Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Makt-eliten på kokain

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-05-07, 20:42   #21
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Makt-eliten på kokain

KOKAIN

Utvinnes av blader fra kokaplanten
Kom til Europa på 1800 tallet
Lokalbedøvende effekter
Ble brukt i leskedrikker o.l.
Erklært illegalt fra 1914



Kokain utvinnes av bladene til kokaplanten. Bladene inneholder knapt 1% kokain.
I Sør-Amerika har denne planten blitt dyrket som en kulturplante i uminnelige tider og i Peru er den funnet i inkagraver fra år 2500 før Kristus. I Europa ble interessen for kokaplanten virkelig vekket på 1800-tallet, og det var da spesielt de sentralstimulerende egenskapene det ble lagt vekt på. Rent kokain ble første gang isolert i 1860. Kokain og kokablader ble brukt i patentmedisiner og leskedrikker som f eks coca cola. Mot slutten av 1800-tallet ble det oppdaget at kokain hadde lokalbedøvende effekter, og kokain ble det første lokalanestetika brukt i moderne medisin. På grunn av misbruk ble kokain erklært illegalt i USA i 1914. Fra rundt 1970 begynte misbruk av kokain å bre seg på ny.

Kinetikk og bruk

Rask absorbsjon fra slimhinner og lunger

Administrasjonsmåter.
-Innhalasjon/sniffing -(mest vanlig)
-Peroralt inntak
Injeksjon
-Røyking av "crack" (fribase-kokain)

Kokainhydroklorid, som til daglig omtales som kokain, er et krystallinsk stoff.
Vanligste bruksmåte er å sniffe såkalte linjer. Kokain kan også tas per oralt og injiseres.
Rusen varer i omrent 1-2 timer. Fribase-kokain (”crack”) røykes, og effektene kommer raskt. For å få denne formen av kokainet blandes stoffet med bakepulver eller ammoniakk og varmes opp. Det kalles crack fordi det gir en sprakende lyd når røykes. Kombinasjon av alkohol og kokain gir metabolitten kokaetylen som forsterker rus og avhengighet.

Rusfenomener

Ønsket effekt
-Eufori
-Egenskaper som afrodisiakum

Uønsket effekt
-"The post-coke blues"
Populariteten til kokain forklares ofte med at stoffet gir en sosial rus og man føler seg oppstemt, energisk og mer tilstede. Kokain har egenskaper som afrodisiakum. Etter den oppstemte fasen kommer tretthet, angst, depresjon og trangen til mer kokain – omtalt som ”the post-coce blues”.

Klinikk ved forgiftninger

Lik amfetaminforgiftninger
-Cardiovaskulært CNS
Vær spesiellt obs. på Arrytminer,hjerteinfarkt og kramper.

Effektene av kokain likner amfetamin. Ved forgiftninger oppstår økt puls, blodtrykk og hjerterytmeforstyrrelser, økt kroppstemperatur, samt kramper. Agitasjon, hallusinasjoner og psykoser er heller ikke uvanlig.
De vanligste årsakene til innleggelse av kokainmisbrukere er kramper eller arytmier. Ved inntak av kokain er det økt sjanse for å få hjerteinfarkt. Kokain kan også gi hjerneblødning.

Misbruk over tid

Toleranseutvikling
Langtidseffekter
-Hallusinasjoner og psykoser
-Søvnvansker,irritabilitet og voldsbruk
-Slimhinneskader i nesen
-Førdøyelsesbesvær og nedsatt apetitt
-Impotens

Etablerte misbrukere kan tåle større doser kokain enn ikke tilvendte personer.
Kokain er et sterkt vanedannende stoff. Ved lengre tids misbruk kan man få psykotiske tilstander i form av forfølgelsesvanvidd og hallusinasjoner, blant annet om småkryp (”kokaindyr”) som kravler under huden. Inhalasjon gjennom nesen kan medføre slimhinnenekrose og perforasjon av neseskilleveggen. Søvnvansker, impotens, økt irritabilitet og fare for voldsbruk sees hos misbrukere.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-07, 21:04   #22
Pia
Princess Skids and Scars
 
Pia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.758
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Makt-eliten på kokain

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Man blir vel ikke særlig gira av hasj?

