Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Pai til koldtbord

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-02-12, 21:43   #1
lavendely
Singing in the rain
 
lavendely sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 395
lavendely er litt kullavendely er litt kul
Standard

Pai til koldtbord

Jeg har aldri laget pai før og har vel egentlig ikke spist det så mye heller. Nå skal vi snart stelle i stand koldtbord i forbindelse med barnedåp, og jeg vurderer å lage pai.

Noen som har en god oppskrift på pai som er like god varm som kald?

__________________
3 små '07'09'11
lavendely er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-12, 23:10   #2
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pai til koldtbord

Løkpai!

Paideig
4 gule løk i skiver, surres blanke i smør
1 dl hvitvin
3 egg
3 dl kremfløte
Salt og pepper

Cashew-nøtter (ca. 100 gr)

200 grader i 25 min

Lykke til!

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-12, 08:46   #3
lavendely
Singing in the rain
 
lavendely sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 395
lavendely er litt kullavendely er litt kul
Standard

Sv: Pai til koldtbord

Takk! Ikke særlig ammevennlig, men høres veldig god ut!

__________________
3 små '07'09'11
lavendely er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-12, 09:11   #4
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.872
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pai til koldtbord

Denne er nydelig.

Vårpai
100 g smør
150 g hvetemel
1 ts bakepulver
1 egg

3-4 sjalottløk
3-4 hvitløksfedd
et par never frisk spinat
2 dl friske urter (f.eks. persille, gressløk og timian)
fetaost

4 egg
1½ dl kremfløte
1½ dl melk
1½ dl revet moden ost (f.eks. cheddar)
salt/pepper


Smuldre smør, mel og bakepulver og rør inn egget. Klem deigen ut i en 24 cm paiform. Prikk bunnen med gaffel og forstek ved 200 grader i 10-15 minutter.
Finhakk løk, hvitløk og urter. Skyll spinaten, la renne godt av og riv i mindre biter. Stek løk og hvitløk mykt. Tilsett spinat og la steke med et par minutter, til den har falt sammen. Rør inn urtene og fordel over paibunnen. Smuldre over litt fetaost. Pisk sammen egg, fløte, melk, salt og pepper og hell over i paiformen. Dryss over revet ost. Stek på nederste rille ved 180 grader i 30-40 minutter. La hvile ca 15 minutter før servering (eller server kald).

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-12, 09:36   #5
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Pai til koldtbord

Sopp-pai er veldig godt, og ammevennlig vil eg tru. Bortsett frå at den oppskrifta eg har brukt har litt løk i. Veldig godt med ein nokså enkel grønn salat til.

Har ikkje oppskrift her i farten, men du finn sikkert fleire om du googlar.

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 14:45   #6
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.176
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pai til koldtbord

Til koldtbord synes jeg en enkel pai med grønnsaker og eggestand, gjerne med litt revet ost i er det beste. Den kan spises som tilbehør til kjøtt eller fisk, eller alene.
Jeg lager et paiskall som jeg forsteker, fyller med de grønnsakene jeg liker (paprika,broccoli, rødløk/vårløk, halve cherrytomater, sukkererter, squash, spinat osv) og pisker sammen egg og fløtemelk og heller over til det dekker grønnsakene og steker til det er ferdig.
Kan serveres både varm og kald.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 16:14   #7
Nelly Nickers
Slow reader
 
Nelly Nickers sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 2.646
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Sv: Pai til koldtbord

Sånn i all enkelhet (noen liker jo det), må jeg si at NÅ ferdig paibunn smakte veldig godt og var en herlig avveksling til hjemmelaget paideig som riktignok smaker godt, men som jeg gremmes grønn over å skrape av benkeplata (+ at jeg aldri klarer å kjevle den stor og flat). Sist jeg laget pai hadde jeg oppi smårettskinke, cherrytomat og blomkål - i tillegg til en vanlig eggestand med ost og en hvitløksbåt. Den ble innmari god! Har laget mye pai, men denne ble blant de beste jeg har laget.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 17:03   #8
Stripete ullsokk
Nybegynner
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 9
Stripete ullsokk har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Pai til koldtbord

Til barnedåpen brukte eg bare ein NÅ paibunn.
Fyllet va to egg og 1 boks fløte
Salt og pepper
Brokkoli
Blomkål
Sopp
Bacon
Ost

Kuttet grønnsaker og bacon opp i små biter så den blei enklere å skjære i når den blei kald.

Den forsvant med eingong og både voksne og barn syns den var god

Stripete ullsokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no