Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hundeeiere: Hvordan har dere valgt rase?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-07-20, 10:58   #41
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hundeeiere: Hvordan har dere valgt rase?

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Jeg vil følge med i tråden. Vi ønsker oss hund men jeg og mannen min deler ikke akkurat syn på hvilket formål hunden skal ha. Jeg ønsker meg en liten hund, gjerne en miniatyr, som eldstemann kan lufte og som er lettvint å både ha i hus og reise med. En selskapshund for hele familien.
Mannen min ønsker seg aller helst en han kan bruke på jakt og synes Springer spaniel, som han har vokst opp med, er den minste størrelsen han kunne tenkt seg. Jeg synes springeren er veldig fin, men de krever jo en del mtp. trening og turer og jeg synes de lukter (fettlaget i peisen).

Har fått med meg at det her inne ikke er særlig populært med sånne designerblandinger og jeg vet ikke så mye om det, men cockapoo synes jeg er passe størrelse om jeg ikke kan få en Pomeranian som jeg helst ville hatt. Synes de, sånn eksteriørmessig, er finere enn cocker spaniel og dvergpuddel som de da er en krysning av. Mannen min strekker ser nok ikke lenger ned enn til en cocker spaniel men da vil han ha av de som fremdeles blir avlet som jakthunder. Noen som har erfaring? Mitt ønske er egentlig en lettlært, glad, stødig og ikke veldig krevende rase med tanke på lydighet og turer. Pelsstell/klipping fremfor røyting er også ønskelig.


Jaktcocker er veldig fine hunder. Sjekk den rasen! Sjekk også mellompuddel eller dvergpuddel. Eksteriørmessig kan som sagt en puddel klippes på mange måter, men hunden inni er like fin.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-20, 12:07   #42
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.884
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hundeeiere: Hvordan har dere valgt rase?

Opprinnelig lagt inn av Embriksmamma, her.

Nei, det er absolutt ikke min erfaring - Flatten har både enklere og kortere valp- og unghundperiode. Curly og Labrador er derimot veldig like! Har kun hatt én Curly da, så grunnlaget for å uttale meg på er noe tynt.

Enig i dette! Labrador har selvsagt også individuelle forskjeller, men jevnt over er de sent voksne og kan være en virkelig håndfull og vel så det i valpeperioden. Jeg har mang en gang bannet på at jeg aldri mer skulle ta en labradorvalp i hus, men det glemte jeg jo fort.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-20, 12:08   #43
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.297
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hundeeiere: Hvordan har dere valgt rase?

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Vi har storpuddel og valgte rasen uten å kjenne den så veldig godt. For meg var ønsket om en hund som ikke røyter viktig, alle ønsket seg en hund med «hundestr», en aktiv og sprek hund vi kunne ta med på løpeturer og fjellturer. Gemyttet var også viktig. Vi gjorde research og endte på at storpuddel oppfylte kriteriene. En dag var det plutselig ei som fortalte meg om et kull som var ventet, jeg ringte oppdretter og snakket med henne. En herlig oppdretter med ærlige svar, jeg falt enda mer for rasen. Det ble valp derfra.

Nå er hun familiens midtpunkt. Hun elsker flokken sin og er så kjærlig og fin. Inne er hun veldig rolig, sover og koser. Hun bjeffer veldig lite. Ute er hun aktiv, ingen tur er for lang og hun er med på alt vi gjør. Bortsett fra å svømme, det hater hun. Jeg vet mange pudler elsker det, men ikke vår.

Alle som vurderer puddelblandinger vil jeg oppfordre til å gjøre dere kjent med puddelen i den str dere ønsker. Mange synes pudlene er jålete, men det velger man selv, det er måten de klippes på som gir den looken. Jeg klipper min hund selv, og gjør det akkurat som jeg ønsker. Pudlene er veldig lettlærte og gode hunder.


Veldig sant! Puddelen min har nok en betydelig svakere avlslinje enn deres (og demonstrerer viktigheten av å benytte seg av en god kennel med dokumenterbare linjer!), og har anlegg for høye skuldre, men det er allikevel en hel drøss gode egenskaper der som gjør ham til en utmerket turkompis, sofapotetkompis og lekekamerat. (Men ikke livredder - han kan ikke svømme. Er veldig god til å vasse da!)

Kan også bekrefte at det er 100 % mulig å klippe puddelen sin på en ikke-jålete måte. Min ser akkurat nå litt ut som et skogstroll egentlig.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-20, 12:44   #44
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.384
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hundeeiere: Hvordan har dere valgt rase?

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Jaktcocker er veldig fine hunder. Sjekk den rasen! Sjekk også mellompuddel eller dvergpuddel. Eksteriørmessig kan som sagt en puddel klippes på mange måter, men hunden inni er like fin.

Jaktcocker er søt men DET er mye hund, altså. For spesielt interesserte, fortrinnsvis jakt- eller konkurranselydighetsinteresserte.