Nei, nettopp. Derav uvitenhet.

Det som også er skummelt med kokain er at man blir veldig "ovenpå".
Man tror gjerne man er kongen på haugen, selvtilliten blir skyhøy. Derfor er det skummelt at viktige beslutninger tas i rus.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-07, 21:22   #23
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Makt-eliten på kokain

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg synes det er verre når mennesker med alt av ressurser, familie, god inntekt bruker kokain bare for å være kul og ødelegger livet både for seg selv og for andre.

Det er derfor det er så viktig med riktig opplysning i skolen og ut i samfunnet ellers også.

Det er så alt for få som kan assosiere seg selv med en halvsluskete eksmisbruker fra plata når man skal høre den virkelige historien om en narkoman. Jo, for noen er det slik det skjer, men de "nye" misbrukerene møter narkotika på en helt annen måte. Jeg kjenner folk som prøvde dop for første gang godt inn i 20 åra, de hadde ikke røyka en sigarett engang før det. Snakk om å kaste bort livet

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-07, 22:08   #24
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Makt-eliten på kokain

Jeg vil vel ikke påstå at jeg blir overrasket over dette, men jeg syns det er trist, og som Pia nevner, at det er litt skummelt at mange viktige beslutninger blir tatt i kokainrus - eller annen rus for den saks skyld...

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-07, 22:16   #25
Mani
Helt vanlig
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.535
Blogginnlegg: 16
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Makt-eliten på kokain

Jeg synes det er pinlig for dem det gjelder, de burde absolutt vite bedre. Mulig jeg også er naiv.

Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-07, 23:23   #26
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Makt-eliten på kokain

Jeg er nok litt sånn doper du deg så er du ute å kjøre, uansett hvilken variant det tas i (sniffe, injisere, røyke) eller uansett hva du heter.

Hvis du ikke fikser hverdagen uten kunstig stimuli av noe slag, er det jammen på tide å ta en revurdering av hva du driver med. Det er ikke noe form for dop som er "greit" i mine øyne, og det spiller ingen rolle om galskapen inntas i en penthouse-leilighet på Aker Brygge eller sammen med kompiser på Plata.

Jeg treffer mange rusavhengige hver dag i min jobb, og jeg kan love at hver eneste en angrer på den dagen de tråkket over den berømte grensen. Flere av dem er fra housemiljøet som var poppis midt på 90-tallet. Den selvlysende perioden da vi fikk vite "viavia" om nye tomme fabrikklokaler som skulle okkuperes hver helg.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-07, 00:34   #27
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Makt-eliten på kokain

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Prippen og prippen - jeg syns det er skremmende at folk som man normalt anser som både ressurssterke og oppegående virkelig tror at kokain ikke er så farlig.

Dette signerer jeg helhjertet. Det mest skremmende er vel strengt tatt at ledere i maktposisjon ikke har mer dømmekraft enn som så.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-07, 08:58   #28
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.397
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Makt-eliten på kokain

Men en lenke da? Noen som har det?
Sikker på at dette ikke bare er vanlig mediaopphausing og at det vi snakker om er noen jyplete aksjemeklere på Odeon, og ikke styremedlemer i Hydro?

