Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-08-10, 21:58   #201
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.372
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?

Merkelig. De aller, aller fleste jeg vet om drar på ferie utenom skoleferien fordi det er billigere, ikke fordi mor og far rett og slett ikke klarer å få til en ukes ferie sammen mellom 23. juni og 18 august.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-10, 22:00   #202
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?

Jeg syns det er noe man bør tenke seg om to ganger før man gjør, iallefall.
Det er klart det finnes enkelttilfeller hvor det er fint og flott og helt uproblematsik, men ofte tror jeg ikke foreldrene tenker så mye på skolen i det hele tatt, men har skylapper for annet enn sol, strand og sparte tusenlapper.
Det er også forskjell på noen dager på høsten i 2. klasse og 2 uker på våren i 10. klasse.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-10, 22:01   #203
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Merkelig. De aller, aller fleste jeg vet om drar på ferie utenom skoleferien fordi det er billigere, ikke fordi mor og far rett og slett ikke klarer å få til en ukes ferie sammen mellom 23. juni og 18 august.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-10, 22:02   #204
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg vet at jeg er priviligert, siden både mannen min og jeg styrer helt selv når (og delvis også hvor lenge) vi vil ha ferie, så egentlig prøver jeg å gå stille i dørene her. Likevel tillater jeg meg å undres i denne diskusjonen: er det virkelig vanlig å ikke kunne ta ferien samtidig som ungene har sommerferie? Jeg vet at en del selvstendig næringsdrivende sliter med å ta ferie som de måtte ønske, og en del sesongarbeidere sliter vel også. (Og Floksa vet jeg allerede om.) Men utover det så sier jo arbeidsmiljøloven klart og tydelig at man har krav på tre uker sammenhengende ferie i sommermånedene.

Er det virkelig vanlig å ikke kunne ta ferie fra 15. juni-15. august, altså?

Det vet jeg ikke, det er bare dumt å ikke ta det med i ligningen.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 18:23   #205
guro2709
Nybegynner
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 2
guro2709 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?

Jeg skal ta mine to gutter på 8 og 11 ut av skolen i ti uker for å dra til en liten landsby i Asia. Jeg kommer til å undervise dem selv i denne perioden. Skolebøkene blir tatt med, og alle ukeplanene får vi via nettet. Jeg tror ikke det vil bli noe problem å undervise dem selv i denne perioden, og vet at de vil lære like mye, hvis ikke mer en de hjemme. Det blir noe helt annet med en til to kontakt, enn to til over førti, som det er i min eldste sønns klasse. De vil i tillegg få oppleve, og lære mye som de hjemme ikke gjør. Naturfagstimene blir ute i naturen, istedenfor i et klasserom, og engelsken får de inn både teoretisk via undervisningen, og muntlig via kommunikasjonen med lokalbefolkningen. Jeg kommer til å ha faste timer hver dag hvor de må jobbe med skolearbeid, pluss at de kommer til å delta i deler undervisningen på den lokale skolen.
Å ta ungene ut av skolen i flere uker, uten å ha et opplegg, ser jeg kan bli et problem, men er det nøye gjennomtenkt ser jeg ikke det store problemet.

guro2709 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 20:39   #206
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.300
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?

Opprinnelig lagt inn av Flubby, her.

Og hvorfor skal andres unger ha 2 uker mer fri i året enn min unge?

Er dette virkelig et vektig argument for deg?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg synes det å ta barna ut av skolen bør være noe man bare gjør i unntakstilfeller. Hva unntakstilfellene kan være, og hva jeg synes er gode nok grunner, vil vel variere blant annet med hvor viktig undervisningen akkurat i den perioden er for det aktuelle barnet. Jeg synes det er greit å be barnet fritt til f.eks. begravelser eller bryllup i nær familie, og så synes jeg det kan være "forsvarlig" i tilfeller som helt spesielle reisemuligheter som bare dukker opp en sjelden gang iblant, eller kanskje til og med den ene "Sydenturen" som en familie tar seg råd til - og så er det forskjell på "den siste dagen før ferien" og "to uker fast hver vinter". Men jeg synes ikke det bør være noe man tar lett på i noe tilfelle, eller at man nærmest skal regne disse ti dagene som fridager man har rett på. Og så synes jeg, om det er snakk om mer enn et par dager, at man bør snakke med læreren på forhånd og evt. avtale læringsmål eller oppgaver eleven kan jobbe med på forhånd eller underveis - jeg synes ikke det å si fra tre dager før avreise, som apan nevner, er greit. (Og det er primært av "arbeidsmoral"-grunner at jeg mener det - jeg synes ikke det er OK å gi inntrykk av at man bare kan ta seg fri fra skolen når som helst man får lyst til å ha litt ferie.)

Dette var godt sagt, syns jeg. Og vil legge til at jeg har en høyere terskel for å ta enern ut nå som hun er over i ungdomsskolen.

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Her syns jeg du har et viktig poeng. Synes det er mye å forlange at lærer skal bruke mye tid til å tilrettelegge et skreddersydd opplegg som ganske mange gir blaffen i likevell.

Det er vel det den er.....

Jeg ville aldri forventet å få et skreddersydd opplegg, men jeg ville forventet å få oversikt over hva som skulle gjennomgås mens eleven var borte.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 00:16   #207
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.506
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?

Lurer på om det er noen lærere fra barneskolen vår her på FP?
Det dumpet inn en mail fra skolen med oppfordring om ikke å ta elevene (5.trinnet) fri 14.09,uke 38 og uke 42 pga. nasjonale prøver.

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 01:29   #208
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Du kan bare bruke vil-opprettholde-engelskkunskaper-og-fortsette-kjent-læreplan som argument, så kan du gjøre det med like god samvittighet.

