Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

ADHD - et samfunnsproblem?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-05-17, 16:13   #61
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.802
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: ADHD - et samfunnsproblem?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hvis denne statistikken stemmer så tyder det jo på at skolestart rett og slett "forårsaker"/"utløser" ADHD-problematikk, og det er jo helt skrekkelig og absolutt noe vi bør ta inn over oss!

Jeg tror man virkelig bør se på hvordan man tilrettelegger undervisning og undervisningsformen bedre. One size doesn't fit all.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-17, 16:16   #62
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: ADHD - et samfunnsproblem?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Det jeg synes var interessant (eller skummelt) med grafen er jo hvor lenge forskjellene blir opprettholdt. Jeg trodde at det skulle jevne seg ut når de ble eldre, men grafen viser det stikk motsatte. Er det kanskje fordi det tar såpass lang tid å få diagnose?


Ja, jeg tror det har mye å si. Jeg mener å ha lest at gjennomsnittet får diagnose ved 9 års alder, mens symptomene vanligvis debuterer de siste årene i barnehagen.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-17, 16:17   #63
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: ADHD - et samfunnsproblem?

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Jeg tror man virkelig bør se på hvordan man tilrettelegger undervisning og undervisningsformen bedre. One size doesn't fit all.

Mye dreier seg ikke om pedagogikk, men om rent praktiske forhold som eksempelvis antall barn per voksen. Noe kan også ha med at Norge er veldig ivrig på at "alt skal være likt". Nordmenn generelt er veldig lite glad i dette med å dele inn barn (og voksne) etter prestasjoner. Noe som kan være både positivt og negativt.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-17, 16:24   #64
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: ADHD - et samfunnsproblem?

Som nevnt litt tidligere i tråden så er det også store forskjeller mellom fylkene i Norge.

Opprinnelig lagt inn av https://www.fhi.no/nyheter/2016/store-fylkesvise-forskjeller-i-adhd-diagnose/

I alle aldersgrupper var det betydelige fylkesvise forskjeller i hvor stor andel av befolkningen som var registrert med en ADHD-diagnose i Norsk pasientregister.

– Dette kan tyde på at fagmiljøene i spesialisthelsetjenesten rundt om i landet har ulik praksis når det gjelder utredning og diagnostisering, sier Aase.

Hun viser til at Helsedirektoratet har utarbeidet faglig retningslinje for diagnostisering og behandling av ADHD.

– Vi vet ikke om man i noen fylker stiller for mange diagnoser, eller om man i andre fylker ikke fanger opp alle som skulle hatt diagnosen. Felles praksis på dette området vil gi et mer enhetlig tilbud for denne pasientgruppen uavhengig av hvor du bor i landet, og også bedre tall på forekomst, påpeker Aase.

ADHD er ikke en diagnose med to streker under svaret. Det utvises skjønn både når det gjelder hvem som skal utredes og under utredningen. Så lenge fagmiljøene har ulik praksis synes ikke jeg det er så rart at vi ser det igjen på statistikk over fødselsmåned også.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-17, 16:26   #65
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: ADHD - et samfunnsproblem?

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Poenget med grafen i HI er at flere barn født på høsten får diagnosen ADHD. Det viser at det er en systemfeil et sted. Med mindre sommersol på gravidmage gir ADHD.

Og det må man selvsagt forske på. Det er jo mange andre årsakssammenhenger på dette nivået, med hensyn til mors kostholdsvaner i ulike tider av året osv. Det er jo ikke avgjort og bestemt at det er slik pga at umodne barn begynner på skolen.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-17, 16:28   #66
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: ADHD - et samfunnsproblem?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Og det må man selvsagt forske på. Det er jo mange andre årsakssammenhenger på dette nivået, med hensyn til mors kostholdsvaner i ulike tider av året osv. Det er jo ikke avgjort og bestemt at det er slik pga at umodne barn begynner på skolen.

Før vi forsker på det må diagnostiseringen av ADHD standardiseres. Hvis vi da ikke også mener noen fylker er mer utsatt for ADHD enn andre.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-17, 17:10   #67
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: ADHD - et samfunnsproblem?

