Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Helene Uri

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-09-06, 18:18   #1
Muad'Dib
Trapper opp igjen !
 
Muad'Dib sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.802
Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Helene Uri

Hva har dere lest av henne, og likte dere det ?

Jeg var veldig nysgjerrig på hennes siste bok "de bedste blandt oss", men tændte litt av da jeg læste små passasjer i bokhandelen. Kjøpte aldrig boken.

Nå lurer jeg litt på, om hun fortjener en chance til...

Muad'Dib er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 19:37   #2
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.854
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har bare lest De beste blant oss, og syntes den var fryktelig morsom. Nå er jeg jo svært nær miljøet den foregår i (du også?), så jeg lo mye av gjenkjennelse, og vet ikke hvor god den ville vært uten det elementet. Jeg har ikke løpt ut og kjøpt flere bøker av henne.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-06, 22:01   #3
Muad'Dib
Trapper opp igjen !
 
Muad'Dib sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.802
Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

He, da fikk jeg riktig stavemåte med meg

Jo, jeg kommer akkurat fra samme bygning som henne, men tok bare hovedfaget der, så jeg hadde endelig veldig lite kontakt med andre enn min veileder. Siden jeg så glødende ønsker meg forskningsstipend i toppetasjen av "hennes" hus var jeg i utgangspunktet veldig nysgjerrig på boken. Kanskje jeg likevel ikke skulle ønske meg et treårigt opphold der ? Hun har været flink til å markedsføre boken som "basert på egne erfaringer", men som min veileder sier, så har hennes tidligere kolleger tavshetsplikt.

Så snart den kommer på biblioteket, skal jeg gi boken en ny chance


Sist redigert av Muad'Dib : 01-10-06 kl 21:44.
Muad'Dib er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-06, 23:18   #4
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.753
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Jeg var og hentet den på biblioteket her om dagen, men har ikke hatt tid til å begynne på den. Jeg har ellers lest både Dyp rød 315, Honningtunger og Engel av nylon og sistnevnte fikk meg stadig vekk til å gråte. Jeg liker bøkene hennes, det er mye som får meg til å le og en del som vekker ubehag, om noe som setter i gang en og annen tankeprosess.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-06, 23:21   #5
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.100
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Jeg var og hentet den på biblioteket her om dagen, men har ikke hatt tid til å begynne på den. Jeg har ellers lest både Dyp rød 315, Honningtunger og Engel av nylon og sistnevnte fikk meg stadig vekk til å gråte. Jeg liker bøkene hennes, det er mye som får meg til å le og en del som vekker ubehag, om noe som setter i gang en og annen tankeprosess.

Leste Honningtunger tidligere i sommer og koste meg. Infam skildring av "venninneforhold". Engel av nylon begynte jeg på like etterpå, men måtte legge den vekk. Det ble for sterk kost å lese den mens jeg skulle være borte fra snuppa mi i ei hel uke.

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-06, 23:23   #6
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.007
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leste De beste blant oss i sommer og likte boka veldig godt. Hun skriver godt med masse små språklige kommentarer, og selv om jeg ikke er i det miljøet, så kjenner man seg allikevel igjen i beskrivelsene av arbeidsplassen.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-06, 21:40   #7
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.028
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helene Uri

Jeg har nettopp lest De beste blant oss.
Den er både morsom, god og med en meget alvorlig undertone. Dog synes jeg den på mange måter ble fryktelig trist fordi jeg får litt "panikk" av sånne "fasadegreier". Vrient å utdype mer uten å avsløre for mye.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-06, 21:48   #8
Doxa
hmmm
 
Doxa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 879
Blogginnlegg: 1
Doxa er populærDoxa er populærDoxa er populærDoxa er populær
Standard

Sv: Helene Uri

Er på slutten av "De beste blandt oss" og liker den godt.

Liker hennes måte å beskrive medmenneskelig dynamikk og jeg kjenner meg igjen i hennes beskrivelse av arbeidsplassen.

__________________
Gutt '02 • Jente '03
Doxa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-06, 21:48   #9
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helene Uri

Jeg har lest boken. Jeg har også vandret i det akademiske miljø en stund, og kjente derfor godt igjen skildringene, selv om jeg er fra et helt annet fagfelt. Jeg lo godt flere ganger.

Men boken i seg selv synes jeg egentlig ikke var særlig bra. Jeg likte ikke måten hun bygget den opp, spesielt ikke begynnelsen.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-06, 21:59   #10
rakka
Aktiv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 144
rakka er litt kul
Standard

Sv: Helene Uri

Jeg har den på listen over bøker jeg har lyst å lese. Den høres veldig underholdende ut.

For oss som jobber i det private næringsliv er det litt eksotisk å få innsikt i hva i all verden det er som DRIVER folk i et slikt lukket, akademisk miljø. Er det kjærligheten til faget, æren, lønnen?

rakka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-06, 22:09   #11
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helene Uri

Opprinnelig lagt inn av rakka, her.

Jeg har den på listen over bøker jeg har lyst å lese. Den høres veldig underholdende ut.

For oss som jobber i det private næringsliv er det litt eksotisk å få innsikt i hva i all verden det er som DRIVER folk i et slikt lukket, akademisk miljø. Er det kjærligheten til faget, æren, lønnen?


__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-06, 22:12   #12
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.028
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helene Uri

Opprinnelig lagt inn av rakka, her.

Jeg har den på listen over bøker jeg har lyst å lese. Den høres veldig underholdende ut.

For oss som jobber i det private næringsliv er det litt eksotisk å få innsikt i hva i all verden det er som DRIVER folk i et slikt lukket, akademisk miljø. Er det kjærligheten til faget, æren, lønnen?

Jeg jobber også i det private næringsliv, og jeg vet ikke om jeg følte boka var "eksotisk", men interessant var den. Dog var sexskildringene periodevis såpass inngående at jeg måtte skjerme den for en kollega da jeg satt og leste på flyet på vei hjem fra et møte.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 19:34   #13
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.568
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helene Uri

Sånn for sikkerhets skyld: Det finnes ikke noe institutt for futuristisk lingvistikk, gjør det vel?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 19:37   #14
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.854
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helene Uri

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Sånn for sikkerhets skyld: Det finnes ikke noe institutt for futuristisk lingvistikk, gjør det vel?

Nei. Noe av det aller morsomste i boka var jo den plutselige millionbevilgningen fra en fersk statsråd, som gjorde instituttet mulig. Ja, særlig!

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no