Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Gir du dine små barn koffein?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-01-08, 15:13   #1
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Gir du dine små barn koffein?

Jeg observerer innimellom foreldre som serverer små barn (helt ned til et år) Cola, som om det skulle vært en hvilken som helst annen brus. Og i den forbindelse, så lurer jeg jo på hvor vanlig det er å gjøre det (og hvor gamle barna i så fall er).

Vi lar enda ikke storebror drikke det en gang, for koffein er for voksne. Når han blir tenåring, så kan han få begynne med cola om han vil. Visst vil han ha nå også, når andre drikker det. Men da får han farris med litt cola i, og er såre fornøyd med det. Det har mye med hva ungene får fra starten av mener jeg.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 15:15   #2
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gir du dine små barn koffein?

Jeg har gitt mine to eldste barn farris en gang, og sagt at det er brus. Ingen av dem drikker noe som helst med bobler i etter den opplevelsen.

Dragen, ond mor

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 15:16   #3
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir du dine små barn koffein?

Ettåringene mine har aldri fått noen slags brus. Men til større barn har jeg ikke skilt så mye på Cola og annen brus. Det er veldig sjelden seksåringen drikker Cola (de gangene vi har brus hjemme er det nesten alltid Solo), men vi har ikke noe totalforbud om han får det i bursdager og sånn.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 15:17   #4
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gir du dine små barn koffein?

Kunne ikke ramle meg inn å gi barn cola. Ungdom får styre sjøl, under veiledning om at brus er ikke lurt å drikke hver dag og alt det der.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 15:18   #5
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gir du dine små barn koffein?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Ungene har smakt Cola ja. Minstemann fikk utristet Cola på legevakta da han var bare 1,5 år. Han var dehydrert og utristet cola var det vi fikk beskjed om å gi.

Det er jo medisin, det er såklart lov.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 15:19   #6
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gir du dine små barn koffein?

Ja, det gjør jeg. Koffeinmengden i cola er jo ikke spesielt stor, og ikke drikker de mye brus heller.

Eldstemann var nok 2-3 år første gang han smakte cola, mens yngste nok var bare 1 år. Men gir og gir... det er jo ikke akkurat sånn at man serverer dem cola støtt og stadig, eller forer dem med det fra tåteflaske. Men at når andre drikker brus (som for 99 % er cola) så får de smake. Enten at de får en slurk av mamma eller pappa, eller at de får en skvett i et glass selv.

Hvorfor skulle det være farlig?

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 15:19   #7
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.092
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gir du dine små barn koffein?

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Jeg har gitt mine to eldste barn farris en gang, og sagt at det er brus. Ingen av dem drikker noe som helst med bobler i etter den opplevelsen.

Dragen, ond mor

Den tror jeg du har fortalt før. Ultrakult! Jeg digger deg .

Nooria er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 15:21   #8
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.092
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gir du dine små barn koffein?

Mine unger får ikke Cola... eller brus i det hele tatt.

Nooria er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 15:22   #9
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gir du dine små barn koffein?

Minsten på 5 har smakt Cola mange ganger. Men det er ikke snakk om at han får en hel boks eller flaske - han får et par slurker i bursdager og ved høytider. Da koser han seg glugg i hjel.

Til hverdags drikker vi bare Farris og juice her i huset. Det er ekstremt sjelden vi har brus og saft i hus.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 15:23   #10
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gir du dine små barn koffein?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Apropos koffein så blir det servert kaffe i MME enkelte steder i verden for å få ungene inn i rett døgnmønster. Jeg ville ikke gjort det, men jeg har vært på steder hvor dette er veldig vanlig. At unger som er små drikker kaffe sammen med foreldrene har jeg også sett mange tilfeller av.

Jeg har også sett mange nokså små barn (under skolealder) som får kaffe, og det reagerer jeg litt på.

Men jeg skjønte ikke helt det med kaffe for å få ungene inn i døgnrytme. Gir de da koffein om morgenen, eller?

