Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Vask inn-impregnering

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-10-13, 15:47   #1
Stjerneskuddet
Erfaren
 
Stjerneskuddet sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.182
Stjerneskuddet er litt kulStjerneskuddet er litt kul
Standard

Vask inn-impregnering

Jeg bruker stort sett bare Nickwax og tenkte jeg skulle kjøpe impregnering til å vaske inn nå før vinteren satte inn. Innbiller meg at det blir mer jevnt sa. I butikken mente de at det var bedre å spraye, for hvis jeg vasket inn impregneringen ville jeg tette pusteevnen fra innsiden. Meninger rundt dette? Dette er jo en butikks mening og jeg vet ikke om de påstod dette fordi de ikke hadde til å vaske inn, men bare spray eller dette er fakta. Jeg har aldri tenkt over dette. Kan dette gjelde vintertøy da?
Kan dere anbefale impregnering med pumpeflaske, ikke sånn spray? Nickwax har dette, men det er vanskeligere og vanskeligere å få tak i.

Stjerneskuddet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-13, 15:48   #2
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.409
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vask inn impregnering

Bruker kun det som vaskes inn.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-13, 16:24   #3
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.940
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vask inn impregnering

Bruker for det meste det som vaskes inn jeg også, men når det er sagt så har jeg tenkt at det er litt merkelig å vaske hele plagget i impregneringen. Men man kan jo ikke gjøre et hvilket som helst stoff vanntett ved bruk av slikt middel, så hvor mye har det egentlig å si? Jeg har i tillegg outdoor program på vaskemaskinen som er spesielt tilpasset slikt impregneringsmiddel.

Sprayen føler jeg ikke er effektiv nok egentlig.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-13, 23:58   #4
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.826
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Vask inn impregnering

Da jeg kjøpte goretexjakke for mange år siden ble jeg anbefalt å vaske den med vask inn impregnering, men da jeg påpekte at dette vel ville tette pusteegenskapene var det tydelig at ekspeditøren ikke hadde tenkt på dette og svarte bare at jeg måtte gjøre som jeg følte for selv. Turde aldri å bruke vask inn på den siden den hadde pusteegenskaper så jeg sprayet den i all sin brukstid. Da jeg kjøpte goretex sist, og spurte om det fortsatt ble anbefalt med vask inn var svaret at de anbefalte å spraye på impregneringen nettopp for å ikke ødelegge pusteegenskapene. Så jeg bruker fortsatt kun spray på de klærne hvor det er viktig med ventilering. På ungenes skallbukser som gjerne vaskes en del, og hvor kravet til vanntetthet er større enn pusteegenskap, bruker jeg gjerne vask inn med jevne mellomrom (og spray til vanlig) for å få de skikkelig. Ble forresten tipset om å varmebehandle plagget etter impregnering for å øke effekten - altså enten tromle plagget om det tåler trommel eller legge på en tynn klut og stryke over på svak varme om det tåler det (jeg kommer ikke til å putte impregnert tøy i trommelen da jeg ikke vil at det smitter av inni der, men strykejernet var en god idé).

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no