Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Kraftuttrykk og superlativer

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-02-08, 21:48   #1
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kraftuttrykk og superlativer

Inspirert av tråden om TV2-språk.

Jeg merker stadig oftere at det i media og også ellers brukes overdrevent kraftige ord om bagateller. "Norge har havnet i DØDENS gruppe." "Langrennsløper akutt syk og sengeliggende"- våknet opp med omgangssyke.
"Konserten var dødsbra."
"Forestillingen var dritdårlig."
"Kampen var dårligst ever."

Superlativer hagler og kraftuttrykk brukes ofte om ting som for meg virker ganske bagatellmessige. Det skjelnes ikke mellom virkelig alvor og bare litt alvorlige ting. Ordene er allerede brukt opp fordi det ikke finnes noe som er middels bra. Alt er enten dødsbra eller dødsdårlig evt. dritbra eller dritdårlig.
Noen mennesker jeg har møtt har en forkjærlighet for ordet "fantastisk". Jeg merker at det er utfordrende å lytte til mennesker som overdriver bruken av superlativer og kraftuttrykk. Jeg må på en måte gjette meg fram til når de faktisk mener alvor.

Noen ganger føler jeg meg litt kjip når jeg er sammen med folk som bruker store ord. Hvis tre stykker før meg sier at konserten var dødsbra, helt fantastisk og best ever og jeg deretter sier at konserten var bra, hender det jeg føler meg litt kjip. Jeg hadde samme følelse da jeg var med noen amerikanske slekninger på shopping og de overgikk hverandre med å skryte opp alt de kjøpte og kikket på. Jeg kommenterte at ting var fint, pent, ikke min smak, helt greit, stilfullt osv, der de snakket om fantastisk, nydelig, grufullt osv.

Hva tenker dere om bruk av sterke uttrykk for å beskrive hva det skulle være?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-08, 21:52   #2
Marge
Bør lage seg en tittel selv
 
Marge sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 3.669
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kraftuttrykk og superlativer

Jeg er nok litt lik deg der ja, er ikke ofte jeg bruker ordet dødsbra f.eks. Ofte har jeg blitt "skuffet" fordi folk overdriver.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-08, 22:50   #3
Dali
Glad
 
Dali sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.859
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kraftuttrykk og superlativer

Enig! Et annet ordvalg jeg reagerer litt på, er bruken av ordet "sinnsyk(t)" for å beskrive noe. Sinnsyk er noe man er uheldig og er, ikke noe som er bra!

__________________
Eldsteturbo 06, lilleturbo 08, og sisteturbo september 11.
Dali er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-08, 23:11   #4
maribo
Alltid like optimist
 
maribo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Orkdal
Innlegg: 2.603
maribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kraftuttrykk og superlativer

Hattifnatten; jeg som satt og håpa du skulle komme et kraftuttrykk om Vilanden nå!!!

Jeg er ellers dødsenig med deg - dette må være beste innlegget ever.
Seriøst; jeg er veldig veldig enig. Både gubben og jeg blir provosert av slike uttrykk - i politikken, i idrett osvosv. Liker å spare kraftuttrykkene der jeg mener de passer (for meg).

__________________
Maribo og 3 tuller(00, 02, 06)
maribo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-08, 23:16   #5
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.858
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kraftuttrykk og superlativer

Jeg spiller nok på det andre laget, jeg. Det ville ikke likne meg å synes at noe er litt eller sånn passe kjedelig - jeg tyr nok ofte til sterkere krutt, men forhåpentligvis på en mer variert måte. Jeg må innrømme at jeg liker å overdrive en smule; det er en del av min måte å snakke på.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-08, 23:24   #6
Tåtti
klossemajor
 
Tåtti sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
Innlegg: 2.751
Tåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kraftuttrykk og superlativer

Jeg synes som Elinblu at man gjerne kan snakke med store ord for å beskrive nyanser som ellers kommer dårlig fram. Jeg har etter hvert oppdaget at trøndere er norgesmestere i underdrivelse; her sier man "ikke så verst" når ting er bra, og når noe er "bra" er det egentlig fantastisk. Hvor informativt er det da?

__________________
Når de beste er spist, er de nest beste best.
Tåtti er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-08, 10:54   #7
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kraftuttrykk og superlativer

Opprinnelig lagt inn av Tåtti, her.

Jeg synes som Elinblu at man gjerne kan snakke med store ord for å beskrive nyanser som ellers kommer dårlig fram. Jeg har etter hvert oppdaget at trøndere er norgesmestere i underdrivelse; her sier man "ikke så verst" når ting er bra, og når noe er "bra" er det egentlig fantastisk. Hvor informativt er det da?

Jeg synes også at man godt kan snakke med store ord for å beskrive nyanser, men når noen bruker store ord om nesten alt kommer ikke nyansene frem. Hvis en person forteller at alle filmer enten er dritbra eller dritdårlige er det vanskelig å få med seg om noen av de dritbra eller dritdårlige filmene var bedre eller verre enn andre.

Underdrivelser går på mye av det samme. Hvis man alltid underdriver blir effekten det samme som om man overdriver. Mitt poeng er at dersom aldri noe kan beskrives som "sånn passe" eller "bra", men alltid må beskrives med "dødsfett", "dritbra", "sinnsykt dårlig" osv. blir det lite rom for nyanser.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-08, 11:07   #8
Tåtti
klossemajor
 
Tåtti sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
Innlegg: 2.751
Tåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kraftuttrykk og superlativer

Glem terningkast; heretter anmeldes filmer etter følgende skala:
Dødsbra
Dritbra
Ikke så verst
Sånn passe
Sinnsykt dårlig
Dårligst ever

__________________
Når de beste er spist, er de nest beste best.
Tåtti er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-08, 11:08   #9
leliane
madmanized
 
leliane sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.121
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kraftuttrykk og superlativer

For meg er det situasjonsbetinget. Jeg kan godt ty til kraftuttrykk og/eller underdrivelser gitt de rette omstendighetene, men jeg synes det er mange steder det ikke passer seg. Profesjonelt, for eksempel.

Jeg sender ikke smileys i jobbrelatert mail heller... :kjedelig:

__________________
A man is rich in proportion to the number of things he can let alone.
Henry David Thoreau (Walden, 1854).
2x02 og 1x08
leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-08, 11:14   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kraftuttrykk og superlativer

Opprinnelig lagt inn av leliane, her.

For meg er det situasjonsbetinget. Jeg kan godt ty til kraftuttrykk og/eller underdrivelser gitt de rette omstendighetene, men jeg synes det er mange steder det ikke passer seg. Profesjonelt, for eksempel.

Jeg sender ikke smileys i jobbrelatert mail heller... :kjedelig:

Samme her.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-08, 11:15   #11
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.395
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kraftuttrykk og superlativer

Jeg tror ikke jeg har vært borti noen som *alltid* overdriver, bortsett fra kanskje Jan Fredrik Karlsen. Så derfor har jeg igrunn ikke opplevd noe problem med å skjelne nyansene. Jeg kan godt si at noe er dødsfett, best ever, men da er det jo fordi jeg syns noe er veldig bra, og over gjennomsnittet.

I forhold til plateanmeldelser har det faktisk vært litt problematisk. En 4-er er omtrent det verste en plate kan få, fordi da utmerkerker den seg ikke i noen retning, den er bare "bra". Selv om det egentlig er en god karakter.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no