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Før vi forsker på det må diagnostiseringen av ADHD standardiseres. Hvis vi da ikke også mener noen fylker er mer utsatt for ADHD enn andre.

Det stemmer nok også, altså at det er reelle regionale forskjeller. Det er det jo på svært mange andre helseområder.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-17, 17:12   #68
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.791
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: ADHD - et samfunnsproblem?

Er det noen som vet hvorfor nesten ingen franske barn har ADHD?

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-17, 17:13   #69
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: ADHD - et samfunnsproblem?

Dette er jo skremmande lesing!


Eg ser at talla i studien er frå barm født i 1998-2006. Når begynte dei med den 1. september-regelen for rett til barnehageplass? Min september 2012-gutt har framleis i overkant av eit år igjen til skulestart. Men då han fekk barnehageplass (inntak på særskilte vilkår knytta til foreldres helse), var han 11 mnd. og resten av kullet 16-20 mnd. Først andre året i barnehagen kom det barn som var født på hausten til barnehagen. Når eg ser på 4-5-åringene er det to ting som slår meg. Det eine er at dei som er født i januar er merkbart eldre enn september-barna. Det andre er at dei haustbarna som begynte i barnehage då dei var to, er ei litt isolert sosial gruppe. Min haustgutt som begynte då han var eitt er litt i begge gruppene, sidan han har vore "ein del av gjengen" heile tida. Men eg tenker at den 1. september-regelen lager eit opplevd skilje innad i årskilla mellom høstbarn og vårbarn. Blant min sønn og hans venner er det i alle dall ein klar opplevd aldersforskjell mellom dei som har fylt 5 nå og dei som framleis er 4,5. Dette blei langt og kronglete. Men er det tenkeleg at dette med barnehagestart for 1-åringer født før 1. september og 2-åringer født etter 1. september speler inn i desse funna?


Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

N=1 er vanligvis ikke tilstrekkelig stor datamengde til å danne en hypotese eller gi en konklusjon, rine.

Barn av foreldre som generaliserer får ikkje adferdsproblem.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-17, 17:15   #70
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: ADHD - et samfunnsproblem?

Jeg tror ingenting på at det er regionale forskjeller som gjør at andelen ADHD tilfeller er tre ganger høyere i fylkene med høyest forekomst enn i de med lavest.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-17, 17:20   #71
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: ADHD - et samfunnsproblem?

Les denne.http://https://www.nrk.no/sorlandet/store-ulikheter-i-adhd-diagnoser-fra-fylke-til-fylke-1.13113695

Der står det også at internasjonale studier viser at flere elever i klassen øker sannsynligheten for ADHD-diagnose for de yngste barna. Dette skjer altså ikke bare i Norge. Jeg tenker at vi har gjort normalen for smal og diagnostiserer for lett.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-17, 17:26   #72
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: ADHD - et samfunnsproblem?

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Jeg tror ingenting på at det er regionale forskjeller som gjør at andelen ADHD tilfeller er tre ganger høyere i fylkene med høyest forekomst enn i de med lavest.

Neida, det tror ikke jeg heller, men at det finnes regionale forskjeller på dette, som på andre helsemessige ting, det tror jeg bestemt. Noe annet ville vært veldig rart. Men jeg vil tro at faktorer som
- Tilnærming til diagnoser
- Skolestartsmetoder
- Tilgang på hjelp og utredning
- Lærertetthet

varierer betydelig regionalt.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-17, 17:29   #73
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: ADHD - et samfunnsproblem?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Neida, det tror ikke jeg heller, men at det finnes regionale forskjeller på dette, som på andre helsemessige ting, det tror jeg bestemt. Noe annet ville vært veldig rart. Men jeg vil tro at faktorer som
- Tilnærming til diagnoser
- Skolestartsmetoder
- Tilgang på hjelp og utredning
- Lærertetthet

varierer betydelig regionalt.

Selvfølgelig kan det være regionale forskjeller, men det utgjør son regel noen få prosentpoeng. Ikke 3 gangen. Som det står i artikkelen, det handler om praksis. Der er det store regionale forskjeller.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-17, 17:33   #74
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: ADHD - et samfunnsproblem?

