Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Gir du dine små barn koffein?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-01-08, 14:18   #161
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gir du dine små barn koffein?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg også gir cola ved diare, men jeg kan ikke finne annet på nettet enn at det er en myte. Cola skal faktisk kunne forverre diare fordi det er for søtt. Jeg er selv vant med å drikke cola ved magesjau.
Dette anbefales derimot ved diare, siden sportsdrikker inneholder både sukker, væske og salt.

Dette stemmer med de nye retningslinjene vi fikk ved legevakta for snart 2 år siden. Jeg råder aldri foreldre til å gi cola til ungene lenger. Det er så søtt at det drar væske ut fra tarmene, mens poenget jo er at ungene skal få inn væske.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-08, 14:31   #162
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Gir du dine små barn koffein?

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Mulig jeg blander, jeg har ikke tatt meg tid til å sjekke om det var deg - men hvordan kan du si at du foretrekker sukker fremfor søtningsmidler - og samtidig at det er karbohydratene du holder deg unna?

:t-skje:
Jeg skrev at hvis mitt barn først skulle fått brus ville jeg foretrukket sukkerbrus fremfor de med kunstig søtning. Så skrev jeg at det ikke var en problemstilling her på mange år, og at jeg først ville sjekket om helsekosten hadde noe med naturlig søtning også, når det blir en "greie".

Og, det går faktisk ann å holde seg unna karbohydrater, men samtidig bevisst velge å ta seg et kakestykke en lørdag foreks. (Samt at det er forskjell på meg og barnet, vi er ikke på samme diett, hun har nemlig en diett hun går på, jeg går ikke på diett, jeg bare er bevisst i forhold til ting.)
Jeg sa ikke at jeg overhodet ikke spiste det, for jeg teller ikke karbs., jeg bare spiser det ikke til daglig.
Og vi har ikke sukker i hus, vi har sukrin, det er ikke kunstig, men naturlig søtning. Til meg. Jeg har brukt det i en kake en gang, i kakao, og i kornkaffen min for å prøve en gang (men jeg foretrekker den uten).

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-08, 14:50   #163
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir du dine små barn koffein?

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Esme, you made my day! Jeg får så innmari mye kritikk for farrisdrikkingen min, men jeg ligger ikke på mer enn 0,5 l per dag. Salt i maten er jeg sparsom med, både i forhold til halvfabrikata og egen tilsetting av salt i maten. Da fjerner jeg nok en dårlig samvittighet i dag.

Må nok skuffe deg. Farris er godt, sant? Da er det fali!

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-08, 15:07   #164
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gir du dine små barn koffein?

Opprinnelig lagt inn av Susse, her.

Dette stemmer med de nye retningslinjene vi fikk ved legevakta for snart 2 år siden. Jeg råder aldri foreldre til å gi cola til ungene lenger. Det er så søtt at det drar væske ut fra tarmene, mens poenget jo er at ungene skal få inn væske.

Ja, sånn har eg også forstått det.
Eg har fått anbefalt ein blanding av eplejuice og farris. 50/50 og rist ut kolsyra i farrisen. Det skal vere juice og ikkje nektar pga. sukkerinnhold.

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-08, 15:17   #165
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir du dine små barn koffein?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Må nok skuffe deg. Farris er godt, sant? Da er det fali!

Dumme meg. Jeg hadde glemt den regelen. Fillern.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-08, 22:54   #166
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir du dine små barn koffein?

Får du så mye kritikk fordi du drikker en halv liter farris om dagen, Monsoon??

Det høres sannelig ikke ut til å være spesielt kritikkverdig!

(Sier hun som nok er oppe i et par LITER enkelte dager...)

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-08, 23:09   #167
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gir du dine små barn koffein?

Varedeklarasjoner må leses med argusøyne, hver gang, det hender nemlig at innholdet endres.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-08, 23:49   #168
Kneazle
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Gir du dine små barn koffein?

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Esme, you made my day! Jeg får så innmari mye kritikk for farrisdrikkingen min, men jeg ligger ikke på mer enn 0,5 l per dag. Salt i maten er jeg sparsom med, både i forhold til halvfabrikata og egen tilsetting av salt i maten. Da fjerner jeg nok en dårlig samvittighet i dag.

