Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har du fordommer mot mennesker fra andre deler av landet?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-03-08, 21:26   #161
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du fordommer mot mennesker fra andre deler av landet?

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Du får sende Oslo-Olsen på dem.

Oslo-Olsen? Oslolosen?

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-08, 07:42   #162
Majsa
Quiet, please
 
Majsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.636
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du fordommer mot mennesker fra andre deler av landet?

Tror nok bare Kasia har fått litt snerk i jøde-snasan.

__________________
Majsa (1976), Mann (1969), Aurora(nov 2004) og Hannah(mai 2007)
Majsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-08, 10:41   #163
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Har du fordommer mot mennesker fra andre deler av landet?

Jeg innså nettopp at jeg har sterke fordommer mot Dorthe Skappel og krysser fingrene for at hun ikke er representativ for østlendinger.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-08, 11:06   #164
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du fordommer mot mennesker fra andre deler av landet?

Opprinnelig lagt inn av Barbarella, her.

unnskylder seg med at hun er fra Nordnorge, og der er de mer løssluppen og tar ikke slikt så høytidelig.

Jasså!



Vel, fordommer og fordommer - litt har man jo, det skal innrømmes.

Men så er det jo noe med erfaring også, og noen av stereotypiene har jo faktisk en viss rot i sannheten, da tenker jeg på kulturforskjeller fra sted til sted - for det er det!
Jeg har, etter 7 år i ei bittelita østlandsbygd midt mellom jorder og nåleskau, fått forsterket mitt inntrykk av østlendinger som brautende, harry og en anelse trangsynte.
Likeså kan jeg ikke la være å Tenke MittTM når det er snakk om "Karasjok" og "same/fjellfinn"- til tross for at jeg er same selv.
Og jeg har en svært god venninne fra Bergen, som er selve bildet på den storkjefta, høylydte Bergenseren.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-08, 11:07   #165
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.298
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du fordommer mot mennesker fra andre deler av landet?

Jeg skal til Sarpsborg i kveld.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-08, 11:09   #166
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du fordommer mot mennesker fra andre deler av landet?

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg skal til Sarpsborg i kveld.

Du har min fulle medfølelse.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-08, 11:11   #167
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.298
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du fordommer mot mennesker fra andre deler av landet?

Her kunne man vært på sesongstart og vært patriot og greier, og så bestemmer disse idiotiske østfoldingene seg for at det er en fin dag å arrangere slektstreff på.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-08, 11:13   #168
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du fordommer mot mennesker fra andre deler av landet?

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Her kunne man vært på sesongstart og vært patriot og greier, og så bestemmer disse idiotiske østfoldingene seg for at det er en fin dag å arrangere slektstreff på.

Jammen, det er da en vakker og sjarmerende by å tilbringe en lørdagskveld i?

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 20:08   #169
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du fordommer mot mennesker fra andre deler av landet?

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Oslo-Olsen? Oslolosen?



Det er jo et par uker siden det gikk på TV da.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 20:20   #170
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Har du fordommer mot mennesker fra andre deler av landet?

Jeg var på bygdefest i Bjugn for en del år siden. Det var helt fabelaktig. Der fikk jeg bekreftet alle mine fordommer mot trøndere, og ble påført en god del nye også. Nylig leste jeg ved en feiltakelse Berlinerpoplene og fikk frisket dem opp igjen.

Dessuten er jenter fra Nord-Norge generelt ennå mye mer tiltrekkende enn andre.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 20:27   #171
Maylen
På lukket avdeling
 
Maylen sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: På lukket avdeling
Innlegg: 1.430
Blogginnlegg: 3
Maylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populær
Standard

Sv: Har du fordommer mot mennesker fra andre deler av landet?

Takk Mauser.

Maylen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-08, 00:41   #172
kris
kross
 
kris sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 927
kris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Har du fordommer mot mennesker fra andre deler av landet?

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Bare mot trøndere, oslofolk, og Bergen sentrum.

Hva med Oslofolk som bor i Bergen sentrum - og har aner fra Trøndelag?

Jeg er forøvrig helt enig i at fordommer er noe de fleste av oss har, og at det er helt nødvendig for å skape mening i verden rundt oss. Og at det er kulturforskjeller mellom de ulike landsdelene våre, er vel ikke til å komme fra. Dermed er det vel rimelig å tro at mennesker som har tilhørighet i de forskjellige kulturene bærer preg av det - i større eller mindre grad. Men det er nok andre ting enn landsdelstilhørighet som preger hver enkelt av oss mest.

Forresten må jeg si at jeg som Oslojente har møtt adskillig mer fordommer rundt om i landet enn jeg selv er utstyrt med overfor dem jeg har møtt... Det virker nesten som det er mer "tillatt" å være fordomsfull overfor oss som kommer fra hovedstaden? At vi trenger å jekkes ned litt, eller noe sånt?

