Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Vis meg gulvet ditt!

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-10-14, 13:02   #1
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Vis meg gulvet ditt!

Vi skal i gang med litt oppussing av et par rom i hovedhuset. Nå er vi vel på 5. eller 6. prøveboks med maling for å prøve å finne rett maling. Det skal vi sikkert alltids få til. Men hva i all verden gjør vi med gulvene?

Det er gamle tregulv. Ikke sikker på treslaget, men jeg vet at det ikke er bjørk eller furu. Gulvene skal slipes av profesjonelle. Og opprinnelig plan var å lakke de. Men det kjenner jeg at jeg har så innmari liten lyst til.
Nyslipt og lakket gulv er lyst og pent. Men det går nok ikke fryktelig lang tid før det er gult.

Så hva har du gjort med dine tregulv om du ikke har lakket de? Og ikke malt? Og ikke oljet? Oljing av gulv er nydelig, men det krever endel vedlikehold. Og det kan vi ikke begi oss utpå. Vi snakker om en stor gang, og en av 5 stuer i huset.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-14, 20:52   #2
Frøken Fjong
Superaktiv
 
Medlem siden: Oct 2012
Innlegg: 474
Frøken Fjong er litt kulFrøken Fjong er litt kul
Standard

Sv: Vis meg gulvet ditt!

Hvitolje holder seg lyst. Trenger ikke så mye vedlikehold, tror jeg.

Frøken Fjong er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-14, 09:27   #3
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vis meg gulvet ditt!

Jeg har lest at oljing av gulv krever endel vedlikehold. Behandlingen bør gjentas minst en gang i året. Og det har vi ikke kapasitet til. Det er 60 kvm det er snakk om, og vi har 540 kvm til å ta vare på.

Men takk for svar. :-)

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-14, 09:45   #4
Cauchy
Bør lage seg en tittel selv
 
Cauchy sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 1.713
Cauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vis meg gulvet ditt!

Kan man ikke bruke hvitpigmentert lakk for å hindre at det blir gult?

Cauchy er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-10-14, 09:47   #5
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vis meg gulvet ditt!

Opprinnelig lagt inn av Isrose, her.

Kan man ikke bruke hvitpigmentert lakk for å hindre at det blir gult?

Jeg kjenner noen som gjorde dette på hytte nettopp. Kjempefint.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-14, 18:46   #6
Frøken Fjong
Superaktiv
 
Medlem siden: Oct 2012
Innlegg: 474
Frøken Fjong er litt kulFrøken Fjong er litt kul
Standard

Sv: Vis meg gulvet ditt!

Opprinnelig lagt inn av Isrose, her.

Kan man ikke bruke hvitpigmentert lakk for å hindre at det blir gult?

Ja, det er selvfølgelig hvit lakk vi har også! Beklager, sikkert riktig det du har lest om olje. Hvitpigmentert, matt lakk er det

Frøken Fjong er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-14, 18:53   #7
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vis meg gulvet ditt!

Jeg skal til med å male de gamle plankegulvene våre grå. Som du sier, så blir plankegulv veldig gule og stjeler veldig mye lys. Jeg skal male dem antikkgrå (N2502-Y). Det tror jeg blir stas.

Jeg syns egentlig maling eller lakk er det eneste som virkelig kler gamle plankegulv. Hvitlasering, oljing og dess like passer bedre til moderne gulv. :tradisjonalist:

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-14, 19:06   #8
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv
 
Stellebord sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vis meg gulvet ditt!

Vi har malte tregulv i N2500-Y på alle soverommene våre, og det er veldig fint og lyst!

__________________
Store E (02), Lille E (Juni 08) og Lillemor (13) og Minstemann (15)
Stellebord er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-14, 20:18   #9
Pesten
Bør lage seg en tittel selv
 
Pesten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 2.769
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vis meg gulvet ditt!

Grått valnøtt royal fra Alloc

__________________
Storebror 01, mellomsøster 02 og lillesøster 05.
Pesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no