Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Plassering i stekeovnen

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-12-06, 14:21   #1
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.758
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Plassering i stekeovnen

Hva er de generelle "reglene" for hvor ulike typer mat skal stå i stekeovnen? Når dette ikke står spesifisert i oppskriftene, blir jeg alltid usikker.

Jeg har for øvrig en ovn som er grusomt treg. Tinetoffss jokoladefondant som visstnok skal stå maks. ti min. i ovnen, var flytende kakedeig etter 20 min. Jeg føler dessuten at alle kakene jeg lager, blir litt rå i midten. Hva kan jeg gjøre for å unngå det? La de stå lengre på samme temperatur? Øke temperaturen? Flytte kaken til lenger opp/ned i ovnen?

Og til slutt: Ser banankaker ut som om de er rå i midten også etter at de ferdig stekt?


__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-06, 14:43   #2
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.359
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plassering i stekeovnen

Kanskje du burde legge et steketermometer inni ovnen for å se om den faktisk holder den temperaturen den skal?

Sjokoladefondanter skal vel være flytende sjokoladedeig, med bare et tynt skall.

Hvis det ikke står noe i oppskriften setter jeg maten i midten.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-06, 19:16   #3
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.705
Mikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Plassering i stekeovnen

Jeg setter også maten i midten dersom det ikke står noe. Bruker mye varmluftsfunksjon på ovnen min. Synes det er suverent når jeg baker.

Sjekker du kakene med en trepinne før du tar dem ut? Jeg må også ofte ha kakene lenger i enn det som står angitt når jeg baker. Da lar jeg dem stå litt lenger på samme temperatur. Høyere temperatur fører etter min erfaring bare til brente kaker...

Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-06, 19:19   #4
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.758
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plassering i stekeovnen

Opprinnelig lagt inn av Mikkeline, her.

Sjekker du kakene med en trepinne før du tar dem ut?


Ja, alltid. Men det ser ikke ut til å hjelpe. Kaka er ikke så rå at det sitter igjen noe på pinnen, men likevel rå nok til at det er merkbart.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-06, 19:22   #5
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.758
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plassering i stekeovnen

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Kanskje du burde legge et steketermometer inni ovnen for å se om den faktisk holder den temperaturen den skal?

Sjokoladefondanter skal vel være flytende sjokoladedeig, med bare et tynt skall.

Hvis det ikke står noe i oppskriften setter jeg maten i midten.

Kanskje steketermometer er en idé, ja.

Vi har i alle fall gitt opp kalkun. Første gang sto den i to og en halvtime mer enn den skulle, og den andre gangen ble en ALDRI gjennomstekt. Kanskje langtidssteking over natta hadde funka.

Jeg har fått PERFEKT sjokoladefondant laget av Polyanna og Tinetoff. Min var langtfra så perfekt. Den var virkelig, virkelig rå. Isj.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-06, 19:24   #6
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.359
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plassering i stekeovnen

Det høres ut som oven din rett og slett ikke holder riktig temperatur. Skru den på og legg et steketermometer inni når den påstår at den er varm nok. Hvis du lar det ligge inne en stund og sjekker det i ny og ne får du vite om det er gjevn temperatur også.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-06, 19:24   #7
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.705
Mikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Plassering i stekeovnen

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Ja, alltid. Men det ser ikke ut til å hjelpe. Kaka er ikke så rå at det sitter igjen noe på pinnen, men likevel rå nok til at det er merkbart.

Så kjedelig. Rå kake er jo ikke så veldig godt....

Tror tipset om steketermometer kan være lurt å prøve ut.

Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-06, 20:23   #8
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plassering i stekeovnen

Steker du på rist eller brett? Min teoretiske tilnærming er at varmen ledes bedre gjennom metall enn gjennom luft og at det derfor er viktig at man steker på brett.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-06, 20:27   #9
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plassering i stekeovnen

Her går alt i midten om det ikke står annet

Etter vi fikk ny stekeovn i nytt hus så har vi måttet redusere steketiden - og ofte temperaturen NED ut i fra det som står i oppskrifter o.l.

Fordi vår steker litt vel fort noen ganger. Svært så effektiv. Men er strålende fornøyd med ovnen ! (Asko)

Anbefaler et steketermometertips ja!

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-06, 20:45   #10
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.758
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plassering i stekeovnen

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Steker du på rist eller brett? Min teoretiske tilnærming er at varmen ledes bedre gjennom metall enn gjennom luft og at det derfor er viktig at man steker på brett.

Jaså? Jeg steker alltid kaker på rist. Vet ikke hvorfor, men mener jeg har lært det et eller annet sted. Men nå skal jeg prøve å konsekvent brukte brett og se om det hjelper.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-06, 20:48   #11
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.359
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plassering i stekeovnen

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jaså? Jeg steker alltid kaker på rist. Vet ikke hvorfor, men mener jeg har lært det et eller annet sted.

Jeg steker også på rist og mener jeg har lært det et sted. Jeg tenker liksom at den varme lufta blir hindret av plata til å sirkulere i ovnen. Selv om den kanskje ikke sirkulerer noe særlig.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-06, 21:51   #12
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plassering i stekeovnen

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jaså? Jeg steker alltid kaker på rist. Vet ikke hvorfor, men mener jeg har lært det et eller annet sted. Men nå skal jeg prøve å konsekvent brukte brett og se om det hjelper.


Først så jeg for meg småkaker/kjeks... og lurte litt på hvordan du gjorde det på rist

Men jeg steker også kaker i form på rist ja

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no