Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Slitan?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-05-10, 12:44   #41
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Slitan?

Ble så glad for å høre at dette var et dialektord, og ikke et eller annet nytt, hippt laget ord.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 12:51   #42
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slitan?

Bergensk er alltid hipt.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 13:04   #43
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.763
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slitan?

Man sier jo sjelde "gratulerer med ny bukse"? Men "slitan me`ny bokse", sier man jo ofte.

Geiren og Knut`n er det mange som sier ja.

Gå mann, har jeg ikke hørt andre enn Sissel Kyrkjøbø si, på 80-tallet. Siden den gang er det kun brukt i parodier.

Gå-mann ble også b rukt om den tekniske nyvinningen Walkman.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 13:06   #44
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slitan?

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Man sier jo sjelde "gratulerer med ny bukse"? Men "slitan me`ny bokse", sier man jo ofte.

Bergensere ja, jeg har aldri hørt uttrykket før. Men her sier vi ikke gratulerer, vi sier gralla/gratla.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 13:12   #45
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.471
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slitan?

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Med omegn.

Med svær omegn, tydeligvis.

Jeg er fra laaaangt unna Bergen, midt i Troms. Og er vokst opp med dette uttrykket slit'an med helsa (slit han med helsa).

Vi sier han i stedet for den her.
Fann du han? (telefonen altså, eller en annen ting).

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 13:15   #46
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Slitan?

[quote=-ea-;2237793]Med svær omegn, tydeligvis.
Jeg er fra laaaangt unna Bergen, midt i Troms. Og er vokst opp med dette uttrykket slit'an med helsa (slit han med helsa).
quote]

Vi sier også (eller i allefall foreldregenerasjonen sier): slit'en med helsa f.eks når man gir bort noe som skal brukes. Slitan derimot er helt ukjent.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 13:20   #47
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.664
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Slitan?

Jeg skal innrømme at jeg synes -en på egennavn er helt forferdelig. Er jo oppvoks med bergensere på alle kanter men klarer ikke å like det.

Spesielt ikke når de kaller sønnen min for Ask-en. Noe de gjør i barnehagen.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 13:34   #48
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Slitan?

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Jeg skal innrømme at jeg synes -en på egennavn er helt forferdelig. Er jo oppvoks med bergensere på alle kanter men klarer ikke å like det.

Spesielt ikke når de kaller sønnen min for Ask-en. Noe de gjør i barnehagen.

Enig ! Her er det noen som legger på -ærn på navna til guttene. Som venninna mi, som kaller sønnen sin Trymmærn.
Det høres ikke særlig bra ut det heller i mine ører.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 13:47   #49
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slitan?

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Bergensk er alltid hipt.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 13:52   #50
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.238
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slitan?

Man hører veldig lett forskjell på slit'an og sliten. Det uttales ordentlig slitsombergensk: /sliiiiitaaan/ :ekstrem-tonem 2: (forbehold om at jeg har glemt hvem som var hvem av de tonemene).

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 13:53   #51
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Slitan?

[quote=Susse;2237803]

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Med svær omegn, tydeligvis.
Jeg er fra laaaangt unna Bergen, midt i Troms. Og er vokst opp med dette uttrykket slit'an med helsa (slit han med helsa).
quote]

Vi sier også (eller i allefall foreldregenerasjonen sier): slit'en med helsa f.eks når man gir bort noe som skal brukes. Slitan derimot er helt ukjent.

"Slit'an med helsa" blir nå for tidn brukt mest ironisk hr i området, tror jeg.
Som i "Lykke til ..."
(Som da jeg hørte at min eks hadde fått ny dame, og jeg kommenterte tørt at hun fikk slite ham med helsa. Good riddance ... )

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 20:30   #52
la coquine
Nybegynner
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 6
la coquine har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Slitan?

Jeg har faktisk aldri hørt det uttrykket før jeg leste det på SM. Skrevet av en dame fra Bergen, ja. Greit å vite hva det betyr da

__________________
Juni 1995 Juli 2000 Juli 2003 Juli 2010
la coquine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 20:35   #53
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.372
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slitan?

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Det er vel ikke "gå-mann"? Det er "gå mann"? Litt sånn: Get out of here! Eller? :driver og lærer meg bergensk, tydeligvis:

Ikke vet jeg. Jeg bruker det jo ikke.

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Man hører veldig lett forskjell på slit'an og sliten. Det uttales ordentlig slitsombergensk: /sliiiiitaaan/ :ekstrem-tonem 2: (forbehold om at jeg har glemt hvem som var hvem av de tonemene).

"Slitan" og "slitn". Sier jeg da. Skjønner ikke at det er vanskelig å høre forskjell på det.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 20:43   #54
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.813
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Slitan?

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.



Slitan passer når som helst, jeg synes ikke gratulerer gjør det på samme måte.
Slitan er litt mer, tjah, uformelt, og så er det noe man sier litt mer automagisk enn gratulerer.

Enig. Gratulerer med ny genser? Næsj, det går jo ikke.....

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 20:44   #55
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slitan?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.




"Slitan" og "slitn". Sier jeg da. Skjønner ikke at det er vanskelig å høre forskjell på det.

Jeg hadde sikkert hørt forskjell om jeg hadde hørt uttrykket live, jeg har bare sett det skriftlig her i tråden i dag, hehe. Men jeg hadde aldri noensinne kommet på at det kunne bety gratulerer, så det nærmeste jeg kommer en betydning ER jo faktisk "sliten" så da hadde jeg jo trodd det var det det betød, bare at dere sa det på den måten.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 20:44   #56
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slitan?

Opprinnelig lagt inn av Fintdethei!, her.

Enig. Gratulerer med ny genser? Næsj, det går jo ikke.....


Gralla med ny genser.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 20:53   #57
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.813
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Slitan?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Gralla med ny genser.

Gralla??? Ikke Gratla, altså....

tidig tråd dette

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 20:54   #58
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Slitan?

Noen sier gratla, andre sier gralla, jeg tror jeg veksler litt men sier mest gralla.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 20:55   #59
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.001
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Slitan?

Bor på østlandet og har ingen bergensere i familien, men detta visste jeg jaggu meg hva betydde gitt

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no