:31   #29
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.853
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store kakemann tråden! Jippiiii eller rett og slett pyton?Om oktober kakemenn

Inntil for et par år siden hadde jeg aldri hørt om kakemenn engang, jeg. (Og etter å ha smakt dem, skjønner jeg at det ikke var noe tap.)

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-07, 21:00   #30
tiril
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Den store kakemann tråden! Jippiiii eller rett og slett pyton?Om oktober kakemenn

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Inntil for et par år siden hadde jeg aldri hørt om kakemenn engang, jeg. (Og etter å ha smakt dem, skjønner jeg at det ikke var noe tap.)

Aldri hørt om kakemenn?????Det er for meg som er oppvokst med kakemenn helt utruleg. Trudde alle var vokst opp med kakemenn eg, og då kun i juletida(desember som det var før i tida)..Så komisk!! Kakemenn og pepperkaker var det første vi lærte om kva som høyrte jula til(og så jesus barnet då)
Visste heller ikkje at det vart solgt året rundt på visse geografiske områder.
Om nærbutikken heime hadde begynt å selge kakemenn året rundt hadde nok bygefolket ramla om. Og butikk sjefen fått fyken,man kødder ikkje med kakemenn!

Rart at det er så forskjellige kakemenn tradisjoner,men artig!

  Svar med sitat
Gammel 10-10-07, 21:02   #31
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.853
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store kakemann tråden! Jippiiii eller rett og slett pyton?Om oktober kakemenn

Opprinnelig lagt inn av tiril, her.

Aldri hørt om kakemenn?????Det er for meg som er oppvokst med kakemenn helt utruleg

Og jeg er endog en skikkelig kakemons, så det sier litt. Tror kanskje jeg overdrev litt, da, for det er mulig jeg støtte på dem allerede i studetida. Ergo er det en del mer enn et par år siden. Ellers har jeg utelukkende østlendinger i slekta, og ingen serverer kakemenn.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-07, 21:06   #32
tiril
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Den store kakemann tråden! Jippiiii eller rett og slett pyton?Om oktober kakemenn

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Og jeg er endog en skikkelig kakemons, så det sier litt. Tror kanskje jeg overdrev litt, da, for det er mulig jeg støtte på dem allerede i studetida. Ergo er det en del mer enn et par år siden. Ellers har jeg utelukkende østlendinger i slekta, og ingen serverer kakemenn.


det er stunder der eg ønsker meg til østlandet,kakemenn kvar dag heil jula er ikkje så bra!

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no