Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Jentefesten

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-03-12, 18:04   #41
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jentefesten

Jeg synes dette er vanskelig, fordi det nettopp føles personlig.

Det er spesielt vanskelig her på FP, for det synes ofte som om det er en klar holdning om at en del tradisjonelle 'damesysler' er vesentlig for statusen. Eks. det å lage mat fra bunnen, som jeg kun gjør når det er noe spesielt. For noen er dette så selvsagt at man både skal kunne det, ønske å kunne det, og ville bruke tid på, at de blir sjokkerte over at noen tar til takke med halvfabrikat og det som 'verre' er og faktisk i tillegg synes det er godt nok. Som kvinne er jeg da ikke bra nok. Men jeg gjør mye av det samme som mannen min gjør jeg. Ingen har de samme forventninger til ham.

Vi jobber begge to, vi er utrolig slitne begge to, vi følger opp barna begge to, og vi sloss mot tidsklemma. Ja vi skulle hatt mer tid. Jeg føler ikke at jeg lever optimalt. Joda, jeg kan klare meg selv og er ikke avhengig av noen, men lever jeg egentlig det livet jeg skulle ønske jeg hadde? Skal livet bare være 'for sikkerhetsskyld'?

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-12, 18:40   #42
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jentefesten

Problemet i slike diskusjoner er at man bryter det ned til person nivå. Det er ikke problem dersom jeg personlig velger å jobbe deltid fordi jeg føler at det er rett for meg og dersom jeg sikrer meg i forhold til fremtidig økonomisk situasjon og økonomisk sikkerhet. Problemet er ikke hva hver enkelt kvinne eller mann velger å gjøre, men at det på generell basis forventes og faller seg naturlig at det er et valg kvinner tar.

Problemet er at det i diskusjonen faller seg helt naturlig å diskutere om det er et valg jeg som kvinne skal kunne ta. De vil si om jeg har fritt valg - som kvinne. Om det er et smart valg for meg - som kvinne. Dersom likestillingskampen var helt i mål, ville det vært naturlig å diskutere hvorvidt dette er valg man som forelder eller voksen for den del, står fritt til å ta, om det er et smart valg for meg som voksen eller som forelder. Det er i det øyeblikket vi knytter problemstilling opp mot kjønn at de bakenforliggende holdninger og strukturer avdekkes. Jeg mener at det da vi ser kjernen av problemet og da man ser hvor man ennå har en lang vei å gå hva gjelder likestilling og en likestilt samfunnsstruktur og kjønnsroller.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-12, 18:50   #43
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.494
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jentefesten

Nå seier dei på Østlandssendingen at cupcakes er ut til fordel for makroner. Problem solved?

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-12, 21:22   #44
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.876
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jentefesten

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Vi jobber begge to, vi er utrolig slitne begge to, vi følger opp barna begge to, og vi sloss mot tidsklemma. Ja vi skulle hatt mer tid. Jeg føler ikke at jeg lever optimalt. Joda, jeg kan klare meg selv og er ikke avhengig av noen, men lever jeg egentlig det livet jeg skulle ønske jeg hadde? Skal livet bare være 'for sikkerhetsskyld'?


Godt skrevet, og noe som er viktig å spørre seg selv om.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-12, 21:37   #45
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jentefesten

Det å ha det i travleste laget i tiden man har små barn er en god grunn til å redusere stilling om man kan, men det burde være like naturlig for menn som for kvinner.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-12, 22:14   #46
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.399
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jentefesten

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Godt skrevet, og noe som er viktig å spørre seg selv om.

Hvorfor er det så godt som bare damer som gjør det? På bekostning av mennenes tid med familien.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-12, 22:28   #47
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jentefesten

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hvorfor er det så godt som bare damer som gjør det? På bekostning av mennenes tid med familien.

Nettopp. Hvorfor er det så ofte damer som tar regninga på sikt, og hvorfor er det ingen som snakker om hvordan man kan sikre seg uten at begge jobber fullt? Det går f.eks. an å spare ekstra til den hjemmeværendes pensjon eller la den som investerer i familien kompensere for tapt inntekt og pensjon ved å eie en større del av felles bolig. Sistnevnte ville ikke koste noe før en evt. skilsmisse, og det er jo først da man ville trenge de pengene. Gamble på at ekteskapet holder er en lovlig naiv økonomisk strategi nå til dags, og ikke minst om man ikke engang er gift.

Hvorfor er det ikke vanligere å snakke om dette? Er det fordi det oppfattes som kynisk og lite romantisk? Her spør jeg av nysgjerrighet. Jeg er ikke romantisk eller så fintfølende selv, så dette lurer jeg oppriktig på.

For ordens skyld mener jeg det er like dumt og vanskelig om menn setter seg i en situasjon der de er økonomisk avhengige av kona, men det er langt mindre vanlig.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-12, 22:39   #48
M&M
Superduper
 
M&M sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.241
M&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jentefesten

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hvorfor er det så godt som bare damer som gjør det? På bekostning av mennenes tid med familien.

