Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Overskrift eller innhold, hva er viktigst?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-02-09, 19:17   #21
Marge
Bør lage seg en tittel selv
 
Marge sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 3.669
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Sv: Overskrift eller innhold, hva er viktigst?

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Jeg skal innrømme at jeg leste overskriften som «Skremmern er ute på trolletur». Jeg holder muligheten åpen for at jeg er på bærtur, men jeg tror fortsatt det, altså.

Nå har ikke jeg fulgt så veldig mye med på tidligere diskusjoner mellom dere, så jeg snakker utifra hva jeg tolket da jeg leste overskriften.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 19:20   #22
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.755
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overskrift eller innhold, hva er viktigst?

Tror jeg er på Skremmerns side i denne saken altså.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 19:22   #23
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.303
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overskrift eller innhold, hva er viktigst?

Ok. For å klargjøre. Jeg er veldig enig i relevansen i Skremmerns drapstråd, men jeg synes også det var påfallende at hun valgte en sånn overskrift etter den svært ferske diskusjonen i single mødre-tråden. Det kan være en tilfeldighet. Verden er full av tilfeldigheter.

Generelt mener jeg at man må tåle pes hvis overskriften er for dum. Jeg irriterer meg over teite overskrifter i aviser også, men der er det så mye mer tiltak å klage.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 19:31   #24
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overskrift eller innhold, hva er viktigst?

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Etter å ha lest hovedinnlegget i den tråden synes jeg du er på bærtur i hvert fall.

Nettopp. Spikkingen i Skremmerens tråd oppfatter jeg som patetisk trangsynthet, i motsetning til alenemødretråden. Det er lov å se ting i sammenheng med HI og det er ikke spor av trolling i Skremmerens HI.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 19:31   #25
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.396
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overskrift eller innhold, hva er viktigst?

aC: På vg.no for noen minutter siden sto det "Spennende spor i Skøyen-drapet" Det ble heldigvis byttet ut til "Nye interessante spor i Skøyen-drapet" ganske kjapt. Overskrift er viktig ..

Jeg syns vi bør bestrebe oss etter å lage gode overskrifter som gir en god pekepinn på hva som skal diskuteres, på samme måte som vi like korrekt språk og tegnsetting. Tabloide overskrifter bør forbeholdes fjasetråder.

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 19:36   #26
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overskrift eller innhold, hva er viktigst?

OK, jeg skal prøve å være generell. Jeg synes overskriften er en viktig del av totalinnholdet og totalinntrykket, og kan godt finne på å henge meg opp i at overskriften er tendensiøs og/eller gir et dårlig inntrykk av hva posten egentlig handler om. På samme måte kan jeg henge meg opp i ordvalg eller argumenter som jeg synes er uheldig eller misvisende, selv om jeg (antar at jeg) skjønner hva personen som skriver innlegget egentlig mener. (Akkurat språkfeil i overskrifter plager meg ikke, for dem retter jeg bare - noen fordeler har man som modde!)

Jeg synes mangfold og variasjon er veldig positive ord, men er skeptisk til å si at dette "selvsagt" er bra, ettersom jeg f.eks. ikke synes det er noe poeng i å dyrke "mangfold" i hvordan ting staves, eller at det er positivt i seg selv med "variasjon" i hvilke ord som brukes. Du sier selv at du også er for et korrekt språk og da antagelig at man legger litt arbeid i å passe på at man formulerer seg godt og staver riktig - jeg synes det er rimelig å forvente at folk også legger arbeid i hvordan de formulerer overskriften, og i å passe på at den stemmer overens med innholdet. Og om det blir mye kritikk og kommentarer mot overskriften, så kan man jo ta denne kritikken på ulike måter, som i ulik grad vil påvirke hvordan diskusjonen utvikler seg videre.