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-07, 09:12   #29
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Makt-eliten på kokain

Kif: eg leita i går etter artikkelen der eg las nettopp dette med "kvardagsbruk", men fann den ikkje att.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-07, 09:45   #30
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Makt-eliten på kokain

Skremmende synes jeg. Da kaller jeg ikke folk oppegående, samme hvilken posisjon de sitter i.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-07, 18:49   #31
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Makt-eliten på kokain

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Dette er noe av det jeg synes er aller mest skummelt med kokain og noen andre stoffer. Man kan bruke kokain og holde seg på topp lenge og plutselig rakner alt og paranoia tar overhånd.
Det er utrolig krevende å håndtere og behandle psykiatriske diagnoser som kommer som følge av rusmidler og det er så vanvittig bortkastet å gamble med livet sitt på den måten. Noen mennesker har det virkelig så kjipt og har opplevd så mye grusomt at rus kan sees på som den eneste utveien. I slike tilfeller kan jeg langt på vei forstå hvorfor ting har blitt som det har blitt. Jeg synes det er verre når mennesker med alt av ressurser, familie, god inntekt bruker kokain bare for å være kul og ødelegger livet både for seg selv og for andre.

Så sant som det er sagt! Skjønner ikke at oppegående folk tør å gamble med hjernen sin. Det blir liksom mer forståelig med folk som fra før har det så kjipt at litt fra eller til ikke gjør forskjell...

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-07, 21:03   #32
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Makt-eliten på kokain

Eg kjenner at eg får lyst til å hente fram denne tråden att og legge til eit spørsmål: er det god bruk av knappe politiressursar å bruke pengar og tid på "kvit-snø aksjonen"?


Det seier seg vel kanskje sjølv kva eg meiner ...

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-07, 05:53   #33
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.647
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Makt-eliten på kokain

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Eg synest også at det er ein ganske vesentleg skilnad på å drikke t.d. vin (som er eit næringsmiddel som består av naturlege stoff), og å proppe hjerna full av etsande, syntetisk kokain.

Unnskyld, men nå må jeg nesten le. Mener du virkelig det? At siden etanol er naturlig og kalorigivende så er det et næringsmiddel? Jeg synes det er en skikkelig stretch å kalle vin et næringsmiddel. Jeg vil kalle det et nytelsesmiddel eller et rusmiddel.

Kokain er som Mim skriver også naturlig. Det utvinnes av blader fra buskplanten Erythroxylon coca. Morfin er også naturlig, og det er veldig enkelt å (kjemisk) omdanne det til heroin.

Husker dere biologilæreren i Søttitallskameratene som var på Lille Lørdag? "Ingenting i naturen er giftig", sa han, og spiste en brennmanet.

At kokain er veldig utbredt var ikke noen stor nyhet.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-07, 09:56   #34
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Makt-eliten på kokain

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

Men en lenke da? Noen som har det?
Sikker på at dette ikke bare er vanlig mediaopphausing og at det vi snakker om er noen jyplete aksjemeklere på Odeon, og ikke styremedlemer i Hydro?

Jeg så i et diskusjonsprogram på TV at man fra kloakken i Oslo har analysert seg fram til at befolkningen i Oslo bruker 8000 brukerdoser hver eneste dag. (Jeg tar forbehold om at det er feil i hukommelsen min.) 8000 i Oslo er ganske mye, og vi snakker ikke om de vi lett observerer som ruset på gata.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-07, 10:09   #35
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Makt-eliten på kokain

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Unnskyld, men nå må jeg nesten le. Mener du virkelig det? At siden etanol er naturlig og kalorigivende så er det et næringsmiddel? Jeg synes det er en skikkelig stretch å kalle vin et næringsmiddel. Jeg vil kalle det et nytelsesmiddel eller et rusmiddel.

Jeg er på linje med deg ifht dette MinaX. Etter noen år med kontakt og oppfølging av personer med rusproblematikk må jeg si at dette har blitt klart for meg. Det er viktig å understreke at det ikke er slik at alkoholen er rusmiddelet for de "lavere lag" av befolkningen, og at "kokain" er for makteliten. Jeg tror bildet er litt mer komplisert enn som så. Jeg har iallefall inntrykk av at alkoholproblematikk i stor grad også rammer høyere lag av befolkningen, og mennesker i viktige posisjoner.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no