Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Krigshelter eller lovbrytere?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-12-08, 16:47   #101
Fargo
Hogger i stein
 
Fargo sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 602
Fargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populær
Standard

Sv: Krigshelter eller lovbrytere?

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Litt på siden, men Sveriges rolle under andre verdenskrig har vist seg å være ganske så Hitlervennlig. En onkel av meg i Sverige fortalte en del ting som sier noe om hvordan Sverige jobbet undercover. De slapp blant annet tyske tropper gjennom landet..
Sverige gjorde en del ting de ikke er stolt av i dag, men det har kommet fram nå.

En del flykninger som kom fra norskegrensa ble angitt av svensker, men heldigvis var det mange svenske som tok vare på flyktningene som kom.

Min far har fortalt meg om "svenskepakkene" som de fikk med mat og annet de trengte.

Etter krigen var det svenskehusene som kom og som gjorde at Bodø og Narvik f.eks. kunne gjenreises.

Ja, de slapp 4 millioner soldater gjennom landet sitt, med jernbanen.

Fargo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-08, 17:19   #102
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Krigshelter eller lovbrytere?

Opprinnelig lagt inn av Fargo, her.

Ja, de slapp 4 millioner soldater gjennom landet sitt, med jernbanen.

Må vel bare konkludere at det går ikke an å være nøytral i en krig. Det har nok Sverige også lært....

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-08, 18:53   #103
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krigshelter eller lovbrytere?

Litt på siden, men jeg opplevde grenseløs sutring da jeg jobbet på østlandet en sommer. MYE mer enn da jeg jobbet i Nord en sommer. Og da var det som regel om været. Fatter ikke at det går an å bruke så mye krefter på å være misfornøyd med noe man i grunn ikke kan gjøre noe med.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-08, 21:31   #104
Cascaye
Miss Distriktsnorge
 
Cascaye sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 1.165
Cascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Krigshelter eller lovbrytere?

Jeg har ikke sett filmen, men leser bøkene til Max Manus nå.

Jeg synes han fremstår som en salig blanding av krigshelt og lovforbryter.
Særlig stusser jeg på hans stolte utbrodering av tyvjakt på vilt.
28 hjort og 16 rådyr på tre måneder i Skottland.

Max Manus var en del av kompani Linge som også utførte sabotasjeaksjoner bl.a. i Lofoten.

Grunnen til at Nord-Norge fikk gjennomgå såpass hardt var nærheten til Sovjetunionen.

Halvdan Koht var en lite handlingskraftig mann, som har fått urettmessig lite pepper i ettertiden. Men han var jo Ap-politiker da må vite.

Cascaye er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-08, 23:56   #105
Fargo
Hogger i stein
 
Fargo sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 602
Fargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populær
Standard

Sv: Krigshelter eller lovbrytere?

"Et par av de mest påkostede og på hjemmemarkedet suksessfulle europeiske filmene de siste åra, er drama fra 2. verdenskrig. Danske «Flammen & Citronen»(2008) og nederlandske «Black Book»(2006) er storfilmer som med nytt blikk forteller historier om sabotasje, okkupasjon, hjemmefront og frigjøring med litt andre nyanser enn 50- og 60-tallets mer svart-hvitt-pregede krigsfilmer. Begge filmene har trukket mye folk og skapt stor diskusjon. Fantes det nazister med sympatiske trekk, opererte hjemmefronten i moralske gråsoner? Sånt er det ikke rom for her.", skriver Adresseavisen om Max Manus.

Kan virke som om Midt-Norges største avis er klar for å ta debatten, men mener at filmen ikke er det.

Fargo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-08, 00:06   #106
Cascaye
Miss Distriktsnorge
 
Cascaye sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 1.165
Cascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Krigshelter eller lovbrytere?

Jeg mener Erling Fossen, uten å ha fulgt debatten så nøye, har noe rett i sine betraktninger ang motstandsbevegelsen.

Det er på høy tid at man i Norge tar en saklig debatt om temaet.

Cascaye er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-08, 01:19   #107
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.977
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Krigshelter eller lovbrytere?

Jeg er så enig så enig i at det er på tide at norsk krigshistorie finner frem nyansene og gråtonene. Det er svært lite her i livet som er sort/hvitt, ikke engang tyskere eller nordmenn. Det er ingen tvil om at all motstand som ble ytt var viktig på mange områder, om ikke annet for å holde motet på folk oppe. Det er vel heller ingen tvil om at det er mange der ute som aldri har fått så mye som velfortjent anerkjennelse for hva de gjorde under krigen engang.

Det at det bor mange mennesker på østlandet er ikke, i seg selv, grunn god nok til å ignorere resten av landet synes jeg. Jeg har vokst opp på østlandet, om enn ikke Oslo, og må si at historietimene på skolen var flaue. Jeg har alltid lest mye selv, og kom opp i videregående før jeg traff en lærer som ikke avskydde meg for å etterlyse mer nyanser i norgeshistorien. Det er helt sinssvilt! Mine barn skal få sin dose historie i heimen óg ja!


