Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Hvor mye koster det egentlig å ha hest?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-03-17, 16:37   #1
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.879
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Hvor mye koster det egentlig å ha hest?

Inspirert av konfirmasjonstråden, tenkte jeg å få en bedre idé om hvor mye det egentlig koster å ha hest.

Arvingens høyeste ønske er å ha egen hest. Nå har hun en hest på halvfor (som vi betaler 2500,- i måneden for). I tillegg kommer ridetimer (1 i uka).
Jeg vet hva stalleien koster (og at den varierer veldig - hun går selvsagt på den rideskolen med den høyeste stalleien ). Men hvor mye må man regne utenom? Forsikring, veterinær, diverse utstyr ++??

Jeg har ikke lovet henne hest, men har lovet at vi skal se om det i det hele tatt er mulig økonomisk. Hun vil nok isåfall ha noen som har den på halvfor.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 22:40   #2
Lorien
Pauset
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.834
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor mye koster det egentlig å ha hest?

Hest er dyrt. Oppstalling alene koster mellom 500 og 5000 kr i mnd avhengig av hvor i landet du bor og hva som er inkludert i stalleia. (Er det dyrt, er gjerne grovfôr og strø inkludert, og kanskje leie av ridebane/hall)

Grovfôr (høy eller rundball/ensilasje) koster ca 5,50 kr/kg. En gjennomsnittlig ridehest spiser ca 10 kg i døgnet. Kraftfôr og vitaminer kommer i tillegg, kan koste alt fra et par hundrelapper i måneden til nesten 1000 kr, avhengig av hva du gir og hvilken mengde.

Hesten skal skos hver sjette til åttende uke, det koster ca 1500 kr pr. gang. (Om hesten ikke skos, skal den uansett ha skjært høvene av barfottrimmer eller hovslager like ofte)

Vaksiner og ormekur koster rundt en tusenlapp i året.

Skader hesten seg, skal den ha veterinær.

Forsikring (bruksverdi, liv og veterinær) koster noen tusenlapper i året det og.

Så skal hesten ha utstyr (sal, hodelag, grimer, leietau, børster, dekken) og rytteren skal ha klær og utstyr. Skal det startes konkurranser må man betale for grønt kort-kurs og rytterlisens samt påmeldingsavgifter til stevner.

Når det er sagt, så er det å ha hest VELDIG sunt for ungdommen, da de lærer seg både å ta ansvar, får vært fysisk aktive og opplever mye mestring. Hestejenter er tøffe, sterke, selvstendige, ansvarsfulle, økonomiske og i det hele tatt.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 23:06   #3
Koma
Lysende norsk flaskekoker
 
Koma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.623
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor mye koster det egentlig å ha hest?

På nærmeste stall hvor vi rir, koster stalleie 10.000����
Det er inkludert for☺

Jeg har tenkt at man må legge på2- 3.000? Kanskje 3-4
?

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 23:09   #4
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.607
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mye koster det egentlig å ha hest?

Jeg vet bare at det blir for dyrt. Her har mellomste hest på helfor. Syns det er dyrt nok. Vi må med 2500 kr pluss noen hundrelapper for ridetimer.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 23:10   #5
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye koster det egentlig å ha hest?

Jeg regnet på det for noen år siden med priser fra nærområdet her og fant ut at jeg måtte regne med 7-10000 kr i mnd. Da er ikke sånt som utstyr og ridetimer inkludert.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 23:11   #6
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye koster det egentlig å ha hest?

Jeg må forresten si at det er mulig å få det til ganske mye billigere, men da med vesentlig mer jobb og kjøring.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-17, 07:14   #7
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.879
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mye koster det egentlig å ha hest?

Opprinnelig lagt inn av Koma, her.

På nærmeste stall hvor vi rir, koster stalleie 10.000����
Det er inkludert for☺

Jeg har tenkt at man må legge på2- 3.000? Kanskje 3-4
?

Oi, det var ekstremt dyrt, her koster stalleie i den dyreste stallen 5500,-.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-17, 07:17   #8
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.879
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mye koster det egentlig å ha hest?

Takker for svar
Her kan man også finne staller med ganske billig stalleie, men da er ofte rideforholdene dårlige Eventuelt er det langt å kjøre. Da blir det ikke et alternativ - hun må kunne komme seg dit selv.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-17, 07:18   #9
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.879
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mye koster det egentlig å ha hest?

Opprinnelig lagt inn av Propella, her.