Den setningen du uthevet er litt vanskelig for meg å ta utgangspunkt i, fordi den er litt tendensiøst formulert. Og hvilket "nåløye" er det snakk om? Jeg har sett utallige eksempler på at noen brukere i en tråd diskuterer én ting, for eksempel overskriften, eller premisset for diskusjonen, eller en eller annen avsporing, mens andre driver på med hoveddiskusjonen. Det er ikke sånn at "alle" (langt mindre noen få, navngitte brukere) må akseptere premissene for en tråd for at det skal bli en ordentlig diskusjon av det, sånn som det nesten høres ut når du snakker om "nåløye".

Sitat:

det kan faktisk hende at både tabloide overskrifter og overskrifter du aldri i verden kunne funnet på å starte er gjennomtenkte.

Det er klart. (Jeg pleier å ha som utgangspunkt at folk mener, og har tenkt gjennom, det de skriver.) Men det at noe er gjennomtenkt betyr jo ikke at andre ikke bør "få lov til" å kritisere det? Og jeg synes absolutt at det bør være "lov" til å kritisere premisser eller formuleringer i et diskusjonsinnlegg, dersom man mener disse er uheldige eller dårlige, selv om dette fører til at den diskusjonen HI ønsket seg blir avsporet. (Uten at jeg mener det betyr at det bør være sånn at alle forsøk på diskusjoner skal ødelegges og avspores fullstendig hvis de er litt uheldig formulert.)

Om en tråd kjører av sporet, betyr det jo heller ikke at man har mistet enhver anledning til å diskutere et emne man mener er viktig. Det går an å få tråden tilbake på det man mener er riktig spor, og det går også an f.eks. å starte en ny tråd, der man tar med seg erfaringene fra forrige tråd når man velger hvordan man skal formulere seg.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 19:36   #27
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overskrift eller innhold, hva er viktigst?

Overskriften er viktig, men innholdet er det viktigste.
Likevel; det har vist seg gang på gang at hvis enkelte/noen bestemmer seg for å henge seg opp i en liten ting i en tråd, det være seg overskrift, mangel på store bokstaver, en litt upresis formulering osv, blir det det tråden handler om. De blir da stående og stange ved denne ene detaljen og kommer seg aldri videre i diskusjonen. Litt dumt, tycker jag....

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 19:39   #28
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overskrift eller innhold, hva er viktigst?

Jeg synes også overskriften er en del av innholdet. Jeg må innrømme at jeg ikke henger helt med i svingene her, for i den tråden Skremmern reagerte på så synes jeg den opprinnelige overskriften sto veldig i stil med innholdet. Stemplingen fortsatte og fortsatte i en halv evighet. Da er det kanskje heller ikke rart at reaksjonene heller ikke stoppet.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 19:43   #29
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Overskrift eller innhold, hva er viktigst?

Jeg svarte seriøst i tråden om menn som dreper og er engasjert med sterke følelser i det temaet, så jeg ble litt skuffet over at det ble en overskriftsdiskusjon istedenfor en diskusjon om saken.

Men det er jo også et tegn på at jeg ikke fikk tak i at det var overskriften som var greia - ikke det jeg trodde jeg så. :forumnovise:

Når det er sagt så tolket jeg overskriften som "Hvorfor dreper menn når de dreper?" og ikke "Hvorfor dreper alle menn først og beste offer?" Altså et spørsmål om hva det er som gjør at partnerdrap skjer når det skjer.

Jeg håper den diskusjonen tas konstruktivt en annen gang, og vi har jo hatt den fra noen vinkler i det siste også.

Og da benytter jeg også anledningen til å uttrykke sterk glede for at jeg får være med i en gjeng hvor det ser ut til at de fleste deler min allergi mot ansvarsfraskrivelsen som ligger i begrepet familietragedie.

  Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 19:44   #30
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overskrift eller innhold, hva er viktigst?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Likevel; det har vist seg gang på gang at hvis enkelte/noen bestemmer seg for å henge seg opp i en liten ting i en tråd, det være seg overskrift, mangel på store bokstaver, en litt upresis formulering osv, blir det det tråden handler om. De blir da stående og stange ved denne ene detaljen og kommer seg aldri videre i diskusjonen. Litt dumt, tycker jag....