Det er overfor eldstemann, ikke overfor skolen jeg har samvittighetskvaler, altså. Den internasjonale skolen ligger nærmere enn den lokale skolen, men problemet, slik vi ser det, er den store gjennomtrekken skolen har mht elevene. Vi har hørt andre som har gått der har slitt med venner som stadig forsvinner, og vet ikke om det oppveier skoletilbudet, særlig med tanke på at dem o store planen er at jeg jobber redusert for å kunne følge opp med ekstraundervisning hjemme.

Men vi får se. Den tid, den bekymring. Nå er vi jo her minst et år til. :skyver problemene foran seg:

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 08:24   #209
MillyMollyMandy
Aktiv
 
MillyMollyMandy sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 292
MillyMollyMandy er litt kulMillyMollyMandy er litt kul
Standard

Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?

Hvis skolearbeidet følges opp synes jeg det er helt ok...

MillyMollyMandy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 11:50   #210
Lysvold
Nybegynner
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 1
Lysvold har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?

Skal Norge fungere på sommeren også må faktisk noen jobbe og holde julene i gang, da sier det seg selv at ikke alle kan ha A4 ferie i juli....

Som selvstendig næringsdrivende innen turistnæringen, gjør jeg størstedelen av årsinntekten i juni, juli og august, barnas mor jobber som leder for en bedrift innen samme kategori. og vi har derved ikke mulighet til å ta ferie på sommeren uten at dette gjør et kraftig innhugg i en ikke alt for stor årsinntekt....
på plassen vi bor på gjelder akkurat det samme for veldig mange foreldreparr.
skal vi ha mulighet til å feriere sammen med våre barn må dette skje i skoleåret, og vi som jobber nesten døgnet rundt på sommeren fortjener da også å få litt sol å strandliv i lag med våre barn??
Kankje skolen skulle tilrettelegge seg mer etter foreldrene sine behov enn omvendt???
Vi skal akkurat til å søke ungene fri 2 uker i september og har fått signaler om at dette kanskje ikke blir innvilget, vi blir alikevell til å ta barna med på ferie, så vi lurer på hva konsekvensene blir dersom de ikke får fri?? Må vi ta barna ut av skolen og skrive dem inn igjenn etterpå??

Lysvold er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 12:46   #211
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.372
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?

Opprinnelig lagt inn av Lysvold, her.

Vi skal akkurat til å søke ungene fri 2 uker i september og har fått signaler om at dette kanskje ikke blir innvilget, vi blir alikevell til å ta barna med på ferie, så vi lurer på hva konsekvensene blir dersom de ikke får fri?? Må vi ta barna ut av skolen og skrive dem inn igjenn etterpå??

Enten det, eller la være å reise.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 13:29   #212
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Enten det, eller la være å reise.

Altså, rine, jeg tror ikke du klarer å redde noen, så dette blir litt tåpelig.

__________________
2003 2007 2009 2011

Sist redigert av Skremmern : 23-08-10 kl 13:35.
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 13:42   #213
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.865
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?

Opprinnelig lagt inn av Lysvold, her.

Vi skal akkurat til å søke ungene fri 2 uker i september og har fått signaler om at dette kanskje ikke blir innvilget, vi blir alikevell til å ta barna med på ferie, så vi lurer på hva konsekvensene blir dersom de ikke får fri?? Må vi ta barna ut av skolen og skrive dem inn igjenn etterpå??

Hvis du tar ut ungene mer enn 10 dager vil de bli skrevet ut av skolen i den perioden som der for lenge borte. Dette betyr at skolen ikke har noe ansvar for elevene de dagene/den periode. Så må du skrive ungene inn igjen. Hvis ungene går på en skole med venteliste feks, er man ikke garantert at man får begynne der igjen. Som regel er ikke dette noe problem.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 15:22   #214
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.372
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Altså, rine, jeg tror ikke du klarer å redde noen, så dette blir litt tåpelig.

Høh? Det var ikke et "redningsforsøk," hva nå det måtte bety? Det jeg skrev er jo fakta. Hvis skolen ikke vil gi fri, har man i realiteten bare de to valgene.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 19:49   #215
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.305
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?

Etter å ha sett spinoffpollen skjønner jeg veldig godt hvorfor lærere er irritert, og liker systemet som det er.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 20:19   #216
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.641
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?

Opprinnelig lagt inn av Lysvold, her.

Skal Norge fungere på sommeren også må faktisk noen jobbe og holde julene i gang, da sier det seg selv at ikke alle kan ha A4 ferie i juli....

Som selvstendig næringsdrivende innen turistnæringen, gjør jeg størstedelen av årsinntekten i juni, juli og august, barnas mor jobber som leder for en bedrift innen samme kategori. og vi har derved ikke mulighet til å ta ferie på sommeren uten at dette gjør et kraftig innhugg i en ikke alt for stor årsinntekt....
på plassen vi bor på gjelder akkurat det samme for veldig mange foreldreparr.
skal vi ha mulighet til å feriere sammen med våre barn må dette skje i skoleåret, og vi som jobber nesten døgnet rundt på sommeren fortjener da også å få litt sol å strandliv i lag med våre barn??
Kankje skolen skulle tilrettelegge seg mer etter foreldrene sine behov enn omvendt???
Vi skal akkurat til å søke ungene fri 2 uker i september og har fått signaler om at dette kanskje ikke blir innvilget, vi blir alikevell til å ta barna med på ferie, så vi lurer på hva konsekvensene blir dersom de ikke får fri?? Må vi ta barna ut av skolen og skrive dem inn igjenn etterpå??

Hvordan har du tenkt å undervise barna dine da?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no