Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Strikkeoppskrifter før og nå

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-01-24, 09:48   #1
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Strikkeoppskrifter før og nå

Er det bare meg? Eller fins det veldig mange overkompliserte strikkeoppskrifter nå? Da mener jeg ikke at selve plagget er spesielt komplisert, men at forklaringen er det.

Jeg har akkurat dratt meg i håret over markører som skal flyttes til venstre og høyre pinne, og to sider med beskrivelse av hver enkelt pinne, for å tilslutt skjønne at det eneste som skjer er helt vanlig raglanfelling og strikke struktur/bunnmønster samtidig.

PetiteKnit har jo tildels ganske avanserte oppskrifter, men de syns jeg er greie og forståelige. De jeg kommer på nå som er av typen beskrevet over er f.eks. Indiblomst og My Favourite Things.

Jeg har strikket i over 50 år og jeg kan det meste innen strikking, men når de der milelange forklaringene med flytting av markører hit pg dit går det helt i svart. Eksempel: Det holder å skrive at de seks ytterste maskene er knappestolpen og skal strikkes en rett, en vrang. Trenger ikke flytte markører for det.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-24, 10:12   #2
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.601
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Strikkeoppskrifter før og nå

Jeg tror det kommer fra de amerikanske oppskriftene, som ofte er veldig tydelig forklart. Det kan bli litt vel detaljert til tider, men det er ti ganger bedre enn oppskrifter som tar for gitt at man skjønner alt av seg selv. Drops er vel av de som gjerne får kritikk for det siste.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-24, 10:14   #3
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.824
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Strikkeoppskrifter før og nå

For meg som har begynt å strikke de siste årene, så sette jeg pris på oppskrifter som forklarer det litt i detalj. Akkurat med å flytte markørene fra pinne til pinne forstår jeg av meg selv nå.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-24, 10:17   #4
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.853
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Strikkeoppskrifter før og nå

Jeg har ikke kjøpt eller sjekket veldig men har hørt at engelske/amerikanske strikkeoppskrifter er veldig detaljerte og at det gjør at oppskrifter blir veldig overkompeliserte..?
Har en tjukk perm full av oppskrifter så gidder ikke å kjøpe flere.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-24, 10:20   #5
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.476
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikkeoppskrifter før og nå

Jeg er helt enig med deg. Samtidig så innser jeg at designere som for eksempel PetitKnit har åpnet strikkeuniverset for ganske mange som ikke har vokst opp med en bestemor eller tante som lærer en å strikke, og dermed trenger grundige oppskrifter og gode videoer for å lære seg å strikke. Og det er jo en fin ting.

Men personlig så skumleser jeg oppskriften og driter i (for meg) overflødige maskører.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-24, 10:33   #6
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.888
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Strikkeoppskrifter før og nå

Jeg er enig. Mange oppskrifter bærer preg av å være skrevet av designere som nok er bedre designere enn de er pedagoger eller håndverkere. Designen på plagget er fin, men designeren har ikke evnet å skrive en lettfattelig og god oppskrift. Kompliserte design kan fint gjøres lettfattelige. Det har kanskje også sammenheng med at de fleste oppskrifter før ble utgitt av noen få store garnprodusenter og disse hadde/har profesjonelle folk til å bearbeide oppskriftene. Nå er det mange flere aktører, noe som jo er positivt, men jeg tror det store proffe apparatet er langt mindre.
Jeg tror også at en del av de nye designerne mangler strikkeerfaring. Det er vanskelig å forklare noe på en enkel og lettfattelig måte hvis man ikke er over snittet god på håndverket selv. Det gjelder slett ikke alle, selvsagt.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-24, 10:48   #7
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.785
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Strikkeoppskrifter før og nå

Jeg har Akuratt strikket ester genser av Skappel, og har vært så frustrert over oppskriften!! Den er så dårlig laget, g inneholder feil i diagram og tekst! Når jeg ser på genseren nå etterpå, og sammenligner med bilder fra Instagram, så er det ulikheter fordi diagrammet ikke er likt slik modellen hun legger ut bilder av. Helt utrolig!

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-24, 10:52   #8
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.039
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Strikkeoppskrifter før og nå

Innflytelse fra Amerika dette. Blir bare mer og mer av det.

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-24, 10:58   #9
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikkeoppskrifter før og nå

Godt det ikke bare var meg. PetiteKnit syns jeg funker bra, som sagt, de er mye mer logiske enn noen av de andre.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-24, 12:02   #10
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.872
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Strikkeoppskrifter før og nå

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Jeg er helt enig med deg. Samtidig så innser jeg at designere som for eksempel PetitKnit har åpnet strikkeuniverset for ganske mange som ikke har vokst opp med en bestemor eller tante som lærer en å strikke, og dermed trenger grundige oppskrifter og gode videoer for å lære seg å strikke. Og det er jo en fin ting.

Men personlig så skumleser jeg oppskriften og driter i (for meg) overflødige maskører.


Jeg er enig med deg. Fint at oppskrifter er skrevet så detaljert at selv nybegynnere kan strikke dem. For oss som er erfarne er det enkelt å ignorere det som er overflødig.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-24, 12:28   #11
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.476
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikkeoppskrifter før og nå

Opprinnelig lagt inn av tinkadott, her.

Jeg har Akuratt strikket ester genser av Skappel, og har vært så frustrert over oppskriften!! Den er så dårlig laget, g inneholder feil i diagram og tekst! Når jeg ser på genseren nå etterpå, og sammenligner med bilder fra Instagram, så er det ulikheter fordi diagrammet ikke er likt slik modellen hun legger ut bilder av. Helt utrolig!

