Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Litt rødvin i konfirmasjon?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-04-07, 19:40   #21
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?

Herregud, så dumt.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-07, 19:40   #22
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?

Jeg tror ikke at et barn nødvendigvis får dårlige minner fra en konfirmasjon hvor noen voksne tar et glass vin til maten.
Jeg er samtidig opptatt av at voksne kan være gode forbilder for barna, og vise at alkohol ikke nødvendigvis hører med i festlige lag. (Her kommer gamle argumenter fra NGU listende frem, gitt. ) Derfor ville jeg ikke servert alkohol i en konfirmasjon, spesielt siden det er konfirmanten som er i hovedfokus, og også fordi at ungdom i den alderen har godt av å se at voksne hygger seg uten alkohol.


Sist redigert av Kaz : 03-04-07 kl 20:28. Årsak: Den vanlige, skrivefeil.
Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-07, 19:40   #23
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?

Jeg ville ikke servert alkohol i konfirmasjon. Like lite som jeg forventet norske tradisjoner da jeg var i bryllup i Tyskland. Jeg er ikke hysterisk når det gjelder alkohol, men jeg synes ikke det passer seg i en konfirmasjon.

When in Rome... (do as the romans).

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-07, 19:41   #24
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Er det greit at barnet også får rødvin eller skal det ha restriksjoner i sin egen konfirmasjon?

Konfirmanten selv er overhodet ikke interessert i alkohol og uansett er hun for ung til det.

Egentlig ser jeg ikke noe galt i om noen tar et glass vin men som jeg nevnte så tenkte jeg i utgangspunktet å ikke ha alkohol.
Vi kan fint ha et flott selskap uten og det ender nok opp med det..

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-07, 19:46   #25
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?

Vi hadde alkohol til maten i konfirmasjonen. Faktisk var det et bevisst valg, siden vi er en familie med mye ondt blod, og det faktisk ville hjelpe situasjonen dersom den ble litt løsere. Ingen ble overstadig beruset, fordi servitørene skjenket 1-2 glass vin til de som ville ha, ikke mer.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-07, 19:47   #26
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?

Hvis du har et fornuftig barn så har det vel kanskje mening om saken? Om konfirmanten selv ikke ønsker at alkohol skal bli servert så må man respektere det synes jeg. Synes h*n at servering med måte er ok, så kan ikke jeg se at det er noe stort problem, så lenge det ikke er mer enn etpar glass til maten da.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-07, 19:51   #27
Nelly Nickers
Slow reader
 
Nelly Nickers sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 2.646
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?

Jeg hadde servert alkohol, ja (i samme grad som du beskriver det).

De voksne drakk øl til til sodden i min konfirmasjon. Jeg fikk skummet av pappas øl, slik jeg "alltid" har fått (og slik jeg gjorde til middagen i dag også ).

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-07, 19:58   #28
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det trodde mine foreldre også...

Det har ikke med å tro eller å være naiv.
Foreløpig vet vi til enhver tid hvor hun er og har fulll oversikt og ikke alle 15 åringer er interessert i alkohol mm.
Her vi bor så er det åpent og svært lite miljø hvor alle kjenner alle svært godt også vi foreldre. De unge er normalt med oss voksne eller i samme hus.
Men vi er selvsagt klar over at det kan snu seg når radiusen til de unge blir større.

Selv begynte ikke pappan her i huset med alkohol før han var over 20. Jeg begynte langt før og fikk min ilddåp men var totalavholds i mange år.

Konfirmanten har ikke imot om noen tar seg et glass vin og evnt i hennes selskap.
Hun er heller ikke vant til fyll. Og er vant til at det går fint ann for voksne å kun innta et glass uten å skulle ha mere.

Men vi vurderer altså å ikke ha det på denne spesielle dagen.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-07, 20:01   #29
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av esme, her.

Hvis du har et fornuftig barn så har det vel kanskje mening om saken? Om konfirmanten selv ikke ønsker at alkohol skal bli servert så må man respektere det synes jeg. Synes h*n at servering med måte er ok, så kan ikke jeg se at det er noe stort problem, så lenge det ikke er mer enn etpar glass til maten da.


Hun har ikke noe i mot det og som jeg skrev ovenfor så er hun ikke vant til at alkohol er ens med fyll.
Ingen av gjestene sliter med sitt forhold til denne drikken.
Vi får se hva vi gjør. Det er ikke noe offer å kutte helt ut som sagt. Men jeg ser heller ikke noe galt i om noen tar et glass.