Dette forstår ikke jeg heller...
Jeg var ikke gamle tøtta da jeg bestemte meg for at jeg aldri skulle bli som min mor; Et fullstendig hjelpesløst pop-nek da min far forlot henne for en annen kvinne. Hun hadde "ofret alt" for mann og barn og ikke tenkt på konsekvensene!

__________________
M(-04)&M(-07)
M&M er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-12, 22:51   #49
Sure Eplet
tradisjonell figur
 
Sure Eplet sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 879
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jentefesten

Jeg tror fremdeles ikke cupcakebloggene er Tegnet som gjør at flere og flere kvinner er hjemme og er sukkersøte. De fleste kakeblogger er ukommersielle, men det florerer med gode tips rettet mot kvinner i flere andre sjangere. Tabloidpressen, for eksempel.
Lenke som lå på forside av dagbladet:
http://www.klikk.no/mote/detnye/shop...icle533788.ece
Ved å google "kvinner bør"
http://minmote.no/index.php/2011/12/...le-kvinner-ha/
http://www.tv2.no/underholdning/gkn/...s-3732607.html

... det er MYE som er galt med syn på kjønn, både ene og andre veien. Men jeg syns nå fremdeles ikke at muffinsbloggene har så stor skyld i det. Jeg tror ikke det er mange andre blogger som viser Den Fulle Og Hele Sannheten (en fiskeblogg som dokumenterer tjue timer uten napp? En treningsblogg som forteller om dager på sofaen? En Jeg-Er-Så-Sint-blogg som forteller om å måke snø for naboen, bare fordi?), så hvorfor i all verden skulle muffins være så mye verre?

__________________
Litt rouge på eplekinn utstråler ungdommelighet som ingenting annet.
Sure Eplet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-12, 22:55   #50
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.876
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jentefesten

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hvorfor er det så godt som bare damer som gjør det? På bekostning av mennenes tid med familien.


Hvem sier at det er på bekostning av mennenes tid med familien? Det er da overhodet ikke slik at alle hjemmeværende eller deltidsarbeidende kvinner har menn som jobber mer enn vanlig arbeidstid. Det finnes helt sikkert familier som har det slik og jeg er helt enig i at det ikke nødvendigvis er spesielt heldig, men etter min erfaring er det ingenting som tilsier at fedres arbeidstid er omvendt proporsjonal med deres koners arbeidstid.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-12, 22:57   #51
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jentefesten

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Hvem sier at det er på bekostning av mennenes tid med familien? Det er da overhodet ikke slik at alle hjemmeværende eller deltidsarbeidende kvinner har menn som jobber mer enn vanlig arbeidstid. Det finnes helt sikkert familier som har det slik og jeg er helt enig i at det ikke nødvendigvis er spesielt heldig, men etter min erfaring er det ingenting som tilsier at fedres arbeidstid er omvendt proporsjonal med deres koners arbeidstid.


Hva er da årsaken til at det ikke er mennene som jobber deltid? Er det noe medfødt?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-12, 23:02   #52
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.847
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jentefesten

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Hvem sier at det er på bekostning av mennenes tid med familien? Det er da overhodet ikke slik at alle hjemmeværende eller deltidsarbeidende kvinner har menn som jobber mer enn vanlig arbeidstid. Det finnes helt sikkert familier som har det slik og jeg er helt enig i at det ikke nødvendigvis er spesielt heldig, men etter min erfaring er det ingenting som tilsier at fedres arbeidstid er omvendt proporsjonal med deres koners arbeidstid.

Jammen, det er jo nettopp slik det er. Mor jobber deltid og far jobber overtid. Jeg får ikke linket nå fordi jeg er på toget, men tror det er noe om dette på SSB.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-12, 23:07   #53
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.876
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jentefesten

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Hva er da årsaken til at det ikke er mennene som jobber deltid? Er det noe medfødt?


Det er da helt umulig for meg å vite hvorfor? Jeg regner med alle har sine grunner.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-12, 23:08   #54
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.876
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jentefesten

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jammen, det er jo nettopp slik det er. Mor jobber deltid og far jobber overtid. Jeg får ikke linket nå fordi jeg er på toget, men tror det er noe om dette på SSB.


Dette er da ikke et fenomen utelukkende hos foreldre hvor den ene er hjemmeværende/deltidsarbeidende. Hvis det er så fælt at mor er hjemme mens far jobber overtid, hva da med alle som har fulltidsarbeidende mor i tillegg til overtidsarbeidende far? Jeg regner med det finnes akkurat like mange av dem.
Dessuten, vet vi nå om far jobber mye fordi mor er hjemme/jobber deltid? Det er da akkurat like sannsynlig at det er omvendt, altså at far hadde jobbet overtid uansett hvor mye eller lite mor jobber.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-12, 23:09   #55
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.494
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jentefesten

Eg meiner framleis at så lenge diskusjonen går rundt heimeverande og deltidsarbeidande mødre, ikkje vilkårlege foreldre, er det eit likestillingsproblem.

