Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Farge på sofa

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-07-12, 22:00   #1
Maybell
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 32
Maybell har et hav av muligheter foran seg
Standard

Farge på sofa

I forbindelse med at jeg har leita etter sofa til hytta vurderer jeg nå å bytte ut sofaen hjemme. Er usikker på farge, og vil derfor høre med dere. Møblene mine er olja eik, gulvet er og eik (mye eik ja ) og veggene er hvite. Hvilke farge bør jeg gå for på en eventuell ny sofa? Når det gjelder gardiner, puter og duker så er det ikke nødvendig å ta hensyn til dette. De byttes ut med jevne mellomrom. Forslag???

Maybell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-12, 23:01   #2
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Farge på sofa

Hvilken farge er den nåværende, da? Og er du fornøyd med den fargen?

Vi har akkurat anskaffet mørkeblå veloursofa, og er veldig fornøyd.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-12, 23:07   #3
Maybell
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 32
Maybell har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Farge på sofa

Den jeg har nå er koksgrå, eller veldig mørk grå. Fargen er forsåvidt grei, men litt mørk. I tillegg er sofaen ganske ruvende, så de to kombinasjonene kan fort bli litt too much...

Maybell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-12, 00:12   #4
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Farge på sofa

En brungrå sofa.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-12, 00:38   #5
Maybell
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 32
Maybell har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Farge på sofa

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

En brungrå sofa.

Takk for svar!

Har du et eksempel på den fargen?

Maybell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-12, 02:02   #6
Smoothie
lader
 
Smoothie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 1.592
Smoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Farge på sofa

En lysere gråfarge?

Vi har Kansas, og den fargen synes jeg går så godt til alt.

http://www.bohus.no/Stue/Sofaer/Sofa...erne-m-divan3/


Sist redigert av Smoothie : 30-07-12 kl 02:20.
Smoothie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-12, 07:38   #7
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.343
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Farge på sofa

Jeg ville valgt mørk brun, mørk blå, eller mørk gråbrun. I den rekkefølgen. Jeg synes at grå sofaer er kjedelige, og at lyse sofaer er uhyre upraktiske. For "gøye" farger blir man fort lei av, og gjør det dessuten vanskeligere å endre annet småinteriør.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-12, 07:46   #8
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.937
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Farge på sofa

Vi har Karlstad hjørne med sjeselong fra Ikea i turkis i vår stue med mye eik - etter tre år er vi fortsatt ikke lei I tvstuen har vi Ikea Ektorp hjørne i Idemo beige, og det passer også veldig godt til eik.

Jeg synes det er optimalt med Ikea sofaene fordi man kan skifte trekk for en billig penge, samt at mange av trekkene kan vaskes. Kvaliteten er også særs god. Hadde en dyr sofagruppe fra norske Formfin før, og det var virkelig elendig kvalitet... Never again.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-07-12, 07:48   #9
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.343
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Farge på sofa

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Jeg synes det er optimalt med Ikea sofaene fordi man kan skifte trekk for en billig penge, samt at mange av trekkene kan vaskes.

Jeg er veldig enig, og trekker tilbake alle mine påståeligheter om man velger å anskaffe seg en sofa fra Ikea.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-12, 08:01   #10
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.937
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Farge på sofa

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Jeg er veldig enig, og trekker tilbake alle mine påståeligheter om man velger å anskaffe seg en sofa fra Ikea.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-07-12, 12:32   #11
Maybell
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 32
Maybell har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Farge på sofa

Dessverre har vi Ikea her nord, så det blir ikke noe Ikea-sofa på meg. Regner med det blir en modulsofa fra en av butikkene vi har her i byen. Har sett på et par fra Fagmøbler. Når det gjelder farge så sliter jeg med å se at blå kan passe inn her... Det ender nok opp på en brun., grå-, brunbeige- osv farge i en eller annen valør. Vil ikke ha en lys sofa, da jeg har en stol som er lys - og nå bare ser skitten ut Synes forsåvidt at grå er ei grei farge, men den kan fort bli litt "kald", og dessuten synes jeg at hvordan fargen fremstår er veldig avhengig av hvilket stoff man har i sofaen. Men er fortsatt nysgjerrig på hvordan brungrå er. Innbiller meg at den kanskje blir litt varmere i fargen enn en grå. Noen som har en link til en sofa som er i denne fargen? I tillegg er jeg usikker på om jeg skal få sofa i mønster eller ikke. Modulsofaene kan jo snu putene, og da kan man f.eks få mønster på ene side, og ensfarget på andre siden, bare mønster på ryggputene og ikke noe mønster på setet. Erfaringer her?

Maybell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-12, 12:38   #12
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.343
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Farge på sofa

Opprinnelig lagt inn av Maybell, her.

Men er fortsatt nysgjerrig på hvordan brungrå er. Innbiller meg at den kanskje blir litt varmere i fargen enn en grå.

Finner ingen god link, men du har rett; brungrå virker mye varmere enn rent grått. Og er mye finere!

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-12, 12:38   #13
Maybell
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 32
Maybell har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Farge på sofa

Hvorfor googler man ikke før man spør Fant mange varianter da jeg googla brungrå, og de ser jo ikke så ille ut Vil en slik farge passe til eik, evt andre farger hvis jeg finner på noe så sprøtt som å beise møblene mine? Vil øyet oppfatte det som en litt mørk farge? Kanskje litt søkte spørmål, men stua mi har ikke kjempestørrelse, og vil derfor har møbler som ikke blir oppfatta som alt for ruvende, og der er vel farge med på å påvirke oss...??

Maybell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-12, 14:07   #14
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.481
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Farge på sofa

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Finner ingen god link, men du har rett; brungrå virker mye varmere enn rent grått. Og er mye finere!

Men forferdelig vanskelig å finne noe som passer sammen!

Jeg synes brunt - og da gråbrun særdeles - er veldig vanskelig å finne noe som passer til. Brun er jo en blanding av alle primærfargene: Gul, grønn og rød, og så da med forskjellig sort og hvittone i. Men jeg er enig i at gråbrunt er veldig flott.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell

Sist redigert av him : 30-07-12 kl 22:42. Årsak: promærfargene -> primærfargene
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-12, 15:27   #15
Maybell
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 32
Maybell har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Farge på sofa

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Men forferdelig vanskelig å finne noe som passer sammen!

Jeg synes brunt - og da gråbrun særdeles - er veldig vanskelig å finne noe som passer til. Brun er jo en blanding av alle promærfargene: Gul, grønn og rød, og så da med forskjellig sort og hvittone i. Men jeg er enig i at gråbrunt er veldig flott.

Vet du noen farger som passer sammen med gråbrun, sånn at jeg kan sjekke om det er farger som jeg liker - og kan leve med at tilbehøret må begrenses til noen få farger

Maybell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-12, 16:10   #16
Smoothie
lader
 
Smoothie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 1.592
Smoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Farge på sofa

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Finner ingen god link, men du har rett; brungrå virker mye varmere enn rent grått. Og er mye finere!

Tja, finnes sofaer i mange grånyanser.

Og med en grå sofa kan du ha puter, pledd, skinn etc. i mange ulike farger både for variasjonens del og for å myke opp om du synes det er behov for det.

Tror aldri jeg har vært så fornøyd med en sofa som vår Kansas som vi storkoser oss i hele familien med masse hjemmestrikkede puter, andre puter og pledd, samtidig som jeg synes den er utrolig lett å kombinere til ulike møbler, gardiner, gulvtepper etc.

Smoothie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-12, 17:39   #17
Pesten
Bør lage seg en tittel selv
 
Pesten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 2.769
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Farge på sofa

....

__________________
Storebror 01, mellomsøster 02 og lillesøster 05.

Sist redigert av Pesten : 13-11-12 kl 19:32.
Pesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-12, 17:47   #18
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.481
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Farge på sofa

Opprinnelig lagt inn av Maybell, her.

Vet du noen farger som passer sammen med gråbrun, sånn at jeg kan sjekke om det er farger som jeg liker - og kan leve med at tilbehøret må begrenses til noen få farger

Å, beklager. Ser nå at jeg har uttrykt meg klønete. Alle farger passer til gråbrun, men hvis du skal ha flere møbler i gråbrunt så synes jeg det er vanskelig å finne akkurat den rette nyansen, synes jeg. Men hvis du tenker på tilbehør så tenker jeg at alt passer, og personlig synes jeg gråbrunt er veldig fint.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-12, 18:05   #19
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.343
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Farge på sofa

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg synes brunt - og da gråbrun særdeles - er veldig vanskelig å finne noe som passer til.

Jeg synes det er kjempeenkelt, og dermed begynner jeg jo å lure på om jeg ganske enkelt har dårlig smak og null interiørgehør.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-12, 19:46   #20
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.481
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Farge på sofa

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Jeg synes det er kjempeenkelt, og dermed begynner jeg jo å lure på om jeg ganske enkelt har dårlig smak og null interiørgehør.

Nei, det tror jeg ikke du har. Men jeg lurer på om du kanskje ikke har lest svaret mitt ett hakk opp?

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no