Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Politisk ukorrekte barnesanger?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-03-09, 17:15   #221
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.303
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?

Opprinnelig lagt inn av Mississippi, her.

Men når det gjelder oppdragelse skal det ganske mye til for at andres verdier er mindre verdt enn mine. Som for eksempel å la barna se Emil eller Kaptein Sabeltann.

Opprinnelig lagt inn av Mississippi, her.


Jeg slutter ikke å la gutten min se Emil selv om andre her mener at det er feil.

Det er mye i innleggene dine jeg kunne tenkt å kommentere, men jeg ser Irma allerede har sagt mye av det. Men når jeg leser det jeg har quotet over her føler jeg for å si at jeg faktisk ikke har sagt at dine verdier er dårligere enn mine fordi du lar barna dine se Emil og Kaptein Sabeltann. Jeg har ikke sagt at det er feil å la barn se Emil, og hvis du sitter med den oppfattelsen tror jeg du bør lese innleggene mine om igjen.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 17:57   #222
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?

Opprinnelig lagt inn av Mississippi, her.

Jeg prøver ikke forsvare det Anton gjør mot Emil, jeg sier bare at vi alle har rett til å bli sinna, og at jeg ikke tror barna har vondt av å se/skjønne det.
Jeg hadde jo ikke latt barna mine se Emil om de ble redde av det.

Gutten min er 4, han ser Emil, Kaptein Sabeltann, Pirates of the Carribeans og liknende uten at han blir redd av det. Han har aldri hatt mareritt om nettene, aldri vært redd for mørket. Han leker mer enn gjerne med skumle figurer (har en skeletonfigur jeg syns er ganske ekkel som hører til en sjørøverskute). Sålenge han liker det er det greit.
Jeg hadde ikke gjort dette da jeg var liten. Jeg var feks livredd for den ulven i 'Rødhette og Ulven' som gikk som ballett på TV for mange år siden!

Alle barn er forskjellige - det er foreldrenes ansvar å ta hensyn til dette.

Opprinnelig lagt inn av Tito, her.

Datteren min på 6,5 år har sett Harry Potter og Narnia, og hun sier at hun ikke blir redd fordi hun vet det er film og ikke virkelig. Og hun virker ikke som hun blir redd heller.

Og her blir jeg sjokkert i og med at jeg arbeider med barn og unge til dagen. Det at det skal være grusomt vederstyggelig å synge om den lille negergutten Hoa i motsetning til å la små barn se filmer hvor det både er vold og andre elementer som ikke er bra for et barnesunn forstår jeg lite av. En ting er at barna sier at de forstår forskjellen på film og virkelighet en annen ting er at de får eksponert hjernene sine for denne typen vold. Det tror jeg ikke er videre heldig. Den typen vold som vises i Narnia og ikke minst Pirates of the caribien er til tider grov for mindre barn. Man ser at noen dreper hverandre, riktignok i det godes tjeneste men det er ikke bra for barn å se at mennesker dreper hverandre.

  Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 18:25   #223
Mississippi
ull-lue
 
Mississippi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.327
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?

Opprinnelig lagt inn av Mississippi, her.

Men når det gjelder oppdragelse skal det ganske mye til for at andres verdier er mindre verdt enn mine. Som for eksempel å la barna se Emil eller Kaptein Sabeltann. Det er selvfølgelig helt greit å være enig eller uenig, men andres meninger må også respekteres.
Jeg syns ikke det er min rett å si at det du gjør overfor dine barn er feil. For deg er jo det helt rett. (Dette var bare et eksempel).
Jeg snakker selvfølgelig ikke om alvorlige ting som omsorgssvikt, vold osv.

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Det er mye i innleggene dine jeg kunne tenkt å kommentere, men jeg ser Irma allerede har sagt mye av det. Men når jeg leser det jeg har quotet over her føler jeg for å si at jeg faktisk ikke har sagt at dine verdier er dårligere enn mine fordi du lar barna dine se Emil og Kaptein Sabeltann. Jeg har ikke sagt at det er feil å la barn se Emil, og hvis du sitter med den oppfattelsen tror jeg du bør lese innleggene mine om igjen.

Jeg syns du tar ting litt ut av sin sammenheng, jeg skriver at det er ment som et eksempel. Når det gjelder verdier, så er det engang sånn at de er forskjellige fra person til person. Jeg har aldri ment at dine verdier er bedre eller dårligere enn noen andres. Dine verdier er viktige for deg, mine er viktige for meg. Disse verdiene kan være like eller tilnærmet like i noen sammenhenger, og vidt forskjellige i andre sammenhenger. Det er sånn det er, og heldigvis for det!! Det er jo noe av det som er med på å gjøre oss unike!!

__________________
"Det er ikke dråpen som får begeret til å flyte over. Problemet er at da dråpen kom var begeret alleredet fullt, og det hadde ikke dråpen noe med, den hadde jo nettopp kommet" -Karsten Isachsen
Mississippi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 18:28   #224
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.303
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?

Opprinnelig lagt inn av Mississippi, her.