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 15:23   #11
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Gir du dine små barn koffein?

Min toogethalvtåring har nettopp fått smaken på brus i jula (dessverre), men Cola har hun ikke fått. Jeg kommer ikke til å servere det, vi har strengt tatt ikke ofte brus i kjøleskapet heller. Samtidig tror jeg ikke at jeg hadde reagert nevneverdig dersom hun skulle få et glass hos noen andre. Jeg er ikke hysterisk redd for Cola i så små mengder. (Hun er nok herdet fra da hun lå i magen, tenker jeg. )

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 15:23   #12
teamor
Superduperaktiv
 
teamor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 565
teamor er litt kulteamor er litt kul
Standard

Sv: Gir du dine små barn koffein?

Min unge på snart 2 år drikker farris og liker det

teamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 15:24   #13
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Gir du dine små barn koffein?

For øvrig ville jeg vært vel så bekymra for Farris, som er full av ymse salter.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 15:26   #14
teamor
Superduperaktiv
 
teamor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 565
teamor er litt kulteamor er litt kul
Standard

Sv: Gir du dine små barn koffein?

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

For øvrig ville jeg vært vel så bekymra for Farris, som er full av ymse salter.

tja. det er ikke så mye salt i farris som det var før!
Men selvsagt, det er jo ikke vann heller.
(her drikkes vann til hverdags )

teamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 15:26   #15
LaLuna
aldrende
 
LaLuna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.813
LaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gir du dine små barn koffein?

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Ja, det gjør jeg. Koffeinmengden i cola er jo ikke spesielt stor, og ikke drikker de mye brus heller.

Stor nok til at jeg blir liggende søvnløs dersom jeg har dukket et glass cola om kvelden, i alle fall.
Og jeg er ikke direkte uvant med koffein, for å si det sånn.

__________________
Storebror (2003) og lillebror (2004)

Serenity now
LaLuna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 15:27   #16
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gir du dine små barn koffein?

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

For øvrig ville jeg vært vel så bekymra for Farris, som er full av ymse salter.

Salt i så små mengder er vel ikke farlig? Farris inneholder jo mye mindre salt enn vannet i kroppen vår.
-Litt engstelig fordi gutten min har fått farris som bruserstatning lenge.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 15:28   #17
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Gir du dine små barn koffein?

Opprinnelig lagt inn av LaLuna, her.

Stor nok til at jeg blir liggende søvnløs dersom jeg har dukket et glass cola om kvelden, i alle fall.
Og jeg er ikke direkte uvant med koffein, for å si det sånn.

Det har jeg faktisk aldri opplevd. De gangene jeg har opplevd å reagere på koffein har jeg drukket uante mengder svart kaffe og røyka i tillegg (har slutta med sistnevnte for mange år siden, bare så det er sagt).

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 15:28   #18
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir du dine små barn koffein?

Barna har fått Cola flere ganger. Farris også. De liker begge deler.

:usedvanligdårligmorTM:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 15:28   #19
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gir du dine små barn koffein?

Opprinnelig lagt inn av LaLuna, her.

Stor nok til at jeg blir liggende søvnløs dersom jeg har dukket et glass cola om kvelden, i alle fall.
Og jeg er ikke direkte uvant med koffein, for å si det sånn.

Det er jo ikke sikkert det er koffeinet du reagerer på da, hvis du likevel er vant til koffein. Kan jo være at du blir oppblåst i magen av kullsyra eller noe sånt. Høres merkelig ut at ett glass cola om kvelden skal gjøre deg søvnløs hvis du ellers kan drikke kaffe, f.eks.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 15:30   #20
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir du dine små barn koffein?

Vi skiller ikke så mye mellom Cola og annen brus. Det jeg er skeptisk til er light-produkter og folk som nærmest har dette som eneste tørstedrikk "for det er jo sukkerfritt".

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no