Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Skikk og bruk på fly

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-06-19, 18:42   #1
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.184
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Skikk og bruk på fly

Jeg har vært på endel turer med fly I forbindelse med jobb den siste perioden.

På den siste turen hjem ble min intimsone utfordret slik at jeg ble sittende og ønske at det hadde vært et lite skilt på setet foran med enkle regler å følge

Så da lurer jeg på om hvilken skikk og bruk dere bruker når man sitter I flysetene.

Selv følger jeg følgende. Sitter jeg ved vindu/gang så bruker jeg ikke midtarmlene til venstre/høyre for meg, jeg holder armene på min side av armlenet. Jeg holder beina min samlet eller ikke inntil personen ved siden av meg. Jeg legger ikke setet tilbake for at den som sitter bak meg skal få bedre plass.

Sitter jeg på midtsetet bruker jeg armlene men passer på at armene ikke stikker ut på feil side, og holder beina unna sidepassasjerens sete.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-19, 18:46   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skikk og bruk på fly

Jeg følger de samme «reglene» som deg, men det er det ikke alle som gjør.

Ungene mine har ikke fått lov til å vandre frem og tilbake i midtgangen.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-19, 19:30   #3
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.971
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Skikk og bruk på fly

Følger nok samme. Men nå flyr jeg bare en gang i året og da med unga, så vi fyller jo en treseter. Og da er det førstemann til armlene.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-06-19, 19:49   #4
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.485
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Skikk og bruk på fly

Min erfaring at det spesielt er menn som ikke kan de reglene der.

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-19, 19:58   #5
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.385
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Skikk og bruk på fly

Jeg synes at det å legge setet tilbake for å sove er mye viktigere enn alt annet på et fly, inkludert matservering og film og whatever, så der tar jeg ikke hensyn til dem bak meg. Ellers følger jeg dine regler. Prøver alltid å få vindusplass for der sover jeg best. Synes egentlig også at folk burde være stille på et fly. Høylytte samtaler kan man ha andre steder. Man kan lese, se på iPad/høre musikk etc (men pass på lydnivået). Man driver heller ikke med nesepirking eller lakking av negler. Man har på seg klær - ikke for mye hud. Bruker deo! Og drikker ikke for mye. Holder seg også på plassen sin så mye som mulig. Spør ikke andre om å bytte plass - vil man sitte sammen bestiller man på forhånd og betaler for det. Jeg reiser kanskje alene, men har faktisk valgt plassen min fordi jeg vil sitte akkurat der.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-19, 19:59   #6
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.737
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skikk og bruk på fly

Jeg har aldri tenkt over hva jeg gjør, bortsett fra at jeg aldri legger setet bakover, og har heller aldri reagert på sidemannens fly-atferd. Greit å bli gjort bevisst på det, da.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-19, 20:23   #7
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skikk og bruk på fly

Jeg synes andre forstyrrer både på fly og t-bane. Voksne menn, men har også dyttet på voksen stor dame med telefonen oppå magen for å skrive, hun må da ha kjent at albuen dyttet i noe, meg i mitt sete. For ikke å snakke om charter tur i 2012, jeg bestilte rad 1 til meg og barna for å slippe å bekymre meg for at barna dyttet andre. Men jeg hadde ikke sett for meg at vi da fikk dokøen i fanget, de ansatte var ikke spesielt hjelpsomme, og glemte å servere meg kaffe. Jeg hadde trengt den, uansett smak.

Vi var slitne etter lang reise, en voksen dame pakket sammen PC og mat for å gi barna plass ved siden av meg. . Hun fikk en rad alene. Vi hadde kjøpt nye billetter på flyplassen 12 timer før og tok det de hadde.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-19, 20:36   #8
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Skikk og bruk på fly

Jeg prøver å ikke forstyrre de jeg sitter ved siden av for mye og holder meg på mitt sete og deler på armlenene. Det med å legge setet bakover kommer an på, når vi flyr sent og langt syns jeg det må være lov. Men må innrømme at det ble litt trangt den gangen jeg satt med gravidmage og en ettåring på fanget og han foran meg la setet helt bak.

