Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Hvordan graver man i frossen jord?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-12-12, 20:45   #1
Sokk
trøtt
 
Sokk sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 2.449
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Hvordan graver man i frossen jord?

Jeg har somlet med å grave ned den nye fiberkabelen min, og nå er det 15 kuldegrader og bakken er knallhard. Jeg mangler den siste biten inn til huset, hvor det er oppkjørsel med grus. Vanlig spade klarer jeg det ikke med. Hva gjør jeg nå? Spett? Ringer til Mann Med Minigraver™? Venter på våren?

__________________
04 07

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-12, 20:45   #2
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.601
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan graver man i frossen jord?

Dynamitt?

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-12, 20:46   #3
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan graver man i frossen jord?

Gravtiner.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-12-12, 20:52   #4
Sokk
trøtt
 
Sokk sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 2.449
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan graver man i frossen jord?

Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.

Dynamitt?

__________________
04 07

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-12, 20:53   #5
Sokk
trøtt
 
Sokk sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 2.449
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan graver man i frossen jord?

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Gravtiner.

Har du en jeg kan låne?

__________________
04 07

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-12, 21:06   #6
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan graver man i frossen jord?

Nærmeste kirkegård kanskje?

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-12-12, 21:29   #7
Kula
Trallallaa
 
Kula sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 3.263
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan graver man i frossen jord?

Den kan vel ligge til våren den? Om den ikke ligger i veien for måker og folk som snubler. Vi har hatt en slik kabel liggende i hekken i 20 år tror jeg, men den lå ikke i veien for noen ting.

__________________
Storebror -93 og Jonas -02
Kula er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-12, 21:32   #8
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.967
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan graver man i frossen jord?

Det er ingen problem å la den ligge og bare si til montøren at den skal graves ned slik at montøren kan la det være litt slakk på den slik at du får den ned i jorda eller om den er så lang at du kan trekke den inn selv så må du også passe på slakken.

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-12-12, 21:35   #9
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan graver man i frossen jord?

Klarer du å bare stikke spaden ned i jorden slikt det blir en sprekk? Kabelen skal bare et par cm ned.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-12, 21:40   #10
Sokk
trøtt
 
Sokk sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 2.449
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan graver man i frossen jord?

Kabelen kommer til å gå tvers over innkjørsel der jeg kjører bilen over hver dag, så den kan nok ikke bli liggende fritt over vinteren, nei. Er vel ikke så bra med tanke på snømåking heller. Den skal etter forskriftene ligge minimum 30 cm under overflata, dessverre.

Jeg har ikke spurt kabelselskapet hva de mener, men det er vel kanskje neste steg nå. Jeg tenkte bare at det var best å spørre Orakelet først.

__________________
04 07

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-12, 21:43   #11
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.967
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan graver man i frossen jord?

Du skal ikke stole på hva de sier iallfall. Men bilkjøring over fiberen er ikke å anbefale nei, du kan ikke låne deg en propanbrenner eller lignende så du får tint jorden akkurat de metrene du skal grave?

bill.merk vært hos kunde i dag hvor kundesenteret hadde sagt at det ikke var noe problem at han bodde i 4.etasje. Greit at de tror at vi kan fly tenker jeg.

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-12-12, 21:49   #12
Sokk
trøtt
 
Sokk sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 2.449
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan graver man i frossen jord?

Propanbrenner. :noterer: Hvem er det som kan ha noe sånt, tro? Men du mener at jeg ikke trenger 30 cm ned, altså?

__________________
04 07

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-12, 21:56   #13
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.967
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan graver man i frossen jord?

Opprinnelig lagt inn av Sokk, her.

Propanbrenner. :noterer: Hvem er det som kan ha noe sånt, tro? Men du mener at jeg ikke trenger 30 cm ned, altså?

Usikker på hvem som kan ha det, så bare en her i går som hadde en slik og det så effektivt ut.

Jeg er usikker på om du må 30cm ned, det er ikke så mange grøfter jeg har vært i de siste mnd som har vært så mye som 30cm.

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-12-12, 21:58   #14
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan graver man i frossen jord?

Opprinnelig lagt inn av Sokk, her.

