Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor mye betaler dere totalt på billån i måneden?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvor mye betaler dere i billån på familiens bil/biler per måned?
1000 kr eller mindre 53 43,44%
2000 kr 12 9,84%
3000 kr 24 19,67%
4000 kr 10 8,20%
5000 kr 7 5,74%
6000 kr 6 4,92%
7000 kr 5 4,10%
8000 kr 2 1,64%
9000 kr 1 0,82%
10 000 kr eller mer 2 1,64%
Deltakere: 122. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-10-12, 19:34   #201
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.866
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye betaler dere totalt på billån i måneden?

Hva er egentlig en dyr bil?

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 19:49   #202
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye betaler dere totalt på billån i måneden?

Opprinnelig lagt inn av Levic, her.

Syns bare det er litt merkelig å kjøre 30 000 kr. klasses bil bare fordi man syns det er tåpelig å bruke penger på bil.

Det er vel ingen som har sagt noe om at man synes det er tåpelig å bruke penger på bil. Det noen derimot har sagt er at det for dem blir feil å bruke lånte penger på bil. Alternativet er ikke nødvendigvis å aldri oppgradere, men å spare først.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 20:25   #203
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor mye betaler dere totalt på billån i måneden?

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Bilen min er gammel, men den HAR airbags. Og jeg er rimelig sikker på at de som kjører rundt i en dyr men ganske liten bil ikke er supertrygge de heller.

Skillet mellom en sikker og usikker bil ligger ikke akkurat i om den har airbager - noe biler har hatt siden 80-tallet....

Samtidig hvis man på biler fra f.eks. slutten av 90-tallet og tester fra EuroNCAP, finner man biler som har 1 stjerne og biler som har 4 stjerner....
Med det sagt - det er flere faktorer med hvorvidt en bil er sikker.

Sett slik kan det godt være en del 1998-modeller som sett over ett er sikrere biler enn en del 2004-modeller. Men 2004 vil jeg ikke regne som en gammel bil. Så alder alene er ikke en faktor her heller...

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 20:45   #204
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.115
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mye betaler dere totalt på billån i måneden?

Joda, men at størrelsen betyr noe her, er jeg rimelig sikker på.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 20:51   #205
Levic
Bør lage seg en tittel selv
 
Levic sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nær Oslo
Innlegg: 2.801
Levic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor mye betaler dere totalt på billån i måneden?

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Hva er egentlig en dyr bil?

Fra 350 000 og oppover er vel å regne som dyr bil?

__________________
Tripp 03, trapp 08, Crocs 12
Levic er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 20:53   #206
Høns
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 1.442
Høns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor mye betaler dere totalt på billån i måneden?

Har ikke billån - betalte med oppsparte midler.

Høns er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 21:01   #207
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor mye betaler dere totalt på billån i måneden?

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Joda, men at størrelsen betyr noe her, er jeg rimelig sikker på.

Se videoen som ble postet litt tidligere i tråden...

Det kan bety en del, men nødvendigvis ikke... Og sikkerhet kan handle om mer enn akkurat bare en kollisjon, men også hvordan man kan unngå å havne i det - eller en annen type ulykke, som f.eks. utforkjøring.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 21:14   #208
Siritk
Bør lage seg en tittel selv
 
Siritk sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
Innlegg: 2.399
Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor mye betaler dere totalt på billån i måneden?

Dyr bil for meg er over 200 000. Vi har råd til mye dyrere bil, men til vårt bruk er en 5 år gammel Mazda mer enn godt nok.

Siritk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 21:18   #209
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.
 
Sir Limpalot sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Innlegg: 1.242
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor mye betaler dere totalt på billån i måneden?

Ok, etter å ha lest tråden skjønner jeg at jeg er ekstremt uansvarlig som kjører rundt i en 14 år gammel bil som har gått over 320 000 og til alt overmål kostet meg GODT under 30 000,-

Kan noen forklare meg hva kilometerstand har med sikkerhet å gjøre, forresten?

Og størrelse betyr noe, ihvertfall så lenge det er nok av de som er mindre, den dagen alle kjøper seg diger SUV er det ingen som har den ekstra sikkerheten det ligger i kjøre stor til, den sikkerheten går nemlig på bekostning av (og er avhengig av) de som kjører mindre biler.
En god del av de største bilene man kan kjøre på b-sertifikat skulle vært forbudt, men det er kanskje ikke så ille å risikere andres unger, så lenge ens egne er sikre?

__________________
“There is a rumour going around that I have found God. I think this is unlikely because I have enough difficulty finding my keys, and there is empirical evidence that they exist.”
Sir Limpalot er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 21:20   #210
Levic
Bør lage seg en tittel selv
 
Levic sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nær Oslo
Innlegg: 2.801
Levic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor mye betaler dere totalt på billån i måneden?

Kilometerstanden har med kostnader/ reparasjoner å gjøre. Ingenting med sikkerheten så vidt jeg har fått med meg.

__________________
Tripp 03, trapp 08, Crocs 12
Levic er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 21:36   #211
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye betaler dere totalt på billån i måneden?

Opprinnelig lagt inn av Sir Limpalot, her.

Ok, etter å ha lest tråden skjønner jeg at jeg er ekstremt uansvarlig som kjører rundt i en 14 år gammel bil som har gått over 320 000 og til alt overmål kostet meg GODT under 30 000,-

Kan noen forklare meg hva kilometerstand har med sikkerhet å gjøre, forresten?

Og størrelse betyr noe, ihvertfall så lenge det er nok av de som er mindre, den dagen alle kjøper seg diger SUV er det ingen som har den ekstra sikkerheten det ligger i kjøre stor til, den sikkerheten går nemlig på bekostning av (og er avhengig av) de som kjører mindre biler.
En god del av de største bilene man kan kjøre på b-sertifikat skulle vært forbudt, men det er kanskje ikke så ille å risikere andres unger, så lenge ens egne er sikre?

