Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Hvorfor tar leger doktorgrader?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-11-07, 09:40   #1
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.567
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor tar leger doktorgrader?

Jeg går til to leger, den ene har en privatpraksis, den andre er overlege på sykehus. Begge har doktorgrad, altså phd. Er det noen som vet hvorfor leger tar doktorgrader? Jeg hadde jo skjønt det om det var for å jobbe som forskere. Men begge mine to eksempler er jo "vanlig" utøvende leger. Er det noen ting de kvalifiserer for, som leger uten phd ikke kan gjøre? Enlighten me, please!

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-07, 09:41   #2
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor tar leger doktorgrader?

Lønnsauke?


Sist redigert av Alfa : 06-11-07 kl 09:46.
Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-07, 09:45   #3
Manitoba
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvorfor tar leger doktorgrader?

Tre gjett:

Ønske om faglig fordypning?
Prestisje?
Forsknings- og undervisningsstillinger på universiteter?

  Svar med sitat
Gammel 06-11-07, 09:48   #4
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.804
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor tar leger doktorgrader?

Jeg har en tro på at det kanskje bunner ut i faglig fordypning og spesialisering...

Jeg vet f.eks at legen som har Lillemann fast på sykehuset f.eks. har tatt doktorgrad i c-vitaminmangel i svangerskapet, eller noe slikt noe. Mulig han har lyst til å jobbe innen svangerskap/fødsler etterhvert?

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-07, 09:55   #5
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvorfor tar leger doktorgrader?

Eg jobbar der som legane tar dr.grad, dvs på eit institutt på med.fak.
Det er mange allmennpraktiserande legar som tar dr.grad der. Nokon gjer det rett og slett fordi dei har eit tema dei er veldig interessert i og ønsker å fordjupe seg i. Andre gjer det fordi dei har eit ønske om å jobbe innan forskning eller med undervisning på universitetet ein gang i framtida. Andre gjer det pga faglig prestisje og status.
På sjukehuset trur eg det gir uttelling reint lønnsmessig og pluss at du har mulighet til å bli sjef for ei avdeling og slikt.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-07, 09:56   #6
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor tar leger doktorgrader?

Hvorfor tar NOEN doktorgrad? Det er vel ikke mer spesielt for leger enn for andre? Man forsker jo på et emne, gjør man ikke, for å komme frem til en konklusjon?

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-07, 10:03   #7
SmarteSmelt
Erfaren
 
SmarteSmelt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.133
SmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvorfor tar leger doktorgrader?

Noen tar dr.grad for å få undervisningskompetanse på høyskole-/universitetsnivå.
Andre fordi de oppriktig og genuint er interessert i en problemstilling.
Atter andre fordi det gir prestisje/økt lønn, vil jeg tro.

SmarteSmelt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-07, 10:31   #8
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor tar leger doktorgrader?

Legestudiet er jo ikke lengre enn andre universitetsstudier, og hvis man skal forske på noe spesielt, må man ta doktograd. Man kan bli doktor i medisin, juss, historie eller språk. Når man er ferdig med medisinstudiet er man på folkemunne doktor, men man er ikke doktor i medisin. Det er man først etter å ha tatt doktorgraden.

FP har en bråte doktorer, men bare to leger (som jeg vet om)

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-07, 10:33   #9
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor tar leger doktorgrader?

Opprinnelig lagt inn av SmarteSmelt, her.

Noen tar dr.grad for å få undervisningskompetanse på høyskole-/universitetsnivå.
Andre fordi de oppriktig og genuint er interessert i en problemstilling.
Atter andre fordi det gir prestisje/økt lønn, vil jeg tro.

Får medisinske forskere høyere lønn enn leger? Utdanning lønner seg vel dessverre i dette landet ikke for annet enn dannelsen.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-07, 10:36   #10
SmarteSmelt
Erfaren
 
SmarteSmelt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.133
SmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvorfor tar leger doktorgrader?

Jeg mente etter at de har disputert, så vil jeg tro at de kan søke om lønnsforhøyelse også som lege... i alle fall mange steder.
(Men jeg har eg. ikke peiling altså , kjenner ikke til den medisinske doktrograden.)

SmarteSmelt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-07, 10:46   #11
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvorfor tar leger doktorgrader?

Opprinnelig lagt inn av SmarteSmelt, her.

Jeg mente etter at de har disputert, så vil jeg tro at de kan søke om lønnsforhøyelse også som lege... i alle fall mange steder.
(Men jeg har eg. ikke peiling altså , kjenner ikke til den medisinske doktrograden.)

Eg vil tru at du kan få høgare lønn dersom du jobbar på sjukehus i alle fall, ved at du får ny stilling eller meir ansvar (overlege, avdelingsleder, undervisningsansvar etc.). Dette gjeld jo andre plassar der det jobbar folk som har dr.grad og. Samboeren min har f.eks dr.grad i kjemi og har høgare lønn enn dei andre på samme arbeidsplass som "berre" har hovedfag. Dersom det er ein allmennpraktiserande lege på legekontor er eg litt meir usikker.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-07, 10:50   #12
SmarteSmelt
Erfaren
 
SmarteSmelt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.133
SmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvorfor tar leger doktorgrader?

Ja, det var omtrent det jeg mente med "mange steder".

SmarteSmelt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-07, 10:52   #13
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.646
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor tar leger doktorgrader?

Ved de store sykehusene kreves det som regel doktorgrad for å få overlegestillingene.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-07, 11:20   #14
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.627
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor tar leger doktorgrader?

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Er det noen som vet hvorfor leger tar doktorgrader?

Nei, jeg begriper det IKKE. Jeg hadde aldri giddet nemlig.

Ellers er alt egentlig besvart her i tråden. Vanlige årsaker er ønske om å forske, (faglig) prestisje, bittelitt høyere lønn etterpå (sjelden en motivasjonsfaktor dog, for det "lønner seg" sjelden økonomisk totalt sett pga lav lønn i stipendiattiden) og mulighet for overlegestilling. (Det siste er ikke et krav, men når mange har doktorgraden er det vanskelig å nå opp i kampen om stillingene uten. Gjelder kanskje spesielt universitetssykehusene).

Som andre doktorander (her inne feks) så er det jo mange som også motiveres ut fra et ønske om noen roligere yrkesår i en periode med tidsklemme, småbarn og etableringsfase.

Og min mann elske forresten å poengtere at jeg strengt tatt ikke kan titulere meg "doktor", bare "lege".

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no