Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Komma foran og - igjen, MED eksempel

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-06-12, 09:34   #1
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.672
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Komma foran og - igjen, MED eksempel

Jeg tror jeg er ganske stødig på kommabruk, men sliter med å forholde meg til komma foran og.

Daglig språkvasker jeg rapporter og noen ganger ser jeg at jeg er nazi på å påpeke komma foran og. (foreksempel - skulle det vært komma etter "rapporter" i setningen her?)

Vel: Komma foran og når setningene er to fullstendige setninger - er det greia?)

f.eks:
Kåre ryddet rommet sitt og hadde god oversikt over hvor tingene hans lå.

Med eller uten komma?

eks 2:
Kåre vil finne ut av hvilke yrker som passer for han og hvor stor stillingsprosent som vil være hensiktsmessig med sine helsebegrensninger

(og, dårlige eksempel) Med eller uten komma etter og?

Help!

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-12, 09:49   #2
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.854
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Komma foran og - igjen, MED eksempel

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Vel: Komma foran og når setningene er to fullstendige setninger - er det greia?)

f.eks:
Kåre ryddet rommet sitt og hadde god oversikt over hvor tingene hans lå.

Med eller uten komma?

Du kan ha komma der, men du kan også droppe det fordi setningene har felles subjekt (som er utelatt i den andre setningen).

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

eks 2:
Kåre vil finne ut av hvilke yrker som passer for han og hvor stor stillingsprosent som vil være hensiktsmessig med sine helsebegrensninger

Her skal det være komma foran og, men ikke på grunn av og! Her har du to sideordnede indirekte spørresetninger: [hvilke yrker som passer for han] og [hvor stor stillingsprosent som vil være hensiktsmessig]. Når du sideordner to like leddsetninger, skal det normalt ikke være komma, men her skal det være komma likevel fordi den første også inneholder en relativsetning, og etter relativsetning skal det alltid være komma. Strukturen er altså sånn: [hvilke yrker [som passer for han]].

(Grunnen til at det er så få som takler norske kommaregler, er at de krever latterlig gode kunnskaper om syntaktisk analyse. Men man kommer langt med Språkrådets kortversjon.)

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-12, 10:28   #3
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.672
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Komma foran og - igjen, MED eksempel

Takk!
En til:
Bauche var en blid person og hadde godt samarbeid med sine kollegaer.
Er det slik at om jeg hadde satt inn og HUN hadde godt samarbeid, så har det vært komma - ellers ikke?

og enda ett:
Kåre hadde god progresjon og møtte på jobb hver dag i perioden.

__________________
Min signatur

Sist redigert av Che : 29-06-12 kl 10:35.
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-12, 10:28   #4
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.907
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Komma foran og - igjen, MED eksempel


Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Du kan ha komma der, men du kan også droppe det fordi setningene har felles subjekt (som er utelatt i den andre setningen).

Betyr det at det skal være komma dersom setningen er skrevet som vist under?

"Kåre ryddet rommet sitt, og han hadde god oversikt over hvor tingene hans lå."

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-12, 10:28   #5
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.672
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Komma foran og - igjen, MED eksempel

Jeg mener at det er tilfellet. (ler av at jeg først er usikker og så uttaler meg etterpå)

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-12, 10:29   #6
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.854
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Komma foran og - igjen, MED eksempel

Ja.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-12, 10:30   #7
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.789
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Komma foran og - igjen, MED eksempel

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Takk!
En til:
Bauche var en blid person og hadde godt samarbeid med sine kollegaer.
Er det slik at om jeg hadde satt inn og HUN hadde godt samarbeid, så har det vært komma - ellers ikke?

Ja.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-12, 10:36   #8
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.672
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Komma foran og - igjen, MED eksempel

ny en i forrige innlegg også.
*jeg lærer altså*

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-12, 10:48   #9
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Komma foran og - igjen, MED eksempel

Hva med: Jeg har en rød, gul, grønn og blå ball. ? Kan det skrives slik: Jeg har en rød, gul, grønn, og blå ball.

Jeg lærte nemlig på barneskolen at man skulle ha komma foran og i slike setninger. Dette har hengt med meg uten rettelser helt til jeg tok et påbygningsår i fjor. Da sa læreren min at slik kunne jeg ikke skrive.

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-12, 10:51   #10
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.854
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Komma foran og - igjen, MED eksempel

Nei, det skal ikke være komma foran og i oppramsinger av den typen.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-12, 11:57   #11
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Komma foran og - igjen, MED eksempel

Viss det er til trøyst, har eg 40 studiepoeng språk og syntaks med god karakter, men eg må likevel tenke meg grundig om og innimellom slå opp, når det gjeld kommabruk. Men eg tenker at det ligg mykje mestring i å vite kor ein skal slå opp, også.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no