Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Overskrift eller innhold, hva er viktigst?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-02-09, 10:47   #201
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.154
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Overskrift eller innhold, hva er viktigst?

Jeg glemte å si at jeg kopierte fra en ordbok (Clue, English-Norwegian, og ikke så veldig bra alltid).

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-09, 10:48   #202
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.126
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overskrift eller innhold, hva er viktigst?

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

Jeg glemte å si at jeg kopierte fra en ordbok.

Ja, jeg la til et avsnitt om det.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-09, 10:59   #203
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.372
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overskrift eller innhold, hva er viktigst?

Som tidligere nevnt: Jeg mener at "i forhold til" av og til kan være et greit synonym til korrelasjon. Det er et uttrykk "folk flest" kan forholde seg til.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-09, 11:01   #204
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.126
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overskrift eller innhold, hva er viktigst?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Som tidligere nevnt: Jeg mener at "i forhold til" av og til kan være et greit synonym til korrelasjon. Det er et uttrykk "folk flest" kan forholde seg til.

Hvordan mener du at man skal bruke det? Hvis f.eks. saken er at det er funnet en (positiv) korrelasjon mellom, tja, dysleksi og diabetes (nå bare dikter jeg opp et eksempel, altså), hvordan skal man kunne uttrykke det med "i forhold til"?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-09, 11:02   #205
Marge
Bør lage seg en tittel selv
 
Marge sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 3.669
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Sv: Overskrift eller innhold, hva er viktigst?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg synes ikke "vekselvirkning" er noe godt synonym til "korrelasjon" - vekselvirkning betyr at ting virker på hverandre, og noe av poenget med å snakke om korrelasjon, er at de tingene man ser på ikke nødvendigvis virker direkte på hverandre i det hele tatt. "Samsvar" kan jeg heller ikke se at kan fungere som synonym? Og "sammenheng" blir for vagt og upresist; korrelasjon er riktignok en type sammenheng, men det er en spesifikk type sammenheng, og det er gjerne helt vesentlig å skille mellom korrelasjon og f.eks. kausalitet, som er en annen type sammenheng. Samvariasjon tror jeg er det samme som korrelasjon, men det ordet har den ulempen at det antagelig ikke er så mye mer allment forståelig enn "korrelasjon".

Er det oppslag fra en synonymordbok? Man kan ikke alltid bruke en ordbok til å finne erstatningsord; vanligvis finnes det ikke ett ord som betyr akkurat det samme som et annet ord, det er ikke det "synonym" vanligvis betyr. (Hadde det gjort det, hadde man antagelig ikke hatt begge i språket.) Unntak finnes selvsagt, f.eks. når det gjelder latinske betegnelser på kroppsdeler og slikt.

I min fremmedordbok står det gjensidig avhengighetsforhold, men jeg vet fortsatt ikke om jeg vet hva det betyr. Og kausalitet har jeg faktisk aldri hørt før.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-09, 11:11   #206
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.126
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overskrift eller innhold, hva er viktigst?

Opprinnelig lagt inn av Brynhild, her.

I min fremmedordbok står det gjensidig avhengighetsforhold, men jeg vet fortsatt ikke om jeg vet hva det betyr. Og kausalitet har jeg faktisk aldri hørt før.

Vil du ha en kjapp forklaring? Sånne ting er veldig greit å kjenne til.

Kausalitet betyr årsakssammenheng - hvis det er en kausal sammenheng mellom to ting, så betyr det at den ene tingen er årsak til den andre. For eksempel er det vel ganske klart at det er en kausal sammenheng mellom røyking og visse former for lungekreft.

Korrelasjon (samvariasjon) betyr at det er en sammenheng, på den måten at hvis den ene faktoren øker, øker den andre også - men sammenhengen er ikke nødvendigvis kausal. Det er for eksempel en korrelasjon mellom røykere og folk med lungekreft - hvis det er flere i en gruppe som røyker, er det også flere som har/får lungekreft. Men det kan også være en korrelasjon mellom ting som ikke påvirker hverandre direkte, men som har felles opphav. Banalt eksempel: Ser man på barneskoleelever, vil antagelig leseferdigheter og skostørrelse være positivt korrelert. Det betyr ikke at man blir flinkere til å lese av å ha store føtter, og heller ikke at man får store føtter at å være flink til å lese, men at disse egenskapene har samme årsak (i dette tilfellet høyere alder).

En korrelasjon kan man finne ved å se på ulike grupper som har ulike egenskaper i ulik grad, og analysere dette og finne ut hvilke egenskaper som ofte opptrer sammen. Når man har funnet en slik korrelasjon, kan man begynne å se på hva som er årsaken til at de ofte opptrer sammen - er den ene av dem årsak til den andre, eller er det noe utenforliggende som er grunnen?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-09, 11:17   #207
Marge
Bør lage seg en tittel selv
 
Marge sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 3.669
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Sv: Overskrift eller innhold, hva er viktigst?

Skilpadda:

I dag er jeg blitt to ord klokere.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-09, 11:24   #208
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.154
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Overskrift eller innhold, hva er viktigst?

Opprinnelig lagt inn av Brynhild, her.

Skilpadda:

I dag er jeg blitt to ord klokere.