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-20, 14:13   #45
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hundeeiere: Hvordan har dere valgt rase?

Opprinnelig lagt inn av Embriksmamma, her.

Jaktcocker er søt men DET er mye hund, altså. For spesielt interesserte, fortrinnsvis jakt- eller konkurranselydighetsinteresserte.

Det er mulig jeg kjenner ikke så godt til rasen. Men da er det også store individuelle forskjeller. Kjenner en som absolutt ikke passer til den beskrivelse.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-20, 15:56   #46
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.384
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hundeeiere: Hvordan har dere valgt rase?

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Det er mulig jeg kjenner ikke så godt til rasen. Men da er det også store individuelle forskjeller. Kjenner en som absolutt ikke passer til den beskrivelse.

Det er alltid individuelle forskjeller innenfor en rase, men jeg har aldri møtt en rolig Jaktcocker. De skal ikke være rolige og sindige, de er avlet frem for hardt og hurtig arbeid.

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-20, 15:57   #47
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.384
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hundeeiere: Hvordan har dere valgt rase?

Opprinnelig lagt inn av Embriksmamma, her.

Det er alltid individuelle forskjeller innenfor en rase, men jeg har aldri møtt en rolig Jaktcocker. De skal ikke være rolige og sindige, de er avlet frem for hardt og hurtig arbeid.

... men de kan sikkert ha god av-knapp de også, altså. Men får de ikke jobbe blir de ganske sprø.

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-20, 19:53   #48
Dali
Glad
 
Dali sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.856
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hundeeiere: Hvordan har dere valgt rase?

Vi landet på cocker spaniel av følgende grunner: ungene skal kunne håndtere den på tur, ikke for liten, ikke så stor at eldste blir redd, skal kunne læres opp til å hjelpe meg med å finne sopp, og være i stand til å gjøre agility med mellomste. I tillegg til å være en trygg venn for ungene når de skal sove.

Nå har vi ikke fått hunden enda da, så gjenstår å se om en lever opp til forventningene.

__________________
Eldsteturbo 06, lilleturbo 08, og sisteturbo september 11.
Dali er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-20, 20:10   #49
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.028
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hundeeiere: Hvordan har dere valgt rase?

Nå har jeg googlet litt og lest om jaktcocker og i mine øyne utgår den. Veldig fin men oppdretteren jeg var innom var tydelig i sin beskrivelse av rasen at det var mye hund og at de krevde mye stimuli og trening. Mannen min må gjerne ønske seg en jakthund og han er jo en aktiv jeger, men med 60 timers arbeidsuker sånn til vanlig sier det seg vel selv hvem som må drive lydighetstrening og gå spor med den bikkja. Og det gidder jeg ikke . Jeg er absolutt innstilt på turer og lufting og oppdragelse altså, men hund som hobby har jeg ikke tid, eller ork, til .

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-20, 20:11   #50
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hundeeiere: Hvordan har dere valgt rase?

Opprinnelig lagt inn av Embriksmamma, her.

Det er alltid individuelle forskjeller innenfor en rase, men jeg har aldri møtt en rolig Jaktcocker. De skal ikke være rolige og sindige, de er avlet frem for hardt og hurtig arbeid.

Jeg har nylig hengt med en slik, og må signere på denne. Det er så synd at folk velger rase etter utseende og ikke kvaliteter.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-20, 21:03   #51
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.701
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hundeeiere: Hvordan har dere valgt rase?

Mens vi snakker om aktive hunder. Jeg kjenner en Breton, for et aktivitetsnivå! Hun får border collien i nabohuset til å se slapp ut. Veldig livlig og ivrig, men må brukes aktivt.

Det viktigste er den fasen vi snakker om nå, å kartlegge hva slags aktivitetsnivå og egenskaper som passer inn i familien.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-20, 00:39   #52
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hundeeiere: Hvordan har dere valgt rase?

Hva man skal bruke hunden til er det aller viktigste, ja. Det hadde vært krise for oss med en hund som ikke likte lange turer. Nå er den eneste utfordringen at han «gjeter» skituppene våre når vi er på langrenn.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-20, 14:20   #53
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.842
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hundeeiere: Hvordan har dere valgt rase?

Ble helt tilfeldig egentlig hos oss, vi hadde snakket om hund ett par år. Det vi hadde blitt enige om var en liten hund og en hund som ikke bjeffet mye. Vi så en annonse fra dyrebeskyttelsen og etter første møte var vi skjønt enig om at det var hunden vi ville ha. Vi har derfor endt opp med yorkshire terrier, hun har selvsagt sine greier , men mye av det kommer nok av mishandling. Om vi skal ha flere hunder, kommer vi til å gå for samme rase, men da blir det valp.

Hun er like fonøyd om det er korte eller lange turer, hun er ekstremt kosete og hun er veldig happy med nye mennesker så lenge de ikke ringer på døra.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no