Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Hjelp! Nybegynner på ebay

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-12-12, 22:17   #1
Beathe
thirtysomething
 
Beathe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.542
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hjelp! Nybegynner på ebay

Det er vel på tide å lære seg shopping på ebay, men flere spørsmål melder seg.
Det finnes jo flere - uk og usa i hvert fall. Flere?
Må man registrere seg begge/alle steder, eller bruker man samme konto begge/alle steder?

Tips i vei - jeg vet jo ikke engang hva jeg skal spørre om...

__________________
Poden (2001)
Beathe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-12, 23:24   #2
Nyx
Kan tituleres
 
Nyx sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Innlegg: 1.597
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hjelp! Nybegynner på ebay

Jeg bruker samme innlogging hvertfall på .com og .co/uk. (Så da regner jeg kanskje med at det er likt over alt?) Men ofte så synes jeg det er de samme selgerne og samme utvalg, så jeg bruker egentlig bare .com.

Veldig mange selgere sender fra Kina eller Hong Kong. Det som kan være greit å huske på da, er at det kan ta lang tid før det dukker opp i postkassen. Men jeg har også kjøpt ting sendt fra Kina som har kommet i løpet av ca. 10 dager. (Det kan det forsåvidt fra Australia og andre langtvekkistaner også. Jeg kjøpte nylig et armbånd som ble sendt fra Australia, det ble bestilt i midten av november og kom frem på julaften.)
Hvis det sendes fra steder i Europa vil det ofte ta kortere tid, naturlig nok.

Og så er det greit å skille på auksjoner og "Buy it now". Jeg orker ikke budkriger og venting og å måtte følge med, så jeg velger å bare se "Buy it now"-varer.

Det er vanskelig å vite hva du lurer på, men det er jo bare å kaste inn spørsmål her fortløpende ettersom de dukker opp, jeg har inntrykk av at vi er mange her inne med eBay-erfaring, så det er nok svar å få på det meste!

__________________
♪♫ Hva skal det til? Hva må jeg gi? Og hva er prisen for å bli fri? Et utopi som kunne bli mer enn en drøm. ♪♫
Nyx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-13, 00:13   #3
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hjelp! Nybegynner på ebay

Det jeg til nå har skjønt av ebay er at det er best å holde seg unna. :hekta:

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-13, 00:52   #4
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjelp! Nybegynner på ebay

Samme konto alle steder. Jeg har brukt .com, .co.uk og .de på samme konto.

Ellers er det viktig å sjekke porto og at de faktisk sender til norge før man byr/kjøper. Og å sammenligne prisen inkl porto imellom de ulike selgerene. Der kan det være mye å spare. Jeg syns ofte at porto er rimeligere fra england enn fra usa, men at varene kan være billigere i usa. Så det kan være verdt å sjekke begge steder.

200 kronersgrensen er alltid lurt å ha med i tankene. Blir fort dyrt dersom du må betale moms og fortolling. Men mange ganger kan det lønne seg uansett.

En annen ting er at man bør lese beskrivelsene godt før man kjøper. Er mye lureri der. Husker f.eks. at jeg skulle kjøpe bare minerals sminke og kom over en auksjon som virket veldig billig. Men så viste det seg at det bare inneholdt en dvd fra bare minerals, mens selve sminken var fra et annet merke. Dette dukker så klart opp når man søker og dersom man ikke er oppmerksom kan man ende opp med en vare man ikke hadde lyst på i postkassen. Det er også endel kopivarer fra hong kong. Så dersom det er mye billigere enn originalen og fra hong kong kan man vel egentlig regne med at det er en piratkopi.

Og så er det lurt å sjekke feedback før man kjøper. Og også se på hvor lenge de har vært medlem og hvor mye de har solgt.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-13, 02:12   #5
amanas
Bør lage seg en tittel selv
 
amanas sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 1.359
amanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populær
Standard

Sv: Hjelp! Nybegynner på ebay

Samme innlogging. Jeg bruker ofte .no , da får en opp de som sender til Norge. På de andre er det så mange som ikke sender og jeg gidder ikke stresset med å skrive melding for å spør om de vil sende osv.

__________________
Storesøster 04, Storelillebror 07 og Lillebror 12
amanas er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-13, 10:01   #6
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp! Nybegynner på ebay



http://www.twofatmangoes.com/2012/11/ebay-guide.html

(Er forøvrig min svigerinnes (og svogers) glutenfrie matblogg.)

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no