En halvliter om dagen?!? Dét blir ikke det ikke mye salt av uansett. Trodde du drakk kjempemye jeg, siden du hadde så dårlig samvittighet.
Kos deg med Farrisen, du!

  Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 00:16   #169
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gir du dine små barn koffein?

De to eldste har fått smake cola ja, men gir de helst annen brus de få gangene de faktisk får brus. Minstemor har ikke smakt brus enda, såvidt meg bekjent.

Vi drikker skjelden brus her i familien, det er stort sett til bursdagene vi har det i hus.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-08, 21:32   #170
petra
Superaktiv
 
petra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 455
petra er litt kulpetra er litt kul
Standard

Sv: Gir du dine små barn koffein?

Ja poden drikker cola innimellom! Han nærmer seg skolealder nå og smakte på cola første gang rundt 2-3 års alderen. Han er ikke så veldig glad i brus men drikker et glass eller to i helga men da velger han fanta eller solo. Har aldri brus på hverdagene. Syns ikke det er så ille med litt brus bare det begrenser seg til helga og spesielle anledninger!

__________________
Petra mor til petrus 02
petra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 08:36   #171
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gir du dine små barn koffein?

Som alltid undres jeg. Hvem er de, de som kjøper all colaen i butikken? Ei jeg kjenner jobber på en dagligvarebutikk like i nærheten av oss, og hun fortalte før jul at cola (inklusive Pepsi) var av de tingene det gikk ufattelige mengder av før jul, og som de var livredde for å gå tom for. De bestilte pall på pall, likevel var de tomme for Pepsi Max i romjula (møkkabutikk! )

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 10:24   #172
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir du dine små barn koffein?

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Som alltid undres jeg. Hvem er de, de som kjøper all colaen i butikken?

:vinker:

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 10:41   #173
Kneazle
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Gir du dine små barn koffein?

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Som alltid undres jeg. Hvem er de, de som kjøper all colaen i butikken?

Ikke på FP, ihvertfall.

( Selv er jeg bare bittelitt avhengig av Pepsi Max.)

  Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 10:42   #174
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir du dine små barn koffein?

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Som alltid undres jeg. Hvem er de, de som kjøper all colaen i butikken?

Kanskje de har et eget forum?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 11:06   #175
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gir du dine små barn koffein?

Tja. Minsten ammes, og jeg drikker både kaffe og te, så litt koffein får han nok i seg ja.

Brus drikker vi svært sjelden, sjelden vi har det i hus, men når vi har det får de 3 eldste smake ja. Uansett om det er cola eller annen brus.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 11:30   #176
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir du dine små barn koffein?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Kanskje de har et eget forum?



Helt sikkert.

Vi forsøkte forresten å få 2-åringen vår til å drikke Cola her på lørdag, men han ba om å få vann etter et par slurker, gitt. Så mye for sniller foreldre .

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 12:42   #177
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gir du dine små barn koffein?

Ja de får brus med koffein.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 16:08   #178
Donald
Superduperaktiv
 
Donald sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 751
Donald er litt kulDonald er litt kul
Standard

Sv: Gir du dine små barn koffein?

Ja det får de og jeg har ikke dårlig samvittighet for det.

Donald er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 19:29   #179
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir du dine små barn koffein?

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Jeg har gitt mine to eldste barn farris en gang, og sagt at det er brus. Ingen av dem drikker noe som helst med bobler i etter den opplevelsen.

Dragen, ond mor

Min sønn synes Farris er kjempegodt han.
Det aller beste er saft blandet ut med Bris eller Boble, da er det julaften for poden.


Poden har smakt cola, og han liker det. Det er ikke mye han har smakt, hverken av vått eller tørt, som han ikke har likt.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 21:16   #180
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Sv: Re: Sv: Gir du dine små barn koffein?

Opprinnelig lagt inn av Elias, her.

Og en ting til: Jeg er veldig betenkt på at trenden blir at man må lese alle varedeklarasjoner på matvarer med argusøyne hver gang man er i butikken. Jeg er redd for at det da kan bli slik at man også henger seg opp i hvor mye kalorier der er og dessverre er det mange som blir så opptatt av slikt at det også kan bli skadelig for dem.

Jeg er veldig betenkt over at man ikke orienterer seg om hva maten man kjøper inneholder.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no