Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Perfekt stekt biff

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-12-06, 21:44   #1
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Perfekt stekt biff

Jeg har fire flotte mørbradstykker på ca. 200 gr. hver. Hvordan steker jeg dem for at de skal bli perfekte og ikke svidde?

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-06, 21:57   #2
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Perfekt stekt biff

Stek dem 1 minutt på hver side på sterk varme. Hvor lenge de skal etterstekes kommer an på hvor blodig du vil ha dem. Jeg pleier å trykke på biffen, når den er sånn passe fast er den middels

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-06, 22:01   #3
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Perfekt stekt biff

Dette sto på matprat.
Hvordan får jeg biffen akkurat passe stekt?

2 cm er vanlig tykkelse på en biff.
La biffen få romtemperatur, ta den ut av kjøleskapet ½ time før steking.
Tørk den med et papirhåndkle slik at overflødig kjøttsaft er fjernet.
La smøret i pannen ( helst jernpanne) blir nøttebrunt.
Legg biffen i pannen og stek 1 minutt på hver side ved sterk varme.
Ta pannen av platen og etterstek biffen ved svak varme i 2 minutter på hver side.
Krydre med salt og pepper rett før, under eller etter steking.
La biffen hvile i 2-3 minutter før du setter tennene i den.


Som du ser av dette, er det lurt at biffstekingen er det siste som skjer før måltidet starter. Gjør derfor i stand alt tilbehør først, så har du full kontroll til det viktigste av alt: Å steke biffen riktig! Ønsker du rå biff steker du biffen 1 minutt på hver side i meget varm panne.
Ønsker du biffen gjennomstekt, steker du biffen 1 minutt på hver side ved sterk varme. Etterstek 4 minutter på hver side på svak varme.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-06, 22:11   #4
Ibidelma
sporadisk
 
Ibidelma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Innlegg: 3.750
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Perfekt stekt biff

fikk lyst på biff !
Gilde sin biff er best! Hadde ytrefilet og den var helt enormt mør. Nordfjord sin blir alltid tørr

__________________
"Langt langt borte, mye lenger enn du tror"
06 08
Ibidelma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-06, 23:23   #5
dutte
fornyet
 
dutte sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Far out east
Innlegg: 2.186
dutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Perfekt stekt biff

Jeg og er veldig glad i Gilde sin biff. Kjøper alltid indrefilet, og når jeg steker setter jeg på full fart på komfyren sånn at jeg får fin skorpe på begge sider, krydrer og lar ettersteke etter behov. Blir aldri feil det

__________________
08 09

dutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 17:16   #6
Hobbykokk
Nybegynner
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 1
Hobbykokk har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Perfekt stekt biff

Bruk sterk varme med litt meierismør i en steke -/eller grillpanne.
Legg i biffene, krydre med salt og pepper, stek 2 min. på hver side.
Ta biffene vekk fra pannen. La de hvile i ca 4 min.
Legges i i en forvarmet ovn på 225 grader, midt i ovnen. ( 5 - 7 min )
Vent til de svulmer opp. Da er de ferdige. La de hvile ca. 3 min.

Hobbykokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 17:21   #7
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Perfekt stekt biff

Jeg bruker alltid indrefilet og liker den medium stekt. Jeg krydrer kun med peppermix.

Jeg steker den først på ene siden, lar den steke til det begynner å piple ut kjøttsaft på oversiden. Så snur jeg den og gjentar prosessen, steker til det begynner å piple ut kjøttsaft.
Lar den hvile noen minutter, og voilá - perfekt biff medium stekt.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 17:22   #8
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.850
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Perfekt stekt biff

Jeg håper den som startet tråden har stekt de ferdig, siden tråden er 5 år gammel.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 18:29   #9
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Perfekt stekt biff

Hvis ikke tipper jeg biffen er ordentlig mør nå.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 07:21   #10
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Perfekt stekt biff

Takk for fint tips!

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 12:16   #11
fimba
Superaktiv
 
fimba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: I bakvendtland
Innlegg: 324
fimba er litt kulfimba er litt kul
Standard

Sv: Perfekt stekt biff

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Ønsker du biffen gjennomstekt, steker du biffen 1 minutt på hver side ved sterk varme. Etterstek 4 minutter på hver side på svak varme.

Vi må ha biffen gjennomstekt, og det er ikke sjans i havet for at den er gjennomstekt ved å følge denne oppskriften...

__________________
føyelig
fimba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 13:00   #12
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.997
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Perfekt stekt biff

Jeg synes det er litt fascinerende at en ny bruker har et så brennhett ønske om å formidle kunnskap til det store Internettet at h*n registrerer seg og drar fram en tråd fra 2006 kun med dette for øye.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no