Jeg synes det er veldig ofte man kan se at selv om noen (ofte jeg ) henger seg opp i en mindre detalj, så kan "hoveddiskusjonen" flyte videre rundt dette. Det er ikke uhørt at det er et par-tre diskusjoner som pågår parallelt i samme tråd.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 19:46   #31
Kneazle
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Overskrift eller innhold, hva er viktigst?

Selvfølgelig er innholdet viktigst, selvom en tabloid eller misvisende tittel kan være irriterende.

Jeg prøver å unngå å skrive tabloide overskrifter, og bestreber meg på at overskriften skal representere innoldet i hovedinnlegget, eller hvilken diskusjon jeg ønsker i tråden. Det har ingenting å gjøre med at jeg er redd for "spikkemafiaen" () her inne, men at jeg ønsker konstruktive svar.

Men jeg har også merket meg at det har vært endel (etter min mening) unødig kvass spikking i det siste. Og hvis flere tenker som 007, kan det jo etterhvert bli et ganske kjedelig forum.

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg starter sjelden tråder, kun når jeg er opplagt til å orke all spikkingen.

  Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 19:50   #32
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Overskrift eller innhold, hva er viktigst?

Jeg har ikke lest noen av de nevnte trådene, men generelt synes jeg at tabolide overskrifter er OK så lenge de er gjennomtenkte. Jeg hadde ikke reagert på en overskrift av typen "hvorfor dreper menn", det hadde jeg lest som "hvorfor er det flest menn som dreper". Jeg reagerte imidlertid på overskriften i den single-tråden (jeg så jo overskriften, men leste ikke tråden), den virket ikke gjennomtenkt, bare furten.

For meg er en overskrift det som skal skape interesse, dermed bør den formuleres med omhu. Jeg bruker jo overskrifter til å sile ut hva jeg vil lese, og antar dermed at innlegget har en bestemt tone eller innhold basert på førsteinntrykket.

For å svare på spørsmålet ditt (det som var uthevet), så er det selvsagt sånn at noen diskusjoner "tar av" uten å være spesielt interessante i utgangspunktet, mens andre stopper opp selv om de burde ha hatt livets rett. Dette er omtrent det samme som skjer rundt lunsjbordet på jobb. Det er avhengig av hvem som sitter rundt bordet, hva de er interessert i, hvor stor autoritet de har i gjengen osv osv.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 19:53   #33
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Overskrift eller innhold, hva er viktigst?

Men for å ta det helt til basic: Betyr strengt tatt "Hvorfor dreper menn" at alle menn kan drepe? Hvorfor står det et skjult "alle" der og ikke et skjult "noen"?

  Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 19:56   #34
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Overskrift eller innhold, hva er viktigst?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Men for å ta det helt til basic: Betyr strengt tatt "Hvorfor dreper menn" at alle menn kan drepe? Hvorfor står det et skjult "alle" der og ikke et skjult "noen"?

Når jeg leser det slik leser jeg at alle menn dreper, eller som at alle menn er potensielle drapsmenn. Selv om jeg leste det som enkelte i og med at det var Skremmern som hadde laget tråden, en jeg forbinder med et rimelig nyansert og gjennomtenkt syn på en del ting.

  Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 19:57   #35
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Overskrift eller innhold, hva er viktigst?

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Når jeg leser det slik leser jeg at alle menn dreper, eller som at alle menn er potensielle drapsmenn.

Jeg leste det som at noen lurte på hva som er grunnen når menn dreper - kontra grunnene når kvinner dreper - eller dyr?

  Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 19:57   #36
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Overskrift eller innhold, hva er viktigst?

Opprinnelig lagt inn av Brynhild, her.

Jeg dulter på Sitronen her og synes ærlig talt ikke at overskriften din var ille. Jeg leste overskriften din som i "Hvorfor er det menn som begår flest drap" og ikke som "Alle menn er potensielle mordere".
Og det er greit at folk sier ifra hvis de ikke liker formuleringen eller innholdet i et innlegg, men overdreven flisespikking og sensur synes ikke jeg noe om ihvertfall.

