Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Martin Luther King og dikt om fordommer

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-10-07, 20:02   #1
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Spørsmål

Martin Luther King og dikt om fordommer

Noen som kan hjelpe meg å finne tak i et dikt Martin Luther King har skrevet om fordommer?

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-07, 20:05   #2
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Martin Luther King og dikt om fordommer

Jeg kan ingen dikt, men kan du bruke et utdrag fra "I have a Dream"?

__________________
Storebror 2000 Lillebror 2003


Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-07, 20:38   #3
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Martin Luther King og dikt om fordommer

Nei jeg kan ikke det, så fremt det ikke er det man mener når man sier at han har skrevet et dikt om fordommer.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-07, 20:47   #4
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Martin Luther King og dikt om fordommer

Så vidt meg bekjent så har Martin Luther King aldri skrevet dikt. Men hans mest kjente tale, I have a dream, går slik omtrent:

Sitat:

Now is the time to make justice a reality for all of God's children.
I have a dream that one day this nation will rise up and live out the true meaning of its creed - we hold these truths to be self-evident that all men are created equal.
This will be the day, this will be the day when all of God's children will be able to sing with new meaning "My country 'tis of thee, sweet land of liberty, of thee I sing. Land where my fathers died, land of the Pilgrim's pride, from every mountainside, let freedom ring!"
And when this happens, when we allow freedom to ring, when we let it ring from every tenement and every hamlet, from every state and every city, we will be able to speed up that day when all of God's children, black men and white men, Jews and Gentiles, Protestants and Catholics, will be able to join hands and sing in the words of the old Negro spiritual, "Free at last, free at last. Thank God Almighty, we are free at last."

Jeg fant den, og andre Martin Luther King-taler her.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-07, 21:00   #5
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Martin Luther King og dikt om fordommer

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

Nei jeg kan ikke det, så fremt det ikke er det man mener når man sier at han har skrevet et dikt om fordommer.

Sorry, har ikke hørt om noen dikt, jeg heller. Men I have a dream er jo veldig poetisk, så det tellet kanskje? Hva sier oppgaven da?

__________________
Storebror 2000 Lillebror 2003


Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-07, 21:06   #6
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Martin Luther King og dikt om fordommer

Oppgaven er ikke min, det er guttungen sin (og han har vært syk den dagen de gikk gjennom dette). Men, oppgaven var at han skulle kjenne til diktet MLK har skrevet om fordommer- de bruker ordet dikt. Jeg personlig kjenner ikke til anent enn talen I have a dream. Det spørs om det er denne de sikter til da.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-07, 21:11   #7
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Martin Luther King og dikt om fordommer

Er det denne du tenker på:

Da jeg ble født var jeg svart
Når jeg fryser er jeg svart
Når jeg er varm er jeg svart
Når jeg er syk er jeg svart
Når jeg er redd er jeg svart
Når jeg dør er jeg svart

Da du ble født var du rosa
Når du fryser er du blå
Når du er varm er du rød
Når du blir syk er du grønn
Når du er redd er du hvit
Når du dør er du lilla

Og du kaller meg farget!

Eller er det denne?:

Mennesker hater ofte hverandre
fordi de frykter hverandre
De frykter hverandre
fordi de ikke kjenner hverandre
De kjenner ikke hverandre
fordi de ikke har noen kontakt
med hverandre
De har ikke kontakt med hverandre
fordi de lever adskilt

(oversatt fra Martin Luther King)

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-07, 21:56   #8
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Martin Luther King og dikt om fordommer

Jessica; førstnevnte tror jeg er Malcolm X.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-07, 21:59   #9
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Martin Luther King og dikt om fordommer

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jessica; førstnevnte tror jeg er Malcolm X.

Ok det er mulig. Jeg fant det her: http://www.ungnett.org/ressurser/bli...rell/dikt.html

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no