Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Godt læreverk i statistikk

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-05-10, 13:45   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.978
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Godt læreverk i statistikk

Dette haster. Jeg trenger et godt læreverk i statistikk. Det jeg trenger å oppdateres på er samvariasjon, regressjonsanalyse, beta-verdier osv.

Kan noen være så snill å komme med forslag om gode og oppdaterte læreverk knyttet til dette?

Jeg skulle hatt denne kunnskapen for 4 dager siden. De bøkene jeg sitter med nå er fra min egen studietid og de er håpløst gammeldagse.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 13:49   #2
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.228
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Godt læreverk i statistikk

Har en oppdatert bok på engelsk (2008) om du ikke får bedre svar?

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 13:53   #3
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.978
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Godt læreverk i statistikk

Akkurat nå føles ALT bedre enn Jostein Lillestøls "Sannsynlighetsregning og statistikk" (1990).

Jeg sitter forsåvidt her også med en bok på engelsk, men det er lite konkrete eksempler og mer tenkning rundt. Jeg kan tenkningen rundt, jeg trenger bare en påminnelse om hvordan jeg kommer frem til tallene.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 14:09   #4
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.228
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Godt læreverk i statistikk

Du trenger notatbøkene mine, du! PMer deg når jeg kommer hjem.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 14:17   #5
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.884
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Godt læreverk i statistikk

Synes å huske at Kristen Ringdal har noen bøker på dette.

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 19:27   #6
Muskat
Bør lage seg en tittel selv
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.813
Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Godt læreverk i statistikk

Vi brukte denne: http://www.bokklubben.no/SamboWeb/pr...oduktId=137491, men den blir kanske for basic?

Her er noen eksempler/øvinger som ligger på nett (jeg har ikke sett nøye på dem, du kan jo kikke og se om det er noe relevant der):

http://www.svt.ntnu.no/iss/terje.eik.../oving3og4.pdf
http://www.svt.ntnu.no/iss/terje.eik...003/oving5.pdf
http://www.svt.ntnu.no/iss/terje.eik...003/oving6.pdf
http://www.svt.ntnu.no/iss/terje.eik...003/oving7.pdf
http://www.svt.ntnu.no/iss/terje.eik...003/oving8.pdf
http://www.svt.ntnu.no/iss/terje.eik...003/oving9.pdf
http://www.svt.ntnu.no/iss/terje.eik...03/oving10.pdf

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 19:31   #7
Myrull
i Morgentåkedalen
 
Myrull sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 547
Myrull er litt kulMyrull er litt kulMyrull er litt kul
Standard

Sv: Godt læreverk i statistikk

Statistics for dummies? Har i alle fall eksempler.

(Men jeg skjønner ikke helt hva du mener med at Statistikkboka di fra 1990 skal være utdatert?! Såååå mye har det ikke skjedd på statistikkfronten de siste tjue...)

Myrull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 21:02   #8
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.978
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Godt læreverk i statistikk

Opprinnelig lagt inn av Myrull, her.

Statistics for dummies? Har i alle fall eksempler.

(Men jeg skjønner ikke helt hva du mener med at Statistikkboka di fra 1990 skal være utdatert?! Såååå mye har det ikke skjedd på statistikkfronten de siste tjue...)

Bruk av datamaskiner har endret seg en del på 20 år. Jeg tenker ikke så mye over det i hverdagen, men når jeg leser den boka så virker den helt antikvarisk.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 21:09   #9
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.647
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Godt læreverk i statistikk

Jeg har Bhattacharya. (Den vil du ikke ha).

Ellers, sorry, kan ikke hjelpe, det jeg har er i medisinsk statistikk.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 21:31   #10
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.228
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Godt læreverk i statistikk

Finner så klart ikke igjen notatene mine (kanskje de forsvant i flyttinga?) men har Corporate Finance fra -07 samt Marketing Research fra -08 som foklarer alle statistiske begreper og ikke minst hvordan man regner de ut og bruker de, både computerized og manuelt. De er fra MBAen min. SKal jeg ta de med i morgen og treffe deg et eller annet sted i lunsjen?

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 21:48   #11
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.978
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Godt læreverk i statistikk

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Finner så klart ikke igjen notatene mine (kanskje de forsvant i flyttinga?) men har Corporate Finance fra -07 samt Marketing Research fra -08 som foklarer alle statistiske begreper og ikke minst hvordan man regner de ut og bruker de, både computerized og manuelt. De er fra MBAen min. SKal jeg ta de med i morgen og treffe deg et eller annet sted i lunsjen?

Gidder du virkelig det?

Det hadde vært supert. Jeg har ingen avtaler før kl 14 i morgen, så lunsj hvor som helst skulle gå fint. Siden jeg trenger dette til jobben vil jeg kunne gjøre det med god samvittighet også.

Jeg sender deg prikk med telefonnummer.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no