Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

100 album man må ha.

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-09-06, 13:38   #1
Føniks
padawan
 
Føniks sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.950
Føniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smart
Standard

100 album man må ha.

Tørr vi det? Jeg synes det alltid er litt gøy når jeg leser igjennom musikkviteres liste over album man må ha. Klarer vi å snekre sammen en liste over 100 album?

Jeg kan ihvertfall legge til noen jeg ikke hadde klart meg uten. Er det noen som er med?

Føniks er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-06, 13:42   #2
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.390
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh, jeg elsker slike ting! Men hvordan skal vi bli enige?

Jeg for min del hadde ikke greid meg uten Pink Floyds "Dark side of the moon" (som forøvrig ble gitt ut den dagen jeg ble født )

Jeg kan sikkert komme med flere etterhvert, men dette var det første som datt ut av meg.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-06, 13:47   #3
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.114
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Elsker sånne lister.

Men skal det være en "100 plater alle må ha" eller "de 100 platene jeg ville tatt med meg til en øde øy"? Det siste er litt lettere for meg, tror jeg. Her er noen av mine:

Blood on the Tracks, Blonde on Blonde (Bob Dylan)
Bone Machine, Real Gone, Mule Variations, The Black Rider og ja, egentlig alle de andre også (Tom Waits)
White Album, Rubber Soul (The Beatles)
Tender Prey, Henry's Dream (Nick Cave)
I Often Dream of Trains (Robyn Hitchcock)
Blue (Joni Mitchell)
Velvet & Nico, også kjent som bananplaten (Velvet Underground og Nico)
Elephant (The White Stripes)
Hunky Dory (David Bowie)
David Byrne (David Byrne)
Achtung Baby (U2)
Suzanne Vega (Suzanne Vega)

Kommer sikkert på flere med en gang jeg poster.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-06, 13:49   #4
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.100
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hundre på sparket klarer jeg ikke, men jeg kan begynne med

Tom Waits, Closing Time
The Music of Mike Scott and The Waterboys, The Whole Of The Moon (1998)

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-06, 13:59   #5
Føniks
padawan
 
Føniks sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.950
Føniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg vet ikke hvordan vi skal gjøre det, men hvis alle har ihvertfall en plate de ikke kunne leve uten med på listen. Bare et forslag.

Noen har kanskje samme favoritt, mens andre er dypt uenige. Vi kan jo se etterhvert som listen utvikler seg.

Mine foreløpige:
R.E.M- eponymous.
Beatles- Sgt. Peppers Lonley Hearts Club Band
Beach Boys- Pet Sound
Nick Drake- Five Leaves Left
Radiohead- OK computer
The Strokes- Is this it
The Flaming Lips- Fight Test

Det er utrolig vanskelig å velge. En del band har jo nesten alle platene sine på min 100 liste. R.E.M kunne jeg aldri klart meg uten.

Føniks er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-06, 14:06   #6
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.390
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noen flere:
And Justice for All (Metallica)
Tutu (Miles Davis)
Tourist (St Germain)

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-06, 14:32   #7
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.642
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

JAAA! En ny musikktråd!

Jeg begynner med disse:

-Radiohead: Ok Computer
-The Waterboys: Fisherman`s Blues
-REM- Automatic For The People
-Tori Amos: Tales Of A Librarian
-David Bowie: Space Odity
-Jeff Buckley: Grace
-The Doors: The Doors
-Midnight Oil: Blue Sky Mining
-Bjørk: Debut
-Pink Floyd: The Wall
The Smiths: The Queen Is Dead
The Beatles: White Album
The White Stripes: Elephant
Madrugada: Industrial Silence

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-06, 14:46   #8
Føniks
padawan
 
Føniks sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.950
Føniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg ser det er flere som har album på sine lister som også er blandt mine favoritter. Damer med god musikksmak.

Føniks er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-06, 15:01   #9
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.977
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Radka Toneff: Fairytales
Sting: Ten summoners tales
Sting: Dream of the blue turtle
Pink Floyd: Dark side of the moon
Roger Waters: Amused to death

..og mye annet som var på listene ovenfor og ting jeg ikke kommer på akkurat nå.

Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-06, 15:17   #10
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.100
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og...

David Gray, White Ladder
The Proclaimers, Sunshine On Leigh

... må med!

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-06, 18:02   #11
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.642
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lot med vilje være å se på svarene til de som hadde svart før meg før jeg selv skrev ned de jeg kom på. Morsomt å se at vi,liker mye av det samme. (Ikke at det var så mye originalt på listene våre, da ... ).

-Sting: The Dream Of The Blue Turtles vil jeg også ha med.

Skilpadda: Fullstendig enig i at "Rubber Soul" og "White Album" er de beste Beatles-albumene. "Rubber Soul" er nok den første plata jeg har hatt et forhold til overhodet.

Også vil jeg gjerne ha med Tom Waits, Nick Cave og muligens The Pogues på lista mi, men jeg klarer ikke å bestemme meg for hvilken av platene de har gitt ut jeg liker best.

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-06, 18:08   #12
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.298
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Et eller annet "best of" av Beethoven!

Get Lifted, John Legend.

Den Velvet Revolver-skiva som jeg ikke klarer å huske navnet på.

Metallicas Black Album.

Django Reinhardt og Hot Club de Norvège

Thriller av Michael Jackson

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-06, 21:15   #13
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.918
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

The Wall Pink

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-06, 21:23   #14
gurgle
Inhabil
 
gurgle sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.569
gurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populær
Standard

Ei skive som HVERTFALL må være med på en slik liste er:

Sign O' The Times med Prince.

__________________
-gurgle
gurgle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-06, 21:24   #15
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.918
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

ooops, postet visst før jeg var helt ferdig.....

The Wall Pink Floyd

Purple rain Prince

Hard Rock Cafe/Morrison Hotel the Doors

Sweet Baby James James Taylor

Bad Vibes Lloyd Cole

Nightline Randy Crawford

Graceland Paul Simon

Live from New York City Simon & Garfunkel

Greatest hits Robbie Williams

Joshua Tree U2

Det var de jeg kom på akkurat nå.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-06, 21:29   #16
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.804
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kul liste!

Mine favoritter som jeg kommer på i farta:

"Dark Side of the Moon" - Pink Floyd
"Maestro" - Kaizers Orcestra
"Invisible Touch" - Genesis
"Kayleigh" - Marillion
"The lion and the cobra" - Sinéad O'Connor
"30 Sånger" - Michael Wiehe
"Tideland" - Rita Eriksen og Dolores keane

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-06, 21:35   #17
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.793
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleTaylor, her.

JAAA! En ny musikktråd!

Jeg begynner med disse:

-Radiohead: Ok Computer
-The Waterboys: Fisherman`s Blues
-REM- Automatic For The People
-Tori Amos: Tales Of A Librarian
-David Bowie: Space Odity
-Jeff Buckley: Grace
-The Doors: The Doors
-Midnight Oil: Blue Sky Mining
-Bjørk: Debut
-Pink Floyd: The Wall
The Smiths: The Queen Is Dead
The Beatles: White Album
The White Stripes: Elephant
Madrugada: Industrial Silence



Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-06, 21:37   #18
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.793
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Ble litt satt ut av LT sin liste, men jeg har i alle fall EN jeg MÅ ha med

Red Hot Chili Peppers "Californication"

(den smilyen er dødharry)

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-06, 21:51   #19
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Holder vi klassisk musikk utenfor denne gangen eller? Siden vi snakker om "album", mener jeg. Jeg tenker liksom at "album" er noe som hører populærmusikk (i ordets videste betydning) til, mens når jeg snakker om klassisk musikk, snakker jeg mest om "verker" og er mindre obs på hvilke innspillinger det er snakk om.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-06, 22:42   #20
Føniks
padawan
 
Føniks sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.950
Føniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Holder vi klassisk musikk utenfor denne gangen eller? Siden vi snakker om "album", mener jeg. Jeg tenker liksom at "album" er noe som hører populærmusikk (i ordets videste betydning) til, mens når jeg snakker om klassisk musikk, snakker jeg mest om "verker" og er mindre obs på hvilke innspillinger det er snakk om.

Helt enig med deg. Det kan vi ta i en annen tråd.

Føniks er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no