Forøvrig synest eg Luftslottet har eit svært godt innlegg angåande det å tenke langsiktig. For det er ikkje noko gale med å vere heime, om ein har tenkt gjennom konsekvensene av dette valet (til deg som spør om å leve for sikkerheits skuld, over). Eg har bare inntrykk av at så alt for mange tenker litt for naivt om kva som kan skje i framtida. Og då kan ein hamne i situasjonar kor ein ikkje har den store valfridommen igjen.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-12, 23:11   #56
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.494
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jentefesten

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Det er da helt umulig for meg å vite hvorfor? Jeg regner med alle har sine grunner.

Svaret til Marta Breen er at det er maktstrukturar i samfunnet som Er med på styre desse vala. Og då meiner eg at det er mor og ikkje ein av foreldra som er heime.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-12, 23:15   #57
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.876
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jentefesten

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Svaret til Marta Breen er at det er maktstrukturar i samfunnet som Er med på styre desse vala. Og då meiner eg at det er mor og ikkje ein av foreldra som er heime.


Det er helt fjernt for meg å ha en tankegang som sier at en kvinne som velger å være hjemme aldri kan ha tatt et fritt valg. Likestilling er ikke det samme som å utelukkende ta utradisjonelle valg.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-12, 23:22   #58
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.494
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jentefesten

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Det er helt fjernt for meg å ha en tankegang som sier at en kvinne som velger å være hjemme aldri kan ha tatt et fritt valg. Likestilling er ikke det samme som å utelukkende ta utradisjonelle valg.

Det er einig med deg i. Men korfor er det "alltid" kvinna som skal vere heime for å avlaste familien, når tidsklemma er for stor? Er det fordi ho liker å ha ein fridag til husarbeid? Er det fordi ho er flinkare til å gjere husarbeid? Er det fordi mannen tener meir, og det dermed lønner seg at han jobber (og i så fall er ikkje dette eit uttrykk for maktstrukturer i samfunnet med tanke på lønn for ulike yrkesgrupper)? Eller er det fordi kvinner biologisk sett er meir tilbøyelige til å ville vere heime eller jobbe deltid, utan å tenke på framtida?

Likestilling er det same som at det er like naturleg at far er heime som at mor er heime, når tidsklemma blir for stor til at begge kan jobbe. Og det er dessverre langt igjen dit.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-12, 23:36   #59
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.876
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jentefesten

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Det er einig med deg i. Men korfor er det "alltid" kvinna som skal vere heime for å avlaste familien, når tidsklemma er for stor? Er det fordi ho liker å ha ein fridag til husarbeid? Er det fordi ho er flinkare til å gjere husarbeid? Er det fordi mannen tener meir, og det dermed lønner seg at han jobber (og i så fall er ikkje dette eit uttrykk for maktstrukturer i samfunnet med tanke på lønn for ulike yrkesgrupper)? Eller er det fordi kvinner biologisk sett er meir tilbøyelige til å ville vere heime eller jobbe deltid, utan å tenke på framtida?


Som sagt, jeg kan ikke vite hvorfor folk tar de valgene de tar. Jeg tror nok både mye av det du skisserer og flere andre ting blir brukt som begrunnelse for å være hjemmeværende/deltidsarbeidende. Jeg er helt enig i at mannen i større grad kunne vært den som jobbet deltid, men jeg tror ikke løsningen for å få dette til er å innskrenke kvinners valgmuligheter i den tro at menn da må/vil endre på sine.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-12, 23:55   #60
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jentefesten

Innskrenking av valgmulighetene er det vel heller ikke snakk om. Jeg tror at en bevisstgjøring av kvinner er veldig viktig og det frustrerer meg virkelig at såpass mange går i fella gang etter gang.

Full valgfrihet handler også om å ta fullstendig informerte valg. Da trengs det mennesker som påpeker at valgene man tar står i en sammenheng.

I min familie har vi en temmelig jevn fordeling av arbeidet. Han gjør ikke mer enn meg, men sett utenfra er det han som er "flink" som hjelper til hjemme. Han hjelper "til". "Han er ikke som vanlige mannfolk", er noe jeg får høre. Hva er da et vanlig mannfolk? En mann som ikke tar hånd om ungene sine? Hvordan kan kvinner orke å leve sammen med menn som ikke tar sin del?

Dette handler om skjeve strukturer, strukturer jeg fremdeles mener holder typiske kvinneyrker nede på rangstigen.

Jeg trenger ikke skifte dekk for å demonstrere noe. Jeg gjør det av og til fordi jeg har bil. Jeg gjør det ikke bestandig, men det er ingen ting som sier at dette er en mannfolkoppgave, like lite som det å bake bursdagskake til ungene er en kvinneoppgave. Sist laget han ferdig kaken og så tok jeg meg av pyntingen. Da fikk jeg også en kommentar på hvor flink mannen var som laget kaken.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no