Jepp, enig, altså. JEg ville bare presisere (eller flisespikke på) at regionale forskjeller nok OGSÅ er et element, for det virket et øyeblikk som om du forkastet det helt og holdent.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-17, 18:13   #75
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: ADHD - et samfunnsproblem?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg har ett høstbarn og syns det er mye mer stigmatiserende at det har blitt forsøkt å sette en diagnose på ham, når han faktisk bare er yngst i klassen (og ikke interessert i fotball), og av de 25 er 22 over et halvt år eldre. En stor andel nesten et helt år.

Enig i dette. Jeg har en gutt født i desember, og jeg synes ikke fokusen på hva det gjør å være født sent på året er stigmatiserende på noe som helst vis. Om man har høstbarn som det går utmerket med, så må det da være enda mindre grunn til å tenke sånn - da kan man vel bare glede seg ordentlig over å ha unger som opplever mestring og har en god hverdag? For min del er det supert at dette fokuset har kommet, og det kan forklare mye for mange og være godt å vite for foreldre og supernyttig å være bevisst som pedagog.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-17, 18:14   #76
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.651
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: ADHD - et samfunnsproblem?

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Er det noen som vet hvorfor nesten ingen franske barn har ADHD?

Frankrike forholder seg ikke til samme diagnose manualer som resten. De har og er et systemperspektiv på vanskene til barne. Rammene er og en del mer klare fra foreldre om hva som er greit enn hos oss og i USA f.eks.

Dette med forskjeller mellom både tid på året og fylker er ikke helt nytt for oss i fagmiljøet. Men det er jo så utrolig mye annet som spiller inn også.

Det er også gjort forskning i forhold til hvilken adferd samiske foreldre godtar i forhold til norske. Der samiske foreldre godtar mye mer uro og derfor ikke ønsker utredning.

Man kan nok også se forskjellige kulturer mellom de fylkene som har høyt antall barn med adhd mot de som har få. Er det for eksempel greit å henge i taklampe i bibelbelte områdene? Eller forventes det en annen adferd der.

Jeg har et barn født midt i året med Adhd og et født i desember som nok ikke har det.

USA har en ok måte å håndtere det med alder og gjøre. Og takk for det, da deres skoleteori er utrolig målfokusert. Desverre så henter Norge mer og mer sin pedagogikk fra den anglo-amerikanske tedisjonen og forlater mer og mer den tradisjonelle pädagogikk tradisjonen som gir mer rom for forskjeller. Det er ikke uten grunn mange pedagoger er veldig kritisk til denne konstante målingen av barn som skjer i den norske skolen i dag.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-17, 18:18   #77
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: ADHD - et samfunnsproblem?

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Jeg skjønner ikke helt at du mener uroen i kroppen ikke vil vært der nå, i 6. klasse, hvis han hadde vært januarbarn. Kan du forklare?

Jeg tenker at statistisk vil det være en forskjell på høst- og vårbarn fordi modenheten er forskjellig når de begynner på skolen og at det for noen av høstbarna tar tid å ta igjen forspranget noen av vårbarna har. Jeg klarer derimot ikke å skjønne at du på enkeltindivid mener han ville vært roligere i en alder av 12 år hvis han hadde begynt på skolen noen måneder senere i en alder av 6 år.

Jeg ser merkbar forskjell på evnen hans til å sitte stille over lengre tid og konsentrere seg nå, enn for bare et halvt år siden. Og sånn har det vært siden han begynte på skolen. Dvs. jeg ser at han blir stadig bedre til å "overstyre" uroen og behovet for å reise seg opp underveis i timen, og regner med at det henger sammen med at han blir mer og mer moden. Impulsstyring handler jo også om modenhet.

