Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Airexmatter på småbarnsavdelingen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-10-07, 12:52   #1
Tuste
Aktiv
 
Tuste sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 185
Tuste er litt kulTuste er litt kul
Standard

Airexmatter på småbarnsavdelingen

#slettet#


Sist redigert av Tuste : 16-10-07 kl 16:14. Årsak: personlige
Tuste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-07, 13:01   #2
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: airexmatter på småbarnsavdelingen

De bør flytte de i værtfall til storbarnsavdelingen, der barna ikke ligger å biter på de vel. Dersom ikke styrer gjør som du sier bør du ta det opp med foreldre gruppen (husker ikke hva de heter, de tillitsvalgte eller noe sånnt).

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-07, 13:14   #3
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: airexmatter på småbarnsavdelingen

Spørs det ikke hvor gamle de mattene er?
Mener det der var oppe for et par år siden, og at disse flatalene nå er fjernet i nyere matter??

  Svar med sitat
Gammel 11-10-07, 13:20   #4
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: airexmatter på småbarnsavdelingen

Men hvor mange barnehagebarn er det egentlig som driver og spiser på mattene fortsatt? Ingen av mine jenter har spist på gulvmattene etter at de ble 7–8 måneder, og det er jo spising på mattene som er farlig, ikke leking på dem. Jeg har ingen betenkeligheter med å la ettåringen min leke på vår Airex-matte nå, etter at hun absolutt har sluttet å spise på liggeunderlagene sine.

Kan det rett og slett hende at de ansatte i barnehagen bruker hodet, vurderer den faktiske risikoen og konkluderer med at ingen av barna er i fare når de bruker mattene?

Jeg synes godt du kan høre med dem om konklusjonene de har kommet frem til, men jeg tror ikke du kan (og syns ikke at du bør) kreve noe.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-07, 13:25   #5
Tuste
Aktiv
 
Tuste sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 185
Tuste er litt kulTuste er litt kul
Standard

Sv: airexmatter på småbarnsavdelingen

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Spørs det ikke hvor gamle de mattene er?
Mener det der var oppe for et par år siden, og at disse flatalene nå er fjernet i nyere matter??


De er ikke av nyere dato, minst 10 år gamle vil jeg tro. På en av disse produktinfosidene jeg var innom. stod det svart på hvitt at de var uegnet for barn under 3 år. Fant ikke igjen kildehenvisningen her.Men det stemmer at andre produsenter har matter som de markedsfører som ftalat-frie.

Tuste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-07, 13:32   #6
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: airexmatter på småbarnsavdelingen

Signerer Teo!

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-07, 13:33   #7
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: airexmatter på småbarnsavdelingen

Opprinnelig lagt inn av Tuste, her.

De er ikke av nyere dato, minst 10 år gamle vil jeg tro. På en av disse produktinfosidene jeg var innom. stod det svart på hvitt at de var uegnet for barn under 3 år.

"Under tre år" er en standardanbefaling for ting som ikke egner seg å putte i munnen, men de aller fleste barn slutter å spise på alt mulig lenge før de er tre år, så hvis man kjenner ungene og vet at de ikke er "spisere" lenger, er det ikke noe problem å la dem få tilgang på ting som i utgangspunktet ikke er anbefalt "under tre år".

Spørsmålet er med andre ord: har du grunn til å tro at din sønn kommer til å spise på mattene? Hvis ikke ville jeg tatt det med ro og latt barnehagen vurdere om bruken av mattene er greie likevel.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-07, 13:34   #8
Tuste
Aktiv
 
Tuste sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 185
Tuste er litt kulTuste er litt kul
Standard

Sv: airexmatter på småbarnsavdelingen

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Men hvor mange barnehagebarn er det egentlig som driver og spiser på mattene fortsatt? Ingen av mine jenter har spist på gulvmattene etter at de ble 7–8 måneder, og det er jo spising på mattene som er farlig, ikke leking på dem. Jeg har ingen betenkeligheter med å la ettåringen min leke på vår Airex-matte nå, etter at hun absolutt har sluttet å spise på liggeunderlagene sine.

Kan det rett og slett hende at de ansatte i barnehagen bruker hodet, vurderer den faktiske risikoen og konkluderer med at ingen av barna er i fare når de bruker mattene?

