Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Så er jeg kanskje ikke et hundemenneske, likevel ...?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-11-17, 11:01   #21
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Så er jeg kanskje ikke et hundemenneske, likevel..?

Jeg tror også det er viktig å rydde litt i hodet sitt ift å finne ut hvorfor man skaffet seg hund. I vårt tilfelle var det på grunn av et sterkt ønske fra to av fire i familien (mannen og gutten), fordi jeg vet at barn har godt av å vokse opp med dyr, og fordi vi har en livsstil som er forenlig med å ha hund (og dessuten har avlastningsmuligheter). Jeg hadde også tenkt igjennom hvilken hund jeg ønsket meg, og hva som skulle til for å få den hunden jeg ønsket meg.

Utfordringen med "smarte", lettdresserte hunder er jo at de trenger å bruke hodet, for å bli fornøyde. Jeg ser jo at han vi har endt opp med, er veldig interessert i å jobbe mentalt. Det betyr at hvis jeg skal få en fornøyd hund, så må jeg dekke behovet hans for mental stimuli. Hvis jeg ikke dekker det behovet, ender jeg opp med en misfornøyd tass, som til og med kan bli ganske destruktiv hjemme. Og da blir både han og jeg sur. Ergo må jeg identifisere hvilke behov han må få dekket, for at jeg ikke skal bli sprø av ham. Har han det bra, så får jeg det bra. Og jeg har jo den tiden som trengs, det er bare at den må omdisponeres fra "henge i sofaen med nettbrettet"-kvoten min. (Jeg har en mann som tar seg av mesteparten av lufting og som kommer til å bli "hovedtreneren" hans, da - noe av poenget var nettopp at mannen syns det er trivelig å ha hund å løpe med, og at gutten også ønsket seg en løpe-/turkompis. Så jeg slipper jo litt billigere unna, ved at jeg bare er hovedansvarlig for dressur og stell).

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-17, 15:14   #22
Ambivalensia
Fullverdig medlem
 
Ambivalensia sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2016
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 97
Ambivalensia er litt kul
Standard

Sv: Så er jeg kanskje ikke et hundemenneske, likevel..?

Takk for at dere ikke moraliserer. Inntrykket ellers er at det er mindre tabu å være møkklei ungene sin enn hunden sin.

Ja, kjernen er nok at jeg egentlig har nok omsorgsoppgaver å ivareta som det er. Og at motivasjonen for å skaffe hund, primært var å la poden få gleden av å vokse opp med dyr. Men jeg hadde trodd at jeg også ville ha glede av det - kose meg med selskapet, osv. Også føler jeg meg (nesten) bare invadert og utsatt for enda flere krav og forventninger.

Å gå tur er ikke problemet - det får jeg til (skjønt jeg har sagt opp medlemskapet på treningssenteret for å få hverdagen til å henge sammen). Men hunden trenger nok mer mental stimulering, ja. De "metodene" jeg kjenner til er bare så rotete eller grisete. Hun elsker f.eks. å få godbiter gjemt i et lag av papp og papir, men stuen ser jo ut som innsiden av en makuleringsmaskin etterpå. Tips til aktiviteter som ikke krever så mye opprydningsarbeid mottas med takk.

Hun er forresten en kløpper på triks allerede; knappe 6 mnd gammel kan hun både innkalling, dekk, sitt, gå fot, gi labb og "give me five". Har jeg fått en litt for smart hund..?

En annen side ved dette er at jeg liker å gjøre det jeg gjør ordentlig. Så jeg har lest og reflektert og bestemt meg for hvordan vi vil ha det, og hvordan vi skal trene henne, lenge før vi faktisk fikk henne. Innimellom tenker jeg at jeg ville vært en lykkeligere hundeeier om jeg bare fikk henne og ikke var så nøyen på ting. Jeg ser andre hundeeiere som typisk menneskeliggjør hunden sin, og f.eks. synes det er sjarmerende at hunden også sitter ved bordet og forventer en skive med leverpostei... Kanskje det rett og slett er gøyere å ha hund på den måten..? Selv føler jeg meg litt som en godbitstasjon, og lurer på om hunden i det hele tatt har respekt for meg. Hun skjønner f.eks. "gå inn i buret" - men gjør det ikke før jeg står der med godbiten i hånden.