Det burde i alle fall vært krav om ekstrabokstaver i førerkortet for en del.
Det er alt for mange som ikke kan håndtere digre SUV-er.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 21:39   #212
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.476
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye betaler dere totalt på billån i måneden?

Opprinnelig lagt inn av Levic, her.

Kilometerstanden har med kostnader/ reparasjoner å gjøre. Ingenting med sikkerheten så vidt jeg har fått med meg.

Og hvis vi er inne på kostnader igjen, så tenker jeg at det er billigere om jeg bruker åtte-ti tusen på reparasjon/nye vinterhjul på min ti år gamle gjeldfrie bil enn om jeg tar opp lån på (to)hundretusen for å kjøpe en ny vedlikeholdsfri sak.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 21:48   #213
Levic
Bør lage seg en tittel selv
 
Levic sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nær Oslo
Innlegg: 2.801
Levic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor mye betaler dere totalt på billån i måneden?

Vi fikk ihvertfall ingen flere uforutsette kostnader da vi begynte å kjøpe nyere/ nye biler. Jeg kjenner angsten brer seg når bilen nærmer seg flere år.. Hva ryker neste gang følelsen er ingen god følelse.. Vi har brukt uendelig mange tusen i reparasjoner, men det kan være vi var ekstra uheldige også..

__________________
Tripp 03, trapp 08, Crocs 12
Levic er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 21:52   #214
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye betaler dere totalt på billån i måneden?

Vi har hatt mer styr og dyrere reparasjoner med nyere biler enn med de gode gamle vi hadde en gang i tiden. Mest av alt handler det om at mannen med enkelhet kunne fikse de gamle bilene. Bilen vi har nå kan han ikke gjøre mye på selv.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 21:54   #215
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.849
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mye betaler dere totalt på billån i måneden?

Opprinnelig lagt inn av Levic, her.

Kilometerstanden har med kostnader/ reparasjoner å gjøre. Ingenting med sikkerheten så vidt jeg har fått med meg.

Det er jo ikke sånn at gamle biler betyr dyre verkstedregninger og nye ikke. Jeg har flere venner /familie som det siste året har brukt 40-50000 på biler som er 1-2 år gamle.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 22:00   #216
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.866
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye betaler dere totalt på billån i måneden?

Den ene bilen vi kjøpte helt ny hadde masse utgifter med fra start til slutt. Vi hadde den i 9 år, da var vi lei utgiftene. I mellomtiden har vi ikke hatt råd til å kjøpe ny bil.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 22:10   #217
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mye betaler dere totalt på billån i måneden?

For meg handler det ikke alltid om hva som er sikrest. Det handler ofte også om hva som er bra nok eller sikker nok.

Ja, jeg vurderer det som sikker nok å frakte unger rundt i min 98-Corolla. (Som forøvrig er den friskeste og billigste bilen- den har rett og slett ikke trengt en eneste reparasjon på de fire årene jeg har hatt den) Jeg har ingen som helst samvittighetskvaler angående sikkerhet. Med vårt kjøremønster holder denne bilen for meg og mine. Finnes det sikre og tryggere biler? Ja, hundrevis av dem. Prioriterer jeg mer økonomisk frihet i hverdagen fremfor disse tryggere biler? Ja, jeg gjør faktisk det. Rett og slett fordi jeg vurderer bilen til å være trygg nok.

Vi kunne helt fint kjøpt oss en ny bil (av et rimeligere merke enn Volvo ) eller en nyere bil både med og uten billån. Men vi prioriterer det altså ikke.

Jeg skjønner at det er rødt flagg for noen, men akkurat som på andre områder i livet så holder det av og til at ting er bra nok selv om det ikke er perfekt.

Ettersom jeg jobber med "tematikken" til daglig føler jeg til og med at jeg gjør et ganske veloverveid valg.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 22:11   #218
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mye betaler dere totalt på billån i måneden?

Opprinnelig lagt inn av Chablis, her.

Det er jo ikke sånn at gamle biler betyr dyre verkstedregninger og nye ikke.

Det er gjerne sånn at "gamle" biler (10 årish) trenger mange flere reparasjoner enn nye, men disse reparasjoner er til gjengjeld som regel en god del billigere.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 22:34   #219
Levic
Bør lage seg en tittel selv
 
Levic sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nær Oslo
Innlegg: 2.801
Levic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor mye betaler dere totalt på billån i måneden?

Uflaks og veldig kjipt å betale reparasjoner på nye biler, vi har ihvertfall ikke måtte gjøre det. Nybilgarantien redda oss en gang, da var bilen nesten tre år.

__________________
Tripp 03, trapp 08, Crocs 12
Levic er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-12, 09:33   #220
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye betaler dere totalt på billån i måneden?

Dette var en skikkelig "forum"-diskusjon, kjenner jeg.

Vi velger aktivt å ikke bruke mye penger på bil, selv om vi har råd til det. Vi kjører en trygg og driftssikker Toyota Corolla Verso fra 2002. Det nyere biler har som ikke denne har, er mest "idiotsikringstiltak", tror jeg, og det er fint og bra det, altså, men jeg mener at vi kompenserer for det ved sikker kjøring og minimering av kjøring.

Angående størrelse på bil, så kommer det an på. SUV-er er for eksempel mer ulykkesutsatt enn andre biler, så der går vel vinningen opp i spinningen.

Jeg forstår ikke helt hvorfor en bil skal bli mindre sikker bare fordi den blir eldre heller?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no