Kabelen kommer til å gå tvers over innkjørsel der jeg kjører bilen over hver dag, så den kan nok ikke bli liggende fritt over vinteren, nei. Er vel ikke så bra med tanke på snømåking heller. Den skal etter forskriftene ligge minimum 30 cm under overflata, dessverre.

Jeg har ikke spurt kabelselskapet hva de mener, men det er vel kanskje neste steg nå. Jeg tenkte bare at det var best å spørre Orakelet først.

Vi måtte skifte kabel midt på sprengvinteren og trakk den i luftlinje over oppkjørselen, mellom et tre og et feste på huset. Og gravde den ned da det ble vår og så kom kabelselskapet og kortet den ned.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-12, 22:05   #15
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan graver man i frossen jord?

Hvor i landet er dette, og hvor lenge har det vært kaldt - og hvor kaldt?

Problemet er jo her også at det skal noe over kabelen igjen, og det bør ikke være "klumper" av jord. Bør være en jevn grøft også stort sett.

Hvor mange meter er det snakk om?

Et "håndholdt" brenner kan kanskje gjøre susten om det ikke er all verdens mange meter, men tar vel litt tid å tine opp dette. Eks: http://www.jula.no/gassbrennerlanse-218204 + at du trenger gassflaske.

Om dette er egnet verktøy nå for en del meter aner jeg ikke.

30 cm er vel "anbefalt" - kan være noe mindre, men bør ikke være bare noen få cm heller. Pga. berggrunn her ble vel min grøft for fiberrøret gjerne ikke mer enn 15 cm.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-12, 22:22   #16
Sokk
trøtt
 
Sokk sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 2.449
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan graver man i frossen jord?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Vi måtte skifte kabel midt på sprengvinteren og trakk den i luftlinje over oppkjørselen, mellom et tre og et feste på huset. Og gravde den ned da det ble vår og så kom kabelselskapet og kortet den ned.

Aha. Hm, jeg mangler et strategisk plassert tre, men skal tenke litt på saken. Takk for tipset!

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Hvor i landet er dette, og hvor lenge har det vært kaldt - og hvor kaldt?

Problemet er jo her også at det skal noe over kabelen igjen, og det bør ikke være "klumper" av jord. Bør være en jevn grøft også stort sett.

Hvor mange meter er det snakk om?

Et "håndholdt" brenner kan kanskje gjøre susten om det ikke er all verdens mange meter, men tar vel litt tid å tine opp dette. Eks: http://www.jula.no/gassbrennerlanse-218204 + at du trenger gassflaske.

Om dette er egnet verktøy nå for en del meter aner jeg ikke.

30 cm er vel "anbefalt" - kan være noe mindre, men bør ikke være bare noen få cm heller. Pga. berggrunn her ble vel min grøft for fiberrøret gjerne ikke mer enn 15 cm.

Trondheim, og det har bare vært sprengkulde noen få dager. Ikke noen varmegrader i sikte på langtidsvarselet heller, men det blir muligens litt mildere til helgen, dvs. kanskje bare 3-4 minusgrader. Akkurat nå står termometeret på -19, og det er kaaldt til å være her.

Det står nøye beskrevet hvordan man skal fjerne steiner fra grøftebunnen før kabelen legges nedi, og gjerne fylle på litt sand også. Jeg tenkte at det sikkert kunne legges sand både under og over kabelen for sikkerhes skyld, men det er klart at den jorda som skal legges på toppen er bunnfrosset (og klumpete) nå.

Den delen av grøfta som går i plenen er ferdiggravd, så det gjenstår bare kanskje 3 meter.

__________________
04 07

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-12, 22:29   #17
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.601
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan graver man i frossen jord?

Du må låne deg en skywrapspinner, og legge kabelen på strømledningen. Morsomt leketøy, kommer med fjernkontroll eller tau. For ekstra moro, kan du heise den opp med helikopter.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-12, 22:40   #18
Sokk
trøtt
 
Sokk sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 2.449
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan graver man i frossen jord?

Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.

Du må låne deg en skywrapspinner, og legge kabelen på strømledningen. Morsomt leketøy, kommer med fjernkontroll eller tau. For ekstra moro, kan du heise den opp med helikopter.



Ja, nei, da tror jeg det blir enklere med dynamitten...

__________________
04 07

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no