Nå er ikke uroen hans noe som hittil har påvirket evnen hans til å lære. Han er en oppegående fyr, som tilegner seg informasjon i farta. Og han er flink til å sette seg ned og gjøre lekser på sine premisser. Dessuten har han stort sett hele veien hatt lærere som har vært gode til å håndtere en gjeng med aktive "høstgutter". En av lærerne pleide å sende dem ut for å løpe rundt bygget et par ganger, hvis de ble for urolige. Nå går han i en klasse som er veldig bra for en fyr som han, den er rolig og det er lite distraksjoner i timen.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-17, 20:35   #78
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.240
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: ADHD - et samfunnsproblem?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hvis denne statistikken stemmer så tyder det jo på at skolestart rett og slett "forårsaker"/"utløser" ADHD-problematikk, og det er jo helt skrekkelig og absolutt noe vi bør ta inn over oss!

Men slik er det faktisk. Ny genforskning viser at gener som ligger latente kan "skrus på eller av". Det betyr at et barn som pga gener er i risiko for å utvikle atferdsvansker ikke behøver å få det dersom utviklingsmiljøet er optimalt. Barnets sårbarhetsgener blir da ikke skrudd på. I et negativt miljø der barnets behov ikke blir forstått og møtt vil derimot genene kunne bli aktivert og bidra til at atferdsvanskene faktisk utvikler seg.

Som førsteklasselærer så kan jeg berolige med at vi i alle fall lar de ha sin uro. Vi er også veldig bevisst at ungene har stort spenn i modning, vi legger opp undervisningen etter det.

Det som i alle fall er helt sikkert er at man kunne løst mange av disse barnas utfordringer på annet vis enn med medisiner. Man vet også at det som funker er tilrettelegging rundt barnet, bedre enn behandling. Anbefaler alle å se innom barneombudets rapport "uten mål og mening" (2017) og lese sammendraget der om spes ped jobbing i skolen/bhg.

Nå har jeg ikke forskning foran meg å vise til, emn jeg vil tro at det er mange som får ADHD diagnose først i skolen. I barnehagen har man en helt annen voksentetthet, en åpen dag og ikke den stramme strukturen som man har i skolen. Det er helt klart at vi har en skole som ikke passer alle, eller veldig mange faktisk. Læringstrykket er stort, allerede fra 1. skoledag.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-17, 20:48   #79
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.588
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: ADHD - et samfunnsproblem?

Men for å gå tilbake til grafen: den viser andelen av barna som får medisiner mot adhd. Samsvarer det nødvendigvis med hvor mange som får diagnosen? Kan det være at de som er født tidligere på året av en eller annen grunn ikke medisineres like "raskt" som høstbarna?

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-17, 21:14   #80
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: ADHD - et samfunnsproblem?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg vet at det statistiske datagrunnlaget er skrekkelig tynt, men svigerinna mi har en sønn født i februar samme år som knerten (oktoberbarn). Hun har mer enn en gang ymtet frempå om at vi burde få knerten til ADHD-utredning. Jeg ser jo at de to gutta er på helt forskjellige steder når det kommer til ro i kroppen, men jeg har ALDRI vurdert knerten til å ha noen form for diagnose. (Sånn rent bortsett fra å være et skikkelig rotehue. ) Knertens lærere er heldigvis helt enig med meg.

Minstemann er oktoberbarn og bestekompisen fra barnehageb er tre måneder yngre. De to var høyt og lavt i barnehagen og ble kalt dynamittgutta fordi det alltid skjedde så mye rundt dem. Da minstemann begynte på skolen fikk den andre dynamittgutten et år til i barnehagen. Jeg er rimelig sikker på at han fikk en lettere overgang til all stillesittingen enn minstemann hos oss. Det er mye som skiller eldste og yngste i en klasse og nå som de yngste er bare fem og et halvt er drt klart det gir utslag!

Da vi var på foreldresamtale i tredje klasse kunne læreren gledesstrålende fortelle at "nå detter han nesten ikke av stolen i timen lenger!". Men det har aldri vært diskutert noen diagnose på ham selv om han er en hoppeloppegutt. Jeg tror det er mye ukultur rundt det der med diagnoser, A4-forma har krympa og alle som ikke passer inn vil man helst slenge en bokstavkombinasjon etter virker det som. Det er ille for dem som virkelig ikke feiler noe og det er ille for dem som feiler noe også, for de får kanskje ikke den oppmerksomheten de burde ha.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no