Skappel har fått massiv kritikk for masse feil i oppskriftene de nettopp lanserte, og de brukte også lang tid på å sende ut de nødvendige rettelsene. Og til å være en såpass høyprofilert bedrift så synes jeg det er så elendig at jeg nok aldri kommer til å kjøpe noe derfra. (I tillegg er de overpriset og overhypet og har tidligere hatt garn med dårligere kvalitet enn prisen skulle tilsi.)

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-24, 12:29   #12
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.476
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikkeoppskrifter før og nå

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Jeg er enig. Mange oppskrifter bærer preg av å være skrevet av designere som nok er bedre designere enn de er pedagoger eller håndverkere. Designen på plagget er fin, men designeren har ikke evnet å skrive en lettfattelig og god oppskrift. Kompliserte design kan fint gjøres lettfattelige. Det har kanskje også sammenheng med at de fleste oppskrifter før ble utgitt av noen få store garnprodusenter og disse hadde/har profesjonelle folk til å bearbeide oppskriftene. Nå er det mange flere aktører, noe som jo er positivt, men jeg tror det store proffe apparatet er langt mindre.
Jeg tror også at en del av de nye designerne mangler strikkeerfaring. Det er vanskelig å forklare noe på en enkel og lettfattelig måte hvis man ikke er over snittet god på håndverket selv. Det gjelder slett ikke alle, selvsagt.

Jeg tror du har rett i det jeg har uthevet. Jeg synes jo det er fint med mangfold i strikkebransjen, men akkurat denne baksiden kunne jeg klart meg fint uten.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-24, 07:31   #13
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikkeoppskrifter før og nå

Ja, det er nok begge deler dere nevner: forklaringer til strikkere som ikke kan, og designet av designere som ikke kan.

I gamle dager var det en rekke ting man bare kunne, og det trengte ikke forklares for strikkeren i samme detaljgrad. Også kan hvem som helst bli designer i dag. Før var de ansatt eller hyret av garnprodusentene og fulgte deres standard. Nå designer en rekke strikkere ting som kunne vært gjort enklere, men de kan ikke teknikkene.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-24, 08:15   #14
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikkeoppskrifter før og nå

Jeg begynte å strikke for ganske få år siden og kunne nesten ingen ting fra før. For meg var engelskspråklige oppskrifter det som funket den første tida og jeg fikk virkelig ikke til litt eldre norske oppskrifter. Det handlet om detaljnivå. I norske oppskrifter virket det som om det ble forutsatt en forkunnskap, både om selve strikkingen og ikke minst hvordan man skulle lese.
Nå synes jeg enkelte oppskrifter kan være vel vidløftige, men det er fordi jeg har litt mer erfaring. Da er det greit å forholde meg til diagram framfor tekstversjon.
Jeg sliter fremdeles en del med oppskrifter, særlig fra norske ukeblader eller strikkebøker hvor det ser ut til å refereres til et univers av taus kunnskap jeg ennå ikke har helt innsikt i.

Petiteknit opplever jeg som helt ok.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-24, 09:32   #15
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikkeoppskrifter før og nå

Jeg er evig nybegynner på strikking, og får for meg at jeg skal strikke noe ca. hvert 4. år. Jeg synes moderne strikkeoppskrifter er mye bedre enn de eldre, fordi det er bedre og mer utfyllende forklaringer. Gamle oppskrifter føler jeg tar det for gitt at man kan strikke, har strikket mange lignende plagg før, og er fulle av «stammespråk» og forkortelser jeg ikke kan. Jeg liker godt Petite Knit, som gjerne er en mellomting. Der finner man jo forklaringer og videoer, om man trenger.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-24, 09:59   #16
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikkeoppskrifter før og nå

Hun som har PetiteKnit kan jo virkelig strikking på et høyt nivå.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-24, 10:01   #17
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikkeoppskrifter før og nå

Det er i og for seg ikke så ille at hver omgang står forklart hele tiden, men det der med å flytte markører til høyre og venstre pinne forstår jeg rett og slett ingenting av. Selv om jeg prøver.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-24, 11:18   #18
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikkeoppskrifter før og nå

Jeg har strikket siden jeg var 5 år. De siste årene har jeg strikket mye fra PetiteKnit, og det er utrolig hvor mye nytt hun har lært meg.

Men jeg skjønner poenget til Filifjonka. Noen oppskrifter blir så detaljerte at de blir umulig å følge. Samtidig er jeg enig i at gamle norske oppskrifter forutsatte veldig mye strikkekunnskap for å kunne bruke dem. Men siden jeg hadde strikkende mor og bestemor da jeg startet, så gikk det greit.

Jeg bruker ikke maskemarkører, så det hopper jeg bare over.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-24, 12:00   #19
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikkeoppskrifter før og nå

Jeg bruker maskemarkører der jeg syns det trengs, starten på omgangen, for å dele inn til raglan, men det hjernen min ikke klarer å begripe er den flyttingen av dem.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-24, 12:14   #20
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.840
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikkeoppskrifter før og nå

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg bruker maskemarkører der jeg syns det trengs, starten på omgangen, for å dele inn til raglan, men det hjernen min ikke klarer å begripe er den flyttingen av dem.

Skal de flyttes på noen annen måte enn bare fra venstre til høyre når man treffer på dem, liksom? :Vetikke:

Jeg liker å bruke markører når jeg strikker raglan.

Lagt til: Også liker jeg Petite Knits oppskrifter, men har måttet gi opp en annen(engelsk) som jeg kjøpte, som jeg rett og slett ikke forstod - den var veldig omfattende og detaljert - men kan hende jeg prøver igjen en gang når pågangsmotet er på topp.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no