Jeg synes det er skremmende å se på hvordan kritikk av våre "folkehelter" blir tatt i mot. Jeg tror så fullt og fast på ytringsfrihet, men å kalle folk "apekatt" fordi de har en kontroversiell mening? Nei vet du hva...

Jeg er stort sett enig i det Fargo skriver, og er mer enn villig til å gi litt rom for føleri og irritasjon i en diskusjon, uten å føle for å henge meg opp i alt. Må jo bare få si da, at ikke alle Oslofolk har skylapper på, men det vet du nok

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-08, 12:33   #108
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Krigshelter eller lovbrytere?

Jeg er på mange måter enig i mye av det Fargo skriver ang krigen og at det i nord kanksje bør få mere fokus.
Men for min del blir det feil å skulle ta med det i en film om Max Manus.
Hadde han bodd og "operert" i nord hadde det selvsagt vært naturlig, men nå gjorde han ikke det.

Jeg fikk forøvrig nærmest stryk på en norsk stil på vidregående når vi skulle skrive en fortelling om diktet : De brente våre gårder (eller noe, det var om at de brente ned Vest Vågøy)
Jeg og halve klassen skrev jo at tyskerne gjorde dette, men det var FEIL.
Det var England som hadde ansvaret for dette, og minelegginga av norskekysten.
Det er noe som kommer like lite fram i historiebøkene, at våre allierte også tildels var våre "fiender".

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-08, 13:46   #109
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.852
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Krigshelter eller lovbrytere?

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jeg tror jeg skjønner at koloniene egentlig vil bryte ut av Norge AS og beholde ressursene sine for seg selv. Ingen skal dele med de andre, og Oslo kan ha det så godt, for de bidrar ingenting.
Hm, jeg får ikke helt til å diskutere mer her, for det kommer så altfor mye, så det er vanskelig å ta tak i alt. Skal vi diskutere Oslofolks holdninger til resten av landet generelt, hvordan Norge er inndelt og urettferdig fordeling av inntjening og verdiskapning, hvordan filmmiljøet og statstøtte til filmer blir fordelt, om Max Manus og gjengen kun drev med guttestreker, om krigen egentlig i det hele tatt var innom Østlandet, om Møre skal få beholde fisken sin selv og heller bli en egen republikk, om Dronning Sonjas overklasseuttalelser skal gjelde for alle Oslofolk, om universitetet i Oslo fortjener å jobbe for høyere status, om det er finere attraksjoner andre steder enn Oslo, om turister blir tvunget innom hovedstaden, om Oslo har fjord og kyst, om regionene burde bli mer selvstendige, burde finnmarkinger få betalt for å bo der, om noen andre enn nordlendinger og vestlendinger følte krigen på kroppen, går det an å lage actionfilm om kun noen få helter fra krigen uten at man skal lage tredve filmer til og ha hundre avisartikler om andre deler av krigen også, om noen egentlig er såret i denne debatten og om jeg egentlig bedriver hersketeknikk eller ikke. Eller om jeg er historieløs.
Uff, nei, det er måter å formulere seg på som gir en god debatt, og det har det ikke blitt her. Hadde Fargo fokusert mer på ren sak, istedenfor å dra inn veldig mye usaklig, så hadde nok ikke jeg diskutert slik jeg har gjort heller. At østlendinger kan bli like støtt og tråkka på tærne som andre, er vel ikke så rart. Nordlendinger blir også sure for en del typiske påstander, vil jeg påstå. Men siste innlegget til Polyanna sa det på en litt annen måte, og da kan jeg si meg en smule enig. Selv om jeg fortsatt ikke er så enig i at Oslofolk er så ignorante og navlebeskuende som mange tror. Og jeg synes ikke det er så rart at en del blir styrt fra og ligger rundt en hovedstad.

Godt innlegg, synes det ble mye sammenblanding i denne debatten.

Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-09, 00:33   #110
sepals-operasjonen
Forfatter
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Lakselv
Innlegg: 1
sepals-operasjonen har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Krigshelter eller lovbrytere?

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Er det kanskje på sin plass å nevne Håkon Kyllingmark og Sepals operasjonen. Kyllingmark var leder av Mil.Org i nordland og måtte flykte til Sverige. Han ledet Sepals operasjonen som innebar at man fikk etterretningsbaser på svensk jord.

Det er veldig riktig som Fargo prøver å få frem at det ikke er surmagede folk nordfra som vil ha oppmerksomhet eller er sutrete. Et stort stykke krigshistore er glemt og oversett.

Vel bombet fra luften og fra sjøen, brent ned etter hvert som stridsvognene rullet nedover finnmarken men var det annerledes i Oslo mener du? Forutenom den brente jords taktikk vil jeg nå påstå at selv Oslo bare ble bombet fra luften og vannet, så hvor strategisk viktig eller uviktig det gjør Nord Norge og Finnmark skjønner jeg ikke.


Artig å se at min bok er nevnt her

sepals-operasjonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-09, 08:02   #111
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Krigshelter eller lovbrytere?

Opprinnelig lagt inn av sepals-operasjonen, her.

Artig å se at min bok er nevnt her

En meget bra bok om jeg kan drive litt reklame.

  Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no