Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Tog med baby - erfaringer?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-08-11, 21:59   #1
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Tog med baby - erfaringer?

Jeg skal en tur til Bergen (fra Oslo) i oktober, og kommer til å reise bortover aleine med jenten min som da er 3 måneder. Vurderer å ta enten dagtog eller nattog for å unngå alt styret med å pakke vogn og ha mange transportetapper. Er det noen som har erfaring med å ta tog med sånne småttiser? Hun har ikke noen faste soverutiner, men sover en del på dagtid og stort sett 6-7 timer sammenhengende på natten, så nattog burde gå veldig glatt - men det koster mye. Er dagtog å plage seg sjøl?

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 22:00   #2
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tog med baby - erfaringer?

Tog med baby syntes jeg var helt greit. Med eldre barn - not so much.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 22:03   #3
MissS
Like blid!
 
MissS sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.984
MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tog med baby - erfaringer?

Jeg tok nattoget fra Oslo til Trondheim med tvillinger da de var 5 mnd. Veldig greit altså. Tvillingene sov i bagene sine på gulvet mens jeg sov i senga (i kupèen). Genialt. De våknet en halvtime før toget kom fram så da rakk jeg akkurat å skifte på de og gi de mat.

__________________
Damned if you do, damned if you don't.
MissS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 22:07   #4
Smash
Impulsiv innimellom
 
Smash sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Innlegg: 2.932
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tog med baby - erfaringer?

Vi dro hele familien i fjor med tog, en dagsreise, og det gikk over all forventning. Da var lillesøster 3 måneder + 2-åring, 6-åring og 8-åring.

__________________
2002 2004 2008 2010
Smash er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 22:08   #5
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.028
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tog med baby - erfaringer?

Dagtog med en så liten baby er da vel helt greit? Vi fløy til Thailand med en på 5 måneder, og det tok 11 timer og var helt uproblematisk. Men jeg ville ikke gjort det med lillesøster nå, for å si det mildt .

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 22:11   #6
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tog med baby - erfaringer?

Tog er fint. Hvis hun helst sover i vogn, ville jeg reservert plass med vogn (koster ikke ekstra, men du må ringe når du skal kjøpe billetten din) mens hvis hun sover greit på fanget ditt eller i sjal eller mei tai eller noe, så er det praktisk å reise uten vogn.

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 22:13   #7
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.391
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tog med baby - erfaringer?

Jeg har tatt tog med baby Oslo-Kristiansand. Det gikk veldig fint, behagelig. Amming er enkelt, skifting husker jeg var litt kinkig. Vaskelig å få plass til vogna som jeg måtte ha med. Eller muligens husker jeg best bleieskift på Flytoget...

Jeg ville tatt dagtog like godt hvis jeg ikke fant billig flybilletter. Men jeg antar at du synes det blir mye styr å fly med henne alene (jeg hadde heller gjort det, da går jo reisa fortere).

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 22:13   #8
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.864
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tog med baby - erfaringer?

Dagtog med baby er ikke problem. Men pass på at du får med vogna oppslått. Du må ringe nsb kundeservice for å bestille vognplass.

Jeg reiste flere ganger med tog i permisjonen. Veldig greit når de er små, når de vil gå rundt og se på alt er det ikke like festlig.

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 22:13   #9
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tog med baby - erfaringer?

Tog med babyer er veldig greit. Bestill babyplassering i familiekupe, så kan du ha vognen foran deg.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 22:52   #10
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tog med baby - erfaringer?

Opprinnelig lagt inn av Kaprifol, her.


Jeg ville tatt dagtog like godt hvis jeg ikke fant billig flybilletter. Men jeg antar at du synes det blir mye styr å fly med henne alene (jeg hadde heller gjort det, da går jo reisa fortere).

Fly er jo enda enklere enn tog. Har tatt fly alene med baby (og etter hvert søsken) ganske mange ganger, og det er ikke noe problem. Men med 1,5 åring derimot, er så man blir svett og smågal.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 22:57   #11
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tog med baby - erfaringer?

Jeg synes tog er mye greiere enn fly med baby, gitt at man ikke må bytte tog eller må videre på annen kollektivtransport. På flyet må man først inn til flyplass, så sende vogn og bilstol, så vente lenge på innsiden, så ombord på flyet som går veldig greit, så få tak i bagasje og vogn og bilstol igjen, så ny runde transport dit man skal. På toget går man rett på, har vogn og alt man trenger tilgjengelig og kan stort sett slappe av. Gitt at barnet er lite. Tog med toåring derimot er skrekkelig slitsomt. De har nemlig lekerom med klatreopplegg som er litt for høyt for en toåring, og man må hjelpe-hjelpe-hjelpe! hele turen.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 23:02   #12
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tog med baby - erfaringer?

