Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Brød og brød, Madam Mim

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-02-08, 16:43   #61
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.251
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brød og brød, Madam Mim

Jeg gjør også slik, og har egentlig kuttet ut søtningen også. Kanskje jeg skal forsøke igjen, så det blir enda saftigere.

Det viktigste for meg er (i tillegg til at det er enkelt og grovt) at det smaker ulikt fra gang til gang, ellers blir jeg så lei. Derfor kjører jeg frihåndsvarianten.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-08, 17:56   #62
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brød og brød, Madam Mim

Isolde: fibramel, grov hvete, rugmel, ta det du har

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-08, 18:52   #63
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.690
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Brød og brød, Madam Mim

Hva gjør man når man har laget deigen og finner ut at man har kastet den ene brødformen fordi den var ødelagt?

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-08, 22:40   #64
Tante Grønn
Alltid motsatt
 
Tante Grønn sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 888
Tante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populær
Standard

Sv: Brød og brød, Madam Mim

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Hva gjør man når man har laget deigen og finner ut at man har kastet den ene brødformen fordi den var ødelagt?

Former de til rundstykker istedet f.eks.

Tante Grønn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-08, 22:42   #65
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.690
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Brød og brød, Madam Mim

Flytende deig? Det blir sikkert knekkebrød da..

Tok det oppi en ildfast form.. Det gikk ikke.

Men fikk et brød ut av det.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-08, 22:43   #66
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.251
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brød og brød, Madam Mim

Opprinnelig lagt inn av Tante Grønn, her.

Former de til rundstykker istedet f.eks.

Ikke denne deigen, nei. Det blir pannekaker.

Sorry. Ingen gode idéer.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-08, 08:47   #67
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brød og brød, Madam Mim

Har man kastet den ene formen, må man steke et brød av gangen.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-08, 10:29   #68
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.414
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brød og brød, Madam Mim

Man kan kanskje bruke muffinsbrett, hvis man har det?

Jeg har forresten byttet ut alt hvetemelet med speltmel, fint og grovt sammalt. Det er jo egentlig hvete det også, bare med littegranne mer næring.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-08, 14:24   #69
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.251
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brød og brød, Madam Mim

Ja, jeg bruker også bare spelt, jeg merker ingen forskjell i bakeegenskapene. Jeg har stort sett bare det, nå som det er å få kjøpt på vanlige butikker.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-08, 14:48   #70
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.463
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Brød og brød, Madam Mim

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Er det den storkjøkkensjappa?

Jeg har Eva Solo sine silikonbrødformer. Disse er 1,2 liter (dvs litt mindre enn de største brødformene som pleier å være rundt 1,5 liter). Jeg er superduperfornøyd, har hatt dem i halvannet år nå. Slipper å smøre dem med noe som helst, brødene faller ut av formen bare man snur på dem, og formene rengjøres på sekunder hvis man vasker dem med en gang brødene tas ut når de enda er varme.

Jeg så akkuart på kvitteringen fra Glassmagasinet at jeg betalte 200 kr per stykk, jeg kjøpte først to, og så kjøpte jeg to til slik at jeg kan lage fire brød om gangen. Siden formene er fleksible klarer jeg å skvise fire formen inn på et stekebrett.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-08, 18:16   #71
Tante Grønn
Alltid motsatt
 
Tante Grønn sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 888
Tante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populær
Standard

Sv: Brød og brød, Madam Mim

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Ikke denne deigen, nei. Det blir pannekaker.

Ah, ja da er det dårlig prosjekt

Tante Grønn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-08, 21:50   #72
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Brød og brød, Madam Mim

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Firekornbakemelet fra Helios drepte mine brød. Null heving.




Mine brød står til heving nå. Jeg har bare slumpet, og er veldig spent.
Det stod jo på 4-kornsblandingen at man ikke skulle bruke tørrgjær...og det var 8 timers heving og 2 timers steketid.

1 stk 4-kornsblanding fra Helios
ca 2-3 dl hvetemel
ca 2 dl havregryn
6-7 ss sesamfrø
1 1/2 pakke tørrgjær
2 håndfuller hakkede valnøtter
2 ss Vita hjertego olje
ca 1 liter væske (3 dl Biola & resten vann)
2 ss honning
1 ts salt
2 ts brødkrydder (anis,fennikel,karve)
ca 200 g solsikkefrø

Deigen ble stor, føltes litt tung og rar, ganske tørr - men likevel ganske dei(g)lig. Smidig, lissom! (smidig er jo deigspråk).


Forhev: 30 min, lite heving.
Vanlig heving i lun ovn (slo på ovnen 50 grader i 1 min, så slo av) - pågår!

Oppdaterer senere!

Spørsmål til dere erfarne bakerne:
1) Hvorfor prikke brødet? Jeg pleier ikke gjøre det, men har hørt man skal gjøre det. Og gjør man det før steking, eller før heving?
2) Gjør olje brødet tyngre? Det gjør det vel saftigere?
3) Sukker/sirup/honning i brødet eller ikke?

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-08, 22:24   #73
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.414
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brød og brød, Madam Mim

Det var ikke noe problem med firkornsmel fra Helios og tørrgjær her i huset. Den hevet kjempemasse. Sukker/honning/siryp tror jeg reagerer med gjøret på en måte og gjør det luftigere? Saftigere?

Jeg prikker ikke noe som helst og aner ikke hvorfor man evt skal gjøre det. Paier skal man prikke for å slippe ut damp fra det som "koker" under deigen.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-08, 21:29   #74
Kaktus
St(r)ikkeplante
 
Kaktus sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.624
Blogginnlegg: 120
Kaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Brød og brød, Madam Mim

1. Når jeg prikker brødet er det for at det ikke skal bli luft mellom brødet og skorpa.

2. Jeg synes at litt olje gjør brødene mer saftige og ikke så røssete.

3. Ja til sukker/honning/sirup. Gjæren får næring og det setter veldig god smak.

__________________
I am a bad girl. Go to my room.
Kaktus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-08, 21:33   #75
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Brød og brød, Madam Mim

Brødene ble tunge og litt harde, det ene veide 1,3 kg!
Men gode på smak!!

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 14:10   #76
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.091
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Brød og brød, Madam Mim

Hvor lenge lar dere deigen heve i bollen?

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 14:26   #77
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brød og brød, Madam Mim

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Hvor lenge lar dere deigen heve i bollen?

1 time, tenker jeg.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 14:33   #78
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.091
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Brød og brød, Madam Mim

Ai, ai, Captain!

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 14:52   #79
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Brød og brød, Madam Mim

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg har forresten byttet ut alt hvetemelet med speltmel, fint og grovt sammalt. Det er jo egentlig hvete det også, bare med littegranne mer næring.

Ah, det lurte jeg på, da skal jeg også prøve en dag.

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 16:34   #80
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.091
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Brød og brød, Madam Mim

Stemmer det at brødene skal stekes i 1 t og 50 min? Høres fryktelig lenge ut og brødene mine ser ferdige ut nå, etter å ha stekt i 1 time.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
7 minutter, brød, brødoppskrift, flytende brød, hellebrød, speltbrød


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no