Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Etter klipping av strikkejakke - hva nå?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-08-16, 21:30   #1
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.568
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Etter klipping av strikkejakke - hva nå?

Jeg har strikket min første jakke, i finull. Jeg valgte å klippe uten å sy først, siden det er ren ull. Og det gikk fint det! Men hva nå? Det er jo en klippekant der som jeg må gjøre noe med. Hva gjør man etter klipping? Jeg ser på diverse nettsider at noen syr på kantbånd. Men poenget mitt med å klippe uten å sy først er jo nettopp å slippe sying. Så jeg vil jo ikke ha kantbånd. Hva gjør dere andre med sårkanten?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-16, 22:03   #2
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.848
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Etter klipping av strikkejakke - hva nå?

Har du virkelig ikke sydd to sømmer før du klipte opp? Trodde det ville rakne opp ganske kjapt?

Jeg holder på med min første kofte og har ikke kommet så langt enda.
Men har tenkt å sy to sømmer før jeg klipper opp. Jeg har strikket 5 masker ekstra midt på og skal fiske opp masker langs kanten for knappestolpe. Kan også ta opp masker for et legg som sys innover for å skjule klippekanten. Har jeg lest.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-16, 22:11   #3
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Etter klipping av strikkejakke - hva nå?

Har du ikke heklet kant eller plukket opp knappestolpe heller før du klippet?

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-16, 22:20   #4
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.477
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Etter klipping av strikkejakke - hva nå?

Tror det eneste du sparer deg på dette er å ikke kaste over sluttstykkene. Du kan jo spare deg å sy, men tror du må plukke opp til heklet eller strikket kant.

Veldig morsomt, ser flere som sier de ikke kaster over men bare klipper.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-16, 00:07   #5
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.928
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Etter klipping av strikkejakke - hva nå?

Hvis du ser litt på denne og tilliggende sider står det litt om hvordan du kan gjøre, mener jeg å huske.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-16, 07:00   #6
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Etter klipping av strikkejakke - hva nå?

Ull kan da også fint rakne når det ikke er sydd, jeg hadde aldri tatt sjansen på å klippe uten å sy først. Og noe må du vel gjøre med kantene uansett?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-16, 07:45   #7
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.106
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Etter klipping av strikkejakke - hva nå?

Opprinnelig lagt inn av Pepper Lemon, her.

Jeg har strikket min første jakke, i finull. Jeg valgte å klippe uten å sy først, siden det er ren ull. Og det gikk fint det! Men hva nå? Det er jo en klippekant der som jeg må gjøre noe med. Hva gjør man etter klipping? Jeg ser på diverse nettsider at noen syr på kantbånd. Men poenget mitt med å klippe uten å sy først er jo nettopp å slippe sying. Så jeg vil jo ikke ha kantbånd. Hva gjør dere andre med sårkanten?

Shit, jeg håper du har heklet i stedet for å sy... Og ikke bare klippet.

Men ellers - sårkant blir det uansett, da må kan du feks brette kanten innover og tråkle den fast, eller sy på et bånd i tillegg så blir det enda finere.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-16, 08:40   #8
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.884
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Etter klipping av strikkejakke - hva nå?

Det går fint å klippe uten å verken hekle eller sy hvis man har riktig type ull. Jeg har en Hverdagsjakke strikket i Finull og Kauni (altså ikke superwashbehandlet ull) og som i perioder er brukt daglig, og der klippet jeg bare opp. Jeg plukket opp masker og strikket forkantene først, klippet deretter opp midt i oppklippsmaskene og brettet oppklippsmaskene dobbelt og sydde de fast for hånd med garnet som jakken er strikket i og ganske små sting. Det ser fint ut og har holdt gjennom både vask og nesten daglig bruk i vintersesongen i et par år.

Noe sying må det uansett bli. Den eneste måten å slippe å sy på, er å strikke jakken fram og tilbake. Men å sy inntil klippekanten på den måten jeg gjorde det her, er både enkelt og raskt.

Det er viktig å plukke opp masker og strikke forkantene før man klipper, og det er ekstra viktig når man ikke syr eller hekler først. Eventuelt må du strikke løse forkanter og sy de fast.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-16, 09:30   #9
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.991
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Etter klipping av strikkejakke - hva nå?

Jeg ville laget knappestolpen med belegg som kan sys over sårkanten. Noe sying må det bli for å beskytte kanten.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-16, 10:36   #10
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.568
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Etter klipping av strikkejakke - hva nå?

Jeg strikket forkantene før jeg klippet. Jeg har sett mange youtube-klipp hvor de viser hvordan man kan klippe uten å sy så lenge det er ren ull, som ikke er superwash-behandlet. Og det fungerte fint altså, man ser hvordan ullfibrene krøller seg inn i hverandre og derfor ikke rakner. Steeking, kalles det visst. Og er veldig hipt. Men hvordan skjule sårkantene hadde jeg håpet det fantes en quick fix på.

Takk for gode tips! Jeg skal prøve meg på å brette oppklippsmaskene og sy de fast bak knappestolpen med ullgarnet. Det går sikkert fort.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no