Glemte å legge til at besteforeldre har vogn og bilstol da. Vil gjerne ha besøk, må vite. Så for meg er det egentlig bare sekk, baby og bæresele, selv med flyskifte som vi nordantifra må belage oss på. Da jeg tok toget derimot, hadde jeg med vogna, og måtte bytte tog. Men selv med fly hadde jeg jo bare sendt alt fram.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 23:03   #13
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tog med baby - erfaringer?

Jeg kan fint ta fly altså, men det blir jo en del bagasje å slepe på, pakking av vogn osv., så jeg tenkte kanskje tog kunne være et godt alternativ denne første gangen. Vi reiste begge to med fly med henne nå, og det gikk kjempefint, så det er kun et logistikkspørsmål. Hvis vi tar tog kan mannen følge oss til toget, det er lett å ha med vognen og bilsetet, og vi kan bli plukket opp i Bergen sentrum eller ta taxi dit vi skal. Dessuten synes jeg tog er behagelig og koselig. Synd at det er såpass dyrt - vi har råd til det, men det er litt ille når jeg kan reise tur/retur med fly for mindre enn nattoget koster for meg og vesla. Får tygge litt på det før vi bestiller, tenker jeg.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 23:07   #14
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.028
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tog med baby - erfaringer?

I et natt-tog hadde ikke jeg turt å ha bagen med babyen på gulvet i alle fall. Hva hvis toget stopper brått eller svinger veldig?

Fly alene er ganske pes, synes jeg, fordi man skal sende og hente og styre og ordne. Mye heller dagtog.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 23:08   #15
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tog med baby - erfaringer?

Og der hadde flere skrevet mens jeg skrev. Det er nettopp det med vogn og bilsete jeg synes virker enklere med tog. Jeg forventer virkelig ikke at foreldrene mine skal anskaffe babybilstol og vogn til en 2 måneder gammel baby, hun vokser jo ut av både stolen og bagvognen innen kort tid, så alternativet er å ha med vognen og leie bilstol i Bergen. Vi leide bilstol nå, og det fungerte jo fint, men det ga noen praktiske utfordringer.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 23:10   #16
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tog med baby - erfaringer?

Ja, nattog er kanskje ikke helt greien. Kanskje dagtog da, det er i hvert fall bilig, og med den rolige ungen jeg har burde det være helt overkommelig med den turen.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 23:11   #17
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tog med baby - erfaringer?

Dagtog er mer praktisk for deg enn nattog vil jeg tro. På dagtoget har du familiekupe og alt er helt strømlinjeformet, på nattoget ser jeg for meg at du ender opp som trøtt neste dag.

Du kan ikke få miniprisbillett da? Det er ikke dyrt.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 23:18   #18
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tog med baby - erfaringer?

Ja, dagtog ser bra ut. Jeg tenkte nattog i utgangspunktet fordi hun sover godt om natten, men jeg når jeg tenker meg om er jeg usikker på om jeg får slappet skikkelig av med henne der på natten, så jeg tror det blir dagtog hvis det blir tog. De har ikke minipris på aktuelle avganger, men det er ikke dyrere enn fly når en tar med flytog og denslags. Pris er ikke så viktig, men det jo ikke koste mest mulig. Billigere tur = penger til flere turer. :reiseglad:

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 23:27   #19
isola
Kakemonster
 
isola sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Innlegg: 3.731
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tog med baby - erfaringer?

Jeg hadde flydd. Etter innsjekk er man jo kvitt alt, slipper og stable og ordne. Bæresele og bagasjetralle ellers. Dog har vi alltid blitt kjørt til og fra flyplassene, og dermed sluppet å styre så mye med bagasjen alene. Jeg syns liksom jeg ser det for meg - akkurat den dagen hadde det garantert vært sovenekt, sprutgulp, fjorten bæsjebleier, the works. :realist:

__________________
2009 2013
isola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 23:45   #20
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tog med baby - erfaringer?

Jeg synes fly også er veldig greit hvis jeg blir kjørt og hjulpet, men akkurat den vognpakkeseansen synes jeg er trøblete alene.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no