Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Gir du dine små barn koffein?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-01-08, 15:30   #21
LaLuna
aldrende
 
LaLuna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.813
LaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gir du dine små barn koffein?

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Det er jo ikke sikkert det er koffeinet du reagerer på da, hvis du likevel er vant til koffein. Kan jo være at du blir oppblåst i magen av kullsyra eller noe sånt. Høres merkelig ut at ett glass cola om kvelden skal gjøre deg søvnløs hvis du ellers kan drikke kaffe, f.eks.

Jeg drikker mye kaffe, men aldri om kvelden, nettopp fordi jeg ikke får sove av det.
De gangene jeg har glemt at cola inneholder koffein og drukket det om kvelden, så har jeg endt opp søvnløs.
Ikke det minste merkelig.

__________________
Storebror (2003) og lillebror (2004)

Serenity now
LaLuna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 15:30   #22
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir du dine små barn koffein?

Jeg skiller ikke mellom Cola og annen brus. Vi drikker brus, og da helst Cola, i helgene. Ikke så ofte, med andre ord.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 15:31   #23
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gir du dine små barn koffein?

Opprinnelig lagt inn av LaLuna, her.

Jeg drikker mye kaffe, men aldri om kvelden, nettopp fordi jeg ikke får sove av det.
De gangene jeg har glemt at cola inneholder koffein og drukket det om kvelden, så har jeg endt opp søvnløs.
Ikke det minste merkelig.

Nå husker jeg jo selvsagt dårlig, men du må drikke bra mye cola for å få samme mengde koffein som i en kopp kaffe.

Derimot kan det jo hende at man reagerer på sukkeret (hvis man drikker sukker-brus), eller for den del på søtningsmidlene. Det er jo ikke BARE koffeinet i colaen man kan bli påvirket av.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 15:32   #24
Pelikan
Tåler regn
 
Pelikan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Home, but not alone
Innlegg: 5.045
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gir du dine små barn koffein?

Jeg gir henne brus om lørdagen, om det er Cola eller en annen brus ser jeg ikke på som noe problem, da det som regel er snakk om ett glass :ikke hysterisk:

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 15:32   #25
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Gir du dine små barn koffein?

Her har vi aldri lightprodukter, da junior reagerer på de.

Cola får han i bursdager og borte hos andre, vi selv kjøper sjelden cola.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 15:33   #26
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir du dine små barn koffein?

Ja, lightbrus og lightsaft er igrunnen det eneste jeg har (nærmest) totalforbud mot.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 15:35   #27
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Gir du dine små barn koffein?

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Ja, lightbrus og lightsaft er igrunnen det eneste jeg har (nærmest) totalforbud mot.

Da er vi to om det, for her har vi totalforbud mot alle lightprodukter.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 15:36   #28
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir du dine små barn koffein?

Stakkars alfaMannen. Han trodde han hadde vært årntli flink da han begynte å kjøpe lightprodukter, etter at jeg hadde nevnt en gang eller to at sukkermengden kunne reduseres.

Det skal sies at han kommer fra et hjem som ikke har tanke for sunt kosthold what so ever, men han er lærenem som bare pokkern nå!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 15:38   #29
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Gir du dine små barn koffein?

Vi drikker aldri brus, så da får ikke ungene heller.
Men uansett liker ikke avkommet det etter at hun smakte på Farris borte en gang, det smaker sikkert ikke godt for små barn, og etter det er hva-som-helst med bobler uaktuelt for henne.
Kaffe/te har hun heller aldri fått. Men hun har smakt kornkaffe med soyamelk (den inneholder altså bare korn, nøtter, frukt og slikt sunt som også er øko-dyrket, ikke noe koffein eller annet skummelt).
Og light-produkter har vi heller aldri.

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 15:39   #30
LaLuna
aldrende
 
LaLuna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.813
LaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gir du dine små barn koffein?

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Nå husker jeg jo selvsagt dårlig, men du må drikke bra mye cola for å få samme mengde koffein som i en kopp kaffe.

Jeg tror kaffe inneholder ca tre ganger så mye koffein som cola. Forskjellen - i alle fall for min del - er at det ikke er uvanlig å drikke tre ganger så mye cola som kaffe. Jeg kjøper meg ikke en halvliter kaffe, liksom.

__________________
Storebror (2003) og lillebror (2004)

Serenity now
LaLuna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 15:39   #31
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir du dine små barn koffein?

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Vi lar enda ikke storebror drikke det en gang, for koffein er for voksne. Når han blir tenåring, så kan han få begynne med cola om han vil.

He-he, dette skulle min cocacolikerfar ha sett. Han synes mannen og jeg er sunnhetsjunkier (hvilket sier svært mye mer om fader'n enn om oss ), og pleier å spøke med at Liv ikke kommer til å få Cola før hun er myndig. Lite ante han om at dette faktisk kan være reelt.

Liv kommer ikke til å få brus på et år ennå, tenker jeg, men hun har smakt Farris - og kaffe. Jeg er ikke redd for cola i de bittesmå mengdene det tross alt blir snakk om. Ettersom jeg er dritskeptisk til lightbrus (som dessuten smaker skit), er det nok større fare for at Liv får smake ekte cola enn Solo Light.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 15:40   #32
LaLuna
aldrende
 
LaLuna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.813
LaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gir du dine små barn koffein?