Jeg syns du tar ting litt ut av sin sammenheng, jeg skriver at det er ment som et eksempel. Når det gjelder verdier, så er det engang sånn at de er forskjellige fra person til person. Jeg har aldri ment at dine verdier er bedre eller dårligere enn noen andres. Dine verdier er viktige for deg, mine er viktige for meg. Disse verdiene kan være like eller tilnærmet like i noen sammenhenger, og vidt forskjellige i andre sammenhenger. Det er sånn det er, og heldigvis for det!! Det er jo noe av det som er med på å gjøre oss unike!!

Du sier det er et eksempel, men når du bruker nøyaktig det samme eksempelet som man faktisk har diskutert i tråden, og linker det til verdier og slikt - ja, da blir det litt kronglete.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 18:29   #225
Mississippi
ull-lue
 
Mississippi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.327
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Og her blir jeg sjokkert i og med at jeg arbeider med barn og unge til dagen. Det at det skal være grusomt vederstyggelig å synge om den lille negergutten Hoa i motsetning til å la små barn se filmer hvor det både er vold og andre elementer som ikke er bra for et barnesunn forstår jeg lite av. En ting er at barna sier at de forstår forskjellen på film og virkelighet en annen ting er at de får eksponert hjernene sine for denne typen vold. Det tror jeg ikke er videre heldig. Den typen vold som vises i Narnia og ikke minst Pirates of the caribien er til tider grov for mindre barn. Man ser at noen dreper hverandre, riktignok i det godes tjeneste men det er ikke bra for barn å se at mennesker dreper hverandre.

Du ka ikke ha lest hele tråden, eller alle innleggene.
Det står litt lenger ned at gutten min ikke har sittet ned og sett hele filmen. Han skjønte ikke noe av den, så han syns nok den ble ganske kjedelig. Det er også forklart hvorfor det ble til at han så den, det er IKKE noe jeg har oppfordret til eller bifalt for den del. Jeg har også i et innlegg sagt hva jeg mener om drap og vold i filmer barn ser på.
*beklager at jeg ikke har qouted alt*

__________________
"Det er ikke dråpen som får begeret til å flyte over. Problemet er at da dråpen kom var begeret alleredet fullt, og det hadde ikke dråpen noe med, den hadde jo nettopp kommet" -Karsten Isachsen
Mississippi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 18:39   #226
Tito
I gapestokken
 
Tito sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.471
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Og her blir jeg sjokkert i og med at jeg arbeider med barn og unge til dagen. Det at det skal være grusomt vederstyggelig å synge om den lille negergutten Hoa i motsetning til å la små barn se filmer hvor det både er vold og andre elementer som ikke er bra for et barnesunn forstår jeg lite av. En ting er at barna sier at de forstår forskjellen på film og virkelighet en annen ting er at de får eksponert hjernene sine for denne typen vold. Det tror jeg ikke er videre heldig. Den typen vold som vises i Narnia og ikke minst Pirates of the caribien er til tider grov for mindre barn. Man ser at noen dreper hverandre, riktignok i det godes tjeneste men det er ikke bra for barn å se at mennesker dreper hverandre.

Men vi, i følge noen, ødelegger filmen ved å hoppe over de skumle scenene - så vår datter får ikke se noen drepe hverandre eller andre grove ting.

__________________
A mother who radiates self-love and acceptance actually vaccinates her daughter against low self-esteem.
- Naomi Wolf
Tito er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 18:39   #227
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?

Opprinnelig lagt inn av Mississippi, her.

Du ka ikke ha lest hele tråden, eller alle innleggene.
Det står litt lenger ned at gutten min ikke har sittet ned og sett hele filmen. Han skjønte ikke noe av den, så han syns nok den ble ganske kjedelig. Det er også forklart hvorfor det ble til at han så den, det er IKKE noe jeg har oppfordret til eller bifalt for den del. Jeg har også i et innlegg sagt hva jeg mener om drap og vold i filmer barn ser på.
*beklager at jeg ikke har qouted alt*

Tro meg, tråden er lest uten at det gjør det bedre av den grunn. En fireåring som ser deler av en slik film er ikke bra uansett. Jeg blir sjokkert når jeg hører hva enkelte lar ungene sine se på. Når Natural born killers og The ring (i japansk versjon) kan sies å være rimelig standard filmforlystelse for unge gutter på langt under 18 år blir jeg bekymret. Det at enkelte er så lemfeldige når det kommer til tv og film men fordømmende korrekte når det gjelder barne tv og barnesanger er påtagelig.

Nå tenker jeg ikke i særdeleshet på deg og Tito men det var dere som la frem hva ungene deres hadde sett. Jeg kan fortelle at jeg fra mine år med barn og unge kunne legge frem utallige slike eksempler uten at det blir mer spiselig av den grunn. Det er uansett lite klokt å la barn se film med voldelige elementer.

  Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 18:41   #228
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?

Opprinnelig lagt inn av Tito, her.

Men vi, i følge noen, ødelegger filmen ved å hoppe over de skumle scenene - så datter får ikke se noen drepe hverandre eller andre grove ting.

Opptakten ser en da uansett. Når de samler styrkene for eksempel, før de braker sammen, er opprustning til krig en god ting for et barnesinn?

  Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 18:46   #229
Tito
I gapestokken
 
Tito sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.471
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Opptakten ser en da uansett. Når de samler styrkene for eksempel, før de braker sammen, er opprustning til krig en god ting for et barnesinn?

Du har rett til å ha din mening. Jeg er uenig.

__________________
A mother who radiates self-love and acceptance actually vaccinates her daughter against low self-esteem.
- Naomi Wolf
Tito er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 18:47   #230
Mississippi
ull-lue
 
Mississippi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.327
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Tro meg, tråden er lest uten at det gjør det bedre av den grunn. En fireåring som ser deler av en slik film er ikke bra uansett. Jeg blir sjokkert når jeg hører hva enkelte lar ungene sine se på. Når Natural born killers og The ring (i japansk versjon) kan sies å være rimelig standard filmforlystelse for unge gutter på langt under 18 år blir jeg bekymret. Det at enkelte er så lemfeldige når det kommer til tv og film men fordømmende korrekte når det gjelder barne tv og barnesanger er påtagelig.

Nå tenker jeg ikke i særdeleshet på deg og Tito men det var dere som la frem hva ungene deres hadde sett. Jeg kan fortelle at jeg fra mine år med barn og unge kunne legge frem utallige slike eksempler uten at det blir mer spiselig av den grunn. Det er uansett lite klokt å la barn se film med voldelige elementer.

Det var et uhell! Jeg setter da ikke en 4-åring foran tv'n med Pirates of the Caribbeans!! Det har skjedd at han så litt av den en gang fordi han har eldre søsken som så på den. Han forsto ingenting av den, og begynte med noe annet. Nå føler jeg at jeg gjentar meg selv til det kjedsommelige.
Jeg har ikke nevnt at jeg evt er fordømmende korrekt når det gjelder barne-tv og barnesanger heller …
Jeg har sagt hva jeg mener og at jeg respekterer at andre mener noe annet enn meg.
Jeg føler heller ikke at jeg evt trenger å forsvare det at mitt barn har sett litt av nevnte film. Det skjedde, sånn er det! Får ikke gjort noe med det, desverre.

__________________
"Det er ikke dråpen som får begeret til å flyte over. Problemet er at da dråpen kom var begeret alleredet fullt, og det hadde ikke dråpen noe med, den hadde jo nettopp kommet" -Karsten Isachsen
Mississippi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 18:48   #231
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?

Opprinnelig lagt inn av Tito, her.

Du har rett til å ha din mening. Jeg er uenig.

Enig om uenighet er en god ting, alikevel vil jeg jeg gjerne spørre om hvor mye av handlingen hun da får med seg i og med at store deler av Narnia er nokså voldsom?

  Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 19:33   #232
Tito
I gapestokken
 
Tito sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.471
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Enig om uenighet er en god ting, alikevel vil jeg jeg gjerne spørre om hvor mye av handlingen hun da får med seg i og med at store deler av Narnia er nokså voldsom?

Nok til at hun synes det er gøy.

__________________
A mother who radiates self-love and acceptance actually vaccinates her daughter against low self-esteem.
- Naomi Wolf
Tito er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 20:33   #233
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?

Opprinnelig lagt inn av Tito, her.

Nok til at hun synes det er gøy.

Men er gøy et greit argument for at små barn skal få se ting de overhode ikke har forutsetninger for å kunne forstå/takle/bearbeide og så videre?
Jeg finner det hårreisende at man argumenterer med at det er gøy. Ja det er mye som er gøy, men det blir ikke mindre greit av den grunn.
Jeg ser for meg bilsikringsdebatten hvis det er slike argumenter som skulle vært førende. Ja men hun synes det er så gøy å stå i fremsetet må vite, jeg kan da ikke nekte henne det da.
(Jada jeg vet eksempelet er på kanten, men det var jammen meg argumentet og.)

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-09, 08:33   #234
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.141
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?

Jeg tror nesten jeg vi si at det at et barn syns vold er GØY og IKKE blir redd av det faktisk er et godt argument MOT å la henne se på det. (Mye store bokstaver, gitt....)

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-09, 08:45   #235
Tito
I gapestokken
 
Tito sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.471
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg tror nesten jeg vi si at det at et barn syns vold er GØY og IKKE blir redd av det faktisk er et godt argument MOT å la henne se på det. (Mye store bokstaver, gitt....)

Nå føler jeg at jeg begynner å gjenta meg selv til det kjedsommelige, så jeg får bruke store bokstaver jeg også: VI HOPPER OVER VOLDEN! Det er det som er utenom som er det som er gøy.

__________________
A mother who radiates self-love and acceptance actually vaccinates her daughter against low self-esteem.
- Naomi Wolf
Tito er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-09, 14:07   #236
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.488
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?

Jeg kjenner jeg er enig med Tito her, det er nok mye som er fasinerende med Narnia selv om man spoler over volden. (Barna mine hadde elsket å se faunen bla). Vi driver ikke på med dette på filmer, men det skyldes mer at vi (voksne) er late, enn at barna ikke hadde likt det.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no