Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor mye må briller koste?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-07-20, 22:29   #41
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mye må briller koste?

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Det skal alle få, for det er arbeidsgiver forpliktet til å betale -det er hjemlet i en forskrift fra arbeidsdepartementet.

Har man krav på egen brille til skjermbruk har man det, men den brillen skal strengt tatt ligge på jobben. Selv om noen sikkert tar brillene med hjem. Progressive briller er dyrt, ja.

Pris på både linser og briller varierer mye, også ifht synsbehov. At noen kan kjøpe billige linser, feks, medfører ikke nødvendigvis at andre kan bruke de samme. Dessverre. Har prøvd både billige og dyrere, og mine øyne har hatt det best med de dyrere.

Det kan være mye å spare på briller. Sist var jeg på Krogh optikk, men endte opp på Brilleland. Det var særlig innfatningen som var dyr på KO, men det var flere tusen i diff.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-20, 23:03   #42
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor mye må briller koste?

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Det skal alle få, for det er arbeidsgiver forpliktet til å betale -det er hjemlet i en forskrift fra arbeidsdepartementet..

Jeg som trodde jeg hadde en grei arbeidsgiver. Kjekt å vite at alle får tilbudet.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-20, 23:19   #43
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye må briller koste?

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Har man krav på egen brille til skjermbruk har man det, men den brillen skal strengt tatt ligge på jobben

Det må jo forutsette at man ikke jobber hjemme i såfall?

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-20, 00:53   #44
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.778
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor mye må briller koste?

Jeg tør ikke engang si hvor mye vi betaler pr. mnd for brilleabonnement til 3 av 4 i familien... Det er helt vilt dyrt. Mine, som er spesialglass opp og ned i mente, koster mer enn dobbelt så mye som de to andres til sammen...

__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-20, 11:30   #45
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.649
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye må briller koste?

Brilleabonnement? Er det en ting også?

Jeg gikk tilbake til Specsavers og endte opp med å bestille to par (ekstrabrille uten kostnad) med litt rimeligere glass. De viser seg å være litt ala RyanAir ift ekstragebyr, ser jeg, så jeg skal tilbake på mandag. Blant annet har jeg betalt for synsundersøkelsen to ganger og for tre innfatninger. :himler:

Når det er ordnet, tror jeg at jeg blir fornøyd. Jeg må være sikker på at synskorrigeringen er i orden, jeg bytter briller fordi jeg går lammende migrene av at det er feil. Jeg har sjekket ulike linseabonnement og finner ikke rimeligere. Mulig jeg skal bestille enkeltpakker fra Specsavers istedet for abonnement, da kan jeg justere bruk etter økonomi.

Prisen er sur likevel.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-20, 12:50   #46
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.694
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye må briller koste?

Håper du blir fonøyd, og at rot hos Specsavers ordnes opp i!

Men hvorfor vil du ha abbonnement? Det må da være dyrere enn å bestille der det tilen hver tid er billigst?

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-20, 13:44   #47
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.206
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor mye må briller koste?

Hvis du bruker linser fra Specsavers varemerke så heter de samme linsene noe annet andre steder. Her er en oversikt: https://www.lensit.no/Kundeservice/Optikerens_linsenavn

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-07-20, 14:57   #48
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.974
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mye må briller koste?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Har forresten ekstremt dårlig erfaring med specsavers mtp kontrollen (fikk alt for sterke briller med tilhørende hodepine) Du kan jo vurdere å ta kontroll et annet sted og kjøpe briller hos specsavers?

Både jeg, moren min og en venninne av meg har ufattelig dårlig erfaringer med tre forskjellige Spescsavers butikker to byer. To av oss var veldig fornøyd med servicen, men det hjelper lite når du fire brillepar senere støtt har samme problem som de bare ikke klarer å ordne.

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-20, 15:12   #49
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mye må briller koste?

Specsavers har ofte kampanjer som gjør handelen langt rimeligere enn normalt, f.eks. halv pris på glass.

Jeg er svært fornøyd med filialen på Solli plass i Oslo. Jeg ble ikke fornøyd med de første glassene (test tatt hos en annen Specsavers filial) og fikk ny undersøkelse av en dyktig optiker. Han viste råd. Jeg var også misfornøyd med valget mitt av solbrille, og satt heller ordinære brilleglass i de. Fikk alt nytt uten problem. Ytterst god service, og med en holdning at de ønsker at kundene er fornøyde.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-20, 15:37   #50
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.056
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor mye må briller koste?

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Har man krav på egen brille til skjermbruk har man det, men den brillen skal strengt tatt ligge på jobben.

Det var da en merkelig policy. Man har krav på dekket skjermbrille dersom behovet er der, men det er da ingen som helst forutsetning om hvor den brillen skal oppbevares.

Snippa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-07-20, 15:56   #51
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.649
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye må briller koste?

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Men hvorfor vil du ha abbonnement? Det må da være dyrere enn å bestille der det tilen hver tid er billigst?

Jeg har hatt det til nå fordi det har vært enklest og fordi jeg bruker en type ikke alle har. Har prøvd de aller fleste linser og har reagert allergisk på ni av ti. Skal sjekke ut nå, men foreløpig er for eksempel ikke Specsavers billigere enn Brilleland.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-20, 17:29   #52
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.920
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye må briller koste?