Men for å svare på hovedinnlegget:
Ungene har vel smakt cola i ett og annet bursdagsselskap, men vi drikker aldri brus her hjemme.

__________________
Storebror (2003) og lillebror (2004)

Serenity now
LaLuna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 15:40   #33
teamor
Superduperaktiv
 
teamor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 565
teamor er litt kulteamor er litt kul
Standard

Sv: Re: Sv: Gir du dine små barn koffein?

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Vi drikker aldri brus, så da får ikke ungene heller.
Men uansett liker ikke avkommet det etter at hun smakte på Farris borte en gang, det smaker sikkert ikke godt for små barn, og etter det er hva-som-helst med bobler uaktuelt for henne.
Kaffe/te har hun heller aldri fått. Men hun har smakt kornkaffe med soyamelk (den inneholder altså bare korn, nøtter, frukt og slikt sunt som også er øko-dyrket, ikke noe koffein eller annet skummelt).
Og light-produkter har vi heller aldri.

det høres faktisk helt grusomt ut

teamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 15:43   #34
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir du dine små barn koffein?

Når jeg leser denne tråden innser jeg at jeg er en usedvanlig dårlig mor, offentlig godkjent eller ei .

Her i huset har vi vanligvis verken saft eller brus, det er vann i ukedagene, juice til måltider i helgene.

MEN. Det er selvfølgelig et men . Ungene får brus ved festlige anledninger, og de har smakt både Cola, Solo, Sprite osv, både med og uten sukker. Farris har de også fått - og liker.

Og om ikke det skulle være ille nok i seg selv, så har jeg en liten gutt her som står og tigger umalte kaffebønner når vi maler kaffe, og som gjerne tar slanten av koppen når vi er ferdige.

Ok. Det er ikke dagligdag, men det skjer.

Sånn har vi det altså i heimen vår, mon om det blir folk av mine unger også til slutt, likevel

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 15:43   #35
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Sv: Gir du dine små barn koffein?

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Kaffe/te har hun heller aldri fått. Men hun har smakt kornkaffe med soyamelk (den inneholder altså bare korn, nøtter, frukt og slikt sunt som også er øko-dyrket, ikke noe koffein eller annet skummelt).

Vel, det kommer an på øyet som ser. For meg er økologisk kornkaffe med soyamelk sånn omtrent femten ganger så skummelt som cola.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 15:50   #36
MorStine
*elsker ENGA*
 
MorStine sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 1.042
Blogginnlegg: 2
MorStine er populærMorStine er populærMorStine er populærMorStine er populær
Standard

Sv: Gir du dine små barn koffein?

De yngste to tror at alt som bobler er cola, så de får Farris med eple og tror det er brus. Men de har smakt cola light begge to. Sukkerholdig drikker har vi aldri, så det er det ingen her i huset som drikker. De eldste får den lightbrusen de ønsker seg til lørdagsgodtet.

Medlem i "usedvanligdårligmorTM"-klubben

__________________
fra MorStine og femmerbanden; '99, '00, '04, '06. Pg '20 Fem flotte gutter!
MorStine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 15:51   #37
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir du dine små barn koffein?

Ingen av jentene liker brus, så det er ganske greit. Ellers hadde jeg vel ikke skilt på om det var det ene eller det andre om vi var i bursdagsselskap eller lignende.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 15:52   #38
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Re: Sv: Gir du dine små barn koffein?

Opprinnelig lagt inn av teamor, her.

det høres faktisk helt grusomt ut

Som jeg ville sagt til mitt barn; du må faktisk smake før du kan uttale deg.
(Ja, jeg synes det er ganske frekkt å si at andres "mat" smaker grusomt uten å ha peil.)

Opprinnelig lagt inn av Elinblu

Vel, det kommer an på øyet som ser. For meg er økologisk kornkaffe med soyamelk sånn omtrent femten ganger så skummelt som cola.

Økologisk kornkaffe inneholder (og dette er bare en type da, det finnes fler, jeg sakset denne fra en annen tråd her inne, vi har vanligvis en uten hvete); cikorie*, figen*, hvede*, bygmalt*, agern/eikenøtter*. (*økologisk dyrket)

Fryktelig skummelt, det der

Hvis det er soyamelken du reagerer på, så må du bare gjøre det. Avkommet var selvsagt over 1 år, og jeg visste at avkommet tålte soya, for det var ikke første gangen.
Kumelk er for kalver. Så vi har ikke det i hus, vanligvis får avkommet rismelk, evnt. med litt havremelk.
Men nå var det min kaffe hun smakte på, og da er det snakk om en slurk, ikke noe som blir drukket til vanlig (nei, avkommet likte det ikke).

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 15:53   #39
Hønni
 
Hønni sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.317
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir du dine små barn koffein?

Guttene har fått brus siden de var tre, men får ikke Cola. De får bare brus på spesielle dager, og like gjerne farris med smak.

Snuppis får ikke brus.

__________________
Gutta (02) og Lillesøster (06)


Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 15:53   #40
Sansa
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.741
Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gir du dine små barn koffein?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg skiller ikke mellom Cola og annen brus. Vi drikker brus, og da helst Cola, i helgene. Ikke så ofte, med andre ord.

Samme her.

__________________
Mamma til to gutter og to jenter
Sansa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no