(Og bare så det er sagt; jeg er ikke det minste selvhøytidelig, altså!)

__________________
kris
Enestående mamma til en enestående gutt (2001)
"Livet er ikke et problem som skal løses, men en realitet som skal oppleves." (Søren Kierkegaard)

Sist redigert av kris : 31-03-08 kl 01:05.
kris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-08, 09:06   #173
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.297
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du fordommer mot mennesker fra andre deler av landet?

Opprinnelig lagt inn av kris, her.

Forresten må jeg si at jeg som Oslojente har møtt adskillig mer fordommer rundt om i landet enn jeg selv er utstyrt med overfor dem jeg har møtt... Det virker nesten som det er mer "tillatt" å være fordomsfull overfor oss som kommer fra hovedstaden? At vi trenger å jekkes ned litt, eller noe sånt?

Ja, det kan nesten virke sånn. Jeg har lagt merke til det samme selv.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-08, 10:36   #174
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.114
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du fordommer mot mennesker fra andre deler av landet?

Opprinnelig lagt inn av kris, her.

Forresten må jeg si at jeg som Oslojente har møtt adskillig mer fordommer rundt om i landet enn jeg selv er utstyrt med overfor dem jeg har møtt... Det virker nesten som det er mer "tillatt" å være fordomsfull overfor oss som kommer fra hovedstaden? At vi trenger å jekkes ned litt, eller noe sånt?

Det tror jeg nok stemmer mye. Det er ofte sånn at mange føler at representanter for det som oppleves som den "sterkeste" gruppen (den gruppen som blir sett som størst eller mektigst eller lignende) kan ertes eller gjøres narr av i mye større grad enn folk fra den "omvendte" gruppen uten at dette er slemt, kanskje fordi man føler at de har en uangripelig posisjon. Det gjelder i alle fall for folk fra hovedstaden, folk som er tynne/pene, folk som har mye penger, etnisk norske, menn/gutter, skoleflinke. (Og før noen misforstår meg: jeg synes ikke det er "greit" å latterliggjøre enkeltmennesker selv om gruppen de tilhører synes å være sterk nok til å "tåle" det. Jeg bare observerer at det ofte er slik.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-08, 11:14   #175
LeMort
Nybegynner
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5
LeMort har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Har du fordommer mot mennesker fra andre deler av landet?

Jeg syns bergensere i bergen er verdens hyggeligste folk.
Kanskje det er fordi det er så mange av dem der at de nøytraliserer seg selv :-p

LeMort er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-08, 21:17   #176
Majsa
Quiet, please
 
Majsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.636
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du fordommer mot mennesker fra andre deler av landet?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det tror jeg nok stemmer mye. Det er ofte sånn at mange føler at representanter for det som oppleves som den "sterkeste" gruppen (den gruppen som blir sett som størst eller mektigst eller lignende) kan ertes eller gjøres narr av i mye større grad enn folk fra den "omvendte" gruppen uten at dette er slemt, kanskje fordi man føler at de har en uangripelig posisjon. Det gjelder i alle fall for folk fra hovedstaden, folk som er tynne/pene, folk som har mye penger, etnisk norske, menn/gutter, skoleflinke. (Og før noen misforstår meg: jeg synes ikke det er "greit" å latterliggjøre enkeltmennesker selv om gruppen de tilhører synes å være sterk nok til å "tåle" det. Jeg bare observerer at det ofte er slik.)

For noen dager siden hadde vi besøk av noen venner, og noe av det første det ene paret sa, i kor omtrent, var at nå var jeg blitt tynn, og så faktisk syk ut. Akkurat som jeg ikke ser det i speilet selv hver eneste dag, man trenger ikke å gni det inn. Men siden jeg er tynn, og man tydeligvis tror at jeg dermed føler meg fin, er det visst helt greit å si sånt. Fra Oslo er jeg og, livet er tøft.

__________________
Majsa (1976), Mann (1969), Aurora(nov 2004) og Hannah(mai 2007)
Majsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-08, 21:19   #177
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.298
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du fordommer mot mennesker fra andre deler av landet?

Det verste er å være halvt bergenser, halvt særping, ha vokst opp på bygda og bo i Oslo nå.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-08, 21:21   #178
Majsa
Quiet, please
 
Majsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.636
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du fordommer mot mennesker fra andre deler av landet?

*stryke ac over håret*

__________________
Majsa (1976), Mann (1969), Aurora(nov 2004) og Hannah(mai 2007)
Majsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-08, 21:22   #179
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.298
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du fordommer mot mennesker fra andre deler av landet?

Takk.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
eplekjekk, fordommer, hedmarkinger, nordlendinger, oslolosen, rogalendinger, samer, trygge oslo, trøndere

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no