Jeg sliter nok med å finne tid til å stimulere den så mye mer enn jeg gjør, og er særlig uvillig til å bruke tiden etter kl.21 på noen andre enn meg selv. Men jeg håper jo at det blir lettere når valpeperioden er over. Og at følelsene for henne vil bli varmere med tiden. Kanskje dette kan sammenlignes med å være nybakt mor uten å kjenne den forventede tilknytningen til barnet..? Det pleier da å komme seg, sånn etter hvert? Jeg synes i alle fall at dette er litt trist. Og jeg føler meg utilstrekkelig og dum som ikke skjønte at hundeprosjektet kunne vippe lasset for meg.

Ambivalensia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-17, 15:31   #23
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.077
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Så er jeg kanskje ikke et hundemenneske, likevel..?

Bikkja mi slutta å komme når jeg ropte på henne med navn eller kommandoen "kom" som hun i teorien kunne. Ropte jeg i stedet "kjeks" så kom hun spurtende som et olja lyn. Hadde hund med alt for mange egne meninger... hun ble veldig asosial med åra så invaderende var hun derimot overhode ikke, vi så henne nesten ikke.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-17, 15:31   #24
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Så er jeg kanskje ikke et hundemenneske, likevel..?

Jeg skjønner deg veldig godt, Ambivalensia. Og jeg er en som har bestemt meg for å ikke rosemale valpetiden, nettopp fordi jeg opplever at alt for mange hundeeiere har "mast" på at vi burde få oss hund, uten å fortelle hvor infernalsk slitsom valpeperioden er. Det er jo en grunn til at det er en del unghunder som jevnlig omplasseres.

Siden vi fortsatt er ganske ferske hundeeiere, så har jeg ikke de mest avanserte tipsene til deg, vi er fortsatt på tidlig dressurstadiet. Men du kan jo jobbe med klikktrening (dvs. opparbeide klikk som belønning, ikke bare godbit), og kjøre kombinasjoner av forskjellige øvelser. Vent dessuten med å gi godbiten til en stund etter hun har gjennomført det du vil hun skal gjøre, da blir det mer mentalt krevende for henne å skjønne hva du vil.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-17, 15:36   #25
Ambivalensia
Fullverdig medlem
 
Ambivalensia sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2016
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 97
Ambivalensia er litt kul
Standard

Sv: Så er jeg kanskje ikke et hundemenneske, likevel..?

[quote=Gaia;4630756]Jeg skjønner deg veldig godt, Ambivalensia. Og jeg er en som har bestemt meg for å ikke rosemale valpetiden, nettopp fordi jeg opplever at alt for mange hundeeiere har "mast" på at vi burde få oss hund, uten å fortelle hvor infernalsk slitsom valpeperioden er. Det er jo en grunn til at det er en del unghunder som jevnlig omplasseres.QUOTE]


Takk for forståelsen. Og ja, det er nok viktig at flere sier det som det er, også for å forebygge omplasseringer.

Ambivalensia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-17, 15:42   #26
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.807
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Så er jeg kanskje ikke et hundemenneske, likevel..?

Du kan kjøpe kong eller noe annet som du kan putte tørre godbitet i og når hunden triller den rundt så ramler en og en bit ut, dette blir mindre gris enn å ha godbitene i papp og papir. (du kan også ha godbiter i flaske og ikke ha kork på så må hunden leke med flaska for at de skal ramle ut) Det fins også aktiviseringsleker av forskjellige typer som er helt greie å bruke. Kongen kan du også fylle med kjøttdeig og så legge i fryseren og gi når det er frossent.

Jeg brukte lang tid på å bli glad i valpen min, syns det bare var arbeid og mas. men etter 9 måneder så gikk det seg til.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-17, 15:43   #27
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Så er jeg kanskje ikke et hundemenneske, likevel..?

Om hun liker å finne godbiter inni ting, hva med en sånn ball, kong eller liknende? Kaste småbiter utover plenen og kommandoer «søk!»?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-17, 15:44   #28
Ambivalensia
Fullverdig medlem
 
Ambivalensia sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2016
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 97
Ambivalensia er litt kul
Standard

Sv: Så er jeg kanskje ikke et hundemenneske, likevel..?

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.

Du kan kjøpe kong eller noe annet som du kan putte tørre godbitet i og når hunden triller den rundt så ramler en og en bit ut, dette blir mindre gris enn å ha godbitene i papp og papir. (du kan også ha godbiter i flaske og ikke ha kork på så må hunden leke med flaska for at de skal ramle ut) Det fins også aktiviseringsleker av forskjellige typer som er helt greie å bruke. Kongen kan du også fylle med kjøttdeig og så legge i fryseren og gi når det er frossent.