Og jeg tolket den som "Hvorfor dreper _menn_ [med mulighet for å trekke linjer til kvinners vanligste mordmotiver, inkludert en komparativ analyse av forskjeller og likheter derimellom. Skyldes forskjellene arv eller miljø? Kan du gi eksempler på menn som har begått typiske feminint motiverte drap? Hva skiller disse morderne fra den almindelige drapsmann? Hva kan vi gjøre for å motarbeide kjønnsspesifikke drap i fremtiden?]".

Det er greit at man ikke ønsker tabloiditet, men av og til må man kunne legge av seg de brillene, og se den interessante, saklige diskusjonen istedenfor.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 19:58   #37
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overskrift eller innhold, hva er viktigst?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg synes det er veldig ofte man kan se at selv om noen (ofte jeg ) henger seg opp i en mindre detalj, så kan "hoveddiskusjonen" flyte videre rundt dette. Det er ikke uhørt at det er et par-tre diskusjoner som pågår parallelt i samme tråd.

Det er ikke uhørt, men kanskje litt unødvendig? Hvis HI har klargjort hva h*n egentlig mente, er det litt rart at 3-4 stk fortsetter i det uendelige med kverulerig.

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Men for å ta det helt til basic: Betyr strengt tatt "Hvorfor dreper menn" at alle menn kan drepe? Hvorfor står det et skjult "alle" der og ikke et skjult "noen"?

Fordi "alle" gir en fantastisk spikkemulighet. "Noen" er bare boring.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 20:00   #38
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overskrift eller innhold, hva er viktigst?

Det er jo overskrifta som gjør meg interessert i tråden. Men det er det første innlegget til HI som sier noe mer om hva tråden faktisk handler om. Jeg bruker få kalorier på irriterer meg over at kanskje overskriften var litt sleivete, så lenge at innlegget i tråden klargjør for meg hva det handler om.

Jeg tenkte ikke at alle menn er drapsmenn i den tråden som er nevnt iallefall. Og noen ganger er det litt type "tabloidoverskrifter" som fenger.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 20:00   #39
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.087
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Overskrift eller innhold, hva er viktigst?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Men for å ta det helt til basic: Betyr strengt tatt "Hvorfor dreper menn" at alle menn kan drepe? Hvorfor står det et skjult "alle" der og ikke et skjult "noen"?

Godt poeng.
For meg er innholdet viktigst, men jeg kan også reagere på særdeles dårlig formulerte overskrifter. At det spikkes, kun for spikkingens del, blir jeg litt matt av.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 20:01   #40
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overskrift eller innhold, hva er viktigst?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Men for å ta det helt til basic: Betyr strengt tatt "Hvorfor dreper menn" at alle menn kan drepe? Hvorfor står det et skjult "alle" der og ikke et skjult "noen"?

Det spørsmålet kan selvsagt tolkes med både et underforstått "alle" og et underforstått "noen". Setningen kan bety noe i retning av "Når menn dreper, hvorfor gjør de det?", som er et veldig nøytralt stilt spørsmål, eller den kan bety noe i retning av "Hva er det som gjør at menn dreper?", som mer tar som utgangspunkt at "menn dreper", og spør hvorfor det er slik.

Hvis noen skrev "Hvorfor er nordlendinger teite?" i en overskrift, ville jeg tolket det som "Nordlendinger er generelt teite, hva er grunnen til det?", mens hvis noen skrev, tja, "Hvorfor suger barn på tommelen?", ville jeg tolket det som et "noen barn gjør det, og hvorfor?"-spørsmål. Jeg er ikke helt sikker på hva det er som gjør at jeg noen ganger ville tolket det slik og noen ganger sånn - det henger kanskje sammen med om den situasjonen som beskrives er kontroversiell og/eller om den beskriver en vanlig oppfatning blant folk.

I den aktuelle sammenhengen tror jeg overskriften ble tolket slik på grunn av en tråd fra i går (som hadde en uheldig generell formulering om hvorfor det er synd på alenemødre, mens innlegget handlet om én spesifikk alenemor) og diskusjonen som oppstod på grunn av og rundt dette.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
klassiker


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no