Jeg synes godt du kan høre med dem om konklusjonene de har kommet frem til, men jeg tror ikke du kan (og syns ikke at du bør) kreve noe.

Når et produkt faktisk inneholder stoffer som kan påvirke mitt barns evne til selv å få barn syns jeg faktisk at jeg kan kreve noe. Når produsenten selv skriver at de er uegnet for barn under 3 år sier vel det sitt? De har ikke mulighet i barnehagen til å hindre konstant at et barn suger eller får i seg stoffene. Men det er vel lettere å godta ting man ikke ser enn feks at et barn slår seg på en skarp kant eller setter noe i halsen. Dette er ting som kan gi langsiktige skader. Jeg henger meg ikke opp i hva folk gjør i sitt hjem. Men dette er en barnehage for alle, og da bør man tenke forebygging. Når statens helsetilsyn advarer bør man vel ikke lukke øynene og si.. jaja det går nok bra..

Tuste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-07, 13:38   #9
Tuste
Aktiv
 
Tuste sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 185
Tuste er litt kulTuste er litt kul
Standard

Sv: airexmatter på småbarnsavdelingen

beklager mente statens forurensningstilsyn ikke helsetilsyn som nevnt over. her er en link
http://www.sft.no/artikkel____31005.aspx

Tuste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-07, 13:39   #10
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: airexmatter på småbarnsavdelingen

Opprinnelig lagt inn av Tuste, her.

Når et produkt faktisk inneholder stoffer som kan påvirke mitt barns evne til selv å få barn syns jeg faktisk at jeg kan kreve noe. Når produsenten selv skriver at de er uegnet for barn under 3 år sier vel det sitt? De har ikke mulighet i barnehagen til å hindre konstant at et barn suger eller får i seg stoffene. Men det er vel lettere å godta ting man ikke ser enn feks at et barn slår seg på en skarp kant eller setter noe i halsen. Dette er ting som kan gi langsiktige skader. Jeg henger meg ikke opp i hva folk gjør i sitt hjem. Men dette er en barnehage for alle, og da bør man tenke forebygging. Når statens helsetilsyn advarer bør man vel ikke lukke øynene og si.. jaja det går nok bra..

Hvis ditt barn faktisk fortsatt suger på liggeunderlagene sine, skjønner jeg jo godt at du er bekymret, og da synes jeg selvsagt at du skal ta det opp skikkelig med barnehagen.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-07, 13:50   #11
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: airexmatter på småbarnsavdelingen

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Men hvor mange barnehagebarn er det egentlig som driver og spiser på mattene fortsatt? Ingen av mine jenter har spist på gulvmattene etter at de ble 7–8 måneder, og det er jo spising på mattene som er farlig, ikke leking på dem. Jeg har ingen betenkeligheter med å la ettåringen min leke på vår Airex-matte nå, etter at hun absolutt har sluttet å spise på liggeunderlagene sine.

Kan det rett og slett hende at de ansatte i barnehagen bruker hodet, vurderer den faktiske risikoen og konkluderer med at ingen av barna er i fare når de bruker mattene?

Jeg synes godt du kan høre med dem om konklusjonene de har kommet frem til, men jeg tror ikke du kan (og syns ikke at du bør) kreve noe.

Jeg har samme holdning til regntøy. Ungene mine har spist svært lite regntøy opp gjennom årene.

  Svar med sitat
Gammel 11-10-07, 13:52   #12
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: airexmatter på småbarnsavdelingen

Opprinnelig lagt inn av Tuste, her.

Når et produkt faktisk inneholder stoffer som kan påvirke mitt barns evne til selv å få barn syns jeg faktisk at jeg kan kreve noe. Når produsenten selv skriver at de er uegnet for barn under 3 år sier vel det sitt? De har ikke mulighet i barnehagen til å hindre konstant at et barn suger eller får i seg stoffene. Men det er vel lettere å godta ting man ikke ser enn feks at et barn slår seg på en skarp kant eller setter noe i halsen. Dette er ting som kan gi langsiktige skader. Jeg henger meg ikke opp i hva folk gjør i sitt hjem. Men dette er en barnehage for alle, og da bør man tenke forebygging. Når statens helsetilsyn advarer bør man vel ikke lukke øynene og si.. jaja det går nok bra..

Når du har såpass sterke meninger om dette, er det jo ikke noe å lure på - si fra til barnehagen din at du ikke aksepterer at mattene brukes.