Ellers syns jeg det er litt uting når voksne mennesker styrer for å få byttet seter for å sitte sammen når de har valgt å ikke betale for å få sitte der. Sist jeg reiste med fly reiste jeg alene og med kun håndbagasje. Jeg hadde reservert sete langt fremme ved midtgangen for å kunne komme meg raskt ut av flyet. Så når en ung mann kom og spurte meg om han kunne få sitte sammen med kjæresten og jeg kunne sitte på hans plass langt bak i flyet takket jeg nei. Dessverre fikk han bytte med den som satt ved vinduet og dette unge kjæresteparet satt og klinte og var nokså intime hele flyreisen. Så det var en gange klein flytur. Nokså flaut når noen benytter jakker over fanget for å skjule aktivitet som jeg nok syns folk kan gjøre når de er alene. Så jeg prøvde å fokusere på boken min og musikk på øret i stedet.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-19, 20:37   #9
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.368
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skikk og bruk på fly

På korte flyreiser (stort sett i Sør-Norge) så følger jeg de samme reglene helt ubevisst. At personen foran meg legger ned setet for å sove/slappe av på en så kort tur er irriterende og gjør at jeg f.eks ikke kan ha ned brettet om jeg vil det.
Spesielt ubehagelig var det da jeg hadde med barn under 2 år som måtte sitte på fanget og personen foran la ned setet uten forvarsel. Da var det trangt og ubehagelig både for meg og barnet (uten at jeg hadde ned brettet).

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-19, 20:48   #10
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skikk og bruk på fly

Jeg synes det skulle være skuddpremie på folk som manspreader på fly.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-19, 21:00   #11
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.407
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skikk og bruk på fly

Opprinnelig lagt inn av Wix, her.

Min erfaring at det spesielt er menn som ikke kan de reglene der.

Definitivt. Hva er det med mannfolk? Jeg må alltid slåss om å få et eneste armlene hvis jeg sittet mellom to menn. Og jeg tar kampen! Damer tilpasser seg jo nesten automatisk..

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-19, 01:02   #12
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.056
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skikk og bruk på fly

Jeg synes man kan legge setet bakover.
Ellers enig med dine "regler".

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-19, 01:05   #13
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skikk og bruk på fly

Tar flyturen og sidemann som det kommer. Er armlenet ledig, så er det mitt, og er det ikke så styrer jeg unna.

Jeg tar vel det meste som det kommer, og tilpasser meg etter situasjon. Om jeg sitter ved siden av fremmede, så unngår jeg å sovne, for da vet jeg faktisk ikke hvor romstor jeg er :P

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-19, 03:40   #14
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.079
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skikk og bruk på fly

Jeg er drømmepassasjeren på fly. Jeg sitter på plassen min uten å legge setet bak, jeg bruker ikke armlenet, jeg hører på musikk, leser bok, holder munn og har kun med meg en håndveske jeg har mellom mine egne samlede ben.
Alle burde være som meg.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-19, 10:46   #15
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.912
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skikk og bruk på fly

Høres ut som om jeg vil ha 007 ved siden av meg på fly!

Jeg er omtrent som 007, holder armene for meg selv, leser og hører på musikk.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-19, 11:07   #16
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.791
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skikk og bruk på fly

Jeg er som 007.

Jeg synes det er en uting med folk som bare legger setet bakover det første de gjør når de kan - og som sitter med seteryggen nede gjennom hele turen, selv om de ikke sover.

Og jeg er 164 cm høy.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-19, 11:14   #17
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.840
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skikk og bruk på fly

Jeg legger ned setet, tenker man får velge plasser fremst om man ikke vil folk skal legge ned. Prater gjør jeg også, kan jeg ikke det så kan jeg heller ikke fly, aldri tenkt at det er et problem at folk prater.
Det eneste jeg reagerer på er barn som hyler og sparker i seter.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-19, 11:26   #18
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.912
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skikk og bruk på fly

Reagerer ikke på at folk prater, men reagerer på sånne venninnegjenger på hvite damer rundt 40 som skråler til hverandre uavhengig av hvor langt de sitter fra hverandre og hvor mange som sitter mellom dem og med høy bobleføring hvor alt er innafor. :grøss:

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-19, 11:36   #19
Ellisiv
Bør lage seg en tittel selv
 
Ellisiv sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.345
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Skikk og bruk på fly

Legge ned seter når man ikke sover er en uting.

Jeg har min egen greie også, som jeg sikkert er helt alene om: Jeg orker ikke nakne føtter i sandaler/flipflops på fly. Andres føtter altså. Æsj!

__________________
Ellisiv

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-19, 11:50   #20
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.912
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skikk og bruk på fly

Helt enig, Ellisiv!

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no