Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Spagetti eller spaghetti?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-06-07, 11:00   #21
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spagetti eller spaghetti?

Jeg sier "bagett" men har alltid skrevet "baguette".

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-07, 11:03   #22
HSJ73
Henger i stroppen
 
HSJ73 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 1.669
HSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Spagetti eller spaghetti?

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Jeg må bare si at jeg bryr meg mindre om hvordan folk skriver bagett/baguette enn hvordan de uttaler det. Her hvor jeg bor er det veldig mange som sier baguett (altså med -u-), og det får jeg helt frysninger av.

Jeg får også frysninger av det, og blir overmannet av en trang til å korrigere. Heldigvis klarer jeg stort sett å la være.

En annen ting jeg får frysninger av, er når folk (stort sett fra "beste vestkant" og videre vestover) uttaler "juice" på den engelske måten.

__________________
Storesøster f. 2000, Lillesøster f. 2006 og Minstesøster, september 2008
HSJ73 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-07, 11:08   #23
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.419
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spagetti eller spaghetti?

Og ikke spør meg om hvor mange ganger jeg har blitt korrigert feil når det gjelder tagliatelle. Jeg sier det på italiensk måte, mer eller mindre taljatelle. Norske servitører har da sagt med litt belærende stemme "Du mener tagliatel, med hver eneste bokstav uttalt som det er skrevet oven. Ikke vet jeg hva som er riktig uttallelse i Norge, men jeg som har bodd i Italia nekter i vært fall å uttale det på den måten, på lik måte med at jeg ikke sier påmfri.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-07, 11:10   #24
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spagetti eller spaghetti?

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Og ikke spør meg om hvor mange ganger jeg har blitt korrigert feil når det gjelder tagliatelle. Jeg sier det på italiensk måte, mer eller mindre taljatelle. Norske servitører har da sagt med litt belærende stemme "Du mener tagliatel, med hver eneste bokstav uttalt som det er skrevet oven. Ikke vet jeg hva som er riktig uttallelse i Norge, men jeg som har bodd i Italia nekter i vært fall å uttale det på den måten, på lik måte med at jeg ikke sier påmfri.

Jeg sier også "taljatell", det er da sånn det uttales, er det ikke? Jeg får ikke lov til å uttale det på noen andre måter av min italienske svigerfar.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-07, 11:14   #25
Sue
Nye muligheter :o)
 
Sue sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.770
Sue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Spagetti eller spaghetti?

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Og ikke spør meg om hvor mange ganger jeg har blitt korrigert feil når det gjelder tagliatelle. Jeg sier det på italiensk måte, mer eller mindre taljatelle. Norske servitører har da sagt med litt belærende stemme "Du mener tagliatel, med hver eneste bokstav uttalt som det er skrevet oven. Ikke vet jeg hva som er riktig uttallelse i Norge, men jeg som har bodd i Italia nekter i vært fall å uttale det på den måten, på lik måte med at jeg ikke sier påmfri.

Oi, er det sånn det uttales?

Jeg sier det sånn som det skrives, jeg; tagliatelle...

__________________
Å leve er ikke nok. Solskinn, frihet og en liten blomst må man ha.
Sue er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-07, 11:15   #26
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.419
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spagetti eller spaghetti?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg sier også "taljatell", det er da sånn det uttales, er det ikke? Jeg får ikke lov til å uttale det på noen andre måter av min italienske svigerfar.

men med e på slutten også "taljatelle". Man kan kanskje også skimte en g i uttallelsen, men den er i tilfelle veldig myk.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-07, 11:17   #27
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spagetti eller spaghetti?

Åh, kan det ha med italienske dialekter å gjøre? For jeg tror ikke svigerfar har e på slutten.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-07, 11:25   #28
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.419
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spagetti eller spaghetti?

Litt italiensk lære.

Dette er myke vokaler: e i y ø æ
Disse er harde a o u å

Flere av disse finnes jo ikke i italiensk.

Cappuccino - her uttalles c foran hard vokal (a) som en k og c foran myk vokal (i) som en tj (hvordan skriver man det på norsk - dette ble nok mer svensk?).

Om man skulle uttale det kappukino så var man nødt å legge inn en "h" foran den myke vokalen så da skulle det skrives Cappucchino.

Om man skulle uttalle det tjapputjino så var man nødt å legge inn en "i" foran den harde vokalen så da skulle det Ciappuccino.

Det er samme sak med bokstaven g og i dette tilfelle glia, man uttaller "i" her.

Derfor må også spaghetti skrives med h, "e" er jo en myk vokal. Hvis ikke hadde det blitt uttalt spajetti (med noe mellomting mellom g og j som jeg ikke vet hvordan jeg skal skrive). Samme sak med Parmeggiano. "I" er bare der for at det skal bli en myk g eller mer j aktig lyd, "i" uttalles ikke.

Noen som skjønte denne rimelig dårlige forklaringen?

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-07, 11:34   #29
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spagetti eller spaghetti?

Jeg skjønte det litt men må nok lese det et par ganger til.
Min svigerfar prøver å lære meg litt italiensk, men foreløpig kan jeg kun enkle ord, spesielt mat-ord. Tomat, ost, skinke, laks, brød, smør, tunfisk og lignende. Men man kommer jo langt med det da, jeg sulter iallfall ikke ihjel på den italienske landsbygda.

Jeg MÅ lære meg italiensk siden jeg har en haug med slektninger der nede nå, som ikke snakker engelsk, bare italiensk.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-07, 12:03   #30
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spagetti eller spaghetti?

Jeg har vel alltid sagt "tagliatelle" jeg også.. Heretter kommer jeg sikkert bare til å kalle det "pasta"...

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-07, 12:40   #31
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.862
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spagetti eller spaghetti?

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

Jeg har vel alltid sagt "tagliatelle" jeg også.. Heretter kommer jeg sikkert bare til å kalle det "pasta"...

Bredbåndspasta .

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-07, 12:53   #32
Sue
Nye muligheter :o)
 
Sue sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.770
Sue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Spagetti eller spaghetti?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Bredbåndspasta .

Det høres jo ut som det er noe krøll med bredbåndet

__________________
Å leve er ikke nok. Solskinn, frihet og en liten blomst må man ha.
Sue er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-07, 14:50   #33
Rampeterten
Fullverdig medlem
 
Rampeterten sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Innlegg: 72
Rampeterten har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Spagetti eller spaghetti?

Spaghetti, baguette, champagne og yoghurt, sånn skriver jeg slike ord.

Det står jo faktisk Spaghetti på en del pakker som selges i Norge, så så gærent er det neppe!

Jeg personlig er litt imot denne utrolige fornorkningen av alt mulig, som sjampnje isteden for champagne og barbikju istedenfor barbeque, og sørvis (= service)...det blir bare ikke riktig altså! *niks*

__________________
Mamma´n til RaMpeTErteN anno 2006
Rampeterten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-07, 14:53   #34
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.862
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spagetti eller spaghetti?

Opprinnelig lagt inn av Sue, her.

Det høres jo ut som det er noe krøll med bredbåndet

Ja, det er det som gjør det litt festlig - en avart av den gamle båndsalaten.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-07, 15:43   #35
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spagetti eller spaghetti?

En ting er nå at noen uttaler tagliatelle mer eller mindre slik som det skrives. Jeg gremmes mer når noen sier "la'sann" om lasagne. Man later som man er språkmektig og verdensvant, men har egentlig ikke peiling.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no