Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Moralsk dilemma: kunstnere som er idioter

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-03-18, 12:59   #21
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.355
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Moralsk dilemma: kunstnere som er idioter

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Men jeg tror også, når jeg tenker meg om, at det er noe med å støtte det økonomisk. Hamsun er død, så han får ingen glede av om jeg kjøper litteraturen, men en nålevende kunstner får jo det hvis jeg går på konsert, kjøper plater eller kjøper bøker.

Ja, det er et godt poeng.

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Samtidig er det jo forskjell på å snakke varmt om personen og å snakke varmt om kunsten?

Absolutt. Men i mitt tilfelle ville jo ikke det å henge opp plakaten egentlig være sammenliknbart med å snakke varmt om kunstneren, bare kunsten. Men jeg syns det er problematisk å skulle skille de to helt.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-18, 13:01   #22
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.516
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Moralsk dilemma: kunstnere som er idioter

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det er et godt poeng. Jeg syns dog Norges hyllest av Hamsun er problematisk, og ofte unnskyldende.

Helt enig i det. Det blir ofte hevdet at han bare var en tullete gammel gubbe som ikke visste hva han drev med, og det er ganske provoserende.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-18, 13:11   #23
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.907
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Moralsk dilemma: kunstnere som er idioter

Personlig vil jeg ikke henge opp kunst eller gå på konsert eller kjøpe bøkene til kunstnere med et menneskefiendtlig syn. For meg blir det for tett opp til å reklamere for drittsekker. Å lese hva slike skriver kan jeg gjøre for å sette meg inn i andres tankesett og vite mer om hva jeg prøver/ønsker å bekjempe.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-18, 13:41   #24
Frøken Frøken
Fersk fisk
 
Medlem siden: Aug 2015
Hvor: Akershus
Innlegg: 85
Frøken Frøken har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Moralsk dilemma: kunstnere som er idioter

Jeg tror magefølelsen din forteller deg det du egentlig trenger å vite; om du får en uggen følelse hver gang du ser bildet, og samtidig føler et behov for å forklare hvorfor du vil henge opp et bilde på tross av kunstnerens politiske holdninger, så er det nok det rette for deg å la det forbli i boden.

For meg er kunst personlig, og da har kunstnerens personlighet (inkludert politisk ståsted og holdninger) også betydning.

Litteratur stiller i en annen klasse. Man kan fint lese og sette pris på bøker, selv om man ikke støtter forfatterens ideologi etc.

__________________
-------------------------------------------
2004 & 2011
Frøken Frøken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-18, 13:43   #25
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.355
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Moralsk dilemma: kunstnere som er idioter

Ja, jeg har jo i grunn bestemt meg, så tråden er egentlig ikke for å hjelpe meg å ta en avgjørelse. Men jeg syns det er et interessant dilemma å diskutere like fullt. Og prøve å sette fingeren på akkurat hva det er som får det til å tippe over.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-18, 14:17   #26
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.998
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Moralsk dilemma: kunstnere som er idioter

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Samtidig syns jeg selve dilemmaet er interessant, uavhengig av akkurat denne saken. Hvor går grensen, liksom. Det er jo mange kunstnere som er drittsekker og idioter.

Grensen må man vel kjenne på fra tilfelle til tilfelle. Akkurat i denne saken ville grensen vært så langt overskredet for meg at jeg ikke engang ville skimtet den i det fjerne bak meg.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-18, 15:13   #27
Albertine
Bør lage seg en tittel selv
 
Albertine sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2014
Innlegg: 3.690
Blogginnlegg: 36
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Moralsk dilemma: kunstnere som er idioter

Jeg tror at du vil få et helsikes arbeid med å definere hvor grensa går for den enkelte. Det må man bare kjenne på selv.

__________________
Be kind whenever possible. It is always possible. - Dalai Lama
Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-18, 16:16   #28
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.355
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Moralsk dilemma: kunstnere som er idioter

Nei, jeg er ikke ute etter å definere hvert enkelt menneskes grenser. Nettopp derfor syns jeg det er interessant å diskutere. Denne saken er relativ klar for meg, men er den det for alle? Hva med Hamsun, Dali; jeg syns det har kommer fram masse interessant i tråden, og hvordan man rettferdiggjør eller ikke. Om jeg bare skal være likegyldig til alt og alles grenser skal folk bare kjenne på selv trenger vi jo ikke diskutere noe som helst.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-18, 18:18   #29
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Moralsk dilemma: kunstnere som er idioter

Jeg kunne sett plakaten på utstilling og syntes den var kul. Problematisert. Jeg kan høre på artister jeg ikke liker, talere jeg ikke liker og lese bøker jeg er uenig i. Men jeg spiller ikke den musikken for publikum selv eller henger opp plakat selv, da blir det jeg som uttrykker.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-18, 18:19   #30
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.297
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Moralsk dilemma: kunstnere som er idioter

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Jeg tror at du vil få et helsikes arbeid med å definere hvor grensa går for den enkelte. Det må man bare kjenne på selv.

Men det er en interessant diskusjon synes jeg.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-18, 18:50   #31
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.241
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Moralsk dilemma: kunstnere som er idioter

Det Katta sier.
Også er det noe med at nevne artist er aktiv nå, i en svært (dessverre) sak.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no