Jeg hadde imidlertid ikke brydd meg om dette, rett og slett fordi jeg ikke tror det er særlig mange unger i barnehagealder som ligger og suger/biter på slike matter. Ihvertfall ikke i en barnehage hvor det er tilsyn.

  Svar med sitat
Gammel 11-10-07, 13:52   #13
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: airexmatter på småbarnsavdelingen

Jeg er enig med Teofelia, selv om den initielle reaksjonen min er: Airexmatte?

Her er det snakk om en risiko dersom barnet spiser på matten, ikke ellers. Og dersom det ikke skjer i barnehagen, så er det ikke noe problem. Enkelt og greit.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-07, 13:55   #14
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: airexmatter på småbarnsavdelingen

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Jeg har samme holdning til regntøy. Ungene mine har spist svært lite regntøy opp gjennom årene.

Det er jo forskjell på barn da, gutten min har ofte flippen på jakka si i munnen, selv om jeg sier han ikke skal bite på den.
Det samme gjelder for matter/ tepper på gulvet (ikke nå lenger men når han startet i barnehagen ja absolutt).

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-07, 14:09   #15
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.813
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: airexmatter på småbarnsavdelingen

Jeg må si meg enig med Teofelia og Adrienne her. Hvis barnehagen vet at ingen av ungene spiser på mattene, er de ikke farlig å bruke til det de skal brukes til.

Mellomste vår holdt på med å putte ting i munnen til han var langt over tre år, ja over fire år også i grunnen, men det var ting som stein, sand, modellkitt o.s.v. ikke matter som lå på gulvet.

De ungene som spiser på sånt som ligger på gulvet, underlaget under seg, er små babyer som ikke kan bevege seg noe særlig rundt. Normalt sett i hvert fall. Har barnehagen ingen sånn, og det har sikkert de ansatte oversikt på, er ikke mattene farlige.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-07, 14:18   #16
Tuste
Aktiv
 
Tuste sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 185
Tuste er litt kulTuste er litt kul
Standard

Sv: airexmatter på småbarnsavdelingen

barnet mitt er under ett år og krabber enda. og ja det hender han smaker på underlaget han ligger på. Jeg har ringt sft nå og snakket med de. så fikk jeg en uttalelse basert på faglig grunnlag.
Konklusjonen blir som følger:
Jeg kan ikke forby de å bruke mattene, men å oppfordre de til å ta i bruk andre matter som er frie for ftalater. Det er skadelig på lang sikt hvis barnet får i seg stoffer fra airexmatten, jeg prøver å gå i dialog med barnehagen igjen. Takk til de som har svart, selv om jeg ikke fikk så mye støtte denne gangen

Tuste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-07, 14:34   #17
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: airexmatter på småbarnsavdelingen

Jeg syns miljøgifter er skummelt, og jeg ville nok også oppfordret barnehagen til å skaffe seg matter som er frie for ftalater. Mitt barn har aldri hatt noe enormt behov for å putte ting i munnen, men det har stadig hendt av hun har fått ideer som består i å slikke på vinduet eller gulvet eller hva som helst. Min erfaring er at barn er såpass uforutsigbare at argumentet om at de færreste spiser verken airex-matter eller regntøy faller på sin egen urimelighet. Når det er et generelt problem verden over at forplantningsevnen svekker på grunn av miljøgifter i blant annet barneutstyr, så bør det tas på alvor.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-07, 14:39   #18
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.376
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: airexmatter på småbarnsavdelingen

Enig med Kasia.
Jeg syns at barnehagen kan skaffe seg nye matter. De kan ikke ha kontroll på at alle smårollingene aldri spiser på mattene, og de vet ikke hva fremtidige barn kan komme til å gjøre.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-07, 14:42   #19
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: airexmatter på småbarnsavdelingen

Enig med Kasia og Glitter. Det er umulig å ha full kontroll på at alle barn på en avdeling for barn mellom 0 og 2 til enhver tid lar være å gnage/sutte på mattene.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-07, 14:44   #20
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: airexmatter på småbarnsavdelingen

Tuste:
Jeg synes du kan sjekke opp hvilke alternativer som finnes til Airex-mattene, og ta det med deg til barnehagen. Det kan forenkle jobben til personalet.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no