Jeg også.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-09, 11:33   #209
Ulvefar
I menneskeham
 
Ulvefar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Innlegg: 2.378
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Overskrift eller innhold, hva er viktigst?

Skipadda forklarer strålende, jeg vil bare legge til at en korrelasjon også kan være såkalt negativ, det vil si at det blir mer av den ene tingen når det blir blir mindre av den andre. For eksempel er det en negativ korrelasjon mellom mengden skyer på himmelen og mengden folk på stranda.

__________________
Storesøster (01) og Pluttungen (05)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-09, 12:52   #210
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overskrift eller innhold, hva er viktigst?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Banalt eksempel: Ser man på barneskoleelever, vil antagelig leseferdigheter og skostørrelse være positivt korrelert. Det betyr ikke at man blir flinkere til å lese av å ha store føtter, og heller ikke at man får store føtter at å være flink til å lese, men at disse egenskapene har samme årsak (i dette tilfellet høyere alder).

For et nydelig eksempel.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-09, 12:54   #211
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overskrift eller innhold, hva er viktigst?

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Skipadda forklarer strålende, jeg vil bare legge til at en korrelasjon også kan være såkalt negativ, det vil si at det blir mer av den ene tingen når det blir blir mindre av den andre. For eksempel er det en negativ korrelasjon mellom mengden skyer på himmelen og mengden folk på stranda.

Og der man man gjerne snakke om kausalitet den ene veien: skyene på himmelen kan være en direkte eller medvirkende årsak til at det er lite mennesker på stranden. Det blir derimot ikke mer overskyet av at stranden er folketom.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-09, 13:16   #212
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.372
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overskrift eller innhold, hva er viktigst?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Hvordan mener du at man skal bruke det? Hvis f.eks. saken er at det er funnet en (positiv) korrelasjon mellom, tja, dysleksi og diabetes (nå bare dikter jeg opp et eksempel, altså), hvordan skal man kunne uttrykke det med "i forhold til"?

Jeg skrev av og til. I eksempelet du nevner, vil det ikke passe å bruke "i forhold til." Derimot tenker jeg at det kan brukes i ligninger. x i forhold til y. Jeg mener ikke at man når som helst kan erstatte korrelasjon med mitt forslag, men diskusjonen (dengang) gikk vel ut på å finne "folkelige" uttrykk.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-09, 13:23   #213
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.126
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overskrift eller innhold, hva er viktigst?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg skrev av og til. I eksempelet du nevner, vil det ikke passe å bruke "i forhold til." Derimot tenker jeg at det kan brukes i ligninger. x i forhold til y. Jeg mener ikke at man når som helst kan erstatte korrelasjon med mitt forslag, men diskusjonen (dengang) gikk vel ut på å finne "folkelige" uttrykk.

De fleste gangene noen bruker "korrelasjon" i diskusjoner her inne, tror jeg bestemt det er denne statistiske betydningen, og jeg var ganske sikker på at det var den Esme mente (og ganske enig med henne i at det ikke finnes noe "folkelig" uttrykk som dekker det).

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-09, 14:05   #214
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overskrift eller innhold, hva er viktigst?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

De fleste gangene noen bruker "korrelasjon" i diskusjoner her inne, tror jeg bestemt det er denne statistiske betydningen, og jeg var ganske sikker på at det var den Esme mente (og ganske enig med henne i at det ikke finnes noe "folkelig" uttrykk som dekker det).

Ja. De eneste gangene jeg bruker ordet "korrelasjon" er i den sammenhengen, og jeg mener fortsatt at det ikke finnes noe dekkende folkelig uttrykk for det. På en måte er det greit også, fordi om folk ikke vet hva korrelasjon er, så blir det feil å bruke ord som ikke dekker hva man sier. Om det er et fremmedord som står for noe spesielt så er det lettere for den som er vitebegjærlig å slå opp fremmedordet som dekker det begrepet man ikke har visst om.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-09, 14:28   #215
Ulvefar
I menneskeham
 
Ulvefar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Innlegg: 2.378
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Overskrift eller innhold, hva er viktigst?

Den norske Wikipedia-artikkelen på begrepet "korrelasjon" stinker. Om noen googler det norske ordet så vil de, om de skjønner noe som helst, tro korrelasjon bare er lineær (Pearson-korrelasjon), og at statistikere tror dette er nødvendig for å påvise kausalitet. (Men figuren er veldig instruktiv, hadde det bare blitt forklart hva den innebar). Noen frivillige?

__________________
Storesøster (01) og Pluttungen (05)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-09, 19:35   #216
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.372
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overskrift eller innhold, hva er viktigst?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

De fleste gangene noen bruker "korrelasjon" i diskusjoner her inne, tror jeg bestemt det er denne statistiske betydningen, og jeg var ganske sikker på at det var den Esme mente (og ganske enig med henne i at det ikke finnes noe "folkelig" uttrykk som dekker det).

Ja, det kan nok stemme. Jeg vet jo ikke helt hvilke situasjoner Esme, eller andre, bruker dette ordet, jeg bare påpekte at det finnes andre ord, fordi jeg trodde vi snakket litt generelt.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
klassiker


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no