Et argument jeg har må være det at et selskap kan godt arrangeres uten alkohol også.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-07, 20:16   #30
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Hvis det ikke er et offer om det kuttes ut så er vel valget ganske enkelt?
Det er billigere å la være også.

Godt sagt

Selv om utgiftene til evnt vin ikke hadde blitt så mye. Vi skal ha selskapet hjemme og jeg tenker mere på at det blir da så forbaska mange ekstra glass å holde styr på og som skal vaskes med allt det andre.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-07, 20:18   #31
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.988
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?

Det var vin i min og min bror sin konfirmasjon, så vidt jeg kan huske. I dåpen til eldstemann hadde vi vin, for det var på sen ettermiddag/kveld, og mat som det passet med rødvin til. De andre dåpene har vært på dagtid, og vi serverte ikke alkohol.

At konfirmanten ikke får, ser ikke jeg på som noe argument mot vinservering. Vi har vin på julaften og nyttårsaften og andre barnedager også.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-07, 20:22   #32
Senna
Javel
 
Senna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The Sun
Innlegg: 3.893
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg er ikke motstander av små mengder alkohol med barn tilstede, men jeg tror likevel ikke jeg ville hatt det akkurat i en konfirmasjon.

Signerer denne jeg. Hadde nok heller ikke servert vin i barnedåp.

__________________
Ertekroken (j-99), stabukken (g-02) og minsten (g-05)
Senna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-07, 20:25   #33
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.928
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?

Kulturforskjeller er interessante.

Det har aldri falt meg inn at det skulle være noe galt med å ha vin til maten i en konfirmasjon. I min familie er det alltid både alkohol og gode alkoholfrie valgmuligheter i selskaper der det serveres annen mat enn kake.

Nå er det lenge til det blir aktuelt her og det kan godt være at jeg har andre meninger når det kommer. Inn til videre følger jeg med diskusjonen fordi den er spennende.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-04-07, 20:28   #34
LaLuna
aldrende
 
LaLuna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.813
LaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?

Det ble ikke servert alkohol da stedatteren min ble konfirmert for et par år siden. Vi tenkte ikke tanken engang, så uaktuelt var det.
(Og det til tross for at jeg er veldig glad i rødvin.)

__________________
Storebror (2003) og lillebror (2004)

Serenity now
LaLuna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-07, 20:47   #35
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?

I vår familie har det blitt servert vin i konfirmasjon til de voksne som ønsket det. Så sant man ikke har familiemedlemmer som har problemer med alkohol ser jeg ikke noe galt i det.

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-07, 21:14   #36
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?

Da M sto til konfirmasjon serverte vi ikke alkohol. Han, som var hovedperson den dagen, kunne ikke se at det var nødvendig.
Hos oss har det ikke vært naturlig med alkohol i sånne situasjoner; barnedåp, konfirmasjon, bursdager.

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-07, 21:25   #37
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?

Vår familie drikker alltid litt god rødvin til god mat. Men vi har aldri servert det i barnedåper eller konfirmasjoner. Det er barnas dag.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-07, 21:32   #38
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg ville ikke hatt alkohol i konfirmasjon, like lite som jeg ville hatt det i dåp eller andre tilstelninger for barn.

Enig.

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-07, 21:54   #39
MissS
Like blid!
 
MissS sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.984
MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?

Det ble servert vin til maten og cognac til kaffen i min konfirmasjon. Det samme gjorde vi i navnefestene til guttene. Ingen som har blitt beruset eller uvørne. Jeg hadde servert vin til maten i konfirmasjonen.

__________________
Damned if you do, damned if you don't.
MissS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-07, 22:19   #40
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?

Når man lager et godt måltid er det også godt med vin til for dem som liker det. Jeg ville servert vin til dem som ville ha. Selvsagt ikke til konfirmanten eller andre under 18.
Vi hadde vin i min konfirmasjon - tror jeg. Ikke jeg da. Det syntes jeg var helt naturlig til et godt måltid mat. Vi hadde forøvrig vin i barnedåpen også og kommer til å ha det hvis vi skal døpe flere barn.

Jeg er tilhenger av å vise barn at 1-2 glass vin til god mat er godt og naturlig for dem som liker det. Ser ingen grunn til å ha droppe det i konfirmasjon eller dåp med mindre man har noen med problemer rundt alkohol i familien - isåfall synes jeg man skal droppe det.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no