Jeg brukte lang tid på å bli glad i valpen min, syns det bare var arbeid og mas. men etter 9 måneder så gikk det seg til.

Jeg har flere sånn kong-aktige greier - det hjelper på.

Og så godt å høre at du til slutt ble glad i valpen din. Det gir håp!

Ambivalensia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-17, 15:46   #29
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.385
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Så er jeg kanskje ikke et hundemenneske, likevel..?

Opprinnelig lagt inn av Ambivalensia, her.

De "metodene" jeg kjenner til er bare så rotete eller grisete. Hun elsker f.eks. å få godbiter gjemt i et lag av papp og papir, men stuen ser jo ut som innsiden av en makuleringsmaskin etterpå. Tips til aktiviteter som ikke krever så mye opprydningsarbeid mottas med takk.


Apropos dette, så jeg akkurat noe som heter snuffle mat hvor man gjemmer godbiter og stimulerer hunden på denne måten: http://www.paw5.us/wooly-snuffle-mat/ Tenkte å kjøpe en sånn til hunden min til jul. Vet at den selges i Oslo hos Good Dog shop and bakery, men har ikke sjekket andre muligheter for å kjøpe den i Norge, men kan bestilles fra USA (men dyrt hvis man regner med frakt og mva og sånn). Et tips i alle fall.


Sist redigert av liefje : 01-11-17 kl 16:02.
liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-17, 17:07   #30
Christa
Bør lage seg en tittel selv
 
Christa sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 3.166
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Sv: Så er jeg kanskje ikke et hundemenneske, likevel..?

Vi har denne, litt jobbing må til og det liker hun. https://www.amazon.com/Nina-Ottosson.../dp/B0067PN5TA

Christa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-17, 21:43   #31
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Så er jeg kanskje ikke et hundemenneske, likevel..?

Jeg fant en del gode (og ikke så sølete) tips i denne artikkelen: https://www.agria.no/hund/artikkel/a...ing-av-hunden/

Og ellers tror jeg at jeg kommer til å melde meg på flere kurs, hvis jeg ikke syns jeg klarer å aktivisere på en god måte her hjemme. (Jeg har nemlig kaputt-valp etter en time valpekurs, og det er jo egentlig ganske behagelig når vi ellers pleier å ha valperaptus på denne tiden av døgnet. )

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-17, 18:21   #32
Ambivalensia
Fullverdig medlem
 
Ambivalensia sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2016
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 97
Ambivalensia er litt kul
Standard

Sv: Så er jeg kanskje ikke et hundemenneske, likevel ...?

Takk for aktiviseringstips. Jeg har anskaffet litt nye/krevende leker - det hjelper. Også er det åpenbart slik at hunden og jeg har det mye hyggeligere sammen når jeg har mer tid og overskudd. Halloween var et sant helvete - da hadde jeg jo mer enn nok med å følge opp alt som skulle skje rundt poden. To dager senere, når han drar til pappaen, er jeg og tispa på nett igjen. Det er når jeg har NOK jeg ikke fikser henne.

Jeg satser på at det går seg til. Etterhvert klarer hun kanskje å følge meg litt mer med øynene - ikke sprette opp og fotfølge meg for den minste ting. Håper-håper.

Ambivalensia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-17, 20:19   #33
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.737
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Så er jeg kanskje ikke et hundemenneske, likevel ...?

Tren på sitt/dekk —> bli! Gull verdt! Først bare et par skritt før du belønner, etterhvert øker du, og vips; så kan du bevege deg rundt uten følge.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-17, 21:25   #34
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.403
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Så er jeg kanskje ikke et hundemenneske, likevel ...?

Jeg er glad vi aldri har hatt valp, vi overtok en ferdig dressert 7 år gammel hund, sånn av allergimessige behov.

Det er krevende nok, å plutselig måtte forholde seg til en hund.

Jeg er ikke noe hundemenneske og det har jeg alltid visst og aldri ønsket meg en hund heller.

Men jeg har likevel blitt glad i dyret og kommer til å savne henne når hun ikke er her lenger (som vi mentalt forbereder oss på, for ventet levetid for rasen er 12-14 år og hun passerte 14 i sommer...)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no