Jeg vet bare at det blir for dyrt. Her har mellomste hest på helfor. Syns det er dyrt nok. Vi må med 2500 kr pluss noen hundrelapper for ridetimer.

Det var jo billig da - vi betaler 2500,- for halvfor. Jeg synes også at det egentlig er nok penger

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-17, 07:36   #10
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.359
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor mye koster det egentlig å ha hest?

Har flere venner med hest i ditt område. De har begge endt med å kjøpe ny bil for å kunne trekke hestehenger til stevner. Det baller fort på seg sa de. Skal sjekke hva de betaler, jeg.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-17, 07:40   #11
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.879
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mye koster det egentlig å ha hest?

Ja, jeg frykter at hestehenger må til dersom hun skal reise rundt på stevner

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-17, 07:44   #12
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye koster det egentlig å ha hest?

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Ja, jeg frykter at hestehenger må til dersom hun skal reise rundt på stevner

Det må det mest sannsynlig. Jeg tror ikke foreldrene mine var forberedt på merkostnadene da jeg begynte å delta på mye stevne. Både i form av utstyr og avgifter. Prisen på den først hesten var lite sammenlignet med hestehengeren til den andre.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-17, 08:38   #13
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye koster det egentlig å ha hest?

Vi betaler 3800 for stalleie. Da er høy og 2 flisballer inkludert, samt utslipp og innslipp. Liten privat stall med få hester i tillegg til vår, men Storesøster liker å ha mulighet til å pusle på egenhånd, så da ble det sånn.

Vi kjøpte alt utstyr med hesten sånn sett, så det eneste som har blitt supplert er det hun trengte av dekken og sjabrakker osv. Nice to have, men ikke need to have.

Leie av ridebane = 1000 kr/måned.
Skoing hver 6.uke = 1000 kroner
Forsikring = 6000 kr/år
Veterinær = ? Foreløpig ca 3000. Storesøster er en bekymret sjel og glemmer litt at "babyen" hennes veier et halvt tonn og fint tåler en rennende nese eller et lite sår ved hoven....
Hestehenger = tenk på et tall. De holder seg som regel greit i pris, og er lette å selge igjen.
Rideutstyr til rytter =? Her kan dere finne i alle prisklasser og varianter. Det viktigste er egentlig komfort og varme på vinteren, gode ridestøvler og godkjent hjelm og vest.

Storesøsters hobby gjør at vi ikke kan prioritere andre ting akkurat nå, men til gjengjeld får vi en jente med en hel masse flotte egenskaper og kunnskap om ansvar og plikter. Til høsten starter hun sannsynligvis på vgs i et annet fylke for å kunne ta med seg hesten sin dit og ha ridning som en del av skoledagen. Da bor de under samme tak, og hun gleder seg til å ha folk rundt seg 24/7 som kan hest (i motsetning til hennes far og jeg ).

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-17, 08:48   #14
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye koster det egentlig å ha hest?

Å, jeg har så lyst på hest igjen!

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-17, 09:22   #15
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.879
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mye koster det egentlig å ha hest?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Å, jeg har så lyst på hest igjen!

Jeg får nesten lyst på hest selv kjenner jeg

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-17, 09:26   #16
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.879
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mye koster det egentlig å ha hest?

Takk for utfyllende svar Billa

Jeg må finne ut litt mer av hva som inngår i stalleien i de ulike stallene. Og ikke minst regne på om vi er villige til å forsake nok til at det lar seg gjøre. Dvs, jeg må få mannen med på laget - ikke sjangs til å betale alt alene (som er hva jeg gjør nå med hest på halvfor, ridetimer og rideutstyr).

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-17, 09:31   #17
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye koster det egentlig å ha hest?

Jeg tror den stallen jeg hadde foretrukket her i området tar 5000 kr pr mnd, inkludert fôr og høy. Med fri bruk av ridebaner/hall. Og så kommer jo hovslager, undervisning, stevneavgifter og utstyr osv i tillegg.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-17, 10:17   #18
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye koster det egentlig å ha hest?

Det jeg ser på mine kollegaer som har barn med hest er at man også må se på hvor mye tid man selv er villig til å forsake på stalldrift.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-17, 10:19   #19
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.879
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mye koster det egentlig å ha hest?

Hvilken stall er det Niobe? Per nå er det Rogaland Rideklubb hun har hest på halvfor på.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-17, 10:32   #20
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye koster det egentlig å ha hest?

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Hvilken stall er det Niobe? Per nå er det Rogaland Rideklubb hun har hest på halvfor på.

Soma. Eller Equito, eller hva de nå heter.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no