Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Vertsfamilie for utvekslingsstudent

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-04-13, 13:53   #1
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Vertsfamilie for utvekslingsstudent

Vi diskuterer litt det å ha en utvekslingsstudent fra Frankrike her, men lurer litt på hva som kreves av en vertsfamilie.

Tenker da på studieplass, hvilke skoler går elevene på?

Krav om at vi skal bistå med lekser, som vi gjør med våre egne barn. Jeg er ikke akkurat stiv i fransk, men jeg ser på det som en fantastisk læring for mine barn og kanskje det drypper litt på meg også. Er det ett krav om at vi snakker språket?

Ferieturer/reiser - kan de være med oss på tur når vi skal ut å reise utenlands f.eks.?

Jeg tenker at en utvekslingsstudent skal være som en ekstra ungdom, en del av familien og vårt daglige virke. Stemmer det? Eller er det noen restriksjoner vi bør være klar over? Kan man velge forresten, vi ønsker jo da en fransk-talende student. Er det ulike typer utvekslingsstudenter eller er det ett skoleår som er reglen?

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-13, 14:04   #2
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.768
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vertsfamilie for utvekslingsstudent

Som regel er det et apparat som tar vare på dem. Typ AFS, STS osv. Det er gjerne ordnet skoleplass til dem på en ordinær vgs., og det tror jeg vertsfamilien har lite med å gjøre. Skolen har introduksjonsprogram, ofte. De skal behandles som en vanlig ungdom i huset, ja. Så de skal være med på aktiviteter og kan også bes om å hjelpe til i huset slik andre ungdommer gjør. Typ rydde kjøkken, dekke bord osv. Har dog hatt kortidsstudenter sjøl, og må si at endel ungdommer i Europa er visst ikke vant til å gjøre mye hjemme.

Ifht lekser vil det vel gjerne være på vgs-nivå, da er det vel ikke vanlig at foreldre hjelper så mye til lenger (?). Selv om det sikkert er naturlig å hjelpe til med f.eks. norsk.

Det vanlig er, tror jeg, at den norske familien står for hus og mat og dekker det, mens studenten skal ha lommepenger til privat forbruk (?) det er vel ikke gitt at de har råd til ferieturer, men blir sikkert glade for å bli invitert.

Mange av disse er borte ett år. Men Rotarys utveksling tror jeg er satt sammen av flere opphold hos flere vertsfamilier i løpet av året (dvs at utvekslingseleven flytter i løpet av oppholdet).


Sist redigert av Charlie : 17-04-13 kl 15:50.
Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-13, 14:23   #3
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vertsfamilie for utvekslingsstudent

Vi har vært, velkomstfamilie (da forplikter man seg for to måneder). Vi hadde egentlig intensjoner om å fortsette som helårsfamilie dersom vi matchet greit (men det opplevde verken vi eller studentens neste fire vertsfamilier å gjøre... ).

AFS søker etter både helårsfamilier og velkomstfamilier, YFU etter bare helårsfamilier (tror jeg) og Explorius etter helårs- og semesterfamilier, samt en og annen sommerstudentfamilie.

Vi valgte skole for studenten. Eller, vi ble bedt om å foreslå en skole som lå praktisk til i forhold til bosted og så fikset organisasjonen plass der. Ordinær videregående (Explorius har en og annen ungdomsskoleelev også).

Absolutt ikke noe krav om å snakke språket, dere oppfordres til raskest mulig å snakke norsk med eleven. Og eleven kan være med på deres ferier om dere ønsker, men dere er ikke forpliktet til å ta ham/henne med på større, planlagte ferier.

Og ja, vi valgte langt på vei student selv - ut fra en liste med minipresentasjoner.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-13, 14:31   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.950
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vertsfamilie for utvekslingsstudent

Jeg har både vært utvekslingsstudent og vært (datter i) vertsfamilie. Det kan være en veldig fin opplevelse, men det er jo ikke alltid at man kommer overens. Jeg elsket min vertsfamilie og de elsket meg. Men da vi var vertsfamilie måtte hun som bodde hos oss flytte ut etter 3 måneders tid. (Hun var innom mange familier etter oss, så det var ikke bare vi som strevde med henne.)

Jeg vet ikke om det er mulig å bestille en fransktalende student, men man kan jo forhøre seg. Jeg var tenkt å fungere som engelsklærer for datteren da jeg ble tatt imot, og det var nok en ganske stor skuffelse over at jeg ikke var amerikaner. Men det viste seg at jeg var bedre i engelsk enn samtlige lærere på skolen, så det var visst ikke så ille allikevel. "Søsteren" min var den flinkeste i klassen i engelsk da året var omme.

Poenget er at den dere tar imot skal kunne leve som en vanlig tenåring. Jeg hadde oppgaver i hjemmet akkurat som "søskenene" mine. De skal ikke bo på hotell, men ikke fungere som au pair heller. Personen skal gå på skole, og da sannsynligvis studiespesialisering. Det forventes ikke at dere hjelper til med lekser, men kanskje at dere hjelper til med å få ungdommen på skolen hvis det blir problemer.

Hvis det er snakk om å reise med dem, så må man sørge for at de har oppholdstillatelse i de landene det reises til.

Dette er definitivt noe vi vurderer etterhvert.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-04-13, 14:43   #5
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vertsfamilie for utvekslingsstudent

Jeg tenker ikke å bruke henne som fransklærer altså, mer at man lærer den daglige talen og får praktisert litt hjemme.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no