Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvilken kake skal jeg bake?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-10-17, 17:49   #21
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.495
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken kake skal jeg bake?

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Dette er en annen variant av Snickerskake, som jeg synes er bedre. Den er litt luftigere. Når det står at den skal deles i to, betyr det rett over kaka (ikke dele i lag. Som en Kvæfjordkake/ Verdens Beste).

Alternativt lage begge sorter Snickerskake, og ha avstemning.

http://www.matoppskrift.no/oppskrift...49921_19118074

Lurer på om dette blir den andre.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-10-17, 22:49   #22
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.472
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken kake skal jeg bake?

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Smaker den øl er jo spørsmålet, for det liker jeg ikke.

Nope. Alkoholen koker selvfølgelig ut, blir bare en fyldig smak. Alkohol i mat (både vin, øl, likør eller brennvin) fungerer mer som krydder synes jeg. "Bart" krydder som vanlig pepper er jo heller ikke godt alene.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-17, 22:53   #23
Normy
Superduperaktiv
 
Normy sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2016
Hvor: Oslo
Innlegg: 629
Normy er litt kulNormy er litt kulNormy er litt kul
Standard

Sv: Hvilken kake skal jeg bake?

Hva med Tiramisu?

Normy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-17, 07:46   #24
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.495
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken kake skal jeg bake?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Nope. Alkoholen koker selvfølgelig ut, blir bare en fyldig smak. Alkohol i mat (både vin, øl, likør eller brennvin) fungerer mer som krydder synes jeg. "Bart" krydder som vanlig pepper er jo heller ikke godt alene.

Jeg var ikke bekymret for alkoholen, mer for smaken. Men da vil jeg gjerne ha oppskrift.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-10-17, 18:26   #25
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken kake skal jeg bake?

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Den så god ut. Tror det blir den ene, men jeg må nesten ha en til. Og tror du det går greit med 24 form? Det står 22 i oppskriften, men det har jeg ikke.

Det går helt fint. Bare ta litt mer kjeks

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-17, 22:13   #26
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.472
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken kake skal jeg bake?

Myk sjokoladekake med stout

150 g mykt smør
250 g + 140 g sukker
2 egg
250 g hvetemel
1 ts bakepulver
60 g + 20 g kakao (siktet
2,5 dl melk
60 ml + 70 ml stout (eller porter)
150 g mørk sjokolade hakket
3,3 dl kokende vann

Forvarm ovenen til 170 grader. Pisk smør og 250 g sukker hvitt, tilsett egg og rør godt. Sikt inn mel, 60 g kakao og bakepulver. Bland i melk og 60 ml stout/porter og hakket sjokolade og bland godt. Haes i liten langpanne (jeg hadde en som tok 2 liter)

Bland 140 gram sukker, 20 gram kakao med 3,3 dl kokende vann og 70 ml stout/porter. Hell dette forsiktig over kaka. Bruk noe mellom væsken og kaken feks en skje, slik at væsken ikke lager "hull" i kaken. Væsken skal ligge over kaken som et "lokk".

Stek kaken i 30-35 minutter

Serveres med is.

(væsken som helles over kaken gjør at kaken blir veldig saftig + at det karamelliseres og legger seg i bunn av kaken som en slags fyll under kaken)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-17, 20:57   #27
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.495
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken kake skal jeg bake?

Jeg endte opp med iskake og en enkel gulrotkake, men jeg skal prøve både den snckerskaka og den ølkaka ved en passende anledning!

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no