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Det var slike linser jeg hadde med lesebrille over til skjermbruk. Men ser bedre med progressive briller. Fikk det for to år siden. Må snart ha annen styrke tror jeg.

Og lesebrille til skjermbruk kan man jo få dekt opp / støtte til gjennom arbeidsgiver. Så det er kanskje enbesparende variant

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-20, 18:44   #53
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.354
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor mye må briller koste?

Jeg leste om skjermbriller i stad, og hvis man bare trenger progressive i jobben og ikke privat, kan det dekkes, med en erklæring som sier at det er nødvendig. Jeg tenker at en lærerjobb hvor man hele tiden veksler mellom å fokusere på pc og så bakerst i klasserommet kan være et sånt tilfelle. Verdt å sjekke, kanskje.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-20, 21:18   #54
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.825
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mye må briller koste?

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Jeg leste om skjermbriller i stad, og hvis man bare trenger progressive i jobben og ikke privat, kan det dekkes, med en erklæring som sier at det er nødvendig. Jeg tenker at en lærerjobb hvor man hele tiden veksler mellom å fokusere på pc og så bakerst i klasserommet kan være et sånt tilfelle. Verdt å sjekke, kanskje.

Jeg har lærerkollega som har fått dekket skjermbriller. Barneskole
Husker ikle om.hun fikk progressive..Skal spørre.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-20, 00:33   #55
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mye må briller koste?

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Det var da en merkelig policy. Man har krav på dekket skjermbrille dersom behovet er der, men det er da ingen som helst forutsetning om hvor den brillen skal oppbevares.

Det er en helt forståelig policy fra arbeidsgivers side, fordi det kun er til skjermbruk på jobb at plikten til å dekke gjelder. Brille til privatbruk skal ikke arbeidsgiver dekke. Arbeidstilsynet angir også

« Databrilla vil oftast vere ei einstyrke-brille som er tilpassa avstanden til dataskjermen. Dersom arbeidsoppgåvene krev skarpt syn både på nære hald og på avstand, kan progressive eller fleirstyrke-briller fungere godt. Eit slikt behov må dokumenterast særskilt.

Standard progressive briller som eigner seg til dagleg bruk blir ikkje rekna som databriller. Arbeidsgivaren har ikkje plikt til å dekke utgifter til briller eller kontaktlinser som arbeidstakaren treng i dagleglivet/utanom jobben».

Det er tilsvarende regler f.eks. for mobiltelefon, der må man skatte av fordelen om man tar tlf med hjem, men slipper om tlf legges igjen på jobb ved arbeidstidens slutt.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-20, 10:45   #56
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.445
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye må briller koste?

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Det er en helt forståelig policy fra arbeidsgivers side, fordi det kun er til skjermbruk på jobb at plikten til å dekke gjelder. Brille til privatbruk skal ikke arbeidsgiver dekke.

En digresjon: Jeg tror norsk arbeidsliv er i en vanskelig stilling nå med hensyn til hjemmekontor. Jeg tror nok at mange arbeidsgivere ønsker mer bruk av hjemmekontor, men uten å finansiere utstyr etc ... Dette med databriller, jobbmobiler, jobbPCer jo en del av denne diskusjonen: Når er man på jobb, og når har man fri? Jeg er mest imponert over de som opplever muligheten til å "jobbe seg ihjel" som "frihet"? Er litt ymse, men jeg tror det er lurt å ha et regnskap som sier noe om når er det du som arbeidstaker som tjener på å jobbe hjemmefra og når er det arbeidsgiver som tjener på det.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-20, 13:12   #57
Ellisiv
Bør lage seg en tittel selv
 
Ellisiv sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.345
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor mye må briller koste?

Opprinnelig lagt inn av Noba, her.

Jeg tør ikke engang si hvor mye vi betaler pr. mnd for brilleabonnement til 3 av 4 i familien... Det er helt vilt dyrt. Mine, som er spesialglass opp og ned i mente, koster mer enn dobbelt så mye som de to andres til sammen...

Brilleabbonnement! Hvordan funker dette?

Jeg trenger også nye briller nå. Synet har forandra seg mye de siste par årene. Er kraftig nærsynt, og har fått «over 50» syn i tillegg, så trenger progressive glass, så tynne og lette som mulig.

Erfaringen min fra tidligere er at Brilleland og Specsavers ligger under andre optikere i pris. Har aldri prøvd å kjøpe på nett. (Hvordan gjør man med prøving av innfatning da?)

__________________
Ellisiv

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-20, 13:42   #58
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.482
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mye må briller koste?

Opprinnelig lagt inn av Ellisiv, her.

Brilleabbonnement! Hvordan funker dette?

Jeg trenger også nye briller nå. Synet har forandra seg mye de siste par årene. Er kraftig nærsynt, og har fått «over 50» syn i tillegg, så trenger progressive glass, så tynne og lette som mulig.

Erfaringen min fra tidligere er at Brilleland og Specsavers ligger under andre optikere i pris. Har aldri prøvd å kjøpe på nett. (Hvordan gjør man med prøving av innfatning da?)

En venninne av meg har det. Hun får 3 briller, en lesebrille, en solbrille og en med progressive glass. Hun betaler en fast sum i mnd, og i prisen inkluderer forsikring slik at hun får nye briller dersom de hun har blir ødelagt, hun kan også få nye briller en